Om prosjektet
Det innovative policyeksperimentet i VALIANT bygger på virtuell utveksling som samler lærere, lærerstudenter og lærereutdannere i nettbasert samarbeid om praksisnære spørsmål knyttet til undervisning, læring og utdanning. Fra Norge deltar ansvarlige myndigheter ved Kunnskapsdepartementet, samt Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS).
VALIANT-prosjektet er et europeisk policyeksperiment gjennom Erasmus+ KA3 European Policy Experimentation. Arbeidspakke 1 ledes av Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS). I dette prosjektet står ILS ansvarlig for å utvikle moduler til virtuell utveksling. Dette gjør vi i samarbeid med forskerteamet og de andre deltakerlandene. De virtuelle utvekslingene tar hensyn til retningslinjer for lærerutdanningene som deltar, samt behov og interesser hos de deltakende lærerne. ILS er også ansvarlige for valg av den virtuelle plattformen der utvekslingen skal foregå, og hvor lærere og lærerutdannere kan melde sin interesse for å delta.
Mål
Resultatene fra VALIANT-prosjektet vil gi offentlige myndigheter kunnskap om hvordan virtuell utveksling kan bidra til å løse ulike utfordringer:
Prosjektets første mål er å teste effektiviteten av virtuell utveksling og støttenettverk som en tilnærming for å redusere lærernes opplevelse av isolasjon og redusert motivasjon i landlige områder og isolerte sammenhenger. I tillegg vil prosjektet se på om det også kan være med å utvikle lærernes evne til å operere effektivt i internasjonale nettverk for profesjonelt samarbeid.
Prosjektets andre mål er å teste effektiviteten av slik virtuell utveksling for å gi lærerstudenter tilgang til relevante problemstillinger i læreryrket gjennom regelmessig samhandling med praktiserende lærere.
Oversikt over mål for prosjektet
VALIANT har som mål å finne ut om deltakelse i virtuell utveksling vil kunne
- redusere læreres følelse av isolasjon og øke motivasjon
- utvikle læreres mangfoldskompetanse og evne til å delta i nettbaserte samarbeidsprosjekter og nettverk
- utvikle læreres evne til å bruke digital teknologi til profesjonelt samarbeid på nett
- øke bevisstheten til lærerstudenter om relevante problemstillinger i læreryrket
Bakgrunn
VALIANT-prosjektet startet i februar 2021 og fullføres i mars 2024.
Eksperimentet vil bruke en før-etter-sammenligningsmetode med eksperimentelle og kontrollgrupper. Kvantitative og kvalitative data vil bli triangulert for å gi et omfattende innblikk i effekten av den virtuelle utvekslingen på læreres
- motivasjon
- opplevelse av profesjonell isolasjon
- karriereveier
- evne til å utvikle profesjonsfaglig digital kompetanse og mangfoldskompetanse for internasjonalt engasjement
Samarbeid
VALIANT-prosjektet er et internasjonalt samarbeid, som består av offentlige myndigheter og universiteter:
Offentlige myndigheter involvert i VALIANT:
- Consejería de Educación, La Junta De Castilla Y León, Spania
- Directorate-General for School Administration of the Ministry of Education, Portugal
- Ministry of Science, Research and Arts Baden-Württemberg, Tyskland
- Ministry of Education, Science and Sport, Slovenia
- Consellería de Educación, Universidade e FP, Galicia, Spania
- Kunnskapsdepartementet, Norge
Universiteter involvert i VALIANT:
- Universidad de León, Spania
- Universitat Autònoma de Barcelona, Spania
- Instituto Politécnico de Castelo Branco, Portugal
- Universitetet i Oslo, Norge
- Universidad Autónoma de Madrid, Spania
- Cyprus University of Technology, Kypros
- Maribor University, Slovenia
- Pädagogische Hochschule Weingarten, Tyskland
- Pädagogische Hochschule Schwäbisch Gmünd, Tyskland
- University of the Arts, London, UK
Hva er virtuelle støttenettverk?
Se VALIANTs video (engelsk):
Virtual Innovation and Support Networks (youtube.com).
Finansiering
Prosjektet er finansiert gjennom Erasmus+ KA3 (EACEA/38/2019)
Priority 3 - Strengthening teacher training and education by using the opportunities of new technologies (School education) (ec.europa.eu)