Forskningsinteresser
Forskningen min har sitt grunnlag i anvendt engelsk lingvistikk. Forskningsområdet mitt er engelskdidaktikk, spesielt uformell læring av engelsk gjennom ekstramural engelsk, altså engelsk utenfor skolen. Jeg myntet begrepet «Extramural English» i doktorgradsavhandlingen min, og siden den gang har det blitt et utbredt begrep innenfor dette forskningsfeltet. Jeg har gjennomført flere studier av forholdet mellom ekstramural engelsk og ulike aspekter av engelskferdigheter, ikke minst ordforråd. Opp gjennom årene har jeg tilegnet meg ekspertise om gaming, og spesielt forholdet mellom kommersielle videospill og engelsk språklæring, med et fokus på barn og unge voksne. Andre forskningsområder jeg også interesserer meg for inkluderer vurdering av muntlige ferdigheter i L2 og engelsk språkundervisning, gjerne i flerspråklige klasserom. De fleste av studiene mine er kvantitative, men over tid har jeg lagt til kvalitative metoder i verktøykassen min, og har gjennomført studier med blandede metoder og rent kvalitative studier.
Doktorsgradsavhandling i engelsk språkvitenskap (2009): Extramural English Matters: Out-of-School English and Its Impact on Swedish Ninth Graders' Oral Proficiency and Vocabulary
Bøker
Sundqvist, P., & Sylvén, L. K. (2016): Extramural English in Teaching and Learning: From Theory and Research to Practice. Palgrave Macmillan.
Henry, A., Sundqvist, P., & Thorsen, C. (2019): Motivational Practice: Insights from the Classroom. Studentlitteratur.
Redigerte bøker (seneste)
Reinders, H., Lai, C., & Sundqvist, P. (Eds.). (In press, 2022). The Routledge Handbook of Language Learning and Teaching Beyond the Classroom. Routledge. Se boklansering
Sundqvist, P., Waldmann, C., Straszer, B., & Ljung Egeland, B. (Eds.). (2022). Språk i skola, på fritid och i arbetsliv: Aktuella arenor för svensk forskning inom tillämpad språkvetenskap [Language in school, leisure time, and working life: Current arenas for Swedish research in applied linguistics]. ASLA, Swedish Association of Applied Linguistics.
Keynotes (utvalg)
YOUNG L2 LEARNERS AND GAMES 2023, University of Warwick, UK. 1 April keynote: "Walk the line: Teaching L2 English and young learners' gaming inside and outside the classroom"
12th INTERNATIONAL EFL CONFERENCE 2022 Theme: Analyze the Present, Imagine the Future in ELT. 17 May keynote: "15 years of researching Extramural English: Lessons learned for ELT"
GEORGETOWN UNIVERSITY ROUNDTABLE (GURT) 2021 Tema: Online Language Learning and Teaching. Plenumsforelesning 5. mars: "Online gaming and game-changing: From learning to teaching" VIDEO her
NATIONAL FORUM FOR ENGLISH STUDIES 2021 Tema: Rethinking English Studies. Plenumsforelesning 22. april: "English Only or English Mainly? Reconsidering Language Use and Teaching Practices after Intervening in Multilingual L2 English Classrooms" VIDEO her
ANNUAL CONFERENCE FOR ENGLISH TEACHERS' ASSOCIATION OF ISRAEL 2021 Tema: Lessons Lived and Learned. Special international Vocabulary Symposium on Extramural Language Learning. Plenumsforelesning 7. juli: "Gaming and other online activities - and how to utilize them in English language teaching"
Inviterte presentasjoner og intervjuer (utvalg)
LINGUISTICS FRIDAY SPEAKER SERIES, "The pyramid is upside down: Age, instruction, and L2 English learning", Georgetown University, 4 November, 2022.
#YML-TALK, "Media influence and identity: Young Swedish L2 English learners and changed self-perceptions", University of Vienna, 13 October, 2022.
ELE WEBINAR, "Extramural English, media influence, and identity". The Education University of Hong Kong, 27 september, 2022.
CIRCLE (Current Inquiry and Research Conversations in Language) INTERVIEW "Language learning beyond the classroom". MOOC, Stockholms Universitet, 22. september 2021.
Gjesteredaktør
Spesialutgave, LANGUAGES, "Language Practices in English Classrooms - from Primary School to Higher Education" (Sundqvist, Sandlund, Källkvist, & Gyllstad).
Undervisning
Jeg er utdannet faglærer fra Sverige og har 15 års undervisningserfaring fra ungdomsskole og videregående skole fra før jeg startet min akademiske karriere. Ved ILS underviser jeg først og fremst i engelskdidaktikk på lektorprogrammet og PPU, men jeg underviser også ulike doktorgradskurs av og til. Grov oversikt (på engelsk):
- 2005-present: Courses in English linguistics, English teaching methodology, and English didactics at BA and MA levels (regular programs and teacher-training programs), Karlstad University (2005-2018) and University of Oslo (2018-).
- 2010-present: Courses in Second Language Acquisition, Advanced Academic Writing, Quantitative methodology, and English didactics at MA and PhD levels (regular programs and teacher-training programs), Karlstad University (2010-2018) and University of Oslo (2018-).
- 2014-present: Occasional guest lectures on informal language learning and Extramural English (regular programs and teacher-training programs) at different European universities.
Veiledning
- Stipendiater/doktorgradsstudenter: Hovedveileder for Nasrin Ulfat ved Universitetet i Oslo (2022-2025) og Alexandra Schurz ved Universitetet i Wien (2018-2022). Biveileder for Signe Hannibal Jensen ved Syddansk Universitet (2015-2018), Andreas Bengtsson ved Stockholms Universitet (2017-2023), Liliann Byman-Frisén ved Karlstads universitet (2020-2024), Elien Prophète ved KU Leuven (2021-2024) og Kathrine Staksrud (2022-2027) ved Universitetet i Oslo.
- Licentiander: Biveileder for Paul Morris ved Mälardalens Universitet (2016-2022) og Ann-Kristin Hamberg ved Karlstads Universitet (2017-2021).
- Masterstudenter: Hovedveileder for Jakob Halvorsen (2023-2024), Pia G. Andersen (2023-2024), Hamidreza Mohammadi (2023-2024), Christine F. Germundson (2022), Martin Herfjord (2022), James Fountain (2021), Ingrid Handeland (2020), Kristine N. Masvie (2020), Vilde Matilde Skram (2019), Kyrre Hellevang Tveiten (2019), alle ved Universitetet i Oslo. Biveielder for Marte K. Husum (2023), Caroline K. Sveen (2023), og Shilan Ahmadian (2018) ved Universitetet i Oslo.
Tillitsverv
- Styremedlem (2016--) og ordstyrer i den svenske foreningen for anvendt lingvistikk, ASLA (2022--)
- Styremedlem, Informal Language Learning for Immigrants in the Nordics, prosjekt finansiert av Nordisk ministerråd (2022-2023)
- Medlem av ekspertpanel, Flemish Research Council (FWO) Review College, Belgia (2021-2024)
- Hovedredaktør, ASLA Studies in Applied Linguistics/ASLA:s skriftserie (2020--)
- Redaksjonsmedlem, CALICO Journal (2015--)
Arbeidslivserfaring
- Professor, engelskdidaktikk: november 2022--, Universitetet i Oslo
- Førsteamanuensis, engelskdidaktikk: august 2018-november 2022, Universitetet i Oslo
- Dosent, engelsk lingvistikk: september 2014-august 2021, Karlstads Universitet
- Universitetslektor, engelsk lingvistikk: januar 2010-august 2014, Karlstads Universitet
- Doktorgradsstudent: januar 2005-desember 2009, Karlstads Universitet
- Faglærer (engelsk, svensk, spansk, historie): juli 1989-desember 2004, ulike skoler (ungdomsskoler, videregående skoler) i Sverige