Tidligere konferanser

Her finner du tema og program for Skolelederdagen fra tidligere år.

2022

Tema for Skolelederdagen 2022 var: Ledelse av skolens oppdrag i urolige tider: hva står på spill?

  • Når kriser oppstår
    Assisterende direktør Espen Rostrup Nakstad (Helsedirektoratet)
  • Livsmot i møte med mismot - klokt pedagogisk lederskap i urolige tider
    Professor i pedagogikk Paul Otto Brunstad (NLA og VID)
  • Ledelse og myndiggjøring i profesjonsfellesskapet
    Professor Kristin Helstad (OsloMet) og assisterende rektor Norhild Joleik (Ullern vgs)
  • Demokrati og medvirkning: I skolen – for samfunnet
    Førsteamanuensis Nora E. H. Mathé (ILS, UiO)
  • Parallellsesjoner
    • Sesjon 1: Bærekraft som tverrfaglig tema: erfaringer fra 3 år av innovasjon i skolen
      Alfredo Jornet Gi (professor, ILS) og Erik Knain(professor, ILS)
    • Sesjon 2: Samarbeid mellom aktører rundt elever med migrasjonsbakgrunn: Foreløpige funn fra ICCEP-prosjektet
      Jeffrey B. Hall (førsteamanuensis, ILS)
  • Hvordan overføre og vise den voksnes styrke i ekstensielle kriser?
    Dr BA Rolf Olsen

2021

Tema for Skolelederdagen 2021 var: Ledelse av profesjonsfellesskap mellom utvikling og kontroll

  • Ledelse av fagfornyelsen - «Something old, something new, something borrowed, something blue"
    Eli Ottesen og Ann Elisabeth Gunnulfsen (ILS,UiO)
  • Å lede fellesskapsprosesser. Når fungerer det på sitt beste?
    Eli Tronsmo og Øystein Gilje (FIKS, ILS, UiO)
  • Skoleledelse i spennet mellom ulike kunnskapsdiskurser
    Guro Kirkerud, Stipendiat (OsloMet) og skolefaglig rådgiver (Ringsaker kommune)
  • Parallellsesjoner
    • Sesjon 1: Ledelse av profesjonsfellesskapet: Hvordan ivareta nyutdannedes behov?
      Eli Lejonberg og Hilde M Jacobsen (ILS, UiO)
    • Sesjon 2: Verktøy for å vurdere lærernes arbeid - kontroll eller utvikling?
      Silje Gloppen og Guri Skedsmo (ILS, UiO)
  • Paneldebatt
    Guri Melby stilte til debatt sammen med profilerte lærere, erfaren rektor og representant fra forskningsmiljøet ved ILS.

2020

Skolelederdagen 2020 ble avlyst på grunn av Norske Helsemydigheters koronatiltak

2019

Tema for Skolelederdagen 2019 var: Teknologier og ledelse

  • Digitalisering av ledelsespraksis
    Eli Ottesen, professor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO
  • Strategier for digitalisering av utdanningssektoren - implikasjoner for ledelse
    Øystein Nilsen, avdelingsdirektør i avdeling for digitale tjenester i utdanningsdirektoratet
  • Hvordan endrer teknologiutviklingen perspektiver på kunnskap og læring?
    Andreas Lund, professor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO
  • Læremiddelvalg og praksis i den digitale skolen
    Øystein Gilje, førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO
  • Parallellsesjoner
    • Sesjon A: Spillbasert læring
      Kenneth Silseth, førsteamanuensis ved Institutt for pedagogikk, UiO
    • Sesjon B: Læringsledelse i teknologirike omgivelser
      Ann Michaelsen, avdelingsleder, Sandvika videregående skole
    • Sesjon C: Skolen og personvern. Dilemmaer for ledere og lærere
      Jeffrey B. Hall, førsteamanuensis og Ann Elisabeth Gunnulfsen, universitetslektor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO
  • Ledelse og læring i klimasmarte og innovative skolebygg
    Ingun Bruskeland Amundsen, dosent og sivilarkitekt MNAL og Ruth Jensen, førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO
  • Programmering inn i fagene - tilbud til alle skoler fra UDIR via Vitensenteret
    Geir Endregard, MSc i naturmiljøkjemi, administrerende direktør ved INSPIRIA science centre i Sarpsborg

2018

Tema for Skolelederdagen 2018 var: Skoleledelse og fagfornyelse i en reformtid

  • Nye læreplaner i en internasjonal reformkontekst
    Berit Karseth, professor ved Institutt for pedagogikk, UiO
  • Ledelse av lokalt læreplanarbeid
    Eli Gundersen, tidligere skolesjef, medlem av Ludvigsenutvalget og veileder for UDIR.
  • Fagfornyelsen og status i arbeidet.
    Tone Børresen Mittet, prosjektleder, UDIR
  • Læreplanen som samfunnskontrakt
    Kirsten Sivesind, førsteamanuensis ved Institutt for pedagogikk, UiO
  • Parallellsesjoner:
    • Sesjon A: Digital danning i skolen: Etikk, ansvar og refleksiv kompetanse
      Daniel Schofield, førsteamanuensis ved Institutt for pedagogikk og livslang læring, NTNU.
    • Sesjon B: Ledelse av læreplanarbeid i et juridisk perspektiv
      Ann E. Gunnulfsen, stipendiat og Jeffrey B. Hall, postdoktor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO
    • Sesjon C: Vurderingspraksiser og fagfornyelse i skolen
      Lise Vikan, førsteamanuensis ved institutt for lærerutdanning, NTNU
  • Utdanning for en bærekraftig fremtid?
    Inga Bostad, professor ved Institutt for pedagogikk, UiO
  • En kultur kalt ledelse
    Jan Ketil Arnulf, professor ved Institutt for ledelse og organisasjonsatferd, BI     

2017

Tema for Skolelederdagen 2017 var: Ledelse i skolen: Ny kunnskap, nye forventninger og nye karriereveiert

  • Nye karriereveier og forventninger til ledelse i skolen  
    Hedvig Abrahamsen, førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO og Høgskulen på Vestlandet
    Eli Lejonberg, Førstelektor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO
    Kristin Helstad, Førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO
  • Superheroes, Transformers, or Democratic Leaders: How Efficiency-minded Policies Influence Principals’ and Teachers’ Roles
    Tina Trujillo, Associate Professor ved UC Berkeley’s Graduate School of Education,  Faculty Director of the Principal Leadership Institute og Adjunct Associate Professor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO.
  • Parallellsesjoner:
    • Sesjon A: Mellomlederrollen
      Hedvig Abrahamsen, førsteamanuensis Høgskulen på Vestlandet
      Norhild Joleik, assisterende rektor, Ullern videregående skole., Oslo
      Eileen Klavenes, avdelingsleder, Ullern videregående skole, Oslo
    • Sesjon B: Veilederrollen
      Eli Lejonberg, førstelektor, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO
      Anne Kristin Dahl, universitetslektor, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO
      Siv Paus Brovold, veileder, Frogn videregående skole
    • Sesjon C: Lærerspesialistrollen
      Marte Lorentzen, stipendiat, Senter for profesjonsstudier, Høgskolen i Oslo og Akershus
      Jorunn Øveland Nyhus og Ingeborg Øvern, lærerspesialister, Hartvig Nissen skole
    • Sesjon D: Lærerrollen
      Kristin Helstad, førsteamanuensis, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
      Ann Elisabeth Gunnulfsen, stipendiat, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
      Maren Røse Snerlebakken, avdelingsleder, Skogmo skole og senter for tospråklig opplæring
  • Relasjonsarbeid i skolen i spennet mellom resultatstyring og profesjonelt ansvar
    Sølvi Mausethagen, førsteamanuensis, Senter for profesjonsstudier, Høgskolen i Oslo og Akershus
  • Tverrfaglige arbeidsområder i reviderte læreplaner: Bærekraftig utvikling - Demokrati og medborgerskap - Folkehelse og livsmestring
    Marianne Ødegaard, professor, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO
    Elin Sæther, førsteamanuensis, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO
    Kristin Vasbø, førsteamanuensis, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO
  • Ny forskning fra norske klasserom - Implikasjoner for ledelse
    Astrid Roe , seniorforsker, ILS
  • Hvordan endrer ny kunnskap, nye forventninger og nye karriereveier i skolen hverdagen for skolens ledere?
    Bjørn Bolstad, rektor, Ringstabekk skole
    Christina Moseid, avdelingsleder, Ringstabekk skole
    Hanne Vislie, rektor, Vøyenenga skole, tidligere avdelingsleder, Ringstabekk skole

2016

Tema for Skolelederdagen 2016 var: Ledelse av profesjonsfellesskap

  • Barnets beste i skolen
    Kirsten Sandberg, professor ved Institutt for offentlig rett og LEX-EL-prosjektet, UiO.
  • Bruk av resultater i skolen - utfordringer og muligheter for læring ved
    Tine S. Prøitz, førsteamanuensis ved Høgskolen i Sørøst-Norge, (PraDa prosjektet)
  • Parallellsesjoner:
    • Sesjon A: Funn fra LEX-EL-prosjektet, Nasjonalt tilsyn - mellom fag, juss og politikk
      Kristian Andenæs, professor ved Institutt for kriminologi og rettssosiologi, UiO
      Jeffrey Hall, universitetslektor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO
    • Sesjon B: Funn fra LEX-EL-prosjektet,Rektor i spenningsfeltet: mellom skolens rammer og forventninger til tilpasset opplæring
      Stine Jeppesen, assisterende rektor ved Blindern videregående skole
      Kersti Kelder, avdelingsleder Jessheim videregående skole
      Eli Ottesen, professor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO
    • Sesjon C: Spesialundervisningens tiltakskjede - lokal praksis sett i forhold til regelverk og retningslinjer
      Camilla Herlofsen, førsteamanuensis ved Universitetet i Agder
    • Sesjon D: Funn fra PraDa-prosjektet, What Works? - for hvem og hvorfor? Nye styringsformer og kunnskapskilder i (sam)spill
      Sølvi Mausethagen, førsteamanuensis ved Høgskolen i Oslo og Akershus
  • Profesjonsfellesskap og læring: er læreryrket i ferd med å bli likere andre profesjoner?
    Monika Nerland, professor ved Institutt for pedagogikk, UiO
  • Ledelse av og i profesjonsfellesskap
    Ruth Jensen, postdoktor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO
  • Den utställda skolan - internationella kunskapsjämförelser från Paris 1867 till PISA 2015.
    Christian Lundahl, professor ved Örebro Universitet
  • Oppsummering ved
    Jan Sivert Jøsendal, utdanningsdirektør i Drammen kommune
    Bodil Jenssen Houg, mobbeombud i Buskerud fylkeskommune

2015

Tema for skolelederdagen 2015 var: Ledelse og kompetanse i fremtidens skole

  • Ledelse av læring i fremtidens skole
    Sten Ludvigsen, utvalgsleder, Ludvigsen-utvalget
  • Kommunikasjon og retorisk kompetanse
    Kjell Lars Berge, professor, Institutt for lingvistiske og nordiske studier, UiO
  • Ledelse i fremtidens skole
    Jorunn Møller, professor, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO
  • Tilbake til fremtiden: Hvordan kan lærere og rektorer forandre skolen?
    Kirsten Sivesind, UiO
  • Demokratisk og interkulturell kompetanse - Europarådets perspektiver
    Claudia Lenz, forskningskoordinator, Det Europeiske Wergeland-senteret
  • Tiltak for demokratisk kompetanse
    Merete Bækkevold, seniorrådgiver, Utdanningsdirektoratet
  • Profesjonsfaglig digital kompetanse
    Andreas Lund, professor, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO
Publisert 22. mars 2021 16:07 - Sist endret 11. sep. 2023 14:38