Faglige interesser
Engelsk fagdidaktikk, lærerutdanning, interaksjon og kommunikasjon i teknologirike omgivelser, sosiokulturelle og aktivitetsteoretiske perspektiver på læring, undervisning og vurdering, kollektiv kognisjon, samarbeidsverktøy (wiki)...
Bakgrunn
- Ph.D. i engelsk fagdidaktikk (Læreres bruk av IKT i samlokaliserte og distribuerte omgivelser). Avhandling: The Teacher as Interface: Beliefs, Practices, Appropriation
- Cand.Phil. med Nordisk, Engelsk, og Allmenn litteraturkunnskap
- Annen utdanning: Internettkommunikasjon og web-teknikker (NTNU), Barry University, USA
Tilsettinger
-
2021 - Professor emeritus, ILS, UiO
-
2013 - 2016: Senterleder, ProTed - senter for fremragende utdanning
-
2010 - 2013: Studiedekan, Det Utdanningsvitenskapelige Fakultet
-
2011 - 2021 Professor, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, (ILS)
-
2008 - 2011: Førsteamanuensis, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, (ILS)
-
2004 - 2008: PosDoc, InterMedia: senter for teknologi, læring og design (nå gått inn i iPED)
-
1999 - 2003: Ph.D-student ved ILS. Visiting scholar ved University of California, Irvine, høsten 2003 (v/ Professor Mark Warschauer)
-
1979 - 1999: Lektor, Brekkeby vg. skole (nå Skien vgs)
-
1999 - 2008: Nasjonal rådgiver for integrasjon av IKT i Opplæring i kriminalomsorgen
-
1985 - Konsulent og nemdmedlem for flere oppgavenemnder og læreplangrupper ved Utdanningsdirektoratet
Undervisning
- Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU), Engelsk fagdidaktikk, læring og IKT
- Masterutdanning i engelsk fagdidaktikk; Fundamental concepts (EDID4010) og Assessment (EDID 4030)
- Ex.Paed.
- Diverse PhD-kurs (interaksjonsanalyse, vurdering, språk og kommunikasjon i nettverkssamfunnet)
Avsluttede og nåværende prosjekter
Post. Doc: Complex challenges - collective responsess, with embraces:
- CMC: Competence and media Convergence
- PLICte. Productive Learning in ICT rich Environments
- TWEAK: tweaking Wikis for Education and Knowledge Advancement
- ProTed: Centre for Professional Learning in Teacher Education (Senter for fremragende utdanning)
Andre verv og funksjoner
- Professor II, USN 2016 - 2020
- Medlem av The International Society of the Learning Sciences
- Medlem av The Society of Information Technology and Teacher Education (SITE)
- Medlem av EuroCALL
- Medlem av The organizing committee for the International Conference on Computer-Supported Collaborative Learning, CSCL, Hong Kong, July 2011
- Medlem av Editorial Board, International Journal of Computer-Supported Learning
- Medlem av Editorial Board, Educational Research Review
- Fagfellevurderer knyttet til en rekke internasjonale tidsskrifter, (ca 200+ papers pr 2021)