Kari Anne Rødnes
Førsteamanuensis
-
Institutt for lærerutdanning og skoleforskning

English version of this page
E-post
k.a.rodnes@ils.uio.no
Telefon
+47 22854834
Rom
334 NHA
Brukernavn
Besøksadresse
Moltke Moes vei 35
Niels Henrik Abels hus
0851 OSLO
Postadresse
Postboks 1099 Blindern
0317 OSLO
Faglige interesser:
Norskdidaktikk
Norskfaget i videregående skole
Lærerutdanning
Bakgrunn:
Ph.d UiO 2011: Elevers meningsskaping av norskfaglige tekster i videregående skole
Cand.philol 1995; nordisk hovedfag, spansk, medier & kommunikasjon
Publikasjoner
- Rødnes, Kari Anne; Rasmussen, Ingvill; Omland, Maren & Cook, Victoria (2021). Who has power? An investigation of how one teacher led her class towards understanding an academic concept through talking and microblogging. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies. ISSN 0742-051X. 98, s 1- 12 . doi: https://doi.org/10.1016/j.tate.2020.103229 Fulltekst i vitenarkiv.
- Omland, Maren & Rødnes, Kari Anne (2020). Building agency through technology-aided dialogic teaching. Learning, Culture and Social Interaction. ISSN 2210-6561. 26 . doi: 10.1016/j.lcsi.2020.100406 Fulltekst i vitenarkiv.
- Rasmussen, Ingvill & Rødnes, Kari Anne (2020). Dialog + microblogging = flerstemmighed?, I: Olga Dysthe; Ingunn Johanne Ness & Preben Olund Kirkegaard (red.), Dialogisk pædagogik, kreativitet og læring. Forlaget Klim. ISBN 9788772044323. kap 8. s 217 - 249
- Ludvigsen, Sten Runar; Warwick, Paul; Rasmussen, Ingvill; Rødnes, Kari Anne; Smørdal, Ole & Major, Louis (2019). Learning as Gap-Closing In and Across Subject: Digitalised Dialogues Across the Curriculum, In Åsa Makitalo; Todd E. Nicewong & Mark Elam (ed.), Designs for Experimentation and Inquiry. Approaching Learning and Knowing in Digital Transformation. Routledge. ISBN 978-1-13-8592711. 2. s 31 - 49 Fulltekst i vitenarkiv.
- Rødnes, Kari Anne (2019). Skjønnlitteratur og bærekraft - et bidrag fra norskfaget, I: Ole Andreas Kvamme & Elin Sæther (red.), Bærekraftdidaktikk. Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-2427-2. Kapittel 3. s 61 - 75
- Rødnes, Kari Anne (2018). "Jeg hører på den hver dag, jeg". En 10. klasses arbeid med litterære virkemidler og rapptekster gjennom mikroblogging og samtaler. Norsklæreren. ISSN 0332-7264. 42(4), s 40- 57
- Rødnes, Kari Anne & Gilje, Øystein (2018). Ti år med grunnleggende ferdigheter - hva vet vi, og hvor går vi?. Norsk pedagogisk tidsskrift. ISSN 0029-2052. 102(3), s 201- 213 . doi: 10.18261/issn.1504-2987-2018-03-02
- Brevik, Lisbeth M.; Fosse, Britt Oda & Rødnes, Kari Anne (2014). Language, learning, and teacher professionalism: An investigation of specialized language use among pupils, teachers, and student teachers. International Journal of Educational Research. ISSN 0883-0355. 68, s 46- 56 . doi: 10.1016/j.ijer.2014.08.004
- Rødnes, Kari Anne (2014). Skjønnlitteratur i klasserommet : skandinavisk forskning og didaktiske implikasjoner. Acta Didactica Norge. ISSN 1504-9922. 8(1), s 17 . doi: 10.5617/adno.1097
- Rødnes, Kari Anne (2014). Snakkefag eller fagsnakk? Litterære samtaler i norskfaget, I: Rita Elisabeth Hvistendahl & Astrid Roe (red.), Alle tiders norskdidaktiker. Festskrift til Frøydis Hertzberg på 70-årsdagen. Novus Forlag. ISBN 978-82-7099-784-8. Del III - God undervisning i skolefag. s 349 - 369
- Rødnes, Kari Anne; Hellekjær, Glenn Ole & Vold, Eva Thue (2014). Nye språklærere. Fagkunnskap og fagdidaktiske utfordringer, I: Eyvind Elstad & Kristin Helstad (red.), Profesjonsutvikling i skolen. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-02355-7. kap 9. s 170 - 190
- Rødnes, Kari Anne (2012). It's insanely useful!' Students' use of instructional concepts in group work and individual writing. Language and Education. ISSN 0950-0782. 26(3), s 183- 199 . doi: 10.1080/09500782.2011.614050
- Rødnes, Kari Anne (2009). Making Connections: Categorisations and Particularisations in Students’ Literary Argument. Argumentation: an international journal on reasoning. ISSN 0920-427X. 23(4), s 531- 546 . doi: 10.1007/s10503-009-9166-7
- Rødnes, Kari Anne & Ludvigsen, Sten Runar (2009). Elevers meningsskaping av skjønnlitteratur - Samtaler og tekst. Nordisk Pedagogik. ISSN 0901-8050. 29(2), s 235- 249
- Rødnes, Kari Anne & Dolonen, Jan Arild (2017). Digitale dialoger med Samtavla. Ressurser for forbedring av dialogisk læring og undervisning..
- Rødnes, Kari Anne & Rasmussen, Ingvill (2017). DiDiAC-prosjektet: Mikroblogging som støtte for klasseromssamtaler.. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. (1), s 26- 29
- Rødnes, Kari Anne & Gilje, Øystein (2016). Grunnleggende ferdigheter - på tvers eller i fag?.
- Rødnes, Kari Anne & Rasmussen, Ingvill (2016). Digitalised Dialogues across the Curriculum. Enhancing classroom dialogue by using Talkwall to "think together".
- Rødnes, Kari Anne; Rasmussen, Ingvill; Ludvigsen, Sten Runar; Smørdal, Ole & Frøytlog, Jo Inge Johansen (2016). Digitalised Dialogues Across the Curriculum (DiDiAC): Design-based interventions for developing 21st-century skills.
- Fosse, Britt Oda; Rødnes, Kari Anne & Brevik, Lisbeth M. (2015). Betydningen av å bruke fagbegreper For elever, lærerstudenter og lærere. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. (2), s 72- 77
- Rødnes, Kari Anne & Hertzberg, Frøydis (2015). Kunnskap i skolen. Hva vi sådde og hva vi høstet. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. (4), s 33- 37
- Rødnes, Kari Anne (2014). Erfaring og analyse. Elevers samtaler og skriving om litterær tekst..
- Brevik, Lisbeth M.; Rødnes, Kari Anne & Fosse, Britt Oda (2013). Conference paper: Language, Learning and Teacher Professionalism.
- Rødnes, Kari Anne & de Lange, Thomas (2011). Veiledning til Kunnskapsløftet - En kartlegging av læreres bruk av veiledninger til læreplaner for fag og veiledning i lokalt læreplanarbeid.
Publisert 9. feb. 2012 11:02
- Sist endret 27. mars 2015 09:39