Evaluering av fagfornyelsen: Intensjoner, prosesser og praksiser (EVA2020)
Fra og med skolestart 2020 tar norske skoler i bruk nye læreplaner. Fagfornyelsen innebærer at innholdet i alle læreplaner i grunnskolen og videregående opplæring fornyes. Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo har fått i oppdrag å gjennomføre en forskningsbasert evaluering av fagfornyelsen.

Foto: twinsfisch på Unsplash
Om prosjektet
Prosjektet skal gjennomføres i perioden 2019-2025, og skal utvikle kunnskap om følgende tematiske områder:
- Prosessen fram mot etableringen av det nye læreplanverket
- Læreplanen og støtteressursenes kvalitet
- Styring og ledelse av læreplanarbeid
- Fagfornyelsens møte med skolens praksis og elevers læring
Den forskningsbaserte evalueringen skal bidra med kunnskap som er nyttig for beslutningsdeltakere, forvaltning, skolens praksis og elevenes læring.
I prosjektet deltar forskere fra alle fakultetets enheter. Slik får vi en unik mulighet til å utnytte bredden i fakultetets faglige og metodiske ekspertise.
(Videoproduksjon: Shane Colvin/Elise Koppang Frøjd, UiO).
Prosjektorganisering
Den forskningsbaserte evalueringen er organisert i fire arbeidspakker. Til sammen vil disse gi innsikt i prosesser og sammenhenger mellom nivåer. EVA2020 gir kunnskap på kort og lang sikt om hvordan reformer møtes og settes ut i livet på flere nivåer, og hvordan disse nivåene påvirker hverandre gjensidig og over tid. Dette illustreres i figuren under:
Les mer om arbeidspakkene:
- Utvikling av læreplanverket
- Styring og ledelse av læreplanarbeid
- Fagfornyelsen i møtet med skolens praksis og elevers læring
- Syntetiserende analyser og formidling av resultater
Finansiering
EVA2020 er finansiert av Utdanningsdirektoratet.
Prosjektbeskrivelse
Her finner du prosjektbeskrivelsen for EVA2020 (pdf).