Forskningsprosjekter
Her finner du en oversikt over pågående forskningsprosjekter ved fakultetet.
- A
- A Comparative Study of Teachers Coping Skills when Approaching Disruptive Behavior in Schools in Norway and USA
- A scale for numeracy (PhD project)
- A survey of hearing, language and quality of life in persons who received cochlear implants as children
- Affect and Behavior in Digital Classrooms (PhD project)
- An inquiry into girls’ achievement in Science: Horizontal inequalities, socio-economic gaps and disparities using 50 years of international large-scale assessment data (PhD project)
- ArcEd: The Choice Architecture of Admission to Education
- Assessment in Medical Education: Using exam data and psychometric models to foster assessment practice
- B
- BALU - Barn med Autismespekterforstyrrelse: Læring og Utvikling
- Barn med stille og innadvendt atferd: Læreres tilnærminger i norsk grunnskole
- Barn og unges læringsløp i Groruddalen (Learning Lives)
- Barns informasjonssøking: Utvikling og implikasjoner for læring
- Bedring av tinnitusplager som følge av implantering av cochleaimplantat nummer 2.
- BetterReading: Understanding gains in reading fluency
- Byggeklosser for ordforrådet – språkintervensjoner for barn med hørselstap i skolealder (ph.d.-prosjekt)
- C
- D
- Developing Learning Designs for Differentiated Education for GT-students in a Makerspace Setting (GT-make)
- DiDiAC - Digitale dialoger på tvers av fag
- Digital integrering av videovurdering på ulike arenaer (DIVA)
- Digital lesing i skolen: For hvem, når og på hvilken måte?
- Digital natives with reading difficulties: A study of dyslectic adolescents' integration of conflicting information across Internet sites and presentation formats
- Digital teknologi og livsmestring i fremtidens skole (DigiLiv)
- Digitale dialoger (ph.d- prosjekt)
- Digitale dialoger (ph.d- prosjekt)
- Digitalt praksispåhør (DIPP)
- Discourses of responsibility in pre-service teacher education (ph.d- prosjekt)
- Down Syndrome LanguagePlus-project
- E
- e-Infrastructure for video research (eVIR)
- Early Years Literacy Program i norsk skole
- Educational Measurement in the Norwegian Context
- Effektive overganger fra skole til arbeid for unge voksne med lett utviklingshemming
- Elev-lærer-samtaler!
- En studie av lingvistiske kvaliteter i tidlige samspill på tvers av ulike kontekster og kommunikasjonspartnere (PhD-prosjekt)
- ENABLE - Higher Education and Multimedia in Special Needs Education and Rehabilitation
- EQOP-Socioeconomic gaps in language development and school achievement: Mechanisms of inequality and opportunity
- Etisk-politisk danning. En kritisk lesning av Alain Badiou
- European Adoption Project
- Evaluering av fagfornyelsen i fag (EDUCATE)
- Evaluering av fagfornyelsen: Intensjoner, prosesser og praksiser (EVA2020)
- Evaluering av Tospråklig Opplæring i Skolen (ETOS)
- F
- Fagplaner og fagdidaktikk
- Flerkulturelle arrangement i skole og lokalsamfunn i et deltakerperspektiv
- Flerspråklige strategier og ressurser i opplæring av voksne innvandrere
- Fortellinger om utdanningsvalg blant unge med innvandrerforeldre. En narrativ tilnærming til "innvandrerdrivet" i valget av høyere utdanning (ph.d- prosjekt)
- G
- H
- I
- I samspillet mellom ferdighet og vilje
- IKT-basert aktiv læring av statistikk
- Include – et forskningssenter for sosialt inkluderende energiomstilling
- Inter-Cultural Community Evaluation and Planning (ICCEP)
- Internasjonalt Adopterte Barn på Skolen
- Internasjonalt adopterte barns språkutvikling fra 4 til 11 år
- International Classroom Studies of Inclusive Practices - Comparing teaching-learning processes
- International Computer and Information Literacy Study (ICILS)
- International Successful School Principalship Project (ISSPP)
- Intervensjonsstudie i matematikk – kan tidlig og intensiv støtte avhjelpe matematikkvansker ? (ph.d-prosjekt)
- Is GPA fair? An investigation into inter-subject difficulty using Norwegian registry data (PhD-project)
- K
- L
- Language use and instruction across contexts (LANGUAGES)
- Latent Variable Mixture models to track Longitudinal Differentiation Patterns
- Learning to notice in teacher education: The use of video as an instructional tool
- Ledelse av reformarbeid i videregående skole - endringsverksted som metode (ChangeLead)
- Linking Instruction and Student Achievement (LISA)
- Linking Instruction and Student Experiences (LISE)
- LISA Nordic Study
- LISA-PLOT
- Livskvalitet hos barn som har et hørselstap (ph.d.-prosjekt)
- Log-file Analysis in International Large-Scale Assessments (LOGAN)
- Læreplanarbeid og elever med særlige behov
- Lærerkulturer i Norden
- Lærerrollen i utvikling av inkluderende læringsmiljøer
- Læring på tvers: Unges kunnskapspraksiser i skole og fritid
- Læringsmiljø, språk og lesing
- M
- Making Museums Relevant to the Public: Innovating Visitor Research Practices
- Measuring Cognitive Abilities in the Norwegian Population (PhD project)
- Medierende betingelser for læring og danning: et forsknings- og utviklingsprosjekt (MEDPED)
- Meta-Analyses of International Large-Scale Assessment Data
- Mi Lenga
- Minecraft i lærerutdanning - utvikling av generiske ferdigheter i samfunnsfag
- Modernization as lived experience
- Motivasjon, kunnskap og trivsel blant ungdomsskoleelever
- Multimodale lærings- og vurderingsformer (MuLVu)
- Muslimske foreldres begrunnelse for og erfaring med skolebytte fra nærskolen til kristne privatskoler
- Mål med mening - lære for livet? (ph.d - prosjekt)
- N
- Narrativer i pedagogisk forskning
- Nasjonale prøver i lesing
- Null Baseline Modeling Approaches with Applications in International Large-Scale Educational Assessments (PhD project)
- NumLit: Development of numeracy and literacy in children
- Nye kompetansekrav i offentlig sektor: Digitaliseringens konsekvenser for arbeid med ulik grad av spesialisering (CORPUS)
- Nytt blikk på gamle problemer
- P
- PISA (Programme for International Student Assessment)
- Platforming Families: Tracing digital transformations in everyday life across generations (PlatFAMs)
- Policy Knowledge and Lesson Drawing in Nordic School Reform in an Era of International Comparison
- Praksiser for undervisningsvurdering i Norge – profesjonsutvikling i spenningsfeltet mellom ulike former for ansvarliggjøring (ph.d.-prosjekt)
- Predictive Validity of Secondary-Education Attainment Measures in Norway (PhD Project)
- Preventing and Improving Special Needs Education in Children with Language Problems: A Campbell Review and Randomised Controlled Trials
- Preventing Later Literacy Failure in Kindergarten: A longitudinal Randomized-Trials Study of Oral Language Development and Intervention
- Principles and Practices to Synthesize Research Evidence from Complex Survey Data (PhD project)
- Process data analysis in problem-solving tasks (PhD-project)
- Professional Actors’ Work to Retain Students in Secondary Education (ProAct)
- PROgrammering og SKAPerverksted i skolen: Kompetanser for det 21. århundret og tilpasset opplæring for elever med Stort Læringspotensial (ProSkap-SL)
- Programutvikling i lærerutdanningen
- På vei mot inkluderende praksiser i skolen?Et Internasjonalt komparativt klasseromstudieprosjekt av inkluderende praksiser
- R
- S
- Samtavla | Talkwall
- Samtavla innovasjon
- School leadership as a lever of learning (PhD project)
- Science Education for Action and Engagement towards Sustainability (SEAS)
- Selvbestemmelse for elever med lett utviklingshemming (ph.d-prosjekt)
- Skoleledelse og tilpasset opplæring
- Skolelivskvalitet og elev-lærer-dialogen
- Slik som du ser meg – slik som jeg ser meg: et eksplorerende prosjekt om identitet hos ungdom og unge voksne med utviklingshemming
- Spesialpedagogisk innsats - Intensjoner, praksis og erfaringer
- Spesialpedagogisk rådgivning, den spesialpedagogiske tiltakskjeden og inkludering
- Språksterk 1–6
- Språkutvikling og språkbruksmønstre hos flerspråklige barnehagebarn i Språksterkprosjektet
- STartAlder og extramural enGElsk: Å lære engelsk i og utenfor skolen i Norge og Flandern (STAGE)
- Styrking av morfologisk kunnskap hos barneskoleelever med minoritetsspråklig bakgrunn (ph.d-prosjekt)
- Supporting Shy Students – A National Study of Teaching Practices: Shyness in Norwegian Elementary Schools – School Leaders in Action (Ph.D.-prosjekt)
- Synthesizing Research on Teaching Quality (SYNTEQ)
- Synthesizing Research on Teaching Quality (SYNTEQ)
- Systematisering av Praksis i Tilpasset og Inkluderende Opplæring (TIO)
- T
- Teachers' readiness online (TRIO)
- Teachers’ Effect on Student Outcome (TESO)
- Teaching and Learning International Survey (TALIS)
- Teaching Evaluation in Schools and Teacher Education (TESTE)
- Teaching quality and student learning (ph.d.-prosjekt)
- TeamLearn - Læringsanalyse som verktøy i samarbeid om problemløsning blant studenter i profesjonsutdanning
- TeleLogopedi: Bruk av videokonsultasjon i logopedisk afasibehandling under koronapandemien
- The blind side: Exploring item difficulty in international large-scale assessments (PhD project)
- The Development of Response Inhibition in Preschool Children with Autism Spectrum Disorders (ph.d.-prosjekt)
- The Development of Understandings of Equality and Distribution of Resources in Norway and the United States
- The Effective Stuttering Treatment Project (EST)
- The Second Language Learners Plus Intervention (SL+-prosjektet)
- The Vocabulary Learning Challenge (VLC)
- Tool Mediation in the Education of School Leaders (MEDIATION)
- Towards Flipped Learning (TOFLE)
- Tracking av individuelle forskjeller i utvikling av matematiske ferdigheter. Samspill mellom ferdigheter, motivasjon og trivsel.
- TRANSLED – TRANSformation, Language, Education and Development
- Transnasjonale trender og brytninger i oppfatninger om vurdering i Norden
- Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS)
- Tromsø Intervention Study of Preterms (TISP)
- U
- V
- Veiledning til familier med prematurt fødte barn - hva er sentrale virkningsmekanismer?
- Verktøy for veiledning
- Video to support excellence in teaching (VIST)
- Virtual Innovation and Support Networks for Teachers (VALIANT)
- Visual Vocal Application (VIVA)
- Vocational and General Students’ Use of English in and out of school (VOGUE)