English version of this page

Nye kompetansekrav i offentlig sektor: Digitaliseringens konsekvenser for arbeid med ulik grad av spesialisering (CORPUS)

CORPUS-prosjektet vil utvikle ny kunnskap om hvordan digitaliseringen medfører nye krav til kompetanse og ekspertise i helsetjenestene

To sykehusansatte som ser på nettbrett. Foto.

Digitalisering er en viktig endringskraft i dagens arbeidsliv. Foto: Colourbox

Om prosjektet

Digitalisering er en viktig endringskraft i dagens arbeidsliv. Mer intensiv bruk av teknologi endrer blant annet måter å få tilgang til informasjon og koordinere arbeidet, måter å samarbeide med klienter eller brukere, og grunnlaget for å utøve profesjonelt skjønn. Selv om slike endringer er generelt beskrevet vet vi lite om hvordan digitalisering påvirker arbeidet i spesifikke arbeidskontekster, og hva dette innebærer for arbeidstakeres muligheter for deltakelse, læring og inkludering i arbeidslivet over tid.  CORPUS-prosjektet vil utvikle ny kunnskap om kompetansebehov og læring i helsesektoren ved å gjennomføre nærstudier av hvordan digitalisering fører til endringer i arbeidsorganisering og oppgavefordeling, hvilke kompetanser som trengs for å takle disse utfordringene, og hvilke læringsmuligheter som tilbys i det daglige arbeidet.

Prosjektet undersøker arbeid og læring i arbeidskontekster der ny teknologi for tjenestekoordinering og maskinstøttede beslutningsprosesser nylig er implementert. To digitaliseringstrender blir dermed belyst: ‘Datadrevet arbeid’ som omhandler bruk av store datamengder som grunnlag for beslutninger og automatisering, og ‘plattform-trenden’ som omhandler nye former for koordinering og distribusjon av arbeid i digitale plattformer.

Bakgrunn

CORPUS-prosjektet er et tverrfaglig samarbeid mellom Instituttene for Pedagogikk og Informatikk ved Universitetet i Oslo. Prosjektet samarbeider med brukere og interessenter, samt med andre nordiske prosjekter. Prosjektet vil gi innsikt i hvordan inkludering og kontinuerlig læring kan støttes blant arbeidstakere med forskjellig bakgrunn, i helsetjenestene og mer generelt. Resultatene vil være nyttige for arbeidsorganisasjoner og for videreutviklingen av politikk for livslang læring.

Finansiering

Prosjektet er finansiert av Norges forskningsråd gjennom programmet Velferd, arbeidsliv og migrasjon (VAM)

  • Prosjektperiode: Juni 2019 – Mai 2023

Samarbeid

Prosjektet samarbeider med eksisterende projekter i Finland og Sverige.

Publisert 12. juni 2019 13:43 - Sist endret 26. juni 2019 11:27