Christian Brandmo

Faglige interesser
-
Motivasjon og læringsprosesser
-
Metakognisjon og selvregulering
-
Forskningsdesign
-
Kvantitative metoder og analyser
Undervisning
Undervisning høsten 2020
-
SPED4002 Spesialpedagogisk rådgivning, innovasjon og utredningsarbeid, med testsertifisering
-
SPED4010 Vitenskapsteori, forskningsmetode og statistikk
Har tidligere undervist
- SPED1200 Spesialpedagogisk forskningsmetode og forskningsbasert praksis
- SPED1300 Læring i et livsløpsperspektiv
-
SPED2100 Utvikling i et livsløpsperspektiv
-
SPED2200 Den spesialpedagogiske tiltakskjeden
-
SPED4002 Spesialpedagogisk rådgivning, innovasjon og utredningsarbeid, med testsertifisering
-
SPED4010 Vitenskapsteori, forskningsmetode og statistikk
-
Rektorutdanningen
- UTLED4111 Styring og ledelse av utdanning
-
UTLED4301 Utdanningsvitenskapelige forskningsmetoder
-
UTLED4302 Forskningsdesign
-
UTLED4303 Anvendt metode
-
DIDMET4000 Metodekurs i fagdidaktikk
-
DIDMET4200 Forskningsmetode og oppgaveforberedelse
-
UTLED4062 Utdanningsvitenskapelige metoder
-
UTLED4071 Prosjektseminar med anvendt metode
-
PPU3210 Undervisning og læringsforløp
-
PPU3310L Undervisning og læringsforløp
-
PPU3120D PPU deltid - Hoveddel
-
UTLED4061 Utdanningsvitenskap, forskningsstrategier og metoder
-
UTLED4070 Statistikk
-
PED4100 Teori og praksis - Peadgogisk-psykologisk rådgivning
-
Kurs i bruk av psykologiske tester
-
Kurs i motivasjon og selvregulert læring
-
-
PED4010 Statistikk
-
PED2140 Hvordan mennesker lærer
-
Kurs i læringsteori for vitenskapelige ansatte (Fagområdet for universitetspedagogikk)
Bakgrunn
Utdannelse
- PhD i pedagogikk, Universitetet i Oslo, 2011
- Can.ed (pedagogisk psykologi), Universitetet i Oslo, 2004
Arbeidsbakgrunn
-
Professor i spesialpedagogikk, Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo, 2019 -
-
Førsteamanuensis i spesialpedagogikk, Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo, 2018 - 2019
-
Førsteamanuensis i utdanningsledelse, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo, 2011 - 2018
-
Nestleder / forskningsleder, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo, 2012 - 2014
-
Universitetslektor i pedagogikk/utdanningsledelse, Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo, 2010 - 2011
-
Stipendiat, Pedagogisk forskningsinstitutt, Universitetet i Oslo, 2005 - 2010
-
Pedagogisk-psykologisk rådgiver, Akershus Fylkeskommune, 2004 - 2005
Publikasjoner
- Brandmo, Christian; Aas, Marit; Colbjørnsen, Tor & Olsen, Rolf (2019). Group coaching that promotes self-Efficacy and role clarity among school leaders. Scandinavian Journal of Educational Research. ISSN 0031-3831. s 1- 17 . doi: 10.1080/00313831.2019.1659406 Fulltekst i vitenarkiv.
- Brandmo, Christian; Tiplic, Dijana & Elstad, Eyvind (2019). Antecedents of department heads’ job autonomy, role clarity, and self-efficacy for instructional leadership. International Journal of Leadership in Education. ISSN 1360-3124. s 1- 20 . doi: 10.1080/13603124.2019.1580773 Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
- Tiplic, Dijana; Elstad, Eyvind; Brandmo, Christian; Steingrímsdóttir, María & Engilbertsson, Guðmundur (2019). Perceived Organizational Antecedents of Emerging Collaborative Learning Activities Among Icelandic Beginning Teachers. Scandinavian Journal of Educational Research. ISSN 0031-3831. . doi: 10.1080/00313831.2019.1616611
- Aas, Marit & Brandmo, Christian (2018). Assessment results for transforming practice: School leaders’ role.. Nordic Studies in Education. ISSN 1891-5914. 38(2), s 174- 193 . doi: 10.18261/issn.1891-5949-2018-02-06 Fulltekst i vitenarkiv.
- Brandmo, Christian & Bråten, Ivar (2018). Investigating relations between beliefs about justification for knowing,interest, and knowledge across two socio-scientific topics. Learning and Individual Differences. ISSN 1041-6080. 62, s 89- 97 . doi: 10.1016/j.lindif.2018.01.010 Fulltekst i vitenarkiv.
- Brandmo, Christian; Bråten, Ivar & Schewe, Olav Engelbreth (2018). Social and personal predictors of test anxiety among Norwegian secondary and postsecondary students. Social Psychology of Education. ISSN 1381-2890. 22(1), s 43- 61 . doi: 10.1007/s11218-018-9461-y Fulltekst i vitenarkiv.
- Bråten, Ivar; Brandmo, Christian & Kammerer, Yvonne (2018). A validation study of the Internet-specific Epistemic Justification Inventory with Norwegian preservice teachers. Journal of educational computing research. ISSN 0735-6331. 57(4), s 877- 900 . doi: 10.1177/0735633118769438 Fulltekst i vitenarkiv.
- Nesje, Katrine; Brandmo, Christian & Berger, Jean-Louis (2018). Motivation to Become a Teacher: a Norwegian Validation of the Factors Influencing Teaching Choice Scale. Scandinavian Journal of Educational Research. ISSN 0031-3831. 62(6), s 813- 831 . doi: 10.1080/00313831.2017.1306804 Fulltekst i vitenarkiv.
- Stang Lund, Elisabeth; Bråten, Ivar; Brandmo, Christian; Brante, Eva Wennås & Strømsø, Helge Ivar (2018). Direct and indirect effects of textual and individual factors on source-content integration when reading about a socio-scientific issue. Reading and writing. ISSN 0922-4777. 32(2), s 335- 356 . doi: 10.1007/s11145-018-9868-z
- Brandmo, Christian & Aas, Marit (2017). Med skråblikk på ledelsesmodeller: «instructional» og «transformational» ledelse i norsk kontekst., I: Marit Aas & Jan Merok Paulsen (red.), Ledelse i fremtidens skole. Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-2016-8. Kapittel 3. s 53 - 72
- Brandmo, Christian & Bråten, Ivar (2020). Measuring internet-specific reading motivation and engagement [Roundtable Session].
- Brandmo, Christian; Panadero, Ernesto & Hopfenbeck, Therese Nerheim (2020). Bridging classroom assessment and self-regulated learning. Assessment in education: Principles, Policy & Practice. ISSN 0969-594X. 47(4), s 319- 331 . doi: 10.1080/0969594X.2020.1803589
- Brandmo, Christian; Anmarkrud, Øistein & Latini, Natalia (2019). Antecedents of teacher efficacy and instructional practice in Internet reading for dyslexic students.
- Niemivirta, Markku; Brandmo, Christian; Kolić Vehovec, S; Pahljina-Reinic, R & Roncevic Zubkovic, B (2019). Similarities and differences in the patterning of achievement goal orientations: A cross-cultural comparison.
- Brandmo, Christian; Bråten, Ivar & Kammerer, Yvonne (2018). A validation study of the Internet-Specific Epistemic Justification Inventory (ISEJ).
- Brandmo, Christian; Bråten, Ivar & Schewe, Olav (2018). Predictors and mediators of test-anxiety among Norwegian students in upper secondary and higher education.
- Brandmo, Christian; Throndsen, Inger & Carlsten, Tone Cecilie (2018). Predictors of beginning teachers’ self-efficacy and job satisfaction.
- Brandmo, Christian; Tiplic, Dijana & Elstad, Eyvind (2018). Predictors of department heads’ motivation: The key role of relational trust in schools.
- Latini, Natalia; Anmarkrud, Øistein & Brandmo, Christian (2018). Exploring predictors of teacher efficacy for instructing dyslexic students in Internet reading.
- Brandmo, Christian; Bråten, Ivar & Strømsø, Helge Ivar (2017). Modeling relations between epistemic cognition, interest, and science knowledge across gender..