Et viktig mandat for skolen er å forberede elevene på en verden som snart er vesentlig annerledes enn i dag. I dette panelet fra SDG Conference Bergen 2024 belyses dette mandatet i lys av den nye læreplanen og de tre tverrfaglige temaene: folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling.
Aktuelle saker
En studie viser at lærere lar elevers hverdagserfaringer og forforståelser få god plass i undervisningen og klasseromssamtalene rundt de tverrfaglige temaene.
Professor Anniken Furberg, delprosjektleder på Delprosjekt 3 i EVA2020, var gjest i utdanningspodcasten Rekk opp hånda! for å snakke om fagfornyelsen og tverrfaglig undervisning.
Det siste året har to nye masteroppgaver tilknyttet EVA2020-prosjektet utforsket ulike sider ved fagfornyelsen. Vi har snakket med masterstudentene på Utdanningsledelse ved UiO, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, og lært mer om oppgavene deres.
De tre tverrfaglige temaene i skolen gjør det lettere å bruke elevenes hverdagserfaringer til å lære. Det viser den første omfattende klasseromsstudien av de tverrfaglige temaene i den nye læreplanen.
Norske skoleledere må håndtere både uklare og sprikende forventninger knyttet til innføringen av nytt læreplanverk, og er kreative i rollen. Men forskere er usikre på konsekvensene.
Eksterne kompetansemiljøer fungerer som en «trygghetsgaranti» for realiseringen av LK20. – Skoleeiere må være oppmerksomme på at aktørene de inviterer inn har kjennskap til skolenes historie og kontekst og inngår i likeverdige partnerskap med dem, sier forsker.
Med Fagfornyelsen i 2020 skulle verdiene i skolens formålsparagraf løftes tydeligere inn i læreplanen for fagene. Men solidaritet og nestekjærlighet havner i skyggen, ifølge ny rapport.
Forskerne har utviklet måleinstrumenter for å måle om fagfornyelsen oppnår noen av målene. Les om arbeidet i ny rapport fra forskerne bak evalueringen av fagfornyelsen (EVA2020).
Onsdag 24. mars deltok EVA2020 i Utdanningsdirektoratets seminar: Hvordan går det med innføring av fagfornyelsen? Hovedtemaet for seminaret var rapport 2 fra prosjektet styring og ledelse, og ble lagt fram ved Eli Ottesen. Funnene ble så diskutert med bakgrunn i foredraget.
Til tross for skiftende restriksjoner som følge av covid-19 og lettelser av disse er vi i gang med innsamling av data til delprosjekt 3.2 – spørreundersøkelsen til elever og lærere i 9. trinn.
Skolene hadde som strategi å tilpasse arbeidet i en travel hverdag, sier forskere bak ny rapport om evaluering av innføringen av de nye læreplanene.
I høst startet norske elever med nye læreplaner. Nå er den første rapporten fra forskningsprosjektet Evaluering av fagfornyelsen (EVA2020) publisert.