Ann Elisabeth Gunnulfsen

Ann Elisabeth Gunnulfsen er ansatt som førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS), Universitetet i Oslo. Hun har jobbet ved ILS i ulike roller siden 2012, og avla i juni 2018 doktorgraden om styring av og ledelse i skolen. Avhandlingen hennes omhandler hvordan rektorer, mellomledere og lærere meningsforhandler og håndterer styringssignaler i skolen.
Gunnulfsen er delansvarlig for forskningsprosjektet som skal evaluere Fagfornyelsen. Prosjektet gjennomføres i samarbeid mellom Institutt for pedagogikk (IPED), Institutt for spesialpedagogikk (SPU) og Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS).
Gunnulfsen deltar videre i følgende internasjonale og nasjonaleforskningsprosjekter: International Successful School Principalship Project (ISSPP), Tool Mediation in the Education of School Leaders (MEDIATION), Digital integrering av videovurdering på ulike arenaer (DIVA), og NFR-prosjektet "Professional Actors' Work on Retaining Students in Secondary Education" (PROACT).
Gunnulfsen er involvert i den internasjonale EU-finansierte prosjektet: "Reforming Schools Globally: A Multi-Scalar Analysis of Autonomy and Accountability Policies in the Education Sector (REFORMED). Dette er et forskningsprosjekt med samarbeid mellom Autonome Universitetet i Barcelona og Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo. Prosjektet har til hensikt å forstå praksiser for styring og ansvarlighet i skoler og kommuner.
Gunnulfsen er koordinator for Rektorutdanningen og underviser og veileder på Masterprogrammet i Utdanningsledelse ved ILS. Hun er involvert i etter- og videreutdanningsprosjekter ved instituttet, herunder lederstøtte knyttet til video- og klasseromsforskning VIST. Hun er medlem av forskergruppen CLEG (Curriculum Studies, Leadership and Educational Governance), ved det Utdanningsvitenskapelige fakultet.
http://www.uio.no/studier/emner/uv/ils/UTLED4111/...
http://gunnulfsen.wordpress.com/
Researcher unique identifier: https://orcid.org/0000-0002-2406-9729
Bakgrunn
2019 - Førsteamanuensis
2018 - 2019 Universitetslektor
2018: PhD
2010: Master of Philosophy (Master i utdanningsledelse), University of Oslo
Har 20 års erfaring som lærer og skoleleder i grunnskolen (barnetrinn og ungdomstrinn).
Prosjektleder for Kunnskapsløftet - fra ord til handling.
Pedagogisk veileder for kommunale og interkommunale utviklingsprosjekter med særlig fokus på vurdering, læreplanarbeid, elevenes læringsmiljø og lese- læringsstrategier.
Fagbokforfatter - lesing av fagtekster i alle fag på alle trinn, samt bok om skoleledelse og juss.
Gjesteforskeropphold
- Gjesteforsker ved University of California, Berkeley - Graduate School of Education, studieåret 2015/2016. https://gse.berkeley.edu/
Medieoppslag
"Brukes nasjonale prøver i vurderingsarbeidet?" I Skolelederen nr 3, 2017.
Oppslag om lederstøtte i VIST-prosjektet. Les her.
Publikasjoner
Gunnulfsen, A. E. (2021). Applying the Integration Dimensions of Quantitative and Qualitative Methods in Education Policy Research: Lessons Learned From Investigating Micro Policymaking in Norwegian Schools. International Journal of Qualitative Methods, 20, 16094069211028349.
Gunnulfsen, A., & Larsen, E. (2021, August 31). The norwegian case of school reform, external quality control, and the call for democratic practice. In Oxford Research Encyclopedia of Education. Last modified (blank). doi: https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190264093.013.1680
Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2020). Utdanningsledelse som mikropolitisk praksis. Forhandling om mening, makt og posisjonering. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-03619-9. 213 s.
Gunnulfsen, A. E. (2019). Ledelse, roller og makt i utviklingsarbeid. I: Nye lærer- og lederroller i skolen. (Helstad & mausethagen, red). Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel 4.
Gunnulfsen, Ann Elisabeth & Skedsmo, Guri (2019). Elevresultater og ledelsesstrategier i (sam)spill – skolelederes praksis for å følge opp resultater i skolen, I: Styring og ledelse i grunnutdanningen. Spenninger og dynamikker. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-60554-4. Kapittel 4. s 56 - 72
Gunnulfsen, A. E., & Jacobsen, H. M. M. (2019). Bidrag til et mer motiverende ungdomstrinn? UH-sektorens erfaringer med intensjon og virkelighet i nasjonal politikkutforming. Norsk pedagogisk tidsskrift, 103(01), 29-41.
Gunnulfsen, A. E., & Roe, A. (2018). Investigating teachers’ and school principals’ enactments of national testing policies: A Norwegian study. Journal of Educational Administration, 56(3), 332-349.
Gunnulfsen, A. E. (2017). School leaders’ and teachers’ work with national test results: Lost in translation?. Journal of Educational Change, 18(4), 495-519.
Gunnulfsen, Ann Elisabeth & Hall, Jeffrey Brooks (2015). En skoleleders dagbok: Profesjonell praksis og juridisk skjønn. Gyldendal Akademisk. ISBN 9788205459489. 232 s.
Gunnulfsen, A.E. & Helstad, K. (2014). Skolebasert kompetanseutvikling. Samarbeid mellom skoler og kompetansemiljøer om ledelse og profesjonsutvikling. I E. Elstad & K.Helstad (Eds.), Profesjonsutvikling i skolen. Oslo: Universitetsforlaget.
Gunulfsen, A. E., (2009). Masteroppgave: "Det handler om å nå ut. Hvordan oppfatter utdanningsforskere sitt bidrag til utvikling i skolen?"
Brevik, L. & Gunnulfsen, A.E. (2012). Les mindre - forstå mer! Strategier for lesing av fagtekster 8. - 13. trinn. Oslo: Gyldendal Akademisk Forlag.
Brevik, L. & Gunnulfsen, A.E. (2011). Les mindre - forstå mer! Strategier for lesing av fagtekster 1. - 7. trinn. Oslo: Gyldendal Akademisk Forlag.
For 1. - 7. trinn: http://www.gyldendal.no/Gyldendal-Akademisk/Pedagogikk/Fagdidaktikk/Les-mindre-forstaa-mer
For 8. - 13. trinn: http://www.gyldendal.no/Salgsbrev/Pedagogikk/Les-mindre-forstaa-mer/Les-mindre-forstaa-mer-8.-13.trinn
-
Gunnulfsen, Ann Elisabeth & Larsen, Eivind (2021). The Norwegian case of school reform, external quality control, and the call for democratic practice. I Hytten, Kathy (Red.), Oxford Research Encyclopedia of Education. Oxford University Press. ISSN 9780190264093.
-
Gunnulfsen, Ann Elisabeth; Jensen, Ruth & Møller, Jorunn (2021). Looking back and forward: a critical review of the history and future progress of the ISSPP. Journal of Educational Administration. ISSN 0957-8234. doi: 10.1108/JEA-04-2021-0088. Vis sammendrag
-
Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2021). Gunnulfsen, A. E. (2021). School leadership and micro-policymaking in schools time use and the collective care for the self. International Journal of Leadership in Education. ISSN 1360-3124. doi: 10.1080/13603124.2020.1854867.
-
Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2021). Applying the Integration Dimensions of Quantitative and Qualitative Methods in Education Policy Research: Lessons Learned From Investigating Micro Policymaking in Norwegian Schools. International Journal of Qualitative Methods (IJQM). ISSN 1609-4069. doi: 10.1177/16094069211028349. Fulltekst i vitenarkiv
-
Gunnulfsen, Ann Elisabeth & Møller, Jorunn (2021). Production, Transforming and Practicing ‘What Works’ in Education–The Case of Norway. I Krejsler, John Benedicto & Moos, Lejf (Red.), What Works in Nordic School Policies?. Springer. ISSN 978-3-030-66629-3. s. 87–102. Fulltekst i vitenarkiv
-
Lunde, Ida & Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2021). Governance Through Digital Formations – The Case of ‘What Works’ in a Norwegian Education Context. I Krejsler, John Benedicto & Moos, Lejf (Red.), What Works in Nordic School Policies?. Springer. ISSN 978-3-030-66629-3. s. 195–212.
-
Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2020). School leadership and micro-policymaking in schools - time use and the collective care for the self. International Journal of Leadership in Education. ISSN 1360-3124.
-
Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2019). Ledelse, roller og makt i utviklingsarbeid . I Helstad, Kristin & Mausethagen, Sølvi (Red.), Nye lærer- og lederroller i skolen. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-03407-2.
-
Gunnulfsen, Ann Elisabeth & Jacobsen, Hilde Marie Madsø (2019). Bidrag til et mer motiverende ungdomstrinn? UH-sektorens erfaringer med intensjon og virkelighet i nasjonal politikkutforming. Norsk pedagogisk tidsskrift. ISSN 0029-2052. 103(1), s. 29–41. doi: 10.18261/issn.1504-2987-2019-01-04.
-
Skedsmo, Guri & Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2019). Elevresultater og ledelsesstrategier i (sam)spill – skolelederes praksis for å følge opp resultater i skolen, Styring og ledelse i grunnopplæringen. Spenninger og dynamikker.. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-60554-4. s. 56–72.
-
Gunnulfsen, Ann Elisabeth & Roe, Astrid (2018). Investigating teachers’ and school principals’ enactments of national testing policies: A Norwegian study . Journal of Educational Administration. ISSN 0957-8234. 56(3), s. 332–349. doi: 10.1108/JEA-04-2017-0035. Fulltekst i vitenarkiv
-
Brevik, Lisbeth M.; Gunnulfsen, Ann Elisabeth & Renzulli, Joseph (2018). Student teachers’ practice and experience with differentiated instruction for students with higher learning potential. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies. ISSN 0742-051X. 71, s. 34–45. doi: 10.1016/j.tate.2017.12.003. Fulltekst i vitenarkiv Vis sammendrag
-
Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2017). School leaders' and teachers' work with national test results: Lost in translation? Journal of educational change. ISSN 1389-2843. s. 1–25. doi: 10.1007/s10833-017-9307-y. Fulltekst i vitenarkiv
-
Gunnulfsen, Ann Elisabeth & Møller, Jorunn (2017). National Testing: Gains or Strains? School Leaders’ Responses to Policy Demands. Leadership and Policy in Schools. ISSN 1570-0763. 16(3), s. 455–474. doi: 10.1080/15700763.2016.1205200.
-
Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2016). School leadership and the knowledge of teacher-student interaction on Facebook: a study of a lower secondary school in Norway. International Journal of Social Media and Interactive Learning Environments. ISSN 2050-3954. doi: 10.1504/IJSMILE.2016.077596.
-
Brevik, Lisbeth M. & Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2016). Differensiert undervisning for høytpresterende elever med stort læringspotensial. Acta Didactica Norge. ISSN 1504-9922. 10(2), s. 212–234. doi: 10.5617/adno.2554. Fulltekst i vitenarkiv
-
Gunnulfsen, Ann Elisabeth & Colbjørnsen, Tor (2015). Forskningsinformert skoleledelse i praksis. Norsk pedagogisk tidsskrift. ISSN 0029-2052. 99(2), s. 124–135.
-
Helstad, Kristin & Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2014). Skolebasert kompetanseutvikling. Samarbeid mellom skoler og kompetansemiljøer om ledelse og profesjonsutvikling. I Elstad, Eyvind & Helstad, Kristin (Red.), Profesjonsutvikling i skolen. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-02355-7. s. 331–349.
-
Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2020). Utdanningsledelse som mikropolitisk praksis. Forhandling om mening, makt og posisjonering. . Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-03619-9. 213 s.
-
Hall, Jeffrey Brooks & Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2015). En skoleleders dagbok: Profesjonell praksis og juridisk skjønn. Gyldendal Akademisk. ISBN 9788205459489. 232 s.
-
Brevik, Lisbeth M. & Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2012). Les mindre – forstå mer! Strategier for lesing av fagtekster 8.–13. trinn. Gyldendal Akademisk. ISBN 9788205425170. 354 s.
-
Brevik, Lisbeth M. & Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2012). Læs mindre – forstå mere! Strategier for læsning af fagtekster 1.-7. trinn. Klim. ISBN 9788771291827. 247 s.
-
Brevik, Lisbeth M. & Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2011). Les mindre - Forstå mer! Strategier for lesing av fagtekster 1.-7. trinn. Gyldendal Akademisk. ISBN 978-82-05-41536-2.
-
Ødegaard, Kjersti Løken & Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2022). Policy Demands on School Reform and Research-Practice Partnerships. Ideas and expectations in Norwegian policy documents.
-
Hall, Jeffrey Brooks; Gunnulfsen, Ann Elisabeth & Jensen, Ruth (2022). Organizational tensions in the planning and enactment of the renewed state curriculum: the entrepreneurial role of school principals and superintendents in Norway.
-
Gunnulfsen, Ann Elisabeth & Hall, Jeffrey Brooks (2022). School Leaders' Planning for Curriculum Reform in Norwegian Schools: Something Old, Something New, Something Borrowed, Something True?
-
Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2021). Ledelse av reformarbeid i videregående skole- endringsverksteder som metode (Endringsledelse).
-
Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2021). Ledelse av reformarbeid i videregående skole- endringsverksteder som metode.
-
Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2021). Ledelse av reformarbeid i og på tvers av arenaer.
-
Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2021). Ledelse av reformarbeid i og på tvers av arenaer.
-
Jensen, Ruth; Gunnulfsen, Ann Elisabeth; Abrahamsen, Hedvig Neerland; Helstad, Kristin & Ødegaard, Kjersti Løken (2021). Formative Interventions in School Leadership Teams in Upper Secondary Schools.
-
Gunnulfsen, Ann Elisabeth & Larsen, Eivind (2021). The Norwegian Case of School Reform, External Quality Control, and the Call for Democratic Practice .
-
Gunnulfsen, Ann Elisabeth & Møller, Jorunn (2021). Production, transforming and practicing ‘what works’ in education – the case of Norway .
-
Gunnulfsen, Ann Elisabeth & Ottesen, Eli (2021). Ledelse av fagfornyelsen. Something old, something new, something borrowed, something blue.
-
Jensen, Ruth; Gunnulfsen, Ann Elisabeth; Abrahamsen, Hedvig Neerland; Helstad, Kristin & Ødegaard, Kjersti Løken (2021). Leading Reform Work in Upper Secondary Schools- Change Laboratories as Method (ChangeLead).
-
Gunnulfsen, Ann Elisabeth & Abrahamsen, Hedvig Neerland (2021). Formative Interventions in School Leadership Teams in Upper Secondary Schools.
-
Hall, Jeffrey Brooks; Gunnulfsen, Ann Elisabeth & Jensen, Ruth (2021). School principals and school superintendents as institutional entrepreneurs: Handling organizational tensions in the planning and enactment of the renewed state curriculum .
-
Gunnulfsen, Ann Elisabeth & Hall, Jeffrey Brooks (2021). Forberedelse til fagfornyelse - andre vurderingsrapport . [Fagblad]. Bedre Skole 2/2021.
-
Gunnulfsen, Ann Elisabeth & Hall, Jeffrey Brooks (2021). Evaluering av fagfornyelsens intensjoner, prosesser og praksiser EVA2020 Rapport 2.
-
Gunnulfsen, Ann Elisabeth & Hall, Jeffrey Brooks (2021). Rapport 2: Fagfornyelsens forberedelser i praksis: Strategier, begrunnelser, spenninger.
-
Skedsmo, Guri & Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2020). School leadership in Norway: Key characteristics and current challenges.
-
Jensen, Ruth & Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2020). Leading Reform Work in Upper Secondary Schools- Change Laboratories as Method (ChangeLead).
-
Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2020). Ledelse av fagfornyelsen i institusjonsskoler - forhandling om mening, makt og posisjonering.
-
Skedsmo, Guri & Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2019). Elevresultater og ledelsesstrategier i (sam)spill – skolelederes praksis for å følge opp resultater i skolen.
-
Roe, Astrid & Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2019). Skolers bruk av resultater på nasjonale prøver. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. 2019(3), s. 32–37.
-
Hall, Jeffrey Brooks & Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2019). Skolen og personvern: Dilemmaer for ledere og lærere .
-
Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2019). A more motivating lower secondary school? The University and College Sector’s experience with Intentions and Reality in National Policy Design .
-
Gunnulfsen, Ann Elisabeth & Jensen, Ruth (2019). Experiencing the Use of Tools in School Leadership Programs in Two Different National Policy Contexts .
-
Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2019). The context of time, talk and power in policy making A study of how school professionals deal with policy intentions.
-
Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2019). Micro Policy Making in Schools The role of Leadership in Test-based Accountability Dynamics in Norway .
-
Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2018). Micro Policy Making in Schools The contexts of power, talk and time .
-
Gunnulfsen, Ann Elisabeth & Møller, Jorunn (2018). Ledelse som drivkraft for utvikling.
-
Gunnulfsen, Ann Elisabeth & Hall, Jeffrey Brooks (2018). Ledelse av læreplanarbeid i et juridisk perspektiv.
-
Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2018). Ledelse, læreres praksis og bruk av resultater på nasjonale prøver .
-
Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2018). How do teachers use national test results? Exploring testing policies, teacher practice and principals’ facilitation.
-
Gunnulfsen, Ann Elisabeth & Roe, Astrid (2018). How do teachers use national test results? Exploring testing policies, teacher practice and principals’ facilitation .
-
Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2017). School Leaders’ and Teachers’ Work with National Test Results: Lost in Translation? .
-
Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2017). How do teachers use national test results? Exploring testing policies, teacher practice and principals facilitating .
-
Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2017). Norwegian School Leaders’ and Teachers’ Use of National Test Results: Opportunities Lost? .
-
Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2017). Kva skjer på skulane? Korleis bruker skulane resultata på nasjonale prøver i sitt arbeid med skuleutvikling og elevane si læring?
-
Helstad, Kristin & Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2017). Når UIU møter UIO: Språk og systemer i spill.
-
Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2016). School Leaders’ and Teachers’ Enactment of Policy Demands: Responses to Requirements for the Use of National Test Results .
-
Gunnulfsen, Ann Elisabeth & Møller, Jorunn (2016). National Testing: Gains or Strains? School Leaders Responses to Policy Demands.
-
Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2016). National Testing. gains or Strains? School Leaders' Responses to Policy Demands.
-
Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2015). Educational Leadership Network March, 6, 2015 - Chapters from the book “Profesjonsutvikling i skolen”.
-
Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2015). National Testing. School Leaders' Responses to Policy Demands.
-
Brevik, Lisbeth M. & Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2015). Conference paper: Gifted and talented pupils: How student teachers characterise them. Vis sammendrag
-
Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2015). School Leaders’ Enactment of Educational Policies.
-
Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2015). School Leaders’ Enactment of Educational Policies.
-
Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2014). Research Informed School Leadership.
-
Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2014). School Leadership and the Enactment of Policy Demands.
-
Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2013). Bridging The Gap between Evidence-based Knowledge and Leadership Practice in Schools .
-
Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2013). “It’s about reaching out” .
-
Ottesen, Eli; Colbjørnsen, Tor; Gunnulfsen, Ann Elisabeth; Hall, Jeffrey Brooks & Jensen, Ruth (2021). Fagfornyelsens forberedelser i praksis: Strategier, begrunnelser, spenninger. Det Utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo. ISSN 978-82-93847-02-1. Fulltekst i vitenarkiv
-
Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2018). Micro Policy Making in Schools. Use of National Test Results in a Norwegian Context. Det utdanningsvitenskapelige fakultet.