Hilde Marie Madsø Jacobsen

Faglige interesser
Skoleledelse, veiledning av nyutdannede lærere, skolebasert kompetanseutvikling
PhD prosjekt - Ledelse av veiledning for nyutdannede lærere
Studiens overordnede mål er å utvikle kunnskap om hvordan ledelse av veiledning for nyutdannede presenteres og legitimeres i styringsdokumenter, og hvordan disse føringene oversettes og praktiseres i skolen av ledere og lærere.
Mange land strever med frafall fra læreryrket og forskere har funnet ut at veiledning av nyutdannede lærere kan være et virkemiddel for å fremme at lærere blir i yrket. Forskningen på veiledningsfeltet er omfattende, og internasjonalt er det enighet om at lærere har stor betydning for elevenes læring. Formell utdanning viser seg å ikke være nok i utøvelse av læreryrket. Mange nyutdannede lærere opplever et såkalt praksissjokk i overgangen fra å være under utdanning og omgitt av trygge rammer til å skulle stå på egne ben i læreryrket, derfor er det behov for støtte fra erfarne lærere og videre profesjonslæring nær knyttet til daglig arbeid.
Hvilke konsekvenser dette har for skoleledere er imidlertid lite forsket på. Skoleledere er ansvarlige for læreres profesjonelle utvikling og i Norge har de et spesielt ansvar for å sikre nyutdannede ekstra oppfølging. Politiske føringer knyttet til veiledning av nyutdannede er derfor viktige for skolelederes praksis.
Doktorgradsprosjektet skal undersøke tre overordnede spørsmål:
1. Hvilke forestillinger og forventinger kommer til uttrykk i styringsdokumenter om veiledning av nyutdannede og hvilke implikasjoner har dette for skoleledelse?
2. Hvordan erfarer skoleledere og lærere veiledning av nyutdannede i videregående skole?
3. Hva karakteriserer ledelse av veiledning i daglig praksis i videregående skole?
Studien skal gjennomføres ved dokumentanalyse av stortingsmeldinger og det nylig innførte Rammeverk for veiledning av nytilsatte nyutdannede lærere. I tillegg skal skoleledere og lærere intervjues og observeres knyttet til deres praksis og forståelse av veiledning for nyutdannede. Studien fokuserer på ledelse av veiledning for nyutdannede lærere i videregående skole.
Undervisning
- Utdanningsledelse
- Veilederutdanning emnekoordinator
Bakgrunn
Universitetet i Oslo, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
Prosjektleder Ungdomstrinn i utvikling, avdelingsleder PPU-administrasjon og seniorkonsulent Veilederutdanning
Master of Arts (ESST - European studies of Society, Science and Technology) ved Universitetet i Aalborg.
Cand.Mag religionsstudier ved UiO
Pedagogikk ved UiO
Tidligere arbeidserfaring
Høgskolen i Oslo og Akershus, Institutt for estetiske fag
prosjektleder skolebasert kompetanseutvikling
Albatrass DA
Partner og daglig leder
Universitetet i Oslo, Institutt for kulturstudier og orientalske språk
studiekonsulent og EVU-koordinator
Publikasjoner
-
Jacobsen, Hilde Marie Madsø; Lejonberg, Eli & Elstad, Eyvind (2020). Veiledning med digital øreplugg: erfaringer fra en utprøvning. I Elstad, Eyvind (Red.), Lærerutdanning i nordiske land. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-03514-7. s. 296–315.
-
Gunnulfsen, Ann Elisabeth & Jacobsen, Hilde Marie Madsø (2019). Bidrag til et mer motiverende ungdomstrinn? UH-sektorens erfaringer med intensjon og virkelighet i nasjonal politikkutforming. Norsk pedagogisk tidsskrift. ISSN 0029-2052. 103(1), s. 29–41. doi: 10.18261/issn.1504-2987-2019-01-04.
-
Jacobsen, Hilde Marie Madsø (2017). Illicit trade in Cultural artefacts. Stronger together: How can the Nordics join forces to stop the illegal import and export of cultural objects? Nordic Council of Ministers/ TemaNord. ISBN 9789289349970. 123 s.
-
Lejonberg, Eli; Jacobsen, Hilde Marie Madsø & Mangen, Ole Tobias (2022). Ledelse av profesjonsfellesskapet: Å anerkjenne nyutdannede lærere som ressurser. Skolelederen. ISSN 0802-2062.