Kristin Beate Vasbø

Faglige interesser
Kristin Vasbø er særlig interessert i ungdoms identitetsutvikling og læring på tvers av sosiale kontekster og generasjoner. Med utgangspunkt i et stort datamateriale med livshistorie-intervjuer med tre generasjoner menn og kvinner i Oslo og Beijing utforsker Vasbø i samarbeid med professor Fengshu Liu kontinuitet og endring i ungdomslivet innad i de respektive landene, men også i et komparativt perspektiv. I prosjektet Evaluering av Fagfornyelsen: Intensjoner, prosesser og praksiser er hun særlig opptatt av hvordan det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring operasjonaliseres og kommer til uttrykk i skolens praksis. Et annet spor i Vasbøs forskningsinteresse er læring i digitale omgivelser. Sammen med kollega Greta Björk Gudmundsdottir driver Vasbø følgeforskning for å undersøke hvordan den digitale satsingen i lærerutdanningen innvirker på utviklingen av lærerstudenters opplevelse av egen profesjonsfaglige digitale kompetanse.
- Barne-og ungdomsliv i endring
- Generasjonsforskning
- Pedagogisk design i digitale læringsomgivelser
Forskningsnettverk:
Forskningsopphold: Gjesteforsker ved The School of Education, University of California, Berkeley mars- juni 2016.
Undervisning
- Faglig emneansvarlig for Praktisk-pedagogisk utdanning på deltid (PPU deltid)
- Foreleser ved Praktisk-pedagogisk utdanning på heltid (PPU heltid)
- Foreleser ved Lektorprogrammet (LeP)
Utmerkelser
2020-23: Merittert underviser ved Universitetet i Oslo
Bakgrunn
Utdanning
- PhD (2011), Universitetet i Oslo. Tittel på avhandling: "Det interkulturelle ungdomsmøtet som læringsarena. En etnografisk studie av læring mellom formelle og uformelle kontekster".
- Cand Paed (2003), Universitetet i Oslo. Tittel på hovedoppgave: "Interkulturell handlingskompetanse".
Arbeidserfaring
- Førsteamanuensis, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo (2014 - )
- Postdoktor, Institutt for pedagogikk , Universitetet i Oslo (2011 - 2014)
- Forsker, Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo (2010 - 2011)
- Universitetslektor, Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo (2010 - 2011)
- PhD stipendiat, Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo (2004 - 2009)
- Førstekonsulent og konferansekoordinator for konferansen "Childhoods 2005 Oslo" (2003-2004)
- Miljøarbeider blant rusavhengige,Stiftelsen Kirkens Bymisjon Oslo (1996-2003)
Publikasjoner
Vitenskapelige artikler og bokkapitler
- Gudmundsdottir, G.B. & Vasbø, K.B. (2017). Toward Improved Professional Digital Competence: The Use of Blended Learning in Teacher Education in Norway. In P. Resta & S. Smith (Eds.), Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference 2017 (pp. 499-509). Chesapeake VA, USA: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
- Vasbø, Kristin Beate (2016). Kunnskapsssamfunnets pedagogiske ungdomsprosjekt, I: Ole Andreas Kvamme; Tone Kvernbekk & Torill Strand (red.), Pedagogiske fenomener. En innføring. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202494667. Del 3, kapittel 9. s 293 - 306
- Vasbø, Kristin Beate (2014). Interkulturelt Ungdomsarbeid i Spennet Mellom Gamle og Nye Forestillinger om Kultur, Likhet og Forskjell. Tidsskrift for ungdomsforskning. 14(1), 3- 31. ISSN SSN (Open Access-versjon): 1894-1036.
- Vasbø, Kristin Beate & Gudmundsdottir, Greta Bjørk (2014). Methodological Challenges When Exploring New Learnings Sites In Education, In Greta Bjørk Gudmundsdottir & Kristin Beate Vasbø (ed.), Methodological Challenges When Exploring Digital Learning Spaces In Education. ISBN 978-94-6209-736-0. 1, 1 - 9. Rotterdam: Sense Publishers.
- Vasbø, Kristin Beate (2013). Intercultural Learning Across Contexts. International Electronic Journal of Elementary Education. ISSN 1307-9298. 6(1), 83- 94
- Vasbø, Kristin Beate; Silseth, Kenneth & Erstad, Ola (2013). Being a Learner Using Social Media in School: The Case of Space2cre8. Scandinavian Journal of Educational Research. ISSN 0031-3831. 58(1), s 110- 126 . doi: 10.1080/00313831.2013.773555
- Silseth, Kenneth; Vasbø, Kristin Beate & Erstad, Ola (2012). Sosiale medier i undervisningen: Space2cre8 i et multietnisk klasserom, I: Trond Eiliv Hauge & Andreas Lund (red.), Små skritt eller store sprang? Om digitale tilstander i skolen, 156-178. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-0236438-0.
- Erstad, Ola; Gilje, Øystein; Sefton-Green, Julian & Vasbø, Kristin Beate (2009). Exploring ‘learning lives’: community, identity, literacy and meaning. Literacy. ISSN 1741-4350. 43(2),100- 106 . doi: 10.1111/j.1741-4369.2009.00518.x
Avhandling og bøker
- Gudmundsdottir, Greta Bjørk & Vasbø, Kristin Beate (eds.) (2014). Methodological Challenges When Exploring Digital Learning Spaces In Education. Rotterdam: Sense Publishers. ISBN 978-94-6209-736-0.
- Vasbø, Kristin Beate (2011). Det interkulturelle ungdomsmøtet som læringsarena. En etnografisk studie av læring mellom formelle og uformelle kontekster. PhD avhandling. Oslo: Unipub Forlag
- Gudmundsdottir, Greta Björk & Vasbø, Kristin Beate (2017). Toward Improved Professional Digital Competence: The Use of Blended Learning in Teacher Education in Norway., In Paul Resta & Shaunna Smith (ed.), SITE 2017. Society for Information Technology and Teacher Education. Association for the Advancement of Computing in Education. ISBN 978-1-939797-27-8. Hoveddel. s 499 - 509 Fulltekst i vitenarkiv.
- Vasbø, Kristin Beate & Gudmundsdottir, Greta Bjørk (2014). Methodological Challenges When Exploring New Learnings Sites In Education, In Greta Bjørk Gudmundsdottir & Kristin Beate Vasbø (ed.), Methodological Challenges When Exploring Digital Learning Spaces In Education. Sense Publishers. ISBN 978-94-6209-736-0. 1. s 1 - 9
- Vasbø, Kristin Beate (2014). Interkulturelt Ungdomsarbeid i Spennet Mellom Gamle og Nye Forestillinger om Kultur, Likhet og Forskjell. Tidsskrift for ungdomsforskning. ISSN 1502-7759. 14(1), s 1- 31
- Vasbø, Kristin Beate & Gudmundsdottir, Greta Björk (2014). Methodological challenges when exploring new learning sites in educational research, In Greta Bjørk Gudmundsdottir & Kristin Beate Vasbø (ed.), Methodological challenges when exploring digital learning spaces in education. Brill|Sense. ISBN 9789462097353. 1. s 1 - 13
- Vasbø, Kristin Beate; Silseth, Kenneth & Erstad, Ola (2014). Being a Learner Using Social Media in School: The Case of Space2cre8. Scandinavian Journal of Educational Research. ISSN 0031-3831. 58(1), s 110- 126 . doi: 10.1080/00313831.2013.773555
- Vasbø, Kristin Beate (2013). Intercultural Learning Across Contexts. International Electronic Journal of Elementary Education. ISSN 1307-9298. 6(1), s 83- 94
- Silseth, Kenneth; Vasbø, Kristin Beate & Erstad, Ola (2012). Sosiale medier i undervisningen: Space2cre8 i et multietnisk klasserom, I: Trond Eiliv Hauge & Andreas Lund (red.), Små skritt eller store sprang? Om digitale tilstander i skolen. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-0236438-0. Kapittel 7. s 156 - 178
- Erstad, Ola; Gilje, Øystein; Sefton-Green, Julian & Vasbø, Kristin Beate (2009). Exploring ‘learning lives’: community, identity, literacy and meaning. Literacy. ISSN 1741-4350. 43(2), s 100- 106 . doi: 10.1111/j.1741-4369.2009.00518.x
- Gudmundsdottir, Greta Bjørk & Vasbø, Kristin Beate (ed.) (2014). Methodological Challenges When Exploring Digital Learning Spaces In Education. Sense Publishers. ISBN 978-94-6209-736-0. 156 s.
- Gudmundsdottir, Greta Bjørk & Vasbø, Kristin Beate (ed.) (2014). Methodological challenges when exploring digital learning spaces in education. Sense Publishers. ISBN 9789462097353. 164 s.
- Vasbø, Kristin Beate & Hegna, Kristinn (2019). Feeling close, disclosing feelings – Practices of intimacy in youth-parent relations across three generations.
- Gudmundsdottir, Greta Björk; Sæther, Elin & Vasbø, Kristin Beate (2018). Conference paper: Expanding student teachers’ understanding of diversity in Norwegian classrooms.
- Gudmundsdottir, Greta Björk & Vasbø, Kristin Beate (2018). Seminar: Erfaringer med Canvas. Hvordan har vi jobbet i lærerutdanningen ved UiO?.
- Vasbø, Kristin Beate & Gudmundsdottir, Greta Björk (2018). Conference paper: The Benefits of Flipped Learning in a Teacher Education Program in Norway.
- Vasbø, Kristin Beate & Hegna, Kristinn (2018). Solidarity, separation and closeness. Three generations of youth’s narratives of parental relations. Vis sammendrag
- Vasbø, Kristin Beate & Hegna, Kristinn (2018). The changing role of intimacy and belonging in the making of youth-parent relationships across three generations in Norway..
- Vasbø, Kristin Beate; Sæther, Elin & Gudmundsdottir, Greta Björk (2018). Conference paper: Exploring student teachers’ understanding of diversity in Norwegian classrooms.
- Gudmundsdottir, Greta Björk & Vasbø, Kristin Beate (2017). Conference paper: Toward Improved Professional Digital Competence: The Use of Blended Learning in Teacher Education in Norway.
- Vasbø, Kristin Beate & Gudmundsdottir, Greta Björk (2017). Seminar: Erfaringer med Canvas i lærerutdanningen ved UiO..
- Vasbø, Kristin Beate & Gudmundsdottir, Greta Björk (2017). The use of flipped learning in teacher education program in Norway.
- Gudmundsdottir, Greta Björk & Vasbø, Kristin Beate (2016). Conference paper: Towards improved Professional Digital Competence in Teacher Education in Norway.
- Vasbø, Kristin Beate (2016). Den emosjonelle vendingen: et generasjonsperspektiv på ungdoms relasjoner til foreldre..
- Vasbø, Kristin Beate (2016). Kunnskapsssamfunnets pedagogiske ungdomsprosjekt, I: Ole Andreas Kvamme; Tone Kvernbekk & Torill Strand (red.), Pedagogiske fenomener. En innføring. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202494667. Del 3, kapittel 9. s 293 - 306
- Vasbø, Kristin Beate (2016). The role of agency in young people`s educational choices/ orientations across generations.
- Vasbø, Kristin Beate (2014). Interkulturelt ungdomsarbeid: Gamle og nye forestillinger om kultur, likhet og forskjell,.
- Vasbø, Kristin Beate (2013). Wake up and smell the Culture!.
- Vasbø, Kristin Beate (2012). What kinds of processes of learning and identification are activated through participation in international youth exchange programs?.
- Erstad, Ola; Silseth, Kenneth & Vasbø, Kristin Beate (2011). Negotiating cultural identity in school: When a social networking site enters a multiethnic classroom.
- Erstad, Ola; Silseth, Kenneth & Vasbø, Kristin Beate (2011). Sosiale medier, flerkulturell ungdom og læring - Brukerstyrt medieproduksjon og navigering med 'Space2cre8'.
- Vasbø, Kristin Beate (2011). Det interkulturelle ungdomsmøtet som læringsarena. En etnografisk studie av læring mellom formelle og uformelle kontekster. Doktoravhandlinger forsvart ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo. 139.
- Vasbø, Kristin Beate (2011). Det interrkulturelle ungdomsmøtet som læringsarena.
- Vasbø, Kristin Beate (2011). Med ungdom på reise - bruk av visuelle metoder i fortolkningen av unges lære- og identitetsprosesser.
- Silseth, Kenneth & Vasbø, Kristin Beate (2010). Bruk av nettsamfunnet Space2cre8 i norsk skole.
- Silseth, Kenneth; Vasbø, Kristin Beate & Erstad, Ola (2010, 16. november). Space2cre8: Sosiale medier i klasserommet. [Internett]. www.uio.no.
- Silseth, Kenneth; Vasbø, Kristin Beate & Erstad, Ola (2010). The Multiple Voices of Space2cre8: Negotiating Cultural Identity in the Classroom.
- Vasbø, Kristin Beate (2008). Med ungdom på reise - bruk av video som del av Metodetriangulering.
- Vasbø, Kristin Beate (2007). Hva er samfunnsvitenskapelig forskningsmetode?.
- Vasbø, Kristin Beate (2007). International youth exchange an arena for intercultural learning?.
- Vasbø, Kristin Beate (2007). International youth exchange as a learning site.
- Vasbø, Kristin Beate (2007). Methodological reflections on how researcher and informants interact with a hand-held video camera in a project based om participant observation research.
- Vasbø, Kristin Beate (2007). Ungdomsutveksling – en reise i møte med likheter og forskjeller.
- Vasbø, Kristin Beate (2006). Hvordan utfordres den formelle utdanningen av kunnskapssamfunnets utvidede forståelse av hva begrepene kunnskap og læring innebærer?.
- Vasbø, Kristin Beate (2005). Intercultural learning in non-formal education.
- Vasbø, Kristin Beate (2003). Interkulturell handlingskompetanse.