Jeg er førsteamanuensis i naturfagdidaktikk ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS). Jeg har PhD i naturfagdidaktikk fra ILS. Avhandlingen min bygger på forskning innen naturfagdidaktikk og internasjonale storskalaundersøkelser. Dette arbeidet ble annerkjent med Bruce H. Choppin pris for beste doktorgradsavhandling fra the International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA).
Forskningsinteresser
Forskningsinteressene mine ligger hovedsakelig innenfor naturfagdidaktikk og storskalaundersøkelser:
- utforskende arbeidsmåter
- vitenskapelig resonnement og argumentasjon i naturfag
- lærernes kompetanse og undervisningspraksis
- vurderings- og læringsanalyse
- akademisk resiliens og likeverd.
Utdanning
- Doktorgrad i naturfagdidaktikk, 2019, Universitetet i Oslo, Norge.
- Mastergrad i naturfagdidaktikk, 2011, the University of Texas at Austin, USA.
- Diplom i anvendt statistisk modellering, 2011, the University of Texas at Austin, USA.
- Bachelorgrad i fysikk, 2005, the State University of Malang, Indonesia.
Pris, stipender, og forskningsmidler
- Forskerprosjekt for unge talenter, 2023-2027, Norges forskningsråd.
- Young CAS Fellow, 2022-2024, Senter for grunnforskning ved Det Norske Videnskaps-Akademi (CAS).
- Northern Lights, 2022-2024, the Nordic Council of Ministers and International Association for the Evaluation of Educational Achievement.
- Global Education Monitoring (GEM) Report Fellowship, 2022, UNESCO.
- Early Career Researcher Travel Award, 2022, European Educational Research Association (ESERA).
- Global Education Award, 2021, Global Education Network Europe (GENE).
- Visiting Researcher Award, 2020, Word Education Research Association (WERA).
- Ambassador’s Awards for Academic Excellence, 2012, Den indonesiske ambassade i USA.
- Graduate Dean’s Prestigious Fellowship, 2011, The University of Texas at Austin, USA.
- Critical Thinking Educational Award, 2011, James Randi Educational Foundation, USA.
- International Ford Fellowship, 2009-2011, Ford Foundation, USA.
Undervisning/Gruppeundervisning
Kurs i naturfagdidaktikk:
- PPU3210: Undervisning og læringsforløp i naturfag.
- PPU3220: Vurdering og tilpasset opplæring i naturfag.
- PPU3510D: Undervisning og læring, faglig utvikling, klasse- og læringsledelse.
- PROF1015: Profesjonsidentitet, læring og undervisning
- PROF3025: Ledelse av elevers læring (naturfagenes fagdidaktikk).
- PROF4045: Tilrettelegging for elevers læring
- RDID4030: Naturfagdidaktikk fordypning.
- NATDID4001: Naturfagene, forskning og skole.
- NATDID4002: Naturfagene, forskning og samfunn.
Kurs i forskningsmetode:
- DIFO4001: Didaktisk forskningsmetode: design og innsamling av data.
- DIFO4015: Didaktisk forskningsmetode: analyse og framstilling av data.
Eksterne akademiske verv
-
Områderedaktør: Acta Didactica Norden (ADNO).
-
Medlem av redaksjonsrådet: School Effectiveness and School Improvement, British Journal of Educational Psychology, LUMAT International Journal on Math, Science, and Technology Education.