Om prosjektet
Forskningsprosjektet TESO ønsker å øke kunnskapen om hvilken rolle læreren spiller for elevers læringsutbytte, motivasjon og trivsel i naturfag og matematikk. Hva har lærerens kompetanse å si for deres undervisning, og hvordan påvirker kompetansen og undervisningen elevene? Kan det tenkes at enkelte typer undervisningspraksiser fungerer godt i en elevgruppe (f.eks. elever med norsk som morsmål) mens andre typer praksis fungerer bedre i en annen elevgruppe (f.eks. minoritetsspråklige)?
For å kunne trekke sikre og generaliserbare slutninger omkring disse spørsmålene, gjennomføres en utvidelse av den internasjonale storskala elevundersøkelsen Trends in Mathematics and Science Study (TIMSS) over en lengre periode. Her deltar et representativt utvalg av norske elever, og i tillegg gjøres en videostudie av et utvalg av disse elevene i Oslo.
Mål
TESO prosjektet har to hovedmål:
- å undersøker hvilke aspekter av læreres kompetanse og undervisning som promoterer økt trivsel, motivasjon og læringsbytte i matematikk og naturfag.
- å undersøke hvilke typer undervisningspraksiser som fungerer for ulike typer elevgrupper (kjønn, familiebakgrunn og morsmål).
Bakgrunn og datamateriale
Teoretisk bygger TESO på tidligere forskning fra Tyskland og USA som ledende innen feltet. Både kvantitative og kvalitative data samles inn: I tillegg til faglige tester i matematikk og naturfag til elever på 9. og 10.trinn, svarer disse elevene og deres lærere på spørreskjemaer. Et utvalg av elevene (representativt for Oslo) deltar også i en videostudie. Det fireårige prosjektet har oppstart høsten 2018, og to ph.d.-studenter er tilknyttet prosjektet.
Finansiering
Prosjektet blir finansiert av Norges Forskningsråd gjennom FINNUT programmet.
Samarbeidspartnere
CEMO - Centre for Educational Measurement