Ulrikke Rindal

Førsteamanuensis
Bilde av Ulrikke Rindal
English version of this page
Mobiltelefon +4746462208
Rom NHA 310
Brukernavn
Besøksadresse Nils Henrik Abels Hus 3. etg.

Forskningsinteresser

Jeg forsker på engelsk i Norge, særlig knyttet til muntlig kommunikasjon, språkidentitet og oppfatninger om språk og språklæring. Jeg er interessert i hvordan engelsk brukes blant elever i og utenfor skolen, hva de mener om egen og andres språkbruk, og hva det har å si for læring og undervisning av engelsk.
 

  • språkholdninger og ideologier
  • muntlig kommunikasjon på engelsk
  • mediapåvirkning på unges språkbruk i Norge
  • oppfatninger om språklæring og språkundervisning
  • engelskundervisning i norske klasserom
  • kvalitative intervjuer
  • videoobservasjon
  • sosiolingvistisk variasjon på engelsk i Norge

Doktorgrad i engelskdidaktikk (2013): Meaning in English: L2 attitudes, choices and pronunciation in Norway

Undervisning

Veiledning

PhD-kandidater: Hovedveileder for Kathrine Staksrud, Universitetet i Oslo/Høyskolen i Østfold (2022-2027) og biveileder for Nasrin Ulfat, Universitetet i Oslo/Høyskolen i Østfold (2022-2025).

Masterstudenter: Hovedveileder for Marte Kylstad Husum (2023), Caroline Kristiansen Sveen (2023), Julie Brekke Larsen (2023), Tollef Kristensen (2023), Sofie Aspli (2022), Sindre André Abelvik (2021), Rebecca L.S. Barreng (2021), Benedicte Blom Årvik (2021), Hafsa Warsame (2018), Emilie Bakka Aalandslid (2018), Ola Haukland (2016). Biveileder for Jakob Halvorsen (2024), Pia G. Andersen (2024), Ollie Minellie Velasquez (2022), Ahmed Reda (2019), Vilde Matilde Skram (2019), Kyrre Hellevang Tveiten (2019), Rakel Skaugen (2019), Maja Ivancevic (2018), Manuela Iannuzzi (2017).

Bakgrunn

2013: PhD i engelsk didaktikk fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet, UiO
2006: Master i anvendt lingvistikk fra Universitetet i York
2004: Bachelor i engelsk litteratur fra Det historisk-filosofiske fakultet, UiO

Emneord: Sosiolingvistikk, Engelsk, Engelskdidaktikk, språklæring, Undervisning

Publikasjoner

  • Brevik, Lisbeth M. & Rindal, Ulrikke Elisabeth (2020). Language Use in the Classroom: Balancing Target Language Exposure with the Need for Other Languages. TESOL Quarterly. ISSN 0039-8322. 54(4), s. 925–953. doi: 10.1002/tesq.564. Fulltekst i vitenarkiv
  • Brevik, Lisbeth M.; Rindal, Ulrikke Elisabeth & Beiler, Ingrid Rodrick (2020). Language use in English lessons: Monolingual, bilingual and multilingual approaches . I Brevik, Lisbeth M. & Rindal, Ulrikke Elisabeth (Red.), Teaching English in Norwegian classrooms: From research to practice. Universitetsforlaget. ISSN 9788215032283. s. 92–116.
  • Rindal, Ulrikke Elisabeth & Iannuzzi, Manuela (2020). Pronunciation: Accent, identity and intelligibility . I Brevik, Lisbeth M. & Rindal, Ulrikke Elisabeth (Red.), Teaching English in Norwegian classrooms: From research to practice. Universitetsforlaget. ISSN 9788215032283. s. 117–136.
  • Rindal, Ulrikke Elisabeth; Beiler, Ingrid Rodrick & Grædler Listuen, Sigrid (2020). Intercultural competence and cultural identities . I Brevik, Lisbeth M. & Rindal, Ulrikke Elisabeth (Red.), Teaching English in Norwegian classrooms: From research to practice. Universitetsforlaget. ISSN 9788215032283. s. 217–236.
  • Rindal, Ulrikke Elisabeth (2020). English in Norway: A language and a school subject in transition . I Brevik, Lisbeth M. & Rindal, Ulrikke Elisabeth (Red.), Teaching English in Norwegian classrooms: From research to practice. Universitetsforlaget. ISSN 9788215032283. s. 23–42.
  • Rindal, Ulrikke Elisabeth (2019). Communicative oral skills. I Burner, Tony; Carlsen, Christian & Kverndokken, Kåre (Red.), 101 ways to work with communicative skills - Theoretical and practical approaches in the English classroom. Fagbokforlaget. ISSN 9788245026597.
  • Rindal, Ulrikke Elisabeth & Brevik, Lisbeth M. (2019). State-of-the-art: English didactics in Norway. I Rindal, Ulrikke Elisabeth & Brevik, Lisbeth M. (Red.), English didactics in Norway - 30 years of doctoral research. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-03074-6. s. 418–440. doi: 10.18261/978-82-15-03074-6-2019-21. Fulltekst i vitenarkiv
  • Rindal, Ulrikke Elisabeth (2019). PhD revisited: Meaning in English. L2 attitudes, choices and pronunciation in Norway . I Rindal, Ulrikke Elisabeth & Brevik, Lisbeth M. (Red.), English didactics in Norway - 30 years of doctoral research. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-03074-6. s. 335–355. doi: 10.18261/978-82-15-03074-6-2019-17.
  • Rindal, Ulrikke Elisabeth (2016). Pronunciation. I Linn, Andrew (Red.), Investigating English in Europe: Contexts and Agendas. De Gruyter Mouton. ISSN 978-1-61451-895-2. s. 93–98.
  • Rindal, Ulrikke Elisabeth (2015). Who owns English in Norway? L2 attitudes and choices among learners. I Linn, Andrew; Bermel, Neil & Ferguson, Gibson (Red.), Attitudes towards English in Europe. Walter de Gruyter (De Gruyter). ISSN 978-1-61451-551-7. s. 241–270. doi: 10.1515/9781614515517-012.
  • Rindal, Ulrikke Elisabeth & Sollid, Hilde (2015). Hva mener vi om språk - sosiolingvistikk i norsk og engelsk. I Rindal, Ulrikke Elisabeth; Lund, Andreas & Jakhelln, Rachel Elise (Red.), Veier til fremragende lærerutdanning. Universitetsforlaget. ISSN 978 - 82-15 - 025. s. 57–66.
  • Brevik, Lisbeth M. & Rindal, Ulrikke Elisabeth (2015). Fagdidaktisk makeover. Om utviklingen av en integrert studiedesign i engelsk didaktikk i lærerutdanningen. I Rindal, Ulrikke Elisabeth; Lund, Andreas & Jakhelln, Rachel Elise (Red.), Veier til fremragende lærerutdanning. Universitetsforlaget. ISSN 978 - 82-15 - 025. s. 185–194. Fulltekst i vitenarkiv
  • Lund, Andreas; Jakhelln, Rachel Elise & Rindal, Ulrikke Elisabeth (2015). Fremragende lærerutdanning - hva er det, og hvordan kan vi få det? I Rindal, Ulrikke Elisabeth; Lund, Andreas & Jakhelln, Rachel Elise (Red.), Veier til fremragende lærerutdanning. Universitetsforlaget. ISSN 978 - 82-15 - 025. s. 13–36.
  • Rindal, Ulrikke Elisabeth (2014). What is English? Acta Didactica Norge. ISSN 1504-9922. 8(2). doi: 10.5617/adno.1137.
  • Rindal, Ulrikke Elisabeth (2014). Questioning English standards: Learner attitudes and L2 choices in Norway. Multilingua - Journal of Cross-cultural and Interlanguage Communiciation. ISSN 0167-8507. 33(3-4), s. 313–334. doi: 10.1515/multi-2014-0015.
  • Rindal, Ulrikke Elisabeth & Piercy, Caroline (2013). Being 'neutral'? English pronunciation among Norwegian learners. World Englishes. ISSN 0883-2919. 32(2), s. 211–229. doi: 10.1111/weng.12020.
  • Rindal, Ulrikke Elisabeth (2010). Constructing identity with L2: Pronunciation and attitudes among Norwegian learners of English. Journal of Sociolinguistics. ISSN 1360-6441. 14(2), s. 240–261. doi: 10.1111/j.

Se alle arbeider i Cristin

Se alle arbeider i Cristin

  • Gyllstad, Henrik; Sundqvist, Pia; Peters, Elke; Rindal, Ulrikke Elisabeth; Skar, Gustaf B. & Ulfat, Nasrin (2023). Very young children know L2 English vocabulary – viewing, gaming, YouTube.
  • Rindal, Ulrikke Elisabeth (2023). The role of English for young Norwegians.
  • Rindal, Ulrikke Elisabeth (2023). Ekstramural engelsk og språkkompetanse: Intervjuer og engelskferdigheter på 1. trinn.
  • Rindal, Ulrikke Elisabeth (2023). The role of English for young Norwegians.
  • Rindal, Ulrikke Elisabeth (2022). A hint of gorilla: Teacher and student beliefs about language choice in a high-exposure English L2 context.
  • Rindal, Ulrikke Elisabeth (2022). Forsker på verdien av fritids-engelsken. [Internett]. Utdanningsnytt.no.
  • Rindal, Ulrikke Elisabeth (2022). Hvorfor snakker unge engelsk? [TV]. NRK Helgemorgen.
  • Mejlbo, Kaja & Rindal, Ulrikke Elisabeth (2022). Forsker på verdien av fritids-engelsken. Utdanningsnytt.no.
  • Brevik, Lisbeth M. & Rindal, Ulrikke Elisabeth (2020). Det kan være bra å bruke flere språk i engelsktimene . www.forskning.no.
  • Sundqvist, Pia; Brevik, Lisbeth M.; Sandlund, Erica & Rindal, Ulrikke Elisabeth (2019). Conference paper: A comparative study of language use in L2 English multilingual secondary school classrooms in Norway and Sweden.
  • Rindal, Ulrikke Elisabeth & Brevik, Lisbeth M. (2019). Introduction. I Rindal, Ulrikke Elisabeth & Brevik, Lisbeth M. (Red.), English didactics in Norway - 30 years of doctoral research. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-03074-6. s. 9–15. doi: 10.18261/978-82-15-03074-6-2019-01.
  • Brevik, Lisbeth M. & Rindal, Ulrikke Elisabeth (2018). Conference paper: The monolingual, bilingual or multilingual English classroom?
  • Brevik, Lisbeth M. & Rindal, Ulrikke Elisabeth (2018). Conference paper: The Quality of Oral Feedback in English L2 instruction.
  • Brevik, Lisbeth M. & Rindal, Ulrikke Elisabeth (2018). Conference paper: The monolingual, bilingual or multilingual English classroom?
  • Rindal, Ulrikke Elisabeth (2017). What is English?
  • Rindal, Ulrikke Elisabeth (2017). Å nå fram til skolen med sosiolingvistikken.
  • Rindal, Ulrikke Elisabeth & Iannuzzi, Manuela (2017). Uttaleundervisning i verdensspråket engelsk. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. 4, s. 82–87.
  • Rindal, Ulrikke Elisabeth & Haukland, Ola (2017). Om å snakke norskengelsk. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. 2, s. 82–87.
  • Rindal, Ulrikke Elisabeth & Haukland, Ola (2017). Perceptions of Norwegian-accented English.
  • Brevik, Lisbeth M. & Rindal, Ulrikke Elisabeth (2017). Conference paper: The Quality of Oral Feedback in English Instruction .
  • Rindal, Ulrikke Elisabeth (2016). Oral proficiency among Norwegian learners. Implications for English studies and English teacher education.
  • Rindal, Ulrikke Elisabeth; Lund, Andreas & Jakhelln, Rachel Elise (2016). Hva er fremragende lærerutdanning og hvordan kan vi få det? Under UTDANNING. Pedagogstudentenes medlemsblad. 1, s. 22–23.
  • Rindal, Ulrikke Elisabeth (2016). "Riktig" engelsk uttale. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. 1, s. 79–84.
  • Rindal, Ulrikke Elisabeth (2014). Perceptions of Norwegian-accented English among teachers.
  • Rindal, Ulrikke Elisabeth (2014). Methodological complications in the intersection of sociolinguistics and language education.
  • Rindal, Ulrikke Elisabeth (2014). Investigating second language awareness in and for teacher education.
  • Rindal, Ulrikke Elisabeth (2013). Questioning English standards in Norway.
  • Rindal, Ulrikke Elisabeth (2012). L2 attitudes and pronunciation: Implications for the international university.
  • Rindal, Ulrikke Elisabeth (2012). The social meaning of English in Norway: L2 attitudes, choices and pronunciation.
  • Rindal, Ulrikke Elisabeth (2012). The meaningful use of English in Norway: L2 attitudes, choices and pronunciation.
  • Rindal, Ulrikke (2011). The meaningful use of English among Norwegian learners.
  • Rindal, Ulrikke (2011). Attitudes towards English accents among Norwegian learners.
  • Rindal, Ulrikke & Piercy, Caroline (2011). Constructing a 'neutral' variety of English: L2 pronunciation among Norwegian learners.
  • Rindal, Ulrikke Elisabeth (2009). Constructing identity with L2.
  • Rindal, Ulrikke Elisabeth (2009). Constructing identity with L2.
  • Ianuzzi, Manuela; Brevik, Lisbeth M.; Rindal, Ulrikke Elisabeth & Beiler, Ingrid Miriam Rodrick (2017). MA thesis: What to do with pronunciation? Teachers' approaches to English pronunciation in lower secondary school. Universitetet i Oslo.
  • Hjeltnes, Ingrid; Brevik, Lisbeth M. & Rindal, Ulrikke Elisabeth (2016). MA thesis: Quality teaching in text-based instruction: How can quality instruction be identified in a Year 9 English classroom, when the students are working with text? Universitetet i Oslo.
  • Rasmussen, Ingvill; Rindal, Ulrikke Elisabeth & Lund, Andreas (2014). Læringsressurser og arbeidsformer i engelsk: Ungdomsskoleelevers arbeid med sjangeren fantasy. En casestudie i prosjektet ARK&APP, engelsk, 8. klasse. Universitetet i Oslo. ISSN 978-82-569-7001-8. Fulltekst i vitenarkiv
  • Rindal, Ulrikke Elisabeth (2013). Meaning in English: L2 attitudes, choices and pronunciation in Norway. Universitetet i Oslo. Fulltekst i vitenarkiv
  • Rindal, Ulrikke Elisabeth (2006). Constructing identity with L2: Pronunciation and attitudes among learners of English. University of York.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 6. aug. 2010 09:14 - Sist endret 10. jan. 2024 12:52

Prosjekter