Horizontal governance and learning dynamics in higher education (HORIZON) (avsluttet)
Høyere utdanning er i endring. Prosjektet vil bidra med ny kunnskap om disse endringsprosessene med fokus på styring og ledelse i sektoren og læringsprosesser i institusjonene, og hvordan disser er knyttet sammen.

Hovedmålet er å bidra til en bedre forståelse av de store endringsdynamikken i høyere utdanning med hensyn til styringen av høyere utdanning og læringsprosessene i høyere utdanningsinstitusjoner, samt forholdet mellom disse to.
Sekundære mål omfatter følgende:
- Undersøk hvordan europeisk kunnskapspolitikk har blitt utviklet og koordinert siden 2000, og hvordan den påvirker på utvikling og koordinering av norsk kunnskapspolitikk, med spesielt fokus på utdanningssektor.
- Analysere hvordan horisontalt koordinert kunnskapspolitikk håndteres på sentralt nivå i høyere utdanningsinstitusjoner.
- Undersøk hvordan kunnskapskulturer utgjør fagmiljøer i kontekst av forandring, med vekt gitt til de arrangementene og mekanismene gjennom som studenter delta i disse kunnskapskulturene.
- Analysere endringsdynamikker i høyere utdanningssystemer og institusjoner fra en multi-level perspektiv.
For mer informasjon se engelsk prosjektside.
Publikasjoner
- Monika Nerland (2018). Knowledge practices and relations in professional education. Studies in Continuing Education. ISSN 0158-037X. 40, s 242- 256
- Crina I. Damsa; Monika Nerland & Karen Jensen (2017). Enrolment of first-year students in knowledge domains: Unpacking transformative practices in three introductory courses, I: Vincent Donche; Eva Kyndt; Keith Trigwell & Sari Lindblom-Ylänne (red.), Higher Education Transitions: Theory and Research. Routledge. ISBN 978-1138670884. 17.
- Cecilie Enqvist-Jensen; Monika Nerland & Ingvill Rasmussen (2017). Maintaining doubt to keep problems open for exploration: An analysis of law students' collaborative work with case assignments. Learning, Culture and Social Interaction. ISSN 2210-6561. 13, s 38- 49
- Monika Nerland (2016). Learning to Master Profession-Specific Knowledge Practices: A Prerequisite for the Deliberate Practitioner?, I: Celina McEwen & Franziska Trede (red.), Educating the Deliberate Professional. Springer Science+Business Media B.V.. ISBN 978-3-319-32956-7. Chapter 9. s 127 - 139
- Crina I. Damsa & Monika Nerland (2016). Student Learning Through Participation in Inquiry Activities: Two Case Studies in Teacher and Computer Engineering Education. Vocations and Learning. ISSN 1874-785X. s 1- 20
- Ingvill Rasmussen & Crina I. Damsa (2016). Heterochrony through moment-to-moment interaction: A micro-analytical exploration of learning as sense making with multiple resources. International Journal of Educational Research. ISSN 0883-0355.
- Crina I. Damsa & Sten Runar Ludvigsen (2016). Learning through interaction and co-construction of knowledge objects in teacher education. Learning, Culture and Social Interaction. ISSN 2210-6561. 11, s 1- 18
- Karen Jensen & Monika Nerland (2015). Knowledge dynamics in higher education: Examples from law schools in Norway and their shadow arrangements., I: Martin Fischer; Ines Langemeyer & Michaela Pfadenhauer (red.), Epistemic and learning cultures – wohin sich Universitäten entwickeln. Verlagsgruppe Beltz. ISBN 978-3-7799-3277-2. Kapittel 4. s 46 - 60
- Karen Jensen; Monika Nerland & Cecilie Enqvist-Jensen (2015). Enrolment of newcomers in expert cultures: an analysis of epistemic practices in a legal education introductory course. Higher Education. ISSN 0018-1560. 70, s 867- 880
- Lyn Yates; Peter Maassen & Monika Nerland (red.) (2018). Reconfiguring Knowledge in Higher Education. Springer Nature. ISBN 978-3-319-72831-5. 208 s.
- Thomas de Lange & Monika Nerland (2014). Mirroring the Practice of Teaching - Exploring Microteaching as a site for Professional Enactments.