-
Wittek, Anne Line
(2024).
What do we know about collegial sparring (Peer Group Mentoring)? .
-
Wittek, Anne Line
(2023).
Kollegabaserte rettleiingsformer,faglege perspektiv og korleis møte «når livet buttar i mot» for kandidaten.
-
Wittek, Anne Line
(2023).
Collegial supervision in practice.
-
Wittek, Anne Line
(2022).
Kollegial veiledning.
-
Wittek, Anne Line
(2022).
Å utvikle undervisning gjennom kollegial praksis.
Vis sammendrag
Å utvikle undervisning gjennom kollegial praksis
Vitenskapelig ansatte jobber langt mer enn hva normalarbeidsdagen tilsier. Likevel har de økt sin forskningsproduksjon samtidig som de fortsatt bruker svært mye av sin tid på undervisning. Kravene til kvalitet i undervisningen har alltid vært høye, det nye er at kvalitet skal tilstrebes gjennom kollegialt samarbeid. Økte krav til effektivisering kombinert med økte krav til samarbeid og dialog oppfattes av mange som et paradoks. De som har deltatt i kollegaveiledning vet at det tar tid – tid som vi egentlig ikke har. Det tar tid å etablere tillitt og det tar tid finne en god form på dialogen. Likevel vil jeg argumentere for at man sparer tid og øker mulighetene for å lykkes med kvalitetsarbeid ved å samarbeide. Fra den internasjonale forskningslitteraturen vet vi imidlertid at noen former for samarbeid er bedre egnet enn andre til å utvikle både praksiser og de personene som deltar i dem. Dette vil bli utdypet i denne sesjonen.
-
Wittek, Anne Line
(2022).
Kollegial veiledning - muligheter og snublesteiner.
Vis sammendrag
Kollegial veiledning – muligheter og snublesteiner
Line Wittek, KKKP-fagdag, 1. Februar 2022
Abstract
Vitenskapelig ansatte jobber langt mer enn hva normalarbeidsdagen tilsier (Stensaker 2021). Likevel har de økt sin forskningsproduksjon samtidig som de fortsatt bruker svært mye av sin tid på undervisning. Kravene til kvalitet i undervisningen har alltid vært høye, det nye er at kvalitet skal tilstrebes gjennom kollegialt samarbeid. Også når det gjelder forskning gjelder økte krav til samarbeid. Robuste forskningsmiljøer forutsetter samarbeid både institusjonelt, nasjonalt og internasjonalt, og er i dag en forutsetning for å få etablert og gjennomført forskningsprosjekter av en viss størrelse. Økte krav til effektivisering kombinert med økte krav til samarbeid og dialog oppfattes av mange som et paradoks. De som har deltatt i kollegaveiledning og responsgrupper vet at det tar tid – tid som vi egentlig ikke har. Det tar tid å etablere tillitt og det tar tid å finne en god form på dialogen (Wittek et. al. 2021). Likevel vil jeg argumentere for at man sparer tid og øker mulighetene for å lykkes med kvalitetsarbeid ved å samarbeide, både når det gjelder undervisning og forskning. Fra den internasjonale forskningslitteraturen vet vi imidlertid at noen former for samarbeid er bedre egnet enn andre til å utvikle praksiser og de personene som deltar i dem (Esterhazy et. al. 2021, Wittek 2021). For å finne frem til måter å samarbeide på som gir ønskede resultater, er disse spørsmålene særlig viktige:
- Hvilke aspekter påvirker hvordan kollegial veiledning utspiller seg og hva man får ut av det?
- Hva er det vi vil oppnå med kollegial veiledning hos oss?
- Hvordan passer det best for oss å jobbe for å oppnå det vi ønsker å få til?
Kilder:
Esterhazy, Rachelle; de Lange, Thomas; Bastiansen, Sofie & Wittek, Anne Line (2021). Moving Beyond Peer Review of Teaching: A Conceptual Framework for Collegial Faculty Development. Review of Educational Research. ISSN 0034-6543. 91(2), s. 237–271. doi: 10.3102/0034654321990721.
Stensaker, Bjørn (2021). På vei mot en ny kollegialitet? I Wittek, Anne Line & de Lange, Thomas (Red.), Kollegaveiledning i høyere utdanning. Universitetsforlaget. ISSN 9788215048420. s. 220-226
Wittek, Anne Line (2021). Feedback mellom kolleger - et teoretisk perspektiv. I Wittek, Anne Line & de Lange, Thomas (Red.), Kollegaveiledning i høyere utdanning. Universitetsforlaget. ISSN 9788215048420. s. 48–63.
Wittek, Anne Line; Kartzow, Marianne Bjelland & Hermansen, Hege (2021). Hva skjer i dialogene? Om samtaledynamikker i kollegaveiledning og potensial for læring. I Wittek, Anne Line & de Lange, Thomas (Red.), Kollegaveiledning i høyere utdanning. Universitetsforlaget. ISSN 9788215048420. s. 81–102.
-
Damsa, Crina-Ioana & Wittek, Anne Line
(2020).
Group work in higher education. Pedagogical designs for fostering student engagement.
I Elken, Mari; Maassen, Peter; Nerland, Monika; Prøitz, Tine Sophie; Stensaker, Bjørn & Vabø, Agnete (Red.),
Quality Work in Higher Education. Organisational and Pedagogical Dimensions.
Springer.
ISSN 978-3-030-41756-7.
s. 115–134.
doi:
10.1007/978-3-030-41757-4.
-
de Lange, Thomas & Wittek, Anne Line
(2020).
Hva kan kollegaveiledning bidra med?
-
Bastiansen, Siri Sofie Vasrud; de Lange, Thomas & Wittek, Anne Line
(2020).
Unpacking the Problem: Analysing the implementation of peer-group mentoring for master supervisors.
-
de Lange, Thomas; Hasu, Mervi & Wittek, Anne Line
(2019).
Innovation of educational practices in higher education—a critical conceptual discussion.
Vis sammendrag
Aims: The intention with this paper is to conduct a review of what the term ‘innovation’ of higher education practices signifies in comparison to the aims of developing collaborative PRT initiated in the PeTS project. The trend internationally is that the use of the term ‘innovation’ is increasing by placing new agendas and challenges on public institutions. In this paper, we explore innovation in relation to change-efforts in teaching and learning practices in higher education, as well as the aims of the PeTS project.
-
Bastiansen, Siri Sofie Vasrud; de Lange, Thomas & Wittek, Anne Line
(2019).
‘How do I handle this case?’ Analysing the implementation of peer-tutoring group work for master supervisors.
Vis sammendrag
Aims: the focus in this paper is to empirically examine how a peer review approach is implemented and managed in practice. The contextual basis of this examination is peer review of supervision (PRS) with a focus on improving the master supervision at a specific faculty at a large university in Norway. The PRS is an approach where supervisors participate in structured, group-based collaborative peer tutoring sessions.
-
Esterhazy, Rachelle; de Lange, Thomas; Bastiansen, Siri Sofie Vasrud & Wittek, Anne Line
(2019).
Conceptualising peer review of teaching in higher education—a framework synthesis approach.
Vis sammendrag
This review study relates to the PeTS project’s aim of studying and developing collaborative communities of practice in supervision and teaching in a University setting. The project focuses on the ways in which teachers observe and provide feedback on each other’s classroom teaching or supervision practices. As a point of departure for this paper, we use the term peer review of teaching (PRT) to refer to all practices that involve peer observation, tutoring and mentoring of both teaching and supervision among academic teachers at higher education institutions.
-
Wittek, Anne Line & de Lange, Thomas
(2019).
Research on developing faculty peer tutoring practices in teaching and supervision in a university context (PeTS)—An innovation project (2018–2022) funded by the Norwegian Research Council.
-
Wittek, Anne Line
(2019).
Hvordan skape kultur for læring og utvikling?
-
Wittek, Anne Line
(2019).
Kollegialt samarbeid om PhD-veiledning.
-
Wittek, Anne Line
(2019).
Faculty peer-tutoring in teaching and supervision (PeTS), Innovating teacher collaboration practices in Norwegian higher education.
-
Wittek, Anne Line & de Lange, Thomas
(2018).
Tverrfaglig samarbeid og kollegaveiledning.
-
de Lange, Thomas & Wittek, Anne Line
(2018).
Exploring plenary sessions and their potentialities for student learning.
-
Wittek, Anne Line
(2018).
Collaborative practices for University Teachers - obstacles and potentialities.
-
Wittek, Anne Line
(2017).
Om akademisk skriving og tverrfaglig samarbeid : lederartikkel nr. 4 2017.
UNIPED.
ISSN 1500-4538.
40(4),
s. 281–283.
doi:
10.18261/issn.1893-8981-2017-04-01.
-
Wittek, Anne Line
(2017).
Fra skytetrening på krigsskolen til teambasert læring i medisinsk utdanning.
UNIPED.
ISSN 1500-4538.
40(3),
s. 189–191.
doi:
10.18261/ISSN.1893-8981-2017-03-01.
-
Wittek, Anne Line
(2017).
Kultur for kvalitet i høyere utdanning : lederartikkel nr. 2, 2017.
UNIPED.
ISSN 1500-4538.
40(2),
s. 105–108.
doi:
10.18261/issn.1893-8981-2017-02-01.
-
-
de Lange, Thomas & Wittek, Anne Line
(2017).
Developing Teaching Quality in Higher Education through Peer Teacher Support Groups.
-
Wittek, Anne Line
(2016).
Profesjonsutdanning - komplekse utdanningsløp mot kompleks yrkesutøvelse.
UNIPED.
ISSN 1500-4538.
39(3),
s. 193–194.
doi:
10.18261/issn.1893-8981-2016-03-01.
-
Wittek, Anne Line & Prøitz, Tine Sophie
(2016).
Learning Trajectories within Third Cycle Teacher education.
-
Wittek, Anne Line; Silseth, Kenneth & Hontvedt, Magnus
(2016).
Professional Collaboration in teacher Support Teams - a study of creative problem-solving processes among teacher and nurse educators.
-
-
Wittek, Anne Line
(2016).
Godt nytt UNIPED-år! lederartikkel nr.1, 2016.
UNIPED.
ISSN 1500-4538.
9(1),
s. 5–6.
doi:
10.18261/issn.1893-8981-01.
-
Wittek, Anne Line
(2016).
Undervisning og læring i høyere utdanning.
-
Wittek, Anne Line
(2015).
Det kritiske blikket innenfor rommet av vitenskapelige spilleregler : lederartikkel nr. 1-2015 .
UNIPED.
ISSN 1500-4538.
8(1),
s. 4–6.
-
Wittek, Anne Line & Thompson, Ian
(2015).
Professional Trajectories of learning - mediation through writing.
-
Wittek, Anne Line & Thompson, Ian
(2015).
Higher Education and teachers professional development.
-
Wittek, Anne Line
(2015).
Ti år etter kvalitetsreformen - ingen økning i studiegjennomføringen.
UNIPED.
ISSN 1500-4538.
38(3),
s. 160–163.
-
Moser, Thomas & Wittek, Anne Line
(2015).
Om læreren, lærerutdanningen og forskningen: Læreren som bruker, forvalter og produsent av kunnskap.
I Høihilder, Eli Kari & Gulbrandsen, Ole Alexander (Red.),
Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen.
Gyldendal Akademisk.
ISSN 9788205487871.
s. 23–40.
-
Wittek, Anne Line
(2014).
UNIPED - et fagfellevurdert tidsskrift.
UNIPED.
ISSN 1500-4538.
doi:
10.3402/uniped.v37.25624.
-
Wittek, Anne Line
(2014).
Endringer i høyere utdanning - og endringer for UNIPED.
UNIPED.
ISSN 1500-4538.
doi:
10.3402/uniped.v37.26560.
-
Wittek, Anne Line & Brandmo, Christian
(2014).
Ulike tilnærminger til læring : et historisk riss.
I Wittek, Line & Stray, Janicke Heldal (Red.),
Pedagogikk - en grunnbok.
Cappelen Damm Akademisk.
ISSN 978-82-02-41424-5.
s. 113–132.
-
Stray, Janicke Heldal & Wittek, Line
(2014).
Pedagogikk.
I Wittek, Line & Stray, Janicke Heldal (Red.),
Pedagogikk - en grunnbok.
Cappelen Damm Akademisk.
ISSN 978-82-02-41424-5.
s. 21–29.
-
Wittek, Anne Line & Wiig, Camilla
(2014).
Knowledge in Motion. Investigating “Figured worlds†in and outside school.
-
Wittek, Anne Line
(2014).
Figured worlds as mediators in personal trajectories of learning- On student sociocultural learning at an individual level.
-
Wittek, Anne Line; Eik, Liv Torunn; Lyberg, Anne & Inger, Kraver
(2014).
"The poor little girl really worries me" - On professional judgement in relation to vulnerable children.
-
de Lange, Thomas & Wittek, Anne Line
(2014).
Divergent Paths to Parallel Ends - Two Routes to the Doctoral Dissertation.
-
Wittek, Anne Line
(2014).
Studentaktivitet i ulike former.
UNIPED.
ISSN 1500-4538.
-
-
Wittek, Anne Line
(2013).
Activities of writing as mediational means in a teacher program.