-
Dolonen, Jan Arild & Smørdal, Ole
(2020).
Hvordan brukes teknologi for å få flere til å delta i samtaler?
-
-
Dolonen, Jan Arild; Ludvigsen, Sten Runar & Rasmussen, Ingvill
(2019).
Microblogging for joint construction of meaning in the classroom.
-
-
Dolonen, Jan Arild & Ludvigsen, Sten Runar
(2018).
Critical thinking and problem solving in a changing world: PROBE - Assessment and teaching.
-
Kluge, Anders & Dolonen, Jan Arild
(2018).
Kritisk tenkning og problemløsning i norsk skole: Integrert, målbart, og lærbart?
-
Rødnes, Kari Anne & Dolonen, Jan Arild
(2017).
Digitale dialoger med Samtavla. Ressurser for forbedring av dialogisk læring og undervisning.
-
Furberg, Anniken Larsen & Dolonen, Jan Arild
(2015).
Teaching practices with tablets in primary school: A case study in science education.
-
Kluge, Anders; Dolonen, Jan Arild & Gilje, Øystein
(2014).
Læring og spill i skolen.
Dagens næringsliv.
ISSN 0803-9372.
Vis sammendrag
Debattinnlegg knyttet til to tilsvar til kronikk av samme forfattere datert 23.04.2014
-
Kluge, Anders; Dolonen, Jan Arild & Gilje, Øystein
(2014).
Dataspill og læringsutbytte.
Dagens næringsliv.
ISSN 0803-9372.
-
Krange, Ingeborg & Dolonen, Jan Arild
(2013).
Editorial: Representations in learning.
[Fagblad].
Pan European Networks: Science & Technology, No 09, p 80-81..
-
Dolonen, Jan Arild
(2009).
Inclusion of teachers and students in the design of educational technology.
-
Dolonen, Jan Arild; Kluge, Anders; Toussaint, Jeremy; Drevon, Thomas & Roaldset, Live K
(2008).
Elevprodukt.
-
Dolonen, Jan Arild & Hauge, Trond Eiliv
(2007).
Towards an activity driven design method for online learning resources (paper).
-
Hauge, Trond Eiliv; Dolonen, Jan Arild & Smørdal, Ole
(2007).
Semantic interoperability of learning resource descriptions based on national curricula.
-
Chen, Weiqin; Dolonen, Jan Arild & Rønning, Lars Eirik
(2005).
Learning OO with Peers.
-
Chen, Weiqin; Dolonen, Jan Arild & Rønning, Lars Eirik
(2005).
Supporting Social Interactions in OO Learning.
-
Dolonen, Jan Arild; Fjuk, Annita; Berge, Ola & Bennedsen, Jens
(2004).
Learning object-oriented concepts mediated through collaboration and use of artifacts.
-
Chen, Weiqin & Dolonen, Jan Arild
(2003).
Distributed OO Modeling and Programming Using NetMeeting and BlueJ.
-
Dolonen, Jan Arild; Mørch, Anders Irving & Åsand, Hege-Rene Hansen
(2003).
Learning and Knowledge Building at Work.
-
Baggetun, Rune; Dolonen, Jan Arild & Dragsnes, Steinar
(2002).
Designing Pedagogical Agents for Collaborative Telelearning Scenarios.
-
Dolonen, Jan Arild; Kluge, Anders; Litherland, Kristina & Mørch, Anders Irving
(2019).
Litteraturgjennomgang av programmering i skolen.
Universitetet i Oslo.
Fulltekst i vitenarkiv
-
Dolonen, Jan Arild & Kluge, Anders
(2019).
Macroscope prosjektet - Bruk av EdTech-tjenesten Macroscope i høyere økonomisk utdanning.
Universitetet i Oslo.
-
Kluge, Anders; Dolonen, Jan Arild; Scherer, Ronny & Ludvigsen, Sten Runar
(2018).
Testing and Teaching Critical Thinking and Problem Solving in a Changing World. Summative report from the PROBE-project: Critical thinking and problem-solving skills in a changing world. An approach to the design of classroom-based assessment and teaching.
Universitetet i Oslo.
-
Kluge, Anders; Boothby, Russel Clark; Dolonen, Jan Arild; Scherer, Ronny & Ludvigsen, Sten Runar
(2017).
Critical Thinking in a Changing World: ASSESSMENT FRAMEWORK.
Universitetet i Oslo.
-
Kluge, Anders; Boothby, Russel Clark; Dolonen, Jan Arild; Scherer, Ronny & Ludvigsen, Sten Runar
(2017).
Critical Thinking in a Changing World: A Formative Report of the Conceptualization, Assessment, and Implementation of Critical Thinking Skills in 21st Century Education.
Universitetet i Oslo.
-
-
Furberg, Anniken Larsen; Dolonen, Jan Arild & Ingulfsen, Line
(2015).
Lærerrollen i teknologitette klasserom - En casestudie i prosjektet ARK&APP, naturfag, 5. klasse.
Universitetet i Oslo.
ISSN 978-82-569-7022-3.
-
Dolonen, Jan Arild; Naalsund, Margrethe & Kluge, Anders
(2015).
Læremidler og arbeidsformer i matematikk 1T vgs. En casestudie i prosjektet ARK&APP, matematikk 1T, studieforberedende utdanningsprogram, videregående skole.
Universitetet i Oslo.
ISSN 978-82-569-7012-4.
Vis sammendrag
I caserapporten Læremidler og arbeidsformer i matematikk 1T vgs følger vi 21 Vg1-elever og en lærer på studieforberedende utdanningsprogram som arbeider med algebra. Analysene i denne casen legger særlig vekt på hvordan læreren utfordret elevene til å resonnere, diskutere og løse problemer sammen i helklassediskusjoner. Diskusjonene ga rom for at elevene kunne problematisere ulike måter å løse algebra. Læreren brukte ulike typer læremidler og -ressurser for å illustrere at det finnes flere måter å tenke matematisk på, og vektla at elevene i fellesskap fikk prøve ut ulike metoder for samme type oppgaver.
Analysene viser også at oppgaveløsning med digitale læremidler ga mer dynamiske interaksjonsformer og noe mer engasjement hos elevene. I denne casen brukte elevene GeoGebra og Graph. Videre viser casen hvordan vektlegging av prosedyrekunnskap og fleksibilitet i løsningsstrategier fungerer som et virkemiddel for å utvikle matematisk forståelse.
Analysene av videodata viser hvor viktig det er å bruke varierte læremidler og ressurser for å skape forståelse for elevene. En slik praksis er i tråd med prinsipper for god matematikkundervisning, og disse dagsaktuelle prinsippene blir diskutert i rapportens drøfting. Pre- og posttesten viste at en slik framgangsmåte ikke gir noen signifikant bedring i elevenes prestasjoner på kort sikt, men tidligere forskning har vist at en slik undervisningspraksis kan gi god uttelling på lengre sikt.
-
Furberg, Anniken Larsen; Dolonen, Jan Arild; Engeness, Irina & Jessen, Stian
(2014).
Læremidler og arbeidsformer i naturfag i ungdomsskolen. En casestudie i prosjektet ARK&APP, naturfag, 10. klasse.
Universitetet i Oslo.
ISSN 978-82-569-7008-7.
Vis sammendrag
I Læremidler og arbeidsformer i naturfag i ungdomsskolen følger vi én lærer og en gruppe med 74 elever på 10. trinn som jobbet med et naturfagsprosjekt om «Arv og miljø». Undervisningsopplegget bestod av en kombinasjon av helklasseaktiviteter, gruppeaktiviteter og individuelle aktiviteter der både elever og lærer brukte digitale og trykte læremidler og ressurser.
Analysene viser en variert bruk av læremidler og -ressurser, og kan sies å stå i kontrast til tidligere forskning som viser at læreboka ofte dominerer naturfagundervisningen. Læreboka ble brukt som et strukturerende element, og digitale verktøy fungerte som komplementære ressurser både for lærer og elever. Undervisningsopplegget besto av varierte arbeidsformer, med lik fordeling av helklasseaktiviteter, gruppearbeid og individuelt arbeid. Selv om kombinasjonen av ulike arbeidsformer isolert sett bekrefter et velkjent undervisningsmønster i norske klasserom, så blir bildet mer komplekst og nyansert når elever og lærere også tar i bruk digitale læringsressurser. Når det gjelder elevenes læringsutbytte viser analysene av pre- og posttestresultatene at elevene hadde et stort læringsutbytte av det gjennomførte prosjektet.
For det første viser analysene at det er viktig for elevene å vise fram for klassen den faglige forståelsen de har utviklet i gruppearbeidet. For det andre viste analysene hvor viktige visuelle representasjoner er for elevens forståelse av komplekse fenomener og begreper i naturfag. For det tredje viser denne casen hvordan bruk av varierte arbeidsformer og læringsressurser ga elevene mulighet til å overskride innholdet i læreboka. Dette ble mulig fordi læreren evnet å bygge videre på elevenes erfaringer i situasjoner der de fant motstridende forklaringer og perspektiver på faglige tema.
Casen er derfor et bidrag til å forstå klasseledelse i teknologirike klasserom ved at den synliggjør betydningen av hvordan læreren strukturerer elevenes arbeidsforløp og støtter dem i deres utvikling av faglig forståelse.
-
Dolonen, Jan Arild
(2014).
Collaborative design and use of digital learning resources: Analysing the processes and products of collaborative design and computer-supported collaborative learning scenarios in education.
Universitetet i Oslo.
ISSN 1501-8962.
-
Dolonen, Jan Arild & Kluge, Anders
(2014).
Læremidler og arbeidsformer for algebra i ungdomsskolen: En casestudie i prosjektet ARK&APP, matematikk, 8. klasse.
Utdanningsdirektoratet.
-
Kluge, Anders; Furberg, Anniken Larsen; Dolonen, Jan Arild; Ludvigsen, Sten Runar; Strømme Aanesland, Torunn & Zacharia, Zacharias
[Vis alle 28 forfattere av denne artikkelen]
(2012).
SCY Summative evaluation report DIX.4.
European Commission (SCY - Project number IST-212814).
-
Kluge, Anders; Furberg, Anniken Larsen; Dolonen, Jan Arild; Ludvigsen, Sten Runar; Zacharias, Zacharia & Xenofontos, Nikoletta
[Vis alle 18 forfattere av denne artikkelen]
(2011).
SCY second formative evaluation report.
European Commission (SCY - Project number IST-212814).
-
Kluge, Anders; Furberg, Anniken Larsen; Ludvigsen, Sten Runar; Dolonen, Jan Arild; Norenes, Svein Olav & Vold, Vibeke
[Vis alle 29 forfattere av denne artikkelen]
(2010).
SCY first formative evaluation report.
European Commission (SCY - Project number IST-212814).
-
-
Weinberger, Armin; Dolonen, Jan Arild; Hovardas, Anastasios; Pedaste, Margus; Kluge, Anders & Ludvigsen, Sten Runar
[Vis alle 14 forfattere av denne artikkelen]
(2009).
SCY Scenario handbook and pedagogical plans, version 1.
EU-IST-212814 EU.
-
-
Dolonen, Jan Arild; van Assche, Frans; Hartinger, Sylvia; Splichal, Jiri; Hauge, Trond Eiliv & Smørdal, Ole
(2007).
Supporting tools integrated into LRE portal version3. Report D1.1 Calibrating eLearning in Schools.
EU-IST project 028205.
Vis sammendrag
To enhance interoperability in the exchange of digital learning resources in different repositories across EU, WP1 in CALIBRATE has developed a curriculum mapping tool called 'Topic Mapper', which enables us to map curricula from one nation/region to another using controlled vocabularies. When national/regional curricula across EU have been mapped to each other, teachers and digital learning resource providers will have tools where they can add metadata tags, which exist in all EU languages, to the learning resource using their own national/regional curriculum. These tags will then be automatically mapped to the curriculum terms used in other countries. Then, if a resource is metadata tagged according to a part in one curriculum (e.g. the Flemish curriculum), it can be discovered and shown in terms of relevant parts in another curriculum (e.g. the Austrian curriculum).
-
-
Dolonen, Jan Arild
(2006).
Empirical study of Learning Design.
EU-IST project 028205.
Vis sammendrag
This study reports on how IMS Learning Design (IMS LD) can inform the development of a Toolbox for the creation of pedagogical templates and learning objects. Concepts like activity, roles, environments and routing are important aspects for expressing basic needs in advanced pedagogical models. Using an Activity Theoretical framework we have identified that IMS LD seems to have some problems providing dynamic group behaviour and advanced routing. Currently there are no adequate IMS LD compatible learning environments, which means that, if the Toolbox exports learning objects on IMS LD format, then few learning environments in Europe will be able to use them.