Forskningsaktuelt

jente som holder opp 8 finger. foto
Publisert 9. des. 2019 08:21

En ny masteroppgave fra Institutt for spesialpedagogikk undersøker sammenhengen mellom språk og regneferdigheter i løsning av matematiske tekstoppgaver. Å identifisere om barn sliter med regneferdigheter eller språkforståelse kan være en nøkkel til å hjelpe dem til å mestre tekstoppgaver.

barn som lener seg mot skolepapirene og ser lei seg ut
Publisert 13. nov. 2019 07:47

Rundt to elever i hvert klasserom har store språkvansker, men undersøkelser viser språkvansker hos barn ofte forblir uoppdaget. Dette er svært uheldig, siden ny forskning viser at det er tiltak som kan hjelpe barn til å fungere bedre sosialt og skolefaglig.

Leo Ajkic
Publisert 20. aug. 2019 14:30

"Jeg tror det er viktig å huske på at selv om vi er forskjellige på mange måter, så har vi også mye til felles. Kanskje det er det jeg prøver å vise."

lærer som hjelper jente i klassen.foto
Publisert 12. juli 2019 12:45

Professor emeritus Jørgen Frost ved Institutt for spesialpedagogikk mener at måten lærerne kartlegger elevene på, har alt å si for om de som strever får den hjelpen de trenger i tide.  Samspillet mellom elev og lærer er det essensielle.

Publisert 16. jan. 2019 09:04

Forskere ved Institutt for spesialpedagogikk ser at lav sosial bakgrunn og fattigdom har en direkte påvirkning på skoleprestasjoner og leseutvikling over tid. I tillegg ser de at læringsutbyttet også påvirkes indirekte på grunn av blant annet høyere skolefravær.

Publisert 19. apr. 2018 15:36

Forskning viser hva som må til for at spesialundervisningen skal fungere. Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo inviterer praksisfeltet og politikere til en tiltakskonferanse.

Publisert 21. mars 2018 07:16

I anledning Verdsdagen for Down syndrom 21. mars: Professor Kari-Anne Bottegaard Næss ved Institutt for spesialpedagogikk retter fokus mot korleis læraren kan skape engasjement og motivere til nysgjerrighet og utforsking hos barn med Down syndrom.

Publisert 6. mars 2018 07:27

6. mars er det Den europeiske logopediens dag – tema Alternativ og Supplerende Kommunikasjon (ASK).

– Det å lære barn som helt eller delvis mangler et funksjonelt talespråk å kommunisere «Vil du leke med meg?» er like viktig som å lære dem å kommunisere at de er tørste, sier logoped og professor Kari-Anne Bottegaard Næss, ved Institutt for spesialpedagogikk.