Forskningsaktuelt

Publisert 30. jan. 2023 09:50

Elever og lærere i videregående skole får nå gratis tilgang til undervisningsfilmer, fagtekster og utforskende undervisningsopplegg i realfagene. −Vi håper at denne ressursen kan bidra til at elever med ulike tilpasningsbehov får større muligheter å lykkes på skolen, sier forsker Ellen Flø.

Publisert 22. mars 2022 08:37

Vår evne til å kommunisere med andre er en viktig forutsetning for å bygge relasjoner og å lykkes både i skole og arbeid. Men for barn som bruker høreapparat kan det være vanskeligere å utvikle gode kommunikasjonsferdigheter. Ny forskning viser hvordan dette kan påvirke både deres språkutvikling og livskvalitet.

Publisert 6. okt. 2021 09:01

God spesialundervisning og tilrettelegging skal sikre grunnleggende menneskerettigheter, presiserte Barneombudet i sin tale under åpningen av Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (SpedAims). – Vi må ha systemer som gjør at barn blir sett tidlig og får et spesialpedagogisk tilbud av god kvalitet, uten at mor eller far trenger å ringe rektor.