Forskningsaktuelt

barn som lener seg mot skolepapirene og ser lei seg ut
Publisert 13. nov. 2019 07:47

Rundt to elever i hvert klasserom har store språkvansker, men undersøkelser viser språkvansker hos barn ofte forblir uoppdaget. Dette er svært uheldig, siden ny forskning viser at det er tiltak som kan hjelpe barn til å fungere bedre sosialt og skolefaglig.

Bildet av skoleelever som rekker opp hender
Publisert 28. okt. 2019 08:27

Elever og lærere blir forstyrret av uro i klasserommet. Hvordan håndterer lærerne det?

Leo Ajkic
Publisert 20. aug. 2019 14:30

"Jeg tror det er viktig å huske på at selv om vi er forskjellige på mange måter, så har vi også mye til felles. Kanskje det er det jeg prøver å vise."

lærer som hjelper jente i klassen.foto
Publisert 12. juli 2019 12:45

Professor emeritus Jørgen Frost ved Institutt for spesialpedagogikk mener at måten lærerne kartlegger elevene på, har alt å si for om de som strever får den hjelpen de trenger i tide.  Samspillet mellom elev og lærer er det essensielle.

fem barn som sitter i skoletrappen og viser glede og tommel opp
Publisert 1. juli 2019 09:18

Ledere ved Institutt for spesialpedagogikk applauderer regjeringens beslutning om at retten til spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning beholdes. Neste skritt bør være å gjøre spesialpedagog til en beskyttet tittel.

barn som leker at de de spiser, med voksne i barnehagen. Foto.
Publisert 27. mai 2019 07:52

Fersk doktorgradsavhandling avdekker forhold i barnehagen som påvirker hvordan barn med autisme kan delta sosialt. 

Smilende gutt som ligger på en sofa. Foto
Publisert 28. mars 2019 07:43

Selv om noen foreldre er bekymret, så opplever de fleste at barna deres med CI ikke har dårligere livskvalitet enn andre barn.

illustrasjonsfoto av gutt som tar seg på ørene
Publisert 28. mars 2019 07:41

Det kan gi språkvansker senere i livet. Derfor er det viktig å oppdage de som har dårlig hørsel tidlig, slik at de kan få hjelp så raskt som mulig, påpeker forsker.

illustrasjonsfoto av jente som biter i et eple, og lager grimaser
Publisert 6. mars 2019 05:21

Mange tror at personer med autisme tolker alle uttrykk bokstavelig. Ny forskning viser at dette ikke alltid er tilfelle. Og hvis det er tilfelle så er det språkvansker, og ikke autisme som er forklaringen.

ungdomsjente sitter og leser på nett
Publisert 17. feb. 2019 09:22

Ny doktorgradsavhandling fra Institutt for spesialpedagogikk viser at arbeidsminnet til 10.klassinger med dysleksi gjør at læring på nett kan være vanskelig.

Publisert 16. jan. 2019 09:04

Forskere ved Institutt for spesialpedagogikk ser at lav sosial bakgrunn og fattigdom har en direkte påvirkning på skoleprestasjoner og leseutvikling over tid. I tillegg ser de at læringsutbyttet også påvirkes indirekte på grunn av blant annet høyere skolefravær.

Publisert 29. nov. 2018 12:02

Professor Henrik Daae Zachrissons prosjektidé om sosial ulikhet, barns språkutvikling og skoleprestasjoner er så god at Det europeiske forskningsrådet (ERC) gir 18,5 millioner kroner i form av det prestisjetunge stipendet ERC Consolidator Grant.

Publisert 2. nov. 2018 08:57

Et godt utviklet språk i tidlig alder er avgjørende for senere leseforståelse i skolen.  Ny forskning viser betydningen av gode språkferdigheter allerede i barnehagealder. 

Publisert 22. okt. 2018 07:52

22.oktober er den internasjonale stammedagen. To av tre barn slutter å stamme før de er syv år. Hvorfor gjør ikke alle det?

Publisert 20. sep. 2018 12:39

Barnets hjerne påvirkes av antall ord og samtaler i hjemmet. Ny forskning fra Institutt for spesialpedagogikk viser at barn med nedsatt hørsel er i risikosonen for tale- og språkvansker.

Storstein smilende på prisutdeling. Foto
Publisert 21. aug. 2018 15:17

Dokumentarfilmskaper Mari Storstein (32) tildeles Jonas-prisen for sin medvirkning til å skape et romsligere og mer tolerant samfunn.

Publisert 1. juni 2018 08:02

Foreldre til et barn som strever i barnehage eller skole, skal være trygg på at barnet får spesialisthjelp.

Publisert 11. mai 2018 12:02

Foreldrene vil hjelpe til så mye de kan, samtidig som de vil at ungdommene skal klare seg selv når de blir voksne.

Publisert 8. mai 2018 15:41

Elever rapporterer at uro i skolen er et utbredt problem og at lærere strever med å håndtere dette.

Publisert 3. mai 2018 09:12

Minoritetsspråklige barn som har et godt ordforråd på morsmålet, utvikler det norske ordforrådet sitt raskere. I tillegg hjelper det å ha flere bildebøker hjemme.

Publisert 19. apr. 2018 15:36

Forskning viser hva som må til for at spesialundervisningen skal fungere. Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo inviterer praksisfeltet og politikere til en tiltakskonferanse.

Publisert 21. mars 2018 07:16

I anledning Verdsdagen for Down syndrom 21. mars: Professor Kari-Anne Bottegaard Næss ved Institutt for spesialpedagogikk retter fokus mot korleis læraren kan skape engasjement og motivere til nysgjerrighet og utforsking hos barn med Down syndrom.

Publisert 6. mars 2018 07:27

6. mars er det Den europeiske logopediens dag – tema Alternativ og Supplerende Kommunikasjon (ASK).

– Det å lære barn som helt eller delvis mangler et funksjonelt talespråk å kommunisere «Vil du leke med meg?» er like viktig som å lære dem å kommunisere at de er tørste, sier logoped og professor Kari-Anne Bottegaard Næss, ved Institutt for spesialpedagogikk.

Publisert 6. mars 2018 07:26

Minoritetsspråklige barnehagebarn med bildebøker hjemme blir bedre i norsk når de begynner i skolen, sier forsker ved Institutt for spesialpedagogikk.

Publisert 6. mars 2018 07:26

Nyere rehabiliteringsmetode for personer med afasi (språkvansker etter en ervervet skade i hjernen) tvinger hjernen til å ta i bruk de funksjonene som er rammet av skaden. – Ved å benytte seg av potensialet som ligger hjernens egen reparasjonsprosess, hjelper vi hjernen til å unngå å benytte seg av kompenserende strategier, sier forsker.