Astrid Marie Jorde Sandsør

Bilde av Astrid Marie Jorde Sandsør
English version of this page
Telefon +47 22855734
Brukernavn
Besøksadresse Sem Sælands vei 7 Helga Engs hus 0371 OSLO
Postadresse Postboks 1140 Blindern 0318 OSLO

Faglige interesser

Utdanningspolicy, utdanningsøkonomi og offentlig økonomi

  • Karakter
  • Inntaksordninger
  • Lærertetthet
  • Frafall
  • Sosial ulikhet
  • Skoleintervensjoner
  • Betydningen av barnehage for barns utvikling

Forskningsmetode

Anvendt økonometri           

  • Eksperimentelle og kvasieksperimentelle design for analyser av kausalitet
  • RCT, DiD, RD, IV

Systematiske kunnskapsoversikter

Annet

Medlem av offentlig utvalg (NOU) som skal gjennomgå regelverket for opptak til høyere utdanning

Bakgrunn

  • 2020 - : Forsker, institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. Tilknyttet ERC prosjektet EQOP
  • 2015 - : Forsker 2, Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU)
  • 2010-2016: Stipendiat, Universitetet i Oslo, Økonomisk institutt. Avhandling: Educational Policy and Student Outcomes.
  • 2005-2010: Master i samfunnsøkonomi, Universitetet i Oslo, Økonomisk institutt

Undervisning

Jeg har tidligere undervist:

  • ECON 3010: Anvendt økonomisk analyse
  • ECON 1210: Mikroøkonomi 1
  • ECON 3610: Samfunnsøkonomisk lønnsomhet og økonomisk politikk
  • ECON 2200: Matematikk 1/Mikro 1

Personlig nettside

 

 

Publikasjoner

  • Sandsør, Astrid Marie Jorde; Hovdhaugen, Elisabeth & Bøckmann, Ester (2021). Age as a merit in admission decisions for higher education. Higher Education. ISSN 0018-1560. doi: 10.1007/s10734-020-00662-8 Fulltekst i vitenarkiv
  • Reiling, Rune Borgan; Salvanes, Kari Vea; Sandsør, Astrid Marie Jorde & Strøm, Bjarne (2021). The effect of central government grants on local educational policy. European Journal of Political Economy. ISSN 0176-2680. s. 1–13. doi: 10.1016/j.ejpoleco.2021.102006 Fulltekst i vitenarkiv
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde; Falch, Torberg & Strøm, Bjarne (2021). Long-run effects of local government mergers on educational attainment and income. Oxford Bulletin of Economics and Statistics. ISSN 0305-9049. doi: 10.1111/obes.12441 Fulltekst i vitenarkiv
  • Reiling, Rune Borgan; Salvanes, Kari Vea & Sandsør, Astrid Marie Jorde (2020). Tverrfaglig samarbeid – da NAV flyttet inn i videregående skoler. Søkelys på arbeidslivet. ISSN 1504-8004. 37(4), s. 238–251. doi: 10.18261/issn.1504-7989-2020-04-02 Fulltekst i vitenarkiv
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2020). Jack-of-all-subjects? The association between individual grade variance and educational attainment. Economics of Education Review. ISSN 0272-7757. 75. doi: 10.1016/j.econedurev.2020.101969 Fulltekst i vitenarkiv
  • Salvanes, Kari Vea; Reiling, Rune Borgan & Sandsør, Astrid Marie Jorde (2018). Utdanning som arbeidsrettet tiltak for ungdom med redusert arbeidsevne. Søkelys på arbeidslivet. ISSN 1504-8004. 35(1-2), s. 23–42. doi: 10.18261/issn.1504-7989-2018-01-02-02 Fulltekst i vitenarkiv
  • Falch, Torberg; Sandsør, Astrid Marie Jorde & Strøm, Bjarne (2017). Do Smaller Classes Always Improve Students' Long-run Outcomes? Oxford Bulletin of Economics and Statistics. ISSN 0305-9049. 79(5), s. 654–688. doi: 10.1111/obes.12161 Fulltekst i vitenarkiv
  • Drange, Nina; Havnes, Tarjei & Sandsør, Astrid M. Jorde (2016). Kindergarten for all: Long run effects of a universal intervention. Economics of Education Review. ISSN 0272-7757. 53, s. 164–181. doi: 10.1016/j.econedurev.2016.04.002
  • Drange, Nina Eirin; Havnes, Tarjei & Sandsør, Astrid M. Jorde (2015). Kindergarten for all: Long run effects of a universal intervention. Memorandum from Department of Economics, University of Oslo. ISSN 0809-8786. doi: 10.1016/j.econedurev.2016.04.002

Se alle arbeider i Cristin

  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2020). Debatt om fritt skolevalg. [TV]. Dagsnytt 18.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2020). Forsøk i skolen. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. s. 57–60.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2020). Presentasjon av rapport om opptak til høyere utdanning.
  • Hovdhaugen, Elisabeth & Sandsør, Astrid Marie Jorde (2020). Vil årets kull stille svakere? Dagsavisen. ISSN 1503-2892.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde & Hovdhaugen, Elisabeth (2020). Permitterte som søker høyere utdannelse, kan skvise ut yngre søkere. Dagens næringsliv. ISSN 0803-9372.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2020). Fritt skolevalg? En gjennomgang av relevant forskning (høringsnotat).
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2020). Intervju om hvordan karantener og fravær i forbindelse med pandemien kan påvirke elever i grunnskolen. [Avis]. VG.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2020). Effekten av en bevilgning til økte lærerressurser på 1.-4. trinn.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2020). Intervju i forbindelse med årets opptak til høyere utdanning. [Avis]. Dagens Næringsliv.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2020). Intervju om fritt skolevalg . [Avis]. Utdanningsnytt.no.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2020). Intervju i forbindelse med årets opptak til høyere utdanning og "koronakullet". [Avis]. VG.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2020). Intervju om hvordan karantener og fravær i forbindelse med pandemien kan påvirke elever i videregående . [Avis]. VG.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2020). Debatt om hvordan pandemien kan påvirke inntak til høyere utdanning. [TV]. Dagsnytt 18.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2020). Debatt om fritt skolevalg. [Radio]. Politisk kvarter.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2020). Nasjonale prøver – et forskerperspektiv. Utdanningsnytt.no.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde; Reiling, Rune Borgan & Salvanes, Kari Vea (2019). Hva vet vi om effekten av økt lærertetthet på elevenes læringsutbytte?
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2018). "Tett oppfølging – Forsøk med NAV-veileder i videregående skole» og «Østfoldmodellen –sosialfaglige rådgivere i videregående skole».
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2017). Alternative fakta fra Utdanningsforbundet. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2017). Dagsnytt 18. [TV]. NRK 2, NRK P2.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde; Strøm, Bjarne & Falch, Torberg (2017). Local government mergers and school quality.
  • Flatø, Martin; Sandsør, Astrid Marie Jorde; Ulriksen, Robin; Belanger, Julie & Sutherland, Alex (2017). RCT – en metode for politikkrelevant utdanningsforskning.
  • Sandsør, Astrid M. Jorde (2016). Grade variance.
  • Sandsør, Astrid M. Jorde & Strøm, Bjarne (2016). Municipality mergers.
  • Sandsør, Astrid M. Jorde (2016). Evidence-based recommendations for educational policy.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2016). Intervju i forbindelse med artikkel i avhandlingen om karaktervarians. [Avis]. Dagens Næringsliv.
  • Sandsør, Astrid M. Jorde (2014). Hva er utdanningens verdi?
  • Sandsør, Astrid M. Jorde (2012). Hva er en god lærer? Dagens næringsliv. ISSN 0803-9372.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde; Reiling, Rune Borgan; Skålholt, Asgeir & Pedersen, Cathrine (2020). Evaluering av norm for lærertetthet: Analyse av GSI og spørreundersøkelse til skoleledere og skoleeiere. Tredje delrapportering. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. ISSN 978-82-327-0466-8.
  • Hovdhaugen, Elisabeth; Sandsør, Astrid Marie Jorde; Bøckmann, Ester & Carlsten, Tone Cecilie (2020). Opptak til høyere utdanning : En studie av konsekvensene av kvote og poengberegning med fokus på psykologi, medisin, jus og grunnskolelærerutdanning. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. ISSN 978-82-327 0453-8.
  • Salvanes, Kari Vea; Reiling, Rune Borgan & Sandsør, Astrid Marie Jorde (2019). Tverrsektorielt samarbeid i skolen : Effekt av NAV-veileder i videregående skole på deltakelse i videregående opplæring og inaktivitet. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. ISSN 978-82-327-0417-0.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde; Daus, Stephan; Pedersen, Cathrine; Reiling, Rune Borgan; Salvanes, Kari Vea & Skålholt, Asgeir [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2019). Evaluering av norm for lærertetthet : NIFUs løsningsbeskrivelse for evaluering av norm for lærertetthet. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. ISSN 978-82-327-0432-3.
  • Seland, Idunn; Caspersen, Joakim; Markussen, Eifred & Sandsør, Astrid Marie Jorde (2017). Sluttrapport fra evaluering av pilotering av lærerspesialistordningen i norsk og realfag. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU . ISSN 978-82-327-0308-1.
  • Aamodt, Per O; Bjørnstad, Stein; Sandsør, Astrid M. Jorde; Finnanger, Edvin & Jensen, Thea (2016). Kostnadskartlegging av fylkeskommunale fagskoler . Deloitte.
  • Sandsør, Astrid M. Jorde (2016). Educational Policy and Student Outcomes. Samfunnsvitenskapelig fakultet, Universitetet i Oslo. ISSN 1504-3991.
  • Seland, Idunn; Caspersen, Joakim; Markussen, Eifred & Sandsør, Astrid M. Jorde (2016). Delrapport fra evaluering av pilotering av ordning med lærerspesialister: Lokal planlegging, oppstart ved skolene og de første erfaringene fra pilotering av lærerspesialistordningen i norsk og realfag. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. ISSN 978-82-327-0202-2.
  • Salvanes, Kari Vea; Sandsør, Astrid M. Jorde & Wollscheid, Sabine (2016). Kan tiltak rettet mot selvregulering øke elevers skoleprestasjoner? En systematisk litteraturgjennomgang. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. ISSN 978-82-327-0184-1.
  • Drange, Nina Eirin; Havnes, Tarjei & Sandsør, Astrid M. Jorde (2012). Kindergarten for All: Long-run Effects of a Universal Intervention. Statistisk sentralbyrå. ISSN 0809-733X.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 2. sep. 2020 08:52 - Sist endret 23. apr. 2021 14:28