Bakgrunn
Utdanningssystemer streber etter å være rettferdige og inkluderende slik at hver enkelt kan nå sitt utdanningspotensial uavhengig av bakgrunn. Europa har imidlertid opplevd en rask økning i økonomisk ulikheten det siste tiåret, og utdanningsulikhet er en viktig bidragsyter. Finnes det utdanningsprosesser som hindrer vanskeligstilte studenter eller studenter med spesielle behov fra å nå sitt potensial? ArcEd-prosjektet studerer rollen opptak til utdanning spiller i å skape eller fjerne barrierer for sosial mobilitet.
Hensikten med prosjektet
- Mål: Identifisere hvordan kontekstuelle faktorene påvirker de målene som brukes som tildelingskriterier i opptaksbeslutninger
- Valg: Forstå hvordan studenters evner, preferanser og forventninger påvirker valgene de gjør i opptaksprosesser
- Institusjoner: Undersøke hvordan opptakssystemet påvirker individer og samfunnet på kort og lang sikt, inkludert utdanningsulikhet
- Choice Architecture: Systematisk gjennomgå forskningen på organiseringen og konsekvensene av opptakssystemer.
Metodologi
ArcEd er et tverrfaglig prosjekt (utdanningsøkonomi, atferdsøkonomi, psykologi og genetisk epidemiologi) med en ny og ambisiøs tilnærming til å forstå avgjørende faktorer, begrensninger og konsekvenser av opptak til utdanning. Prosjektet bruker et “Choice Architecture” rammeverk til å beskrive og forstå prosessene som styrer opptak til utdanning. Rammeverket består av tre elementer: 1) målene som brukes som tildelingskriterier i opptaksbeslutninger, 2) valgene studentene tar basert på deres evner, preferanser og forventninger, og 3) institusjonene som styrer opptak til utdanning. For å studere disse prosessene i opptak til videregående og høyere utdanning i Norge, tar prosjektet i bruk rike datakobling og analytiske teknikker på forskningsfronten på tvers av akademiske disipliner. Forskningen vil gi verdifull kunnskap for forskere, beslutningstakere og praktikere.
Partnere
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU)
Columbia University, New York, USA
Prosjekttype
Forskerprosjekt for unge talenter
Finansiering fra Norges forskningsråd
NOK 8 000 000
Prosjektlengde
48 måneder
Start dato
1. desember 2021