Forsker i CREATE-Center for Research on Equality in Education/Senter for forskning på likhet i utdanning, senter for fremragende forskning. Leder for andre femårsperiode (2028-2033).
Institutt for spesialpedagogikk
Faglige interesser
Substansielle
- Betydningen av barnehage for barns utvikling
- Sosial ulikhet i utvikling, læring, og utdannelse
- Konsekvenser av fattigdom for barns utvikling
Forskningsmetode
- Kausal modellering i ikke-eksperimentelle data
- Måling av endring (longitudinell modellering)
- Målemodeller i småbarnsalder.
Undervisning
Jeg har ingen undervisning våren 2024
Jeg har tidligere i hovedsak undervist på følgende kurs:
SPED1200: Spesialpedagogisk forskningsmetode og forskningsbasert praksis
SPED2100: Forelesninger om utviklingsteorier og utvikling i et sosialiseringsperspektiv
SPED4010: Kvantitativ metode
UV9255 Causal modelling in non-experimental data
se http://www.uio.no/studier/emner/uv/uv/UV9255/index-eng.html
Med Ronny Scherer: Lear to write empirical research paper
Bakgrunn
Utdannet psykolog fra Universitetet i Århus.
PhD ved Universitetet i Oslo, Psykologisk institutt i 2009.
PhD-stipendiat, og senere postdoc. på Folkehelseinstituttet.
Seniorforsker (Forsker 1) ved Nasjonal utviklingssenter for barn og unge, Universitetet i Oslo (www.nubu.no) og bistilling som professor II ved CEMO.
Forskningsleder og nestleder ved ISP (2021-2023)
Medlem i regjeringens ekspertgruppe om barn i fattige familier (2022-2023)