Henrik Daae Zachrisson

Bilde av Henrik Daae Zachrisson
English version of this page
Telefon +47 22858066
Rom 463
Treffetider Etter avtale
Brukernavn
Besøksadresse Sem Sælands vei 7 Helga Engs hus 0371 OSLO
Postadresse Postboks 1140 Blindern 0318 Oslo

Forsker i CREATE-Center for Research on Equality in Education/Senter for forskning på likhet i utdanning, senter for fremragende forskning.  Leder for andre femårsperiode (2028-2033).

Institutt for spesialpedagogikk

Faglige interesser

Substansielle 

  • Betydningen av barnehage for barns utvikling
  • Sosial ulikhet i utvikling, læring, og utdannelse
  • Konsekvenser av fattigdom for barns utvikling

Forskningsmetode

  • Kausal modellering i ikke-eksperimentelle data
  • Måling av endring (longitudinell modellering)
  • Målemodeller i småbarnsalder.

 

Undervisning

    Jeg har ingen undervisning våren 2024

     

    Jeg har tidligere i hovedsak undervist på følgende kurs:

    SPED1200: Spesialpedagogisk forskningsmetode og forskningsbasert praksis 

    SPED2100: Forelesninger om utviklingsteorier og utvikling i et sosialiseringsperspektiv

    SPED4010: Kvantitativ metode

    UV9255 Causal modelling in non-experimental data

    se http://www.uio.no/studier/emner/uv/uv/UV9255/index-eng.html

    Med Ronny Scherer: Lear to write empirical research paper

     

    Bakgrunn

    Utdannet psykolog fra Universitetet i Århus.

    PhD ved Universitetet i Oslo, Psykologisk institutt i 2009.

    PhD-stipendiat, og senere postdoc. på Folkehelseinstituttet.

    Seniorforsker (Forsker 1) ved Nasjonal utviklingssenter for barn og unge, Universitetet i Oslo (www.nubu.no) og bistilling som professor II ved CEMO.

    Forskningsleder og nestleder ved ISP (2021-2023)

    Medlem i regjeringens ekspertgruppe om barn i fattige familier (2022-2023)

    Emneord: Econometrics, Longitudinal Modeling, Early Childhood Education and Care, Poverty, Developmental Psychology

    Publikasjoner

    • Borgen, Solveig Topstad; Borgen, Nicolai Topstad & Zachrisson, Henrik Daae (2024). Ethnic minorities in disadvantaged neighborhoods: Differential effects on educational outcomes. SocArXiv. doi: 10.31235/osf.io/y6krf.
    • Sengul Inal, Gülbin; Borgen, Nicolai T.; Dearing, Eric & Zachrisson, Henrik Daae (2024). The double jeopardy of low family income and negative emotionality: The family stress model revisited. Development and Psychopathology. ISSN 0954-5794. s. 1–18. doi: 10.1017/S0954579424000373.
    • Constantinou, Andrea; von Soest, Tilmann Martin; Zachrisson, Henrik Daae; Torvik, Fartein Ask; Cheesman, Rosa Catherine Gillespie & Ystrøm, Eivind (2023). Childhood personality and academic performance: A sibling fixed-effects study. Journal of Personality. ISSN 0022-3506. s. 1–13. doi: 10.1111/jopy.12900. Fulltekst i vitenarkiv
    • Alexandersen, Nina; Zachrisson, Henrik Daae; Røysamb, Espen; Wilhelmsen, Tiril; Wang, Mari Vaage & Brandlistuen, Ragnhild Eek (2023). Preschool structural quality and student–teacher closeness are related to children's adjustment: sibling-informed design. Early Childhood Research Quarterly. ISSN 0885-2006. 66, s. 48–60. doi: 10.1016/j.ecresq.2023.08.009. Fulltekst i vitenarkiv
    • Ribeiro, Luisa Jacinta Feio Antunes; Donolato, Enrica; Aguiar, Cecília; Correia, Nadine & Zachrisson, Henrik Daae (2023). Concurrent and Longitudinal Associations Between Parent Math Support in Early Childhood and Math Skills: A Meta-Analytic Study. Journal of Cognition and Development. ISSN 1524-8372. doi: 10.1080/15248372.2023.2248259.
    • Widding-Havnerås, Tarjei; Elwert, Felix; Markussen, Simen; Zachrisson, Henrik Daae; Lyhmann, Ingvild & Chaulagain, Ashmita [Vis alle 10 forfattere av denne artikkelen] (2023). Effect of ADHD medication on risk of injuries: a preference-based instrumental variable analysis. European Child and Adolescent Psychiatry. ISSN 1018-8827. doi: 10.1007/s00787-023-02294-6. Fulltekst i vitenarkiv
    • Widding-Havnerås, Tarjei; Zachrisson, Henrik Daae; Markussen, Simen; Elwert, Felix; Lyhmann, Ingvild & Chaulagain, Ashmita [Vis alle 10 forfattere av denne artikkelen] (2023). Effect of Pharmacological Treatment of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder on Criminality. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry. ISSN 0890-8567. s. 1–10. doi: 10.1016/j.jaac.2023.05.025. Fulltekst i vitenarkiv
    • Yu, Baeksan; Zachrisson, Henrik Daae; Cheesman, Rosa Catherine Gillespie; Ystrøm, Eivind & Nes, Ragnhild Bang (2023). Boys with overweight status lagged behind girls with overweight status in reading: evidence from mendelian randomization. Journal of Clinical Epidemiology. ISSN 0895-4356. 159, s. 199–205. doi: 10.1016/j.jclinepi.2023.05.001. Fulltekst i vitenarkiv
    • Zachrisson, Henrik Daae; Dearing, Eric Curtis; Borgen, Nicolai Topstad; Sandsør, Astrid Marie Jorde & Karoly, Lynn (2023). Universal Early Childhood Education and Care for Toddlers and Achievement Outcomes in Middle Childhood. Journal of Research on Educational Effectiveness. ISSN 1934-5747. doi: 10.1080/19345747.2023.2187325. Fulltekst i vitenarkiv
    • Sandsør, Astrid Marie Jorde; Zachrisson, Henrik Daae; Karoly, Lynn & Dearing, Eric Curtis (2023). The Widening Achievement Gap Between Rich and Poor in a Nordic Country. Educational Researcher. ISSN 0013-189X. 52(4). doi: 10.3102/0013189X221142596. Fulltekst i vitenarkiv
    • Rey-Guerra, Catalina; Zachrisson, Henrik Daae; Dearing, Eric Curtis; Berry, Daniel; Kuger, Susanne & Burchinal, Margaret R. [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2022). Do more hours in center-based care cause more externalizing problems? A cross-national replication study. Child Development. ISSN 0009-3920. doi: 10.1111/cdev.13871. Fulltekst i vitenarkiv
    • Lyhmann, Ingvild; Widding-Havnerås, Tarjei; Zachrisson, Henrik Daae; Bjelland, Ingvar; Chaulagain, Ashmita & Mykletun, Arnstein [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2022). Variation in attitudes toward diagnosis and medication of ADHD: a survey among clinicians in the Norwegian child and adolescent mental health services. European Child and Adolescent Psychiatry. ISSN 1018-8827. doi: 10.1007/s00787-022-02110-7. Fulltekst i vitenarkiv
    • Gillespie Cheesman, Rosa Catherine; Borgen, Nicolai Topstad; Lyngstad, Torkild Hovde; Eilertsen, Espen Moen; Ayorech, Ziada & Torvik, Fartein Ask [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2022). A population-wide gene-environment interaction study on how genes, schools, and residential areas shape achievement. npj Science of learning. ISSN 2056-7936. 7, s. 1–9. doi: 10.1038/s41539-022-00145-8. Fulltekst i vitenarkiv
    • Widding-Havneraas, Tarjei & Zachrisson, Henrik Daae (2022). A gentle introduction to instrumental variables. Journal of Clinical Epidemiology. ISSN 0895-4356. s. 1–3. doi: 10.1016/j.jclinepi.2022.06.022. Fulltekst i vitenarkiv
    • Gillespie Cheesman, Rosa Catherine; Eilertsen, Espen Moen; Ayorech, Ziada; Borgen, Nicolai Topstad; Andreassen, Ole & Larsson, Henrik [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2022). How interactions between ADHD and schools affect educational achievement: a family-based genetically sensitive study. Journal of Child Psychology and Psychiatry. ISSN 0021-9630. 63(10), s. 1174–1185. doi: 10.1111/jcpp.13656. Fulltekst i vitenarkiv
    • Isungset, Martin Arstad; Conley, Dalton C; Zachrisson, Henrik Daae; Ystrøm, Eivind; Havdahl, Alexandra & Njølstad, Pål Rasmus [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2022). Social and genetic associations with educational performance in a Scandinavian welfare state. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America. ISSN 0027-8424. 119(25). doi: 10.1073/pnas.2201869119. Fulltekst i vitenarkiv
    • Widding-Havneraas, Tarjei; Markussen, Simen; Elwert, Felix; Lyhmann, Ingvild; Bjelland, Ingvar & Halmøy, Anne [Vis alle 10 forfattere av denne artikkelen] (2022). Geographical variation in ADHD: do diagnoses reflect symptom levels? European Child and Adolescent Psychiatry. ISSN 1018-8827. doi: 10.1007/s00787-022-01996-7. Fulltekst i vitenarkiv
    • Ribeiro, Luisa Jacinta Feio Antunes; Zachrisson, Henrik Daae; Nærde, Ane; Wang, Mari Vaage; Brandlistuen, Ragnhild Eek & Passaretta, Giampiero (2022). Socioeconomic disparities in early language development in two Norwegian samples. Applied Developmental Science. ISSN 1088-8691. doi: 10.1080/10888691.2022.2051510. Fulltekst i vitenarkiv
    • Ulven Østbø, Ingvild & Zachrisson, Henrik Daae (2021). Student Motivation and Parental Attitude as Mediators for SES Effects on Mathematics Achievement: Evidence from Norway in TIMSS 2015. Scandinavian Journal of Educational Research. ISSN 0031-3831. s. 1–16. doi: 10.1080/00313831.2021.1939138. Fulltekst i vitenarkiv
    • Bustamante, Andres S.; Dearing, Eric; Zachrisson, Henrik Daae & Vandell, Deborah Lowe (2021). Adult outcomes of sustained high-quality early child care and education: Do they vary by family income? Child Development. ISSN 0009-3920. doi: 10.1111/cdev.13696. Fulltekst i vitenarkiv
    • Widding-Havneraas, Tarjei; Chaulagain, Ashmita; Lyhmann, Ingvild; Zachrisson, Henrik Daae; Elwert, Felix & Markussen, Simen [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2021). Preference-based instrumental variables in health research rely on important and underreported assumptions: a systematic review. Journal of Clinical Epidemiology. ISSN 0895-4356. 139, s. 268–278. doi: 10.1016/j.jclinepi.2021.06.006. Fulltekst i vitenarkiv
    • Mykletun, Arnstein; Widding-Havneraas, Tarjei; Chaulagain, Ashmita; Lyhmann, Ingvild; Bjelland, Ingvar & Halmøy, Anne [Vis alle 11 forfattere av denne artikkelen] (2021). Causal modelling of variation in clinical practice and long-term outcomes of ADHD using Norwegian registry data: The ADHD controversy project. BMJ Open. ISSN 2044-6055. 11:e041698, s. 1–13. doi: 10.1136/bmjopen-2020-041698. Fulltekst i vitenarkiv
    • Alexandersen, Nina; Zachrisson, Henrik Daae; Wilhelmsen, Tiril; Wang, Mari Vaage & Brandlistuen, Ragnhild Eek (2021). Predicting selection into ECEC of higher quality in a universal context:The role of parental education and income. Early Childhood Research Quarterly. ISSN 0885-2006. 55, s. 336–348. doi: 10.1016/j.ecresq.2021.01.001. Fulltekst i vitenarkiv
    • Nordahl, Kristin B.; Owen, Margaret Tresch; Ribeiro, Luisa Jacinta Feio Antunes & Zachrisson, Henrik Daae (2020). Parenting quality from observational ratings at age 2: validation from Norwegian and U.S. Samples. Early Childhood Research Quarterly. ISSN 0885-2006. 53(4), s. 379–390. doi: 10.1016/j.ecresq.2020.05.010. Fulltekst i vitenarkiv
    • Ribeiro, Luisa Jacinta Feio Antunes; Casey, Beth; Dearing, Eric Curtis; Nordahl, Kristin B.; Aguiar, Cecilia & Zachrisson, Henrik Daae (2020). Early Maternal Spatial Support for Toddlers and Math Skills in Second Grade. Journal of Cognition and Development. ISSN 1524-8372. 21(2), s. 282–311. doi: 10.1080/15248372.2020.1717494. Fulltekst i vitenarkiv
    • Strietholt, Rolf; Hogrebe, Nina & Zachrisson, Henrik Daae (2020). Do increases in national-level preschool enrollment increase student achievement? Evidence from international assessments. International Journal of Educational Development. ISSN 0738-0593. doi: 10.1016/j.ijedudev.2020.102287. Fulltekst i vitenarkiv
    • Zachrisson, Henrik Daae; Owen, Margaret T.; Nordahl, Kristin B.; Ribeiro, Luisa & Dearing, Eric Curtis (2020). Too Early for Early Education? Effects on Parenting for Mothers and Fathers. Journal of Marriage and Family. ISSN 0022-2445. doi: 10.1111/jomf.12701. Fulltekst i vitenarkiv
    • Torvik, Fartein Ask; Eilertsen, Espen Moen; McAdams, Tom A.; Gustavson, Kristin; Zachrisson, Henrik Daae & Brandlistuen, Ragnhild Eek [Vis alle 11 forfattere av denne artikkelen] (2020). Mechanisms linking parental educational attainment with child ADHD, depression, and academic problems: a study of extended families in The Norwegian Mother, Father and Child Cohort Study. Journal of Child Psychology and Psychiatry. ISSN 0021-9630. 61(9), s. 1009–1018. doi: 10.1111/jcpp.13197. Fulltekst i vitenarkiv
    • Feyer, Frida Karine & Zachrisson, Henrik Daae (2019). Country Reports: Norway. I Guerra, Joana; Leitão, Catarina & Barata, Clara (Red.), Interview study of service providers and coordinators on interagency coordination for children and families. Policies and practices in nine European countries. ISOTIS D6.3 Report. Inclusive Education and Social Support to Tackle Inequalities in Society. s. 100–112.
    • Dearing, Eric Curtis & Zachrisson, Henrik Daae (2019). Taking Selection Seriously in Correlational Studies of Child Development: A Call for Sensitivity Analyses. Child Development Perspectives (CDP). ISSN 1750-8592. doi: 10.1111/cdep.12343. Fulltekst i vitenarkiv
    • Ribeiro, Luisa Jacinta Feio Antunes & Zachrisson, Henrik Daae (2019). Peer Effects on Aggressive Behavior in Norwegian Child Care Centers. Child Development. ISSN 0009-3920. 90(3), s. 876–893. doi: 10.1111/cdev.12953. Fulltekst i vitenarkiv
    • Zambrana, Imac Maria; Ogden, Terje & Zachrisson, Henrik Daae (2019). Can Pre-Academic Activities in Norway’s Early Childhood Education and Care Program Boost Later Academic Achievements in Preschoolers at Risk? Scandinavian Journal of Educational Research. ISSN 0031-3831. doi: 10.1080/00313831.2019.1577751. Fulltekst i vitenarkiv
    • Zachrisson, Henrik Daae; Janson, Harald & Lamer, Kari (2019). The Lamer Social Competence in Preschool (LSCIP) Scale: Structural Validity in a Large Norwegian Community Sample. Scandinavian Journal of Educational Research. ISSN 0031-3831. 63(4), s. 551–565. doi: 10.1080/00313831.2017.1415963. Fulltekst i vitenarkiv
    • Dearing, Eric; Zachrisson, Henrik Daae; Mykletun, Arnstein & Toppelberg, Claudio O (2018). Estimating the Consequences of Norway’s National Scale-Up of Early Childhood Education and Care (Beginning in Infancy) for Early Language Skills. AERA Open. ISSN 2332-8584. 4(1), s. 1–16. doi: 10.1177/2332858418756598. Fulltekst i vitenarkiv
    • Cook, Kyle DeMeo; Dearing, Eric & Zachrisson, Henrik Daae (2018). Is Parent-Teacher Cooperation in the First Year of School Associated with Children's Academic Skills and Behavioral Functioning? International Journal of Early Childhood. ISSN 0020-7187. 50(2), s. 211–226. doi: 10.1007/s13158-018-0222-z. Fulltekst i vitenarkiv
    • Eliassen, Erik; Zachrisson, Henrik Daae & Melhuish, Edward (2018). Is cognitive development at three years of age associated with ECEC quality in Norway? European Early Childhood Education Research Journal. ISSN 1350-293X. 26(1), s. 97–110. doi: 10.1080/1350293X.2018.1412050. Fulltekst i vitenarkiv
    • Kjøbli, John; Zachrisson, Henrik Daae & Bjørnebekk, Gunnar (2018). Three Randomized Effectiveness Trials — One Question: Can Callous-Unemotional Traits in Children Be Altered? Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology. ISSN 1537-4416. 47(3), s. 436–443. doi: 10.1080/15374416.2016.1178123. Fulltekst i vitenarkiv
    • Feyer, Frida Karine & Zachrisson, Henrik Daae (2017). Country profile: Norway. I Cadima, Joana; Nata, Gil; Evangelou, Maria & Anders, Yvonne (Red.), Inventory and Analysis of Promising and Evidence-based Parent- and Family Focused Support Programs. ISOTIS report D3.2 . Inclusive Education and Social Support to Tackle Inequalities in Society. s. 64–71.
    • Petitclerc, Amelie; Côtè, Sylvana; Doyle, Orla; Burchinal, Margaret; Herba, Catherine & Zachrisson, Henrik Daae [Vis alle 11 forfattere av denne artikkelen] (2017). Who uses early childhood education and care services? Comparing socioeconomic selection across five western policy contexts. International Journal of Child Care and Education Policy. ISSN 1976-5681. 11(3). doi: 10.1186/s40723-017-0028-8.
    • Cook, Kyle DeMeo; Dearing, Eric & Zachrisson, Henrik Daae (2017). Information Sharing between Teachers and Early Education Programs during School Entry in Norway: Associations with Children's School Adjustment and Success in the First Year. International Journal of Child Care and Education Policy. ISSN 1976-5681. 11(14). doi: 10.1186/s40723-017-0039-5. Fulltekst i vitenarkiv
    • Lund, Terese J.; Dearing, Eric & Zachrisson, Henrik Daae (2017). Is affluence a risk for adolescents in Norway? Journal of Research on Adolescence. ISSN 1050-8392. 27(3), s. 628–643. doi: 10.1111/jora.12304. Fulltekst i vitenarkiv
    • Bøe, Tormod; Dearing, Eric; Stormark, Kjell Morten & Zachrisson, Henrik Daae (2017). Subjective economic status in adolescence: determinants and associations with mental health in the Norwegian Youth@ Hordaland Study. Journal of Family and Economic Issues. ISSN 1058-0476. Published ahead of print, s. 1–14. doi: 10.1007/s10834-017-9553-4. Fulltekst i vitenarkiv
    • Bøe, Tormod; Skogen, Jens Christoffer; Sivertsen, Børge; Hysing, Mari; Petrie, Keith James & Dearing, Eric [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2017). Economic volatility in childhood and subsequent adolescent mental health problems: a longitudinal populationbased study of adolescents. BMJ Open. ISSN 2044-6055. 7(9). doi: 10.1136/bmjopen-2017-017030. Fulltekst i vitenarkiv
    • Dearing, Eric & Zachrisson, Henrik Daae (2017). Concern Over Internal, External, and Incidence Validity in Studies of Child-Care Quantity and Externalizing Behavior Problems. Child Development Perspectives (CDP). ISSN 1750-8592. 11(2), s. 133–138. doi: 10.1111/cdep.12224. Fulltekst i vitenarkiv
    • Ribeiro, Luisa A; Zachrisson, Henrik Daae & Dearing, Eric (2017). Peer effects on the development of language skills in Norwegian childcare centers. Early Childhood Research Quarterly. ISSN 0885-2006. 41, s. 1–12. doi: 10.1016/j.ecresq.2017.05.003. Fulltekst i vitenarkiv
    • Zachrisson, Henrik Daae; Dearing, Eric; Blömeke, Sigrid & Moser, Thomas (2017). What levels the playing field for socioeconomically disadvantaged children in the Norwegian ECEC model? I Blossfeld, Hans-Peter; Kulic, Nevena; Skopek, Jan & Triventi, Moris (Red.), Childcare, Early Education and Social Inequality: An International Perspective. Edward Elgar Publishing. ISSN 9781786432087. s. 194–214.
    • Gjerde, Line C.; Eilertsen, Espen Moen; Reichborn-Kjennerud, Ted; McAdams, Tom A.; Zachrisson, Henrik Daae & Zambrana, Imac Maria [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2017). Maternal perinatal and concurrent depressive symptoms and child behavior problems: a sibling comparison study. Journal of Child Psychology and Psychiatry. ISSN 0021-9630. 58(7), s. 779–786. doi: 10.1111/jcpp.12704. Fulltekst i vitenarkiv
    • Bøe, Tormod; Hysing, Mari & Zachrisson, Henrik Daae (2016). Low family income and behavior problems in Norwegian preschoolers: Is child emotionality a marker for sensitivity of influence? Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics. ISSN 0196-206X. 37(3), s. 213–222. doi: 10.1097/DBP.0000000000000282.
    • Ribeiro, Luisa A; Zachrisson, Henrik Daae; Gustavson, Kristin & Schjølberg, Synnve (2016). Maternal distress during pregnancy and language development in preschool age: A population-based cohort study. European Journal of Developmental Psychology. ISSN 1740-5629. 13(1), s. 20–39. doi: 10.1080/17405629.2015.1050373.
    • Zambrana, Imac Maria; Dearing, Eric; Nærde, Ane & Zachrisson, Henrik Daae (2015). Time in early childhood education and care and language competence in Norwegian four-year-old girls and boys. European Early Childhood Education Research Journal. ISSN 1350-293X. 24(6), s. 793–806. doi: 10.1080/1350293X.2015.1035538.
    • Dearing, Eric; Zachrisson, Henrik Daae & Nærde, Ane (2015). Age of Entry Into Early Childhood Education and Care as a Predictor of Aggression: Faint and Fading Associations for Young Norwegian Children. Psychological Science. ISSN 0956-7976. 26(10), s. 1595–1607. doi: 10.1177/0956797615595011.
    • Zachrisson, Henrik Daae & Dearing, Eric (2015). Family Income Dynamics, Early Childhood Education and Care, and Early Child Behavior Problems in Norway. Child Development. ISSN 0009-3920. 86(2), s. 425–440. doi: 10.1111/cdev.12306.
    • Alves, Daniele Evelin; Gustavson, Kristin; Røysamb, Espen; Oppedal, Brit & Zachrisson, Henrik Daae (2014). Preadolescents with immigrant backgrounds: the relationship between emotional problems, parental achievement values, and comparison. Scandinavian Journal of Child and Adolescent Psychiatry and Psychology. ISSN 2245-8875. 2(3), s. 124–134. doi: 10.21307/sjcapp-2014-017. Fulltekst i vitenarkiv
    • Nærde, Ane; Ogden, Terje; Janson, Harald & Zachrisson, Henrik Daae (2014). Normative development of physical aggression from 8 to 26 months. Developmental Psychology. ISSN 0012-1649. 50(6), s. 1710–1720. doi: 10.1037/a0036324.
    • Alves, Daniele Evelin; Corliss, Heather L; Røysamb, Espen; Zachrisson, Henrik Daae; Oppedal, Brit & Gustavson, Kristin (2014). Immigrant Preadolescents and Risk of Emotional Distress. Scandinavian Journal of Child and Adolescent Psychiatry and Psychology. ISSN 2245-8875. 2(1), s. 41–51. doi: 10.21307/sjcapp-2014-007. Fulltekst i vitenarkiv
    • Nordahl, Kristin B.; Janson, Harald; Manger, Terje & Zachrisson, Henrik Daae (2014). Family concordance and gender differences in parent-child structured interaction at 12 months. Journal of Family Psychology. ISSN 0893-3200. 28(2), s. 253–259. doi: 10.1037/a0035977.

    Se alle arbeider i Cristin

    • Lekhal, Ratib; Zachrisson, Henrik Daae; Solheim, Elisabet; Moser, Thomas & Drugli, May Britt (2016). Det ved vi om: Betydningen af kvalitet i dagtilbud. Dafolo. ISBN 9788771601671. 80 s.
    • Lekhal, Ratib; Zachrisson, Henrik Daae; Solheim, Elisabet; Moser, Thomas & Drugli, May Britt (2016). Barnehagen: Betydningen av kvalitet i barnehagen. Gyldendal Akademisk. ISBN 9788205495982. 88 s.

    Se alle arbeider i Cristin

    • Drange, Nina Eirin; Rege, Mari; Bøe, Tormod; Zachrisson, Henrik Daae; Salvanes, Kjell Gunnar & Glemmestad, Hanne Solfrid [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2023). En barndom for livet: Økt tilhørighet, mestring og læring for barn i fattige familier.
    • Rege, Mari; Drange, Nina Eirin; Salvanes, Kjell Gunnar; Bøe, Tormod; Zachrisson, Henrik Daae & Glemmestad, Hanne Solfrid [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2023). En barndom for livet: Økt tilhørighet, mestring og læring for barn i fattige familier.
    • Rege, Mari; Bøe, Tormod; Drange, Nina; Fløtten, Tone; Glemmestad, Hanne & Hugvik, Kjell [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2023). Dyrt og urealistisk å bekjempe fattigdom med økt barnetrygd – uten å skattlegge den. Dagens næringsliv. ISSN 0803-9372.
    • Rege, Mari; Bøe, Tormod; Drange, Nina; Fløtten, Tone; Glemmestad, Hanne & Hugvik, Kjell [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2023). Barnetrygden bør økes – og skattlegges. Dagens næringsliv. ISSN 0803-9372.
    • Rege, Mari; Bøe, Tormod; Drange, Nina; Fløtten, Tone; Glemmestad, Hanne & Hugvik, Kjell [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2023). En barndom for livet: Økt tilhørighet, mestring og læring for barn i fattige familier.
    • Rege, Mari; Bøe, Tormod; Drange, Nina; Fløtten, Tone; Glemmestad, Hanne & Hugvik, Kjell [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2023). En barndom for livet: Økt tilhørighet, mestring og læring for barn i fattige familier.
    • Rege, Mari; Bøe, Tormod; Drange, Nina; Fløtten, Tone; Glemmestad, Hanne & Hugvik, Kjell [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2023). En barndom for livet: Økt tilhørighet, mestring og læring for barn i fattige familier .
    • Rege, Mari; Bøe, Tormod; Drange, Nina; Fløtten, Tone; Glemmestad, Hanne & Hugvik, Kjell [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2023). En barndom for livet: Økt tilhørighet, mestring og læring for barn i fattige familier .
    • Rege, Mari; Bøe, Tormod; Drange, Nina; Fløtten, Tone; Glemmestad, Hanne & Hugvik, Kjell [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2023). En barndom for livet: Økt tilhørighet, mestring og læring for barn i fattige familier .
    • Rege, Mari; Bøe, Tormod; Drange, Nina; Fløtten, Tone; Glemmestad, Hanne & Hugvik, Kjell [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2023). En barndom for livet: Økt tilhørighet, mestring og læring for barn i fattige familier.
    • Rege, Mari; Bøe, Tormod; Drange, Nina; Fløtten, Tone; Glemmestad, Hanne & Hugvik, Kjell [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2023). En barndom for livet: Økt tilhørighet, mestring og læring for barn i fattige familier .
    • Rege, Mari; Bøe, Tormod; Drange, Nina; Fløtten, Tone; Glemmestad, Hanne & Hugvik, Kjell [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2023). En barndom for livet: Økt tilhørighet, mestring og læring for barn i fattige familier .
    • Rege, Mari; Bøe, Tormod; Drange, Nina; Fløtten, Tone; Glemmestad, Hanne & Hugvik, Kjell [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2023). En barndom for livet: Økt tilhørighet, mestring og læring for barn i fattige familier.
    • Rege, Mari; Bøe, Tormod; Drange, Nina; Fløtten, Tone; Glemmestad, Hanne & Hugvik, Kjell [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2023). En barndom for livet: Økt tilhørighet, mestring og læring for barn i fattige familier .
    • Rege, Mari; Bøe, Tormod; Drange, Nina; Fløtten, Tone; Glemmestad, Hanne & Hugvik, Kjell [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2023). En barndom for livet: Økt tilhørighet, mestring og læring for barn i fattige familier .
    • Rege, Mari; Bøe, Tormod; Drange, Nina; Fløtten, Tone; Glemmestad, Hanne & Hugvik, Kjell [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2023). En barndom for livet: Økt tilhørighet, mestring og læring for barn i fattige familier.
    • Drange, Nina; Rege, Mari; Glemmestad, Hanne Solfrid; Salvanes, Kjell Gunnar; Fløtten, Tone & Bøe, Tormod [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2023). En barndom for livet.
    • Drange, Nina; Rege, Mari; Bøe, Tormod; Zachrisson, Henrik Daae; Salvanes, Kjell Gunnar & Hugvik, Kjell [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2023). En barndom for livet: Økt tilhørighet, mestring og læring for barn i fattige familier.
    • Borgen, Solveig Topstad; Borgen, Nicolai T. & Zachrisson, Henrik Daae (2023). Ethnic minorities in disadvantaged neighborhoods: Differential effects on educational outcomes.
    • Haag, Katharina; Wang, Mari Vaage; Ask, Helga; Alexandersen, Nina; Zachrisson, Henrik Daae & Watts, Tyler [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2023). Can Kindergarten experiences moderate effects of early risk classes on middle childhood behavioural and academic outcomes?,
    • Haag, Katharina; Wang, Mari Vaage; Ask, Helga; Alexandersen, Nina; Zachrisson, Henrik Daae & Watts, Tyler [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2023). Does Kindergarten quality moderate the effects of early risk on later childhood behavioural and academic outcomes?
    • Wandem, Fredrik Solli; Zachrisson, Henrik Daae & Stjernen Tisløv, Ingvild (2022). Podkast: Fattigdom, ulikhet og barns utvikling. [Internett]. Universitetet i Oslo.
    • Borgen, Solveig Topstad; Borgen, Nicolai T. & Zachrisson, Henrik Daae (2022). Ethnic minorities in disadvantaged neighborhoods: Differential effects on educational outcomes.
    • Drange, Nina & Zachrisson, Henrik Daae (2022). På villspor om barnehagestart og psykiske lidelser. Dag og Tid. ISSN 0803-334X.
    • Badini, Isabella; Lyngstad, Torkild Hovde; Eilertsen, Espen Moen; Ahmadzadeh, Yasmin I.; Wechsler, Daniel L & Zachrisson, Henrik Daae [Vis alle 10 forfattere av denne artikkelen] (2021). Socioeconomic status and risk for child emotional and behavioral problems: Exploring gene-environment interaction in the presence of gene-environment correlation using extended families in the Norwegian Mother, Father and Child Birth Cohort Study. Behavior Genetics. ISSN 0001-8244. 51(6), s. 691–691.
    • Badini, Isabella; Lyngstad, Torkild Hovde; Eilertsen, Espen Moen; Ahmadzadeh, Yasmin I.; Wechsler, Daniel L & Zachrisson, Henrik Daae [Vis alle 10 forfattere av denne artikkelen] (2021). Socioeconomic status and risk for child emotional and behavioral problems: Exploring gene-environment interaction in the presence of gene-environment correlation using extended families in the Norwegian Mother, Father and Child Birth Cohort Study.
    • Zachrisson, Henrik Daae; Vartun, Marika & Borge, Laila (2021). Kommunikasjonsarbeid gjør journalistene mindre skumle. [Internett]. NARMA Norsk nettverk for forskningsadministrasjon.
    • Moser, Thomas & Zachrisson, Henrik Daae (2019). Universal ECEC as a protective mean for children from disadvantaged families in Norway?
    • Alexandersen, Nina; Wilhelmsen, Tiril; Wang, Mari Vaage; Zachrisson, Henrik Daae & Brandlistuen, Ragnhild Eek (2019). Access to childcare quality in a universal context: the role of parental education and income.
    • Eliassen, Erik & Zachrisson, Henrik Daae (2017). The causal effect of entry age on children's social competence at age 3 years.
    • Zachrisson, Henrik Daae & Melhuish, Edward C. (2017). Early childhood education and care. I Hopkins, Brian; Geangu, Elena & Linkenauger, Sally (Red.), The Cambridge Encyclopedia of Child Development. Cambridge University Press. ISSN 9781316216491. s. 459–463. doi: 10.1017/9781316216491.073.
    • Zambrana, Imac Maria; Ogden, Terje & Zachrisson, Henrik Daae (2017). Can pre-academic activities in ECEC boost later academic achievements in preschoolers with externalizing behaviors?
    • Bøe, Tormod & Zachrisson, Henrik Daae (2016). Hva betyr det for barn å vokse opp i et fattig familie? I Holme, Hanne; Solstad Olavesen, Ellen; Valla, Lisbeth & Hansen, Marit Bergum (Red.), Helsestasjonstjenesten: barns psykiske helse og utvikling. Gyldendal Norsk Forlag A/S. ISSN 9788205486294. s. 161–171.
    • Zachrisson, Henrik Daae; Moser, Thomas; Blömeke, Sigrid & Dearing, Eric (2015). What levels the playing field in the Norwegian ECEC model? Evidence from the BONDS study on 2-4 years old children”.
    • Hogsnes, Hilde Dehnes; Nærde, Ane & Zachrisson, Henrik Daae (2014). Barns sosiale utvikling – fra barnehage til skole. .
    • Moser, Thomas; Zachrisson, Henrik Daae; Nordahl, Kristin B. & Dearing, Eric (2013). Child care quality and language development.
    • Moser, Thomas; Zachrisson, Henrik Daae; Backer-Grøndahl, Agathe; Ogden, Terje & Nærde, Ane (2013). Small is beautiful? Peer group size, social competence and aggression in Norwegian ECEC.
    • Rege, Mari; Bøe, Tormod; Drange, Nina; Fløtten, Tone; Glemmestad, Hanne & Hugvik, Kjell [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2023). En barndom for livet: Økt tilhørighet, mestring og læring for barn i fattige familier. Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon.
    • Zachrisson, Henrik Daae; Dearing, Eric; Zambrana, Imac Maria & Nærde, Ane (2014). Språkkompetanse hos 4-åringer som har gått i barnehage. Atferdssenteret (Rapport til Utdanningsdirektoratet).
    • Zachrisson, Henrik Daae; Moser, Thomas; Nærde, Ane & Dearing, Eric (2014). Sammenhengen mellom strukturelle kvalitetsindikatorer i barnehagen, og barns sosiale og faglige ferdigheter på første klassetrinn. Foreløpige resultater fra forskningsprosjektet Barns sosiale utvikling (Rapport til Utdanningsdirektoratet, 15.12.2014). Atferdssenteret-Unirand.

    Se alle arbeider i Cristin

    Publisert 20. aug. 2018 09:19 - Sist endret 12. des. 2023 13:07