Ellen Iren Brinchmann

Bilde av Ellen Iren Brinchmann
English version of this page
Telefon +47-22854877
Rom 334
Brukernavn
Besøksadresse Sem Sælands vei 7 Helga Engs hus 0371 OSLO
Postadresse Postboks 1140 Blindern 0318 OSLO

Arbeidsområder

Postdoktor ved Oslo Assessment and Learning Lab (O-ALL)

Faglige interesser

  • Språkutvikling og språklige læringsmekanismer
  • Tilegnelsen av ord- og begrepskunnskap
  • Det språklige og kognitive grunnlaget for leseforståelse
  • Lesevansker

Bakgrunn

  • 2016 – d.d.: Postdoktor ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo
  • 2016 – 2016: Forsker ved CI-enheten, Oslo Universitetssykehus
  • 2016: Ph.D. i spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo. Avhandlingens tittel: «Betydningen av ordkunnskap for utviklingen av leseforståelse»
  • 2015-2015: Fulbrightstipendiat ved Department of Psychology, Florida State University
  • 2011-2015: Stipendiat ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo
  • 2010-2011: Spesialpedagog, Oslo
  • 2008-2010: Master i spesialpedagogikk ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo

 

Publikasjoner

  • Brinchmann, Ellen Iren; Braeken, Johan & Lyster, Solveig-Alma Halaas (2018). Is there a direct relation between the development of vocabulary and grammar?. Developmental Science.  ISSN 1363-755X. . doi: 10.1111/desc.12709
  • Hjetland, Hanne Næss; Brinchmann, Ellen Iren; Scherer, Ronny & Melby-Lervåg, Monica (2017). Preschool predictors of later reading comprehension ability: a systematic review. Campbell systematic reviews.  ISSN 1891-1803.  14 . doi: 10.4073/csr.2017.14 Fulltekst i vitenarkiv.
  • Brinchmann, Ellen Iren; Hjetland, Hanne Næss & Lyster, Solveig-Alma Halaas (2016). Lexical quality matters: Effects of word knowledge instruction on the language and literacy skills of third- and fourth-grade poor readers. Reading Research Quarterly.  ISSN 0034-0553.  51(2), s 165- 180 . doi: 10.1002/rrq.128 Fulltekst i vitenarkiv.

Se alle arbeider i Cristin

  • Hjetland, Hanne Næss; Brinchmann, Ellen Iren; Scherer, Ronny & Melby-Lervåg, Monica (2018). Preschool predictors of later reading comprehension ability: a Campbell systematic review.
  • Hjetland, Hanne Næss; Brinchmann, Ellen Iren; Lyster, Solveig-Alma Halaas & Melby-Lervåg, Monica (2016). Preschool vocabulary and later reading comprehension ability: A systematic review.
  • Brinchmann, Ellen Iren; Hjetland, Hanne Næss & Lyster, Solveig-Alma Halaas (2015). Lexical Quality Matters: Effects of Word Knowledge Instruction on the Language and Literacy Skills of Third- and Fourth-Grade Poor Readers.
  • Hjetland, Hanne Næss; Brinchmann, Ellen Iren; Lyster, Solveig-Alma Halaas; Hagtvet, Bente Eriksen & Melby-Lervåg, Monica (2015). Preschool predictors of later reading comprehension ability: A systematic review.
  • Hjetland, Hanne Næss; Brinchmann, Ellen Iren; Lyster, Solveig-Alma Halaas; Hagtvet, Bente Eriksen & Melby-Lervåg, Monica (2014). Preschool Predictors of Later Reading Comprehension Ability: A Systematic Review.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 18. okt. 2016 12:29 - Sist endret 14. nov. 2017 13:32