Gunnar Bjørnebekk
Professor
-
Institutt for spesialpedagogikk

English version of this page
E-post
gunnar.bjornebekk@isp.uio.no
Telefon
+47 22858067
Brukernavn
Besøksadresse
Sem Sælands vei 7
Helga Engs hus
0371 OSLO
Postadresse
Postboks 1140 Blindern
0318 OSLO
Faglige interesser
- Atferdsproblemer blant barn og unge
- Aggresjon
- Motivasjon og læring
- Motivasjon, personlighet og prestasjon
- Evalueringsforskning
Undervisning
SPED4300 - Fordypning i psykososiale vansker
SPED4093 - Masteroppgave i spesialpedagogikk - Fordypning i psykososiale vansker
Bakgrunn
- Professor ved ISP, UiO fra 2018
- Seniorforsker (Forsker 1) ved Nasjonal utviklingssenter for barn og unge (www.nubu.no) og bistilling som professor II ved Institutt for Pedagogikk
- Dr. polit i pedagogikk ved UiO i 2008. Avhandlingens tittel: Motivasjonsrelaterte faktorer og tid: Deres effekt på kognitive og affektive manifestasjoner
Publikasjoner
- Thøgersen, Dagfinn Mørkrid; Bjørnebekk, Gunnar; Scavenius, Christoffer & Elmose, Mette (2021). Callous-Unemotional Traits Do Not Predict Functional Family Therapy Outcomes for Adolescents With Behavior Problems. Frontiers in Psychology. ISSN 1664-1078. 11 . doi: 10.3389/fpsyg.2020.537706
- Dagfinn Mørkrid, Thøgersen; Elmose Andersen, Mette & Bjørnebekk, Gunnar (2020). A Multi-Informant Study of the Validity of the Inventory of Callous-Unemotional Traits in a Sample of Norwegian Adolescents with Behavior Problems. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment. ISSN 0882-2689. 42, s 592- 604 . doi: https://doi.org/10.1007/s10862-020-09788-6 Fulltekst i vitenarkiv.
- Kjøbli, John; Zachrisson, Henrik Daae & Bjørnebekk, Gunnar (2018). Three Randomized Effectiveness Trials — One Question: Can Callous-Unemotional Traits in Children Be Altered?. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology. ISSN 1537-4416. 47(3), s 436- 443 . doi: 10.1080/15374416.2016.1178123 Fulltekst i vitenarkiv.
- Bjørnebekk, Gunnar & Kjøbli, John (2017). Observed callousness as a predictor of treatment outcomes in parent management training. Clinical Child Psychology and Psychiatry. ISSN 1359-1045. 22(1), s 59- 73 . doi: 10.1177/1359104515621961
- Kjøbli, John; Solholm, Roar; Reer, Marit; Christiansen, Terje; Askeland, Elisabeth & Bjørnebekk, Gunnar (2016). Tidlig innsats for barn i risiko : et program for å forebygge og redusere atferdsproblemer. Psykologi i kommunen (PIK). ISSN 1892-3364. 51(5), s 5- 15
- Bjørnebekk, Gunnar; Kjøbli, John & Ogden, Terje (2015). Children With Conduct Problems and Co-occurring ADHD: Behavioral Improvements Following Parent Management Training. Child & family behavior therapy (Print). ISSN 0731-7107. 37(1), s 1- 19 . doi: 10.1080/07317107.2015.1000227
- Torsheim, Torbjørn; Sørlie, Mari-Anne; Olseth, Asgeir & Bjørnebekk, Gunnar (2015). Environmental and temperamental correlates of alcohol user patterns in grade 7 students :. Nordic Studies on Alcohol and Drugs. ISSN 1455-0725. 32(6), s 605- 621 . doi: 10.1515/nsad-2015-0057
- Kjøbli, John; Nærde, Ane; Bjørnebekk, Gunnar & Askeland, Elisabeth (2014). Maternal mental distress influences child outcomes in brief parent training. Child and Adolescent Mental Health. ISSN 1475-357X. 19(3), s 171- 177 . doi: 10.1111/camh.12028
- Bjørnebekk, Gunnar; Diseth, Åge & Ulriksen, Robin (2013). Achievement motives, self-efficacy, achievement goals and academic achievement at multiple stages of education: A longitudinal analysis. Psychological Reports. ISSN 0033-2941. 112(3), s 771- 787 . doi: 10.2466/14.09.PR0.112.3.771-787
- Arnesen, Anne; Mjelve, Liv Heidi; Nyborg, Geir; Crozier, Ray; Bjørnebekk, Gunnar & Coplan, Robert (2020). Student-teacher relationships and (early) adolescents’ school engagement.
Publisert 12. okt. 2018 09:44
- Sist endret 30. okt. 2018 14:17