Magnar Ødegård

Førsteamanuensis - Institutt for spesialpedagogikk
Bilde av Magnar Ødegård
English version of this page
Telefon +47 22859078
Mobiltelefon +47-90629218
Rom 443
Brukernavn
Besøksadresse Sem Sælands vei 7 Helga Engs hus 0371 Oslo
Postadresse Postboks 1140 Blindern 0318 Oslo

Faglige interesser 

  • Fenomenologi
  • Inkludering
  • Uro i skolen
  • Spesialpedagogikk
  • Psykososiale vansker
  • Rådgivning
  • Ferdighetsutvikling
  • Utviklingsarbeid

Forskning

  • “Teachers’ Skillful Coping with Disruptive Behavior in Norwegian and American Classrooms”

Utdanning

2013-2017: PhD, Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo

2014-2017: Visiting Scholar (gjesteforsker), Department of Sociology, University of California, Berkeley

2009-2010: Mastergrad (fordypning psykososiale vansker), Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo

2006-2009: Bachelorgrad, Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo

Arbeidserfaring

2021-2023: Førsteamanuensis, Institutt for pedagogikk, IKT og læring, Høgskolen i Østfold

2018-2021: Postdoktor, Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo

2017-2018: Universitetslektor, Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo

2011-2013: Pedagogisk-psykologisk rådgiver, Pedagogisk-psykologisk tjeneste Oslo

Verv

Medlem i «Scholarship Committee», Norge-Amerika foreningen (NORAM)

Mobilitet

2014-2017: Visiting Scholar (gjesteforsker), Department of Sociology, University of California, Berkeley

2010-2011: Utvekslingsstudent, Department of Sociology, University of California, Berkeley 

Media

Podcast

I podkasten "Gülstandard" tematiserer Universitetslektor Gül Øzerk og Førsteamanuensis Magnar Ødegård spesialpedagogisk praksis og forskning. Episodene finnes på denne lenken.

Publikasjoner

Se alle arbeider i Cristin

  • Ødegård, Magnar (2023). Inkludering og organisasjonsutvikling.
  • Ødegård, Magnar & Øzerk, Gül (2023). Resiliens [Audio podcast].
  • Ødegård, Magnar & Øzerk, Gül (2023). Psykososiale vansker [Audio podcast].
  • Ødegård, Magnar & Øzerk, Gül (2023). Inkludering og spesialpedagogikk [Audio podcast].
  • Løkke, Jon Arne; Tandberg, Håkon Naasen; Ødegård, Magnar & Sæheim, Aleksandra (2023). Bedre enn Nostradamus? [Internett]. Khrono.
  • Ødegård, Magnar (2023). Ferdighetslæring, uro og etisk ekspertise.
  • Ødegård, Magnar & Øzerk, Gül (2023). En guide til akademisk oppgaveskriving. URL: https://www.uv.uio.no/isp/personer/vit/magnarod/gulstandard/odegard_ozerk_en-guide-til-masteroppgaven.mp3.
  • Ødegård, Magnar & Øzerk, Gül (2023). Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis - Samarbeidsprosjekt Alver kommune og Institutt for spesialpedagogikk.
  • Ødegård, Magnar (2023). Håndtering av uro i klasserommet.
  • Ødegård, Magnar (2022). Teachers' Skillful Coping with Disruptive Behavior in Norwegian and American Classrooms: Student Involvement.
  • Ødegård, Magnar (2022). Hva gjør vi med uro i klasserommet? [Radio]. Rekk opp hånda!.
  • Ødegård, Magnar (2022). Discussing research methodology [Audio Podcast].
  • Ødegård, Magnar & Dahl-Nielsen, Ane Linn (2022). Prosessveiledning.
  • Cecilie, Olandersson & Ødegård, Magnar (2022). Inspirerende forskerseminar om Partnerskap i lærerutdanningene. [Internett]. Høgskolen i Østfold.
  • Duesund, Liv & Ødegård, Magnar (2021). Ulikhet - del 3 [Audio podcast].
  • Ødegård, Magnar (2021). Disse seks grepene fra læreren skaper ro i klasserommet. [Fagblad]. Forskning.no. URL: https://forskning.no/arbeid-barn-og-ungdo.
  • Solberg, Kine & Ødegård, Magnar (2021). Skolen som emosjonell arena – læreres åpenhet om emosjonelle reaksjoner på uro i skolen. Spesialpedagogikk. ISSN 0332-8457.
  • Solberg, Kine & Ødegård, Magnar (2021). Skolen som emosjonell arena – hvordan uro i skolen kan påvirke lærere emosjonelt. Spesialpedagogikk. ISSN 0332-8457.
  • Duesund, Liv; Turiel, Elliott & Ødegård, Magnar (2020). Moral reasoning and social distance [Audio podcast].
  • Ødegård, Magnar & Solberg, Stine (2020). Innagerende atferd.
  • Ødegård, Magnar (2020). Uro i skolen [Audio podcast].
  • Ødegård, Magnar (2020). Psykisk helse i skolen - del 3 [Audio podcast].
  • Ødegård, Magnar (2020). Psykisk helse i skolen - del 2 [Audio podcast].
  • Ødegård, Magnar (2020). Psykisk helse i skolen - del 1 [Audio podcast].
  • Duesund, Liv & Ødegård, Magnar (2020). Ulikhet - del 2 [Audio podcast].
  • Duesund, Liv & Ødegård, Magnar (2020). Ulikhet - del 1 [Audio podcast].
  • Ødegård, Magnar (2019). Lærerrommets episode 17: Uro i klasserommet. [Radio]. Utdanningsforbundet.
  • Ødegård, Magnar & Duesund, Liv (2018). 60 % av elevene blir forstyrret av uro i klasserommet. [Internett]. Det utdanningsvitenskapelige fakultet.
  • Ødegård, Magnar & Duesund, Liv (2018). Seks av ti elever forstyrres av uro i klasserommet. [Internett]. TV2 Nyhetene.
  • Ødegård, Magnar & Duesund, Liv (2018). 60 % av elevene blir forstyrret av uro i klasserommet. [Internett]. Utdanningsforskning.no.
  • Ødegård, Magnar & Duesund, Liv (2018). 60 % av elevene blir forstyrret av uro i klasserommet . [Internett]. Skolemagasinet.
  • Ødegård, Magnar & Duesund, Liv (2018). Seks av ti elever forstyrres av uro i klasserommet. [Internett]. Avisenagder.no.
  • Ødegård, Magnar & Duesund, Liv (2018). 60 % av elevene blir forstyrret av uro i klasserommet. [Avis]. Bodøposten.
  • Ødegård, Magnar & Duesund, Liv (2018). Seks av ti elever forstyrres av uro. [Internett]. Klartale.no.
  • Ødegård, Magnar & Duesund, Liv (2018). Seks av ti elevar blir forstyrra av uro i klasserommet. [Internett]. Framtida.no.
  • Ødegård, Magnar & Duesund, Liv (2018). Seks av ti elever forstyrres av uro i klasserommet. [Avis]. Adressa.no.
  • Ødegård, Magnar & Duesund, Liv (2018). Seks av ti forstyrres av uro i klasserommet. [Internett]. P4.no.
  • Ødegård, Magnar & Duesund, Liv (2018). Seks av ti elever forstyrres av uro i klasserommet. [Internett]. Forskning.no.
  • Ødegård, Magnar & Duesund, Liv (2018). Seks av ti elever forstyrres av uro i klasserommet. [Avis]. Klassekampen.
  • Ødegård, Magnar & Duesund, Liv (2018). 60 % av elevene blir forstyrret av uro i klasserommet. [Internett]. NTB.
  • Ødegård, Magnar (2018). Seks av ti elever forstyrres av uro i klasserommet. [TV]. TV2 Nyhetene.
  • Ødegård, Magnar (2017). Åpen dag 9. mars - Uro i skolen ved Magnar Ødegård. [TV]. Det utdanningsvitenskapelige fakultet.
  • Ødegård, Magnar (2013). Tar doktorgrad på uro i skolen. [Avis]. Porsgrunns Dagblad.
  • Ødegård, Magnar & Øzerk, Gül (2023). Prosjekt universell pedagogikk - delrapport. Institutt for spesialpedagogikk.
  • Ødegård, Magnar (2022). Uro i skolen - rapport fra utviklingsprosjekt. Høgskolen i Østfold.
  • Ødegård, Magnar (2022). Rapport fra utviklingsprosjekt: Arbeid med uro i barneskolen. Høgskolen i Østfold.
  • Ødegård, Magnar & Dahl-Nielsen, Ane Linn (2022). Samarbeid mellom Høgskolen i Østfold og Pedagogisk-psykologisk tjeneste: Rapport fra undersøkelse knyttet til PPTs systemarbeid. Høgskolen i Østfold.
  • Ødegård, Magnar & Dyrnes, Eva Martinsen (2022). Rapport fra undersøkelse om inkludering og spesialundervisning. Høgskolen i Østfold.
  • Ødegård, Magnar (2017). A Comparative Study of Disruptive Behavior between Schools in Norway and the United States. A conceptual and empirical exploration of disruptive behavior in schools (Doctoral dissertation). Universitetet i Oslo.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 22. des. 2022 10:08 - Sist endret 5. jan. 2024 15:58