Aktuelle saker
-
Nytt tidsskrift vil utfordre etablerte sannheter i pedagogikken 14. mars 2024 13:00
– Nordiske pedagogiske filosofer publiserer i topptidsskrifter internasjonalt, men fagfeltet er lite synlig her hjemme. Det vil vi gjøre noe med, sier redaktøren for tidsskriftet Speki.
-
Forskerprofilen: Klimaendringer, psykisk helse og barns utvikling 7. mars 2024 08:57
– Vi må forstå hvordan unge mennesker reagerer psykologisk og emosjonelt på klimaendringene, sier Francis Vergunst, forsker ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO.
-
Kan vi redusere sosiale forskjeller mellom barn? 28. feb. 2024 14:54
– Legger vi til rette for at barn i tidlig alder oppnår akademiske, sosiale og emosjonelle ferdigheter samtidig som de opplever trivsel og tilhørighet, vil flere gjennomføre utdanningsløpet, sier forsker.
-
Podkast: ChatGPT rulles ut i Osloskolen – klokt eller dumdristig? 28. feb. 2024 10:15
Landets elever har omfavnet sin nye, utrøttelige læringsassistent. En av tre bruker ChatGPT til skolearbeid hver uke. Nå rulles teknologien ut i store deler av Osloskolen, før lærerne har lært å bruke teknologien og uten at vi vet hvordan elevene lærer med den.
-
Vil du bli læringsassistent høsten 2024? 20. feb. 2024 12:53
Institutt for spesialpedagogikk søker engasjerte studenter som ønsker å jobbe som læringsassistenter høsten 2024. Læringsassistentene skal bidra til faglig og sosial oppfølging av studentene og bidra til å sikre et godt læringsutbytte, læringsmiljø og studieprogresjon.
Arrangementer
-
IDEA Workshop 2 - Bruk av KI i undervisning: Vurdering med og i lys av KI 21. mars 2024 13:45
IDEA sin workshop-serien om bruk av kunstig intelligens i undervisning fortsetter med en workshop på temaet vurderingsformer. Bli med på IDEA-workshop, og lær sammen med andre undervisere hvordan KI kan tas i bruk for å støtte studenters læring med KI i ulike emner.
-
Disputas: Cecilie Weyergang 22. mars 2024 12:00
Master Cecilie Weyergang ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning vil forsvare sin avhandling "Kritisk lesing i vurdering og undervisning. En utforskning av hvordan kritisk lesing av sakprosa kan operasjonaliseres innenfor norskfaget og samfunnsfaget" for graden Philosophiae Doctor (ph.d.)
-
Stamming i barnehagealder - Avslutningsseminar 9. apr. 2024 09:00
Lurer du på hva stamming hos barn i barnehagealder er, og om det er noe du kan gjøre?
-
Open lecture: Multimodal learning analytics and AI in research and collaborative learning 11. apr. 2024 13:00
We welcome you to this open event where Professor Mutlu Cukurova holds a lecture titled "The Double-Edged Sword of Multimodal Learning Analytics: Supporting Collaboration While Recognizing Limitations".
-
Velkommen til Geir Nyborgs professorforelesning 17. apr. 2024 14:15
Vi feirer Geir Nyborgs opprykk til professor og ønsker velkommen til professorforelesning.
Tittelen på forelesningen er «Inkluderende opplæring: Med hovedfokus på stille og innadvendte elever».