Aktuelle saker

• Nytt tidsskrift vil utfordre etablerte sannheter i pedagogikken 14. mars 2024 13:00

– Nordiske pedagogiske filosofer publiserer i topptidsskrifter internasjonalt, men fagfeltet er lite synlig her hjemme. Det vil vi gjøre noe med, sier redaktøren for tidsskriftet Speki.

• Forskerprofilen: Klimaendringer, psykisk helse og barns utvikling 7. mars 2024 08:57

– Vi må forstå hvordan unge mennesker reagerer psykologisk og emosjonelt på klimaendringene, sier Francis Vergunst, forsker ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO.

• Kan vi redusere sosiale forskjeller mellom barn? 28. feb. 2024 14:54

– Legger vi til rette for at barn i tidlig alder oppnår akademiske, sosiale og emosjonelle ferdigheter samtidig som de opplever trivsel og tilhørighet, vil flere gjennomføre utdanningsløpet, sier forsker.

• Podkast: ChatGPT rulles ut i Osloskolen – klokt eller dumdristig? 28. feb. 2024 10:15

Landets elever har omfavnet sin nye, utrøttelige læringsassistent. En av tre bruker ChatGPT til skolearbeid hver uke. Nå rulles teknologien ut i store deler av Osloskolen, før lærerne har lært å bruke teknologien og uten at vi vet hvordan elevene lærer med den.

• Vil du bli læringsassistent høsten 2024? 20. feb. 2024 12:53

Institutt for spesialpedagogikk søker engasjerte studenter som ønsker å jobbe som læringsassistenter høsten 2024. Læringsassistentene skal bidra til faglig og sosial oppfølging av studentene og bidra til å sikre et godt læringsutbytte, læringsmiljø og studieprogresjon.