Aktuelle saker

Bildet kan inneholde: person, barn, hud, nese, kinn.
Publisert 16. nov. 2020 09:16

Kari-Anne Bottegaard Næss, professor ved Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo beskriver koronasituasjonen som alvorlig for mange elever med behov for spesialundervisning.  Her forklarer hun hvorfor denne gruppen elever er ekstra sårbare.

jente som ser på gutt som snakker
Publisert 22. okt. 2020 14:19

Den internasjonale dagen for stamming markeres verden over i dag, 22. oktober. For mange er stamming en livslang vanske, derfor er det viktig for barn og unge å få gode forbilder som snakker slik de selve gjør, sier forsker ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO.

Bildet kan inneholde: samtale, barn, begivenhet, rom, teknologi.
Publisert 6. okt. 2020 09:29

I høst startet norske elever med nye læreplaner. Nå er den første rapporten fra forskningsprosjektet Evaluering av fagfornyelsen (EVA2020) publisert. 

Greta Gudmundsdottir og Ida K.R Hatlevik
Publisert 5. okt. 2020 07:20

I anledning Lærernes dag 5. oktober skriver Greta Gudmundsdottir og Ida Hatlevik om en lærerrolle i endring. «Spørsmålet er hvordan vi kan bidra til at fremtidens lærere blir godt nok rustet til den hybride skolehverdagen som vil prege arbeidshverdagen i lang tid framover», skriver de. 

Alfredo Jornet Gil og Åse Brandhaugen
Publisert 28. sep. 2020 10:31

– Vi har kunnskap om hva som skaper klimaendringer og vi vet hva vi må gjøre for å løse en del av problemene. Likevel skjer det ikke nok, forteller Alfredo Jornet Gil. Hvordan kan skolen legge til rette for et mer bærekraftig samfunn?

EELC8 fargerrik logo
Publisert 25. sep. 2020 13:07

Engasjerte deltagere fra over 30 land samles på Zoom for å diskutere etnogafi, språk og kommunikasjon på tvers av både fag- og landegrenser i EELC8-konferansen.

foto av ungdommer som ser slitne og frustrerte ut som sitter på bakken
Publisert 14. sep. 2020 18:32

Stadig flere norske skolebarn lever i fattigdom. Professor Henrik Zachrisson forklarer hvorfor barn fra fattige familier gjør det dårligere på skolen, selv om nettopp skolen skal være et sted for sosial utjevning.