Aktuelle saker

Erik Knain. Foto.
Publisert 18. feb. 2021 18:34

–  Vi ved UV er svært godt rustet til å svare på etterspørselen etter tverrfaglighet og til å løse aktuelle samfunnsutfordringer siden utdanningsvitenskapen er grunnleggende tverrfaglig orientert, sier Erik Knain, ny prodekan for forskning ved UV.

Bilde av Kondwani Kajera Mughogho.
Publisert 17. feb. 2021 12:22

Neste veke skal Kondwani Kajera Mughogho disputere, og han blir dermed den andre kandidaten som forsvarer doktorgradsavhandlinga si ved CEMO. Vi har intervjua KJ, som han blir kalla, og her kan du lese om han og forskinga hans (på engelsk).

Studenter som jobber sammen i gruppe med PC og laptop (illustrasjonsfoto: colourbox).
Publisert 16. feb. 2021 10:36

Forskergruppa Large-scale Educational Assessment (LEA) utlyser tre stipend, hvert på 10 000 NOK, til studenter som ønsker å bruke data fra storskalaundersøkelser som TIMSS, PISA og TESO i sine fagdidaktiske masteroppgaver.

Illustrasjonsbilde fra et klasserom.
Publisert 10. feb. 2021 13:50

Den nye læreplanen legger stor vekt på elevenes utvikling over tid, mens de nasjonale prøvene i regning og lesing for femte og åttende trinn kun viser elevenes ferdigheter der og da. Hvordan kan man da måle progresjon i fagene?

Studenter rundt et bord. Foto.
Publisert 9. feb. 2021 07:53

Dette er pedagogenes tiår, sier Lasse Hamre, direktør for forretningsutvikling i Task. Bedrifter og arbeidsplasser må til stadig tenke på utvikling, og for å henge med i endringene trenger de en pedagog!

Utklipp av møte i zoom. Foto.
Publisert 5. feb. 2021 19:09

I nyeste nummer av Universitas forteller sentrale fagpersoner om hvordan de opplever overgangen fra fysisk til digital undervisning. En av dem er vår egen Kirsten Sivesind, som også har forsket litt på det nye.

En lærer og en elev ser på PC-skjerm sammen i klasserommet
Publisert 5. feb. 2021 12:27

Fersk rapport viser at elever som har sin egen digitale enhet jobber mye selvstendig og digitalt. Forskerne finner også at klasseledere varierer både organisering av og innhold i undervisningen.