Aktuelle saker

Krystallkule
Publisert 11. jan. 2022 15:38

Det IPED baserte nettstedet EduFutures kikker dypt inn i pedagogikkens krystallkule. Konsekvensene av Covid 19 på de unges utdanning har aktualisert behovet for gode fremtidsrefleksjoner ytterligere. Det har også UNESCO merket seg.

Kirsti Klette og Line Nordfjell. Foto
Publisert 23. des. 2021 11:22

Norske og nordiske lærere er gode på relasjoner og klasseromsledelse, skal vi tro klasseromsforskningens førstedame, Kirsti Klette. – Men de kan bli flinkere til å jobbe målrettet med enkeltelementer som bruk av tilbakemeldinger og strategiundervisning.

Bilde av professor. Foto.
Publisert 17. des. 2021 14:29

Professor og faglig studieleder ved Institutt for pedagogikk, Line Wittek har blitt utnevnt som medlem i Den nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsfag og humaniora (NESH) 2022 – 2025.

Bilde av gjestene i podcasten
Publisert 10. des. 2021 15:25

Nye utdanningsløp og alternative karriereveier i skolen er i ferd med å endre lærerrollen. – I min forskning fant jeg at lærerspesialistene slet med å finne sin rolle i kollegiet, sier forsker Marte Lorentzen.

Kvinner sitter foran mikrofon. Illustrasjonsfoto.
Publisert 25. nov. 2021 08:50

En av fem nordmenn lytter daglig til podkast, både de som underholder og de som gir innsikt. Hvordan kan mediet brukes i undervisning?

Bildet kan inneholde: anlegg, øye, smil, himmel, tre.
Publisert 24. nov. 2021 11:31

Melaku Tesfa Tesema vil neste uke forsvare sin avhandling basert på forskjeller mellom kjønn og regioner, og på hvordan politiske tiltak og utdanningsmuligheter påvirker likestillingen i Etiopia. Les mer om forskningen hans her (på engelsk).

Gutt med nettbrett styrer roboter. Illustrasjonsfoto.
Publisert 16. nov. 2021 09:04

I en ny bok drøfter forskere hva som er god naturfagundervisning i dag. ─ Naturfag er et sentralt fag og egnet for å utdanne selvstendige, kreative, kritisk tenkende og framtidsrettede elever, sier redaktørene.

Studenter i forelesningssal. Foto
Publisert 2. nov. 2021 12:24

Lurer på hvordan du kan nå bedre fram til studentene dine? Tenker du at de digitale verktøyene du bruker – eller blir utsatt for – kan bli enda bedre integrert i undervisningen? Ta en prat med ressurssenteret IDEA.