Aktuelle saker

Publisert 19. okt. 2018 16:31

Tar du mastergrad ved Institutt for pedagogikk og synes at studentgruppen din bør besøke en annen institusjon? Nå kan dere søke støtte til akkurat det.

Sigrid Blömeke taler
Publisert 18. okt. 2018 14:07

Etter fire år som senterleder for Centre for Educational Measurement (CEMO) har Sigrid Blömeke nå takket ja til tilbudet om fast kontrakt ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet.

Publisert 24. sep. 2018 08:08

Forskere ved Universitetet i Oslo skal finne ut mer om de stille barna i skolen. De ønsker derfor å komme i kontakt med lærere.

Publisert 19. sep. 2018 15:42

Det har dukket opp en helt ny gruppe inspiratører på Helga Engs hus. De kaller seg "ped-verter" og står klare med åpne armer allerede i bakken opp fra t-banen.

Publisert 14. sep. 2018 16:41

Inspirerende forskerstemmer skapte entusiasme på Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo. 

Publisert 7. sep. 2018 16:55

Temaet for Forskningstorget 2018 er "oppvekst". Institutt for pedagogikk samarbeider med Realfagsbiblioteket ved UiO, og stiller i år med med to boder der barn og ungdoms skaperevne står i sentrum.

Publisert 7. sep. 2018 14:32

I et intervju med bladet "Forskerforum" tar professor i høyere utdanning Peter Maassen til orde for en løsere binding mellom stat og universitet. Han møter imidlertid motstand fra flere hold.

Publisert 7. sep. 2018 10:47

I begynnelsen av semesteret hadde studentene som går siste året på lektorprogrammet ved ILS analysepraksis for første gang. Studentene har brukt en hel uke på å analysere videodata, data fra en spørreundersøkelse, lærerintervju og elevintervjuer, samt dokumentdata fra den samme klassen. Målet med analysepraksis er å øke studentenes evne til systematisk analyse av praksissituasjoner – en helt avgjørende del av å være lærende lærer.  

Publisert 5. sep. 2018 13:59

I forbindelse med gjennomføringen av et forskningsprosjekt søker Institutt for spesialpedagogikk, UiO, forskningsassistenter til høsten 2018.

Publisert 5. sep. 2018 09:03

Jørgen Frost, professor emeritus ved Institutt for spesialpedagogikk, mener at det er på tide å flytte fokus fra bokstavterping til språklek og tidlig skriving i begynneropplæringen.

Publisert 31. aug. 2018 12:10

12.september er det klart for åpen paneldebatt om forholdet mellom teori og praksis i utdanningsmålinger.

Publisert 23. aug. 2018 12:05

Som eneste utlending skal Rolf Vegar Olsen sitte i et dansk offentlig utvalg som skal evaluere bruken av de nasjonale prøvene i landet.

Publisert 21. aug. 2018 08:42

Forskningsdagene 2018 har oppvekst som tema. Institutt for spesialpedagogikk bidrar med fem arrangementer på Litteraturhuset som har vidt forskjellige utgangpunkt.

Publisert 20. aug. 2018 13:32

I forbindelse med gjennomføringen av et forskningsprosjekt søker Institutt for spesialpedagogikk, UiO, forskningsassistenter til høsten 2018. 

Bilde av alle studentene på masterprogrammet Assessment and Evaluation
Publisert 17. aug. 2018 09:55

Et stort internasjonalt fellesskap danner grunnlaget for det nye masterprogrammet Assessment and Evaluation. Torsdag 16.august gikk startskuddet.

UiO-student i praksis.
Publisert 10. aug. 2018 13:08

Endelig kan vi dele nyheten om hvilke skoler som skal være Universitetet i Oslos universitetsskoler frem til 2022. Skolene og UiO vil ha et forpliktende, gjensidig partnerskap, av stor betydning for både lærere, elever, studenter og forskere. Blant 43 sterke søknader er 18 skoler fra Oslo og Akershus plukket ut. 

Publisert 25. juni 2018 14:06

I forbindelse med oppstart av et stort forskningsprosjekt søker Centre for Educational Measurement 1-2 forskningsassistenter til skoleåret 2018/2019.

Publisert 25. juni 2018 08:30

UiO:Livsvitenskap finansierer i dag sju konvergensmiljø – tverrfaglige forskningsgrupper som jobber med store samfunnsutfordringer innen livsvitenskap relatert til helse og miljø/bærekraft. Ny søknadsrunde er i gang. Frist for å sende skisse til søknad var 15. oktober.

Publisert 19. juni 2018 11:31

– For meg er spesialpedagogisk forskning primært relatert til å kartlegge barn og voksnes livs- og læringsbetingelser, og å utvikle tiltak for å bedre disse livs- og læringsbetingelsene, sier førsteamanuensis Steinar Theie.

Litterære tekster hjelper leseren med å gå dypere i tekstens budskap, i følge redaktørene for temanummeret (illustrasjonsfoto av elever som leser med lærer: colourbox).
Publisert 18. juni 2018 13:44

Hvilke metoder bruker elever og studenter for å lese, forstå og reflektere over tekster på engelsk?  Og hvilken rolle spiller litteraturen for leseglede, dybdelæring og kritisk tenkning? Det nye temanummeret av Acta Didactica handler om å lese på engelsk som andrespråk.

Postdoktor Jelena Radisic ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (foto: privat).
Publisert 13. juni 2018 10:05

Selv om hun jobber med prøver i stor skala, er Jelena Radisic opptatt av nytten for den enkelte skole, lærer og elev.

Publisert 11. juni 2018 12:26

Førsteamanuensis Vasiliki Diamantis hovedmotivasjon som forsker er å dele kunnskap med pedagoger og klinikere, samt å formidle effektive forebyggingsverktøy som kan hjelpe barna med lese- og skrivevansker.

Publisert 5. juni 2018 11:09

– Jeg er bekymret for alle elevene som ikke får den opplæringen de skal ha, sier professor Monica Melby-Lervåg.

Publisert 1. juni 2018 17:18

Storsatsingen UiO:Norden har som mål å frembringe kunnskap om de nordiske landenes historiske forutsetninger, utfordringer, paradokser og framtidsmuligheter. I de kommende åra er det blant annet "den nordiske barndommen" som skal settes under lupen. 

Publisert 30. mai 2018 17:18

Universitetet i Oslo søker skoler som ønsker å inngå i et forpliktende, gjensidig partnerskap. Målet er å utvikle kvalitet i skole og høyere utdanning for å styrke elevers læring. Søk innen 15. juni.