Aktuelle saker

Illustrasjonsbilde fra Colourbox.
Publisert 7. jan. 2021 09:38

Two of our master’s students, Tony Tan and Jayeong Song, have been awarded student innovation grants from the Faculty of Educational Sciences. In addition to financial support, they will get access to developers and resources, and receive support on design and concept development from EngageLab.

Bildet kan inneholde: belysning, glødelampe, elektrisitet, lys, lyspære.
Publisert 21. des. 2020 16:20

Tre av UVs studenter vil motta støtte til sine innovasjonsprosjekter. I tillegg til økonomisk støtte får de bistand fra EngageLab til design, interaksjonsdesign og konseptutvikling. Alle prosjektene har kreative løsninger på hvordan læringssituasjoner kan endres. Gratulerer til Tony Tan (CEMO), Jayeong Song (CEMO) og Fredrik Brarud (ISP).

barn som sørgelig ser ut gjennom vinduet. foto
Publisert 18. des. 2020 09:02

Ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO, er det nå et helt forskerteam med fire psykologer, tre økonomer, og to sosiologer, alle med spesiell interesse for utdanningsrelevant forskning som ser på barn som lever i fattige familier. Interessen er stor også i befolkningen: Forskningsfrokosten "Hva funker i kampen mot barnefattigdom?" var det best besøkte frokostmøtet i Forskningsrådets historie.

Bildet kan inneholde: briller, klær, briller, briller, nese.
Publisert 7. des. 2020 12:34

Liv Duesund er professor ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO. Hun har sikret et utall norske studenter mulighet til studier utenlands og etablert praksisplasser ved amerikanske skoler, noe som har kommet studentene fra Institutt for Spesialpedagogikk til gode.

Bildet kan inneholde: person, barn, hud, nese, kinn.
Publisert 16. nov. 2020 09:16

Kari-Anne Bottegaard Næss, professor ved Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo beskriver koronasituasjonen som alvorlig for mange elever med behov for spesialundervisning.  Her forklarer hun hvorfor denne gruppen elever er ekstra sårbare.

jente som ser på gutt som snakker
Publisert 22. okt. 2020 14:19

Den internasjonale dagen for stamming markeres verden over i dag, 22. oktober. For mange er stamming en livslang vanske, derfor er det viktig for barn og unge å få gode forbilder som snakker slik de selve gjør, sier forsker ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO.

Bildet kan inneholde: samtale, barn, begivenhet, rom, teknologi.
Publisert 6. okt. 2020 09:29

I høst startet norske elever med nye læreplaner. Nå er den første rapporten fra forskningsprosjektet Evaluering av fagfornyelsen (EVA2020) publisert. 

Greta Gudmundsdottir og Ida K.R Hatlevik
Publisert 5. okt. 2020 07:20

I anledning Lærernes dag 5. oktober skriver Greta Gudmundsdottir og Ida Hatlevik om en lærerrolle i endring. «Spørsmålet er hvordan vi kan bidra til at fremtidens lærere blir godt nok rustet til den hybride skolehverdagen som vil prege arbeidshverdagen i lang tid framover», skriver de. 

Alfredo Jornet Gil og Åse Brandhaugen
Publisert 28. sep. 2020 10:31

– Vi har kunnskap om hva som skaper klimaendringer og vi vet hva vi må gjøre for å løse en del av problemene. Likevel skjer det ikke nok, forteller Alfredo Jornet Gil. Hvordan kan skolen legge til rette for et mer bærekraftig samfunn?