Aktuelle saker

Publisert 4. des. 2019 15:27

Riikka Mononen synes at forskningsbaserte kunnskap og undervisningsmetoder kan forbedre barnas matteferdigheter. Samtidig, trenger lærere tilsvarende redskaper.

Forside PISA-rapporten 2018
Publisert 3. des. 2019 15:14

Resultatene fra PISA-undersøkelsen i 2018 er stabile sammenlignet med tidligere år, men for første gang er jentene bedre enn guttene i alle de tre fagområdene lesing, naturfag og matematikk. 

Isa Steinmann, CEMO
Published Dec. 3, 2019 2:34 PM
Bildet kan inneholde: fiktiv karakter, jul.
Publisert 2. des. 2019 10:28

Prosjektleder Riikka Mononen har lagd en julekalender med tekster eller videoer om matematikkvansker i hver luke. 

Bildet kan inneholde: sosial gruppe, begivenhet, team, ungdom, samfunnet.
Publisert 29. nov. 2019 12:44

Instituttets nyoppussede master i pedagogisk psykologisk rådgivning (PPR) tilbyr nå regelmessige ekskursjoner til sentrale institusjoner som del av studiet. Målet er å gi studentene bedre kjennskap til fremtidige arbeidssteder, og ikke minst noen gode knagger å henge teorier på.

Bilde av barneskolebarn som gir tommel opp
Publisert 28. nov. 2019 12:57

Instituttleder Ona Bø Wie og forskningsleder Monica Melby-Lervåg mener at forslagene i Stortingsmelding 6  «Tett på – tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO» vil gi bedre læring for flere.

Portrett av Kari Anne Bottegård Næss
Publisert 26. nov. 2019 15:37

Kari-Anne Bottegaard Næss bestemte seg tidlig for å bli lærer. En avgjørelse hun holdt hardnakka på inntil hun for vel et ti-år sia ga etter for intens overtalelse.

portrett av forskeren
Publisert 13. nov. 2019 14:38

Åste Marie Mjelve Hagen er førsteamanuensis ved Institutt for spesialpedagogikk og er opptatt av evidensbasert veiledning og rådgivning til de som jobber med barn.

Foto av barn og voksen som ser sammen i bok
Publisert 13. nov. 2019 07:42

Åste Marie Mjelve Hagen, førsteamanuensis ved Institutt for spesialpedagogikk forteller om språkstimulering som virker for barnehagebarn.

Skolelever sitter med ryggen til i klasserommet
Publisert 11. nov. 2019 12:24

− Både lærarar, elevar, skuleleiarar og forskarar treng å øve opp eit blikk for å oppdage og undersøke både eigne og andre sine privilegium, understrekar universitetslektor. 

Publisert 8. nov. 2019 08:08

Linn Stokke Guttormsen, postdoktor ved Institutt for spesialpedagogikk forklarer hvordan man kan hjelpe barn som stammer.

Bildet kan inneholde: person, hår, hud, frisyre, barn.
Publisert 7. nov. 2019 16:36

Alle landets logopeder kan nå glede seg til et nyttig verktøy om kartlegging og oppfølging av personer som stammer.

Collage av utendørsbilder.
Publisert 28. okt. 2019 12:24

UiO:Norden lyser ut midler for å stimulere til aktivitet og forskning på Norden og det nordiske i en internasjonal kontekst. Utlysningen er åpen for alle som er ansatt ved UiO, og søknadene behandles fortløpende.

Publisert 23. okt. 2019 10:41

– Å mestre kritisk kildevurdering og forståelse av mangfoldige, og ofte motstridende informasjonskilder er avgjørende – i hverdag, utdanning og arbeid. Det dreier seg rett og slett om former for kompetanse som deltakere i et demokrati ikke kan fungere uten.

Omslag med illustrasjon av en løk
Publisert 17. okt. 2019 10:34

Et knippe forfattere legger utkastet til de nye læreplanene i norskfaget under lupen i ny antologi.

Illustrasjon av hender som gir bort et feedback skilt. Vektor.
Publisert 9. okt. 2019 18:07

IPED har opprettet et brukerpanel bestående av representanter fra arbeidslivet. Tanken er at bedre innsikt vil gi enda mer relevante studier og økt rekruttering.

To smågutter som sitter i en seng og ser på et nettbrett. Foto.
Publisert 2. okt. 2019 11:54

– Med en totalramme på rundt 460 millioner norske kroner over syv år og med bred internasjonal deltakelse, er det en storsatsing vi her er vitne til.

Studenter som samarbeider rundt et bord. Foto.
Publisert 27. sep. 2019 17:04

I forbindelse med UiO`s mål om at studenter i større grad skal få tilbakemeldinger underveis i studieprosessen, er det  nå bevilget penger til å se nærmere på hvordan studenter kan bruke "hverandre" som regelmessige vurderingspartnere, og på hvordan det kan gjøres digitalt.  

Student veileder elever i teltet på Forskningstorget
Publisert 20. sep. 2019 15:38

Forskergruppen COSER tok imot kunnskapstørste elever på Forskningstorget, og ble belønnet med prisen for beste stand. 

Bilde av tre gutter som har vært på studietur. Foto.
Publisert 20. sep. 2019 12:57

Institutt for pedagogikk (IPED) har lange tradisjoner i å hjelpe studentgrupper med å reise på studietur. Det krever litt egeninnsats fra studentene side, men utbyttet veier som regel greit opp for arbeidet man legger ned.

Kvinne som ser på nettbrett
Publisert 19. sep. 2019 12:48

Et bredt program på Skolelederdagen 2019 tegnet et tydelig bilde av utfordringer og muligheter ved at skolehverdagen preges av teknologi.

Bilde av stipendiat. Foto.
Publisert 17. sep. 2019 15:28

Philipp Friedrich ser på hvordan utdanningsmyndigheter kan rigge seg selv mer effektivt i forhold til innføring og videreføring av strukturelle reformer i høyere utdanning. Nå har han fått pris for arbeidet sitt.

Foto av Instituttleder Ona Bør Wie og forskningsleder Monica Melby-Lervåg ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO, hilser alle velkomne til første samling i Nasjonalt nettverk for spesialpedagogikk.
Publisert 13. sep. 2019 15:52

Nasjonalt nettverk for spesialpedagogikk arbeider for å fremme spesialpedagogisk utdanning og forskning. Formålet er å bidra til at barn og unge med særskilte behov får best mulig hjelp. 27 representanter fra utdanningene i spesialpedagogikk var representert da Institutt for spesialpedagogikk arrangerte den første samlingen i nettverket. 

Bokomslag til nternational Handbook of Comparative Large-scale Assessment in Education. An extensive review of perspectives and findings
Publisert 11. sep. 2019 13:12

Nytt bokprosjekt med ambisiøse redaktører vil gjøre internasjonale storskala-undersøkelser fra ILSA tilgjengelig for et større publikum. Fra instituttet er Trude Nilsen med som hovedredaktør.

Vinnere av UiOs priser med blomster og pris
Publisert 3. sep. 2019 14:51

Under Universitetet i Oslos årsfest i Aulaen ble Professor Sigrid Blömeke, CEMO, Det utdanningsvitensskapelige fakultet tildelt UiOs forskningspris.