Aktuelle saker

Omslag med illustrasjon av en løk
Publisert 17. okt. 2019 10:34

Et knippe forfattere legger utkastet til de nye læreplanene i norskfaget under lupen i ny antologi.

Illustrasjon av hender som gir bort et feedback skilt. Vektor.
Publisert 9. okt. 2019 18:07

IPED har opprettet et brukerpanel bestående av representanter fra arbeidslivet. Tanken er at bedre innsikt vil gi enda mer relevante studier og økt rekruttering.

To smågutter som sitter i en seng og ser på et nettbrett. Foto.
Publisert 2. okt. 2019 11:54

– Med en totalramme på rundt 460 millioner norske kroner over syv år og med bred internasjonal deltakelse, er det en storsatsing vi her er vitne til.

Studenter som samarbeider rundt et bord. Foto.
Publisert 27. sep. 2019 17:04

I forbindelse med UiO`s mål om at studenter i større grad skal få tilbakemeldinger underveis i studieprosessen, er det  nå bevilget penger til å se nærmere på hvordan studenter kan bruke "hverandre" som regelmessige vurderingspartnere, og på hvordan det kan gjøres digitalt.  

Student veileder elever i teltet på Forskningstorget
Publisert 20. sep. 2019 15:38

Forskergruppen COSER tok imot kunnskapstørste elever på Forskningstorget, og ble belønnet med prisen for beste stand. 

Bilde av tre gutter som har vært på studietur. Foto.
Publisert 20. sep. 2019 12:57

Institutt for pedagogikk (IPED) har lange tradisjoner i å hjelpe studentgrupper med å reise på studietur. Det krever litt egeninnsats fra studentene side, men utbyttet veier som regel greit opp for arbeidet man legger ned.

Kvinne som ser på nettbrett
Publisert 19. sep. 2019 12:48

Et bredt program på Skolelederdagen 2019 tegnet et tydelig bilde av utfordringer og muligheter ved at skolehverdagen preges av teknologi.

Bilde av stipendiat. Foto.
Publisert 17. sep. 2019 15:28

Philipp Friedrich ser på hvordan utdanningsmyndigheter kan rigge seg selv mer effektivt i forhold til innføring og videreføring av strukturelle reformer i høyere utdanning. Nå har han fått pris for arbeidet sitt.

Foto av Instituttleder Ona Bør Wie og forskningsleder Monica Melby-Lervåg ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO, hilser alle velkomne til første samling i Nasjonalt nettverk for spesialpedagogikk.
Publisert 13. sep. 2019 15:52

Nasjonalt nettverk for spesialpedagogikk arbeider for å fremme spesialpedagogisk utdanning og forskning. Formålet er å bidra til at barn og unge med særskilte behov får best mulig hjelp. 27 representanter fra utdanningene i spesialpedagogikk var representert da Institutt for spesialpedagogikk arrangerte den første samlingen i nettverket. 

Bokomslag til nternational Handbook of Comparative Large-scale Assessment in Education. An extensive review of perspectives and findings
Publisert 11. sep. 2019 13:12

Nytt bokprosjekt med ambisiøse redaktører vil gjøre internasjonale storskala-undersøkelser fra ILSA tilgjengelig for et større publikum. Fra instituttet er Trude Nilsen med som hovedredaktør.

Vinnere av UiOs priser med blomster og pris
Publisert 3. sep. 2019 14:51

Under Universitetet i Oslos årsfest i Aulaen ble Professor Sigrid Blömeke, CEMO, Det utdanningsvitensskapelige fakultet tildelt UiOs forskningspris.

Tore Rem med bygninger i bakgrunnen
Publisert 23. aug. 2019 11:20

Forfatter og professor Tore Rem er ny direktør i forskningssatsingen UiO:Norden. Det utdanningensvitenskapelige fakultet har to prosjekter i satsningen, og ser fram til dette.

Publisert 21. aug. 2019 14:00

I forbindelse med gjennomføringen av et forskningsprosjekt søker Institutt for spesialpedagogikk, UiO, forskningsassistenter til høsten 2019.

portrett at dekan Sten Ludvigsen.
Publisert 15. aug. 2019 13:23

I beste fall er den et første steg i det videre arbeidet med en nasjonal strategi, skriver UV-dekan Sten Ludvigsen i en innlegg i Khrono, om «NOU 2019:12 Lærekraftig utvikling — Livslang læring for omstilling og konkurranseevne».

Tre studenter skriver på ark
Publisert 15. aug. 2019 11:07

Dette er konklusjonen når eksamensgruppen oppnevnt av Kunnskapsdepartementet i dag presenterer sine anbefalinger om endringer i det nasjonale eksamenssystemet. Professor Sigrid Blömeke, CEMO, Det utdanningsvitensskapelige fakultet har ledet gruppen.

Immatrikulering av studenter på universitetsplassen i Oslo. Foto.
Publisert 13. aug. 2019 12:29

Delta aktivt og samarbeid godt. Forsking viser at studenter har mye å bidra med i forhold til hverandres læring.

Portrett av Monica Melby-Lervåg
Publisert 13. aug. 2019 10:34

— Det å jobbe i feltet har gjort at jeg som forsker har vært opptatt av å bidra til at folk i praksisfeltet får kunnskap av høy kvalitet og pålitelige verktøy de kan bruke i jobbene sine, forteller Monica Melby-Lervåg .

Bunke papirer. Foto
Publisert 8. aug. 2019 10:00

Sigrid Blömeke og Ronny Scherer er blant forskerne som publiserer mest i Norge. Begge er forskere ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet (UV).

Bilde av professor Ivar Bråten. Foto.
Publisert 30. juli 2019 13:51

– En anerkjennelse av livstidsresultater innen leseforskning.

Elever og lærer som holder tommelen opp i et klasserom med globus. Illustrasjonsfoto
Publisert 10. juli 2019 10:04

Utdanningsdirektoratet gir Det utdanningsvitenskapelig fakultet ved Universitetet i Oslo oppdraget med å evaluere fagfornyelsen i skolen.

Forsiden av TALIS 2018-rapporten
Publisert 26. juni 2019 13:15

Samtidig oppgir de fleste lærerne at de har et godt arbeidsmiljø. Dette er noen av funnene i TALIS 2018, en internasjonal studie av læreres og skolelederes opplevelse av yrkeshverdagen og arbeidsbetingelsene i skolen. Undersøkelsen er i regi av OECD.

Softwear kode. Foto.
Publisert 24. juni 2019 15:51

Dataprogrammering som obligatorisk fag er på full fart inn i norsk skole. Nå advarer forskere mot at undervisningen kan bli for komplisert.

Bilde av tidligere stipendiat Hanne Hjetland
Publisert 24. juni 2019 13:29

Doktorgradsavhandlingen til Hanne Næss Hjetland var så fremragende at hun tildeles H.M. Kongens gullmedalje.

Omslag av boka «English Didactics in Norway- 30 years of doctoral research»
Publisert 19. juni 2019 14:56

"English Didactics in Norway– 30 years of doctoral research" gir en samlet oversikt over doktorgradsforskningen innenfor engelsk fagdidaktikk i Norge. Antologien kan være til nytte for alle som underviser i eller forsker på engelsk i skolen.

Elever jobber sammen i klasserommet
Publisert 14. juni 2019 10:07

Studentane sine oppgåver handlar blant anna om ekstremisme, rasisme, antisemittisme og udemokratiske haldningar i skulen.