Webinar: Læreres kunnskapskilder – har podkast blitt viktigere enn bøker i lærerprofesjonen?

Lærere støtter seg på en rekke kunnskapskilder i skolen. Hva kjennetegner de ulike kildene til kunnskap i skolen? Ser vi endring der muntlig formidling får større plass enn skriftlig? Spørsmål som dette blir drøftet av ulike aktører i utdanningssektoren på årets første FIKS-webinar.

Illustrasjonsbilde: Colourbox.com

Det finnes et hav av støtteressurser og kunnskapskilder for lærere i skolen, og disse er produsert av ulike aktører. Pedagogiske bøker blir skrevet av både forskere og av lærere. Offentlige etater som Utdanningsdirektoratet og kommunale kompetansemiljøer utvikler egne støtteressurser, og private konsulenter og tilbydere selger både kurs og fysisk støttemateriell. I tillegg deler lærere sine undervisningsopplegg og profesjonelle erfaringer på sosiale medier og i andre kanaler. 

Hvilke kunnskapskilder bruker lærere i sitt arbeid og i sin profesjonelle utvikling? Hvilke former for kunnskap blir brukt i skolenes profesjonsfellesskaper og ser vi noen endring i dette? Er det et hierarki eller en balanse mellom forskningsbasert, teoretisk kunnskap og erfaringsbasert kunnskap i skolen? Hvordan arbeider lærere og skoleledere med å ta i bruk og selv utvikle kunnskap fra ulike kilder? 

Enheten FIKS ved Det Utdanningsvitenskapelige Fakultet ved UiO inviterer til webinar om disse spørsmålene mandag 19. September kl. 14.30 - 15.30. Det blir faglige bidrag fra Martin Johannessen, programleder for bloggen “Rekk opp hånda”, Maiken Risan, forsker i FIKS, Guro Kirkerud, stipendiat ved OsloMet og Ann Kristin Haug, rektor ved Tangenåsen ungdomsskole på Nesodden. 

Påmelding

Bidragsytere 

  • Martin Johannessen, programleder for podkasten “Rekk opp hånda”
  • Maiken Risan, FIKS
  • Guro Kirkerud, OsloMet/Ringsaker kommune
  • Ann Kristin Haug, rektor Tangenåsen ungdomsskole

 

Publisert 14. juli 2022 14:14 - Sist endret 14. sep. 2022 12:37