Aktuelle forskningssaker - Side 2

Publisert 24. aug. 2016 14:55

Lærere er opptatt av å tydeliggjøre sin rolle i forhold til tema psykisk helse blant skoleelever. I en ny avhandling kommer det frem at lærere ønsker mer skolering om temaet. – Her oppleves det et gap mellom ansvar og kompetanse, sier forskeren.

Publisert 4. juli 2016 14:38

Samarbeidet om metoden Lesson Study viser at lærere ønsker å bruke forskning aktivt som en del av sin praksis. Denne kompetansen bruker de i møte med lærerstudentene.

I tekstene de skriver drar ungdommene i studien veksler på alle språkene de har lært.  Illustrasjonsfoto: Colourbox
Publisert 9. mars 2016 15:09

Skriveprosessen er et verktøy for å bearbeide erfaringer knyttet til det å flytte fra et land til et annet. Det viser en ny studie der ungdom med kortere botid i Norge deltar. Det er viktig at skolen skaper rom for mer spontan-skriving for disse elevene, mener forskeren bak studien.

Publisert 29. jan. 2016 11:47

Ungdom som spiller mye dataspill på nett blir bedre i engelsk enn andre. Noen av elevene scorer langt bedre i engelsk enn i norsk. Totalt 10 331 elever ble undersøkt i to nasjonale undersøkelser.

Elev utfører hjerte- og lungeredning med støtte av nettbasert videoressurs. Foto: Anniken Furberg
Publisert 18. des. 2015 08:50

Nettbrett skaper nye muligheter for elevaktive arbeidsformer i naturfag.  At IKT muliggjør at elever introduseres til fagbegreper på nye og mer visuelle måter betyr imidlertid ikke at lærerens faglige støtte og veiledning blir mindre viktig.

Jente ser på datamaskin
Publisert 10. des. 2015 15:59

Kun 8 prosent av norske niendeklassinger bruker datamaskin daglig på skolen. Dette er et av funnene i en stor internasjonal studie av elevers digitale ferdigheter. 

Elever i klasserommet. Illustrasjonsfoto: Colourbox
Publisert 2. des. 2015 14:58

Lisbeth M. Breviks doktoravhandling viser at elever på yrkesfag ser viktigheten av skoleoppgaver knyttet til lesing i engelsk.

Stabel med aviser. Illustrasjonsfoto: UiO
Publisert 10. nov. 2015 09:17

En ny analyse viser at forskere ser ut til å være langt mer synlige i avisenes dekning av skole  – men de bør formidle egen forskning oftere, mener forskerne bak studien.

Publisert 21. aug. 2015 12:31

- Å skape engasjement og gode muntlige interaksjoner er noe av det vanskeligste! Det sier universitetslektor på ILS, Kaja Granum Skarpaas på spørmålet om hva studenter opplever som spesielt krevende i undervisning av språkfag i klasserommet.

Publisert 9. des. 2014 09:54

Flere forskningsprosjekter på Utdanningsvitenskapelig fakultet har brukt video, og det på stadig på nye og innovative måter. En av de nye måtene å bruke video på, har vært å bruke små actionkameraer (fra for eksempel GoPro) til å få et innblikk i elevers skolehverdag.

Publisert 20. nov. 2014 13:54

Norge ligger i en gruppe med høyt presterende land.

Publisert 7. nov. 2014 10:57

Jenter velger fransk og spansk, og guttene velger tysk. Begge grupper er imidlertid opptatt av språkets nytteverdi. Det viser ny studie fra Institutt for lærerutdanning og skoleforskningved Universitetet i Oslo.

Publisert 8. juli 2014 09:03

Ny artikkel viser mer aktiv bruk av lesestrategier i norske klasserom enn tidligere antatt.

Jente støtter hodet i hånden bøyd over lærebøker
Publisert 19. juni 2014 11:13

Norske studenter leser for dårlig på engelsk. Og realistene sliter med engelsk pensumlitteratur. Det viser en ny masteroppgave fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet.

Publisert 14. jan. 2014 10:59

Elevenes bruk av bærbare PCer på skolen fører til at mye av det som leses og skrives i timene har lite med skole å gjøre. Det viser ny forskning fra Universitetet i Oslo.

Publisert 2. jan. 2014 10:49

Elevenes bakgrunn betyr mindre for skoleresultatene deres i 2012 enn i 2003. I tillegg viser årets PISA-resultater at forskjellene mellom majoritets- og minoritetselevene holder seg stabilt lave i internasjonal sammenheng.

Publisert 3. des. 2013 11:00

Både elever og rektorer rapporterer om bedre læringsmiljø i norsk skole. Det viser den nye PISA-rapporten. Forholdet mellom lærer og elev er også blitt bedre siden forrige undersøkelse i 2009.

Publisert 3. des. 2013 11:00

Årets PISA-resultater i lesing og naturfag er på nivå med forrige kartlegging i 2009. I matematikk går resultatene noe ned. Norge opplever imidlertid ikke samme dramatiske negative utvikling som både Sverige og Finland. Og det har blitt mindre bråk og uro i norsk skole.

Publisert 16. okt. 2013 13:41

Analyser av den internasjonale matematikk- og naturfagsstudien TIMSS 2011, viser at økende forventninger til læring og skoleprestasjoner har bidratt til bedre skoleresultater på ungdomstrinnet.

Publisert 11. okt. 2013 14:14

Hva er god undervisning? Hvilke metoder for god ledelse praktiseres i klasserommet? Hvordan lærer elever? Hvordan fungerer skolen som organisasjon? Dette er sentrale elementer i læreryrket som ILS ønsker at studentene på praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) skal få erfaring med tidlig i sin lærerutdanning.

Publisert 3. okt. 2013 10:02

Dårlig kommunikasjon mellom skoleledere og lærere fører til at de nasjonale prøvene ikke bidrar til bedre undervisning, men bare ender opp som statistikk.

Publisert 23. sep. 2013 11:49

Denne høsten begynte en svært språkrik studentgruppe i fremmedspråkdidaktikk på PPU (praktisk-pedagogisk utdanning). De rundt 40 studentene vil til sammen opparbeide seg undervisningskompetanse i 7 språk: fransk, spansk, tysk, russisk, kinesisk, italiensk og japansk.

Publisert 9. sep. 2013 13:42

Instituttet har hatt en jevn og fin gjennomstrømning av PhD kandidater, men så mange som tre disputaser på en måned, det har vi aldri hatt før!

Publisert 29. aug. 2013 12:27

Utdanningsdirektoratet har bedt ILS om å ta ansvaret for gjennomføringen av den norske delen av TIMSS 2015.

Publisert 28. juni 2013 14:32

Halvparten av norske skoleledere ønsker å dele elevene etter faglig nivå i enkelte fag, men få gjør det. Det viser ny forskning fra Utdanningsvitenskapelig fakultet ved Universitetet i Oslo.