Aktuelle forskningssaker - Side 2

Stabel med aviser. Illustrasjonsfoto: UiO
Publisert 10. nov. 2015 09:17

En ny analyse viser at forskere ser ut til å være langt mer synlige i avisenes dekning av skole  – men de bør formidle egen forskning oftere, mener forskerne bak studien.

Publisert 30. okt. 2015 10:14

Veien til fremragende lærerutdanning skapes gjennom et samarbeid mellom universitet og skole. Det viser erfaringene fra ProTed, Norges første senter for fremragende utdanning.

Publisert 21. aug. 2015 12:31

- Å skape engasjement og gode muntlige interaksjoner er noe av det vanskeligste! Det sier universitetslektor på ILS, Kaja Granum Skarpaas på spørmålet om hva studenter opplever som spesielt krevende i undervisning av språkfag i klasserommet.

Publisert 9. des. 2014 09:54

Flere forskningsprosjekter på Utdanningsvitenskapelig fakultet har brukt video, og det på stadig på nye og innovative måter. En av de nye måtene å bruke video på, har vært å bruke små actionkameraer (fra for eksempel GoPro) til å få et innblikk i elevers skolehverdag.

Publisert 20. nov. 2014 13:54

Norge ligger i en gruppe med høyt presterende land.

Publisert 7. nov. 2014 10:57

Jenter velger fransk og spansk, og guttene velger tysk. Begge grupper er imidlertid opptatt av språkets nytteverdi. Det viser ny studie fra Institutt for lærerutdanning og skoleforskningved Universitetet i Oslo.

Publisert 8. juli 2014 09:03

Ny artikkel viser mer aktiv bruk av lesestrategier i norske klasserom enn tidligere antatt.

Jente støtter hodet i hånden bøyd over lærebøker
Publisert 19. juni 2014 11:13

Norske studenter leser for dårlig på engelsk. Og realistene sliter med engelsk pensumlitteratur. Det viser en ny masteroppgave fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet.

Publisert 14. jan. 2014 10:59

Elevenes bruk av bærbare PCer på skolen fører til at mye av det som leses og skrives i timene har lite med skole å gjøre. Det viser ny forskning fra Universitetet i Oslo.

Publisert 2. jan. 2014 10:49

Elevenes bakgrunn betyr mindre for skoleresultatene deres i 2012 enn i 2003. I tillegg viser årets PISA-resultater at forskjellene mellom majoritets- og minoritetselevene holder seg stabilt lave i internasjonal sammenheng.

Publisert 3. des. 2013 11:00

Både elever og rektorer rapporterer om bedre læringsmiljø i norsk skole. Det viser den nye PISA-rapporten. Forholdet mellom lærer og elev er også blitt bedre siden forrige undersøkelse i 2009.

Publisert 3. des. 2013 11:00

Årets PISA-resultater i lesing og naturfag er på nivå med forrige kartlegging i 2009. I matematikk går resultatene noe ned. Norge opplever imidlertid ikke samme dramatiske negative utvikling som både Sverige og Finland. Og det har blitt mindre bråk og uro i norsk skole.

Publisert 16. okt. 2013 13:41

Analyser av den internasjonale matematikk- og naturfagsstudien TIMSS 2011, viser at økende forventninger til læring og skoleprestasjoner har bidratt til bedre skoleresultater på ungdomstrinnet.

Publisert 11. okt. 2013 14:14

Hva er god undervisning? Hvilke metoder for god ledelse praktiseres i klasserommet? Hvordan lærer elever? Hvordan fungerer skolen som organisasjon? Dette er sentrale elementer i læreryrket som ILS ønsker at studentene på praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) skal få erfaring med tidlig i sin lærerutdanning.

Publisert 3. okt. 2013 10:02

Dårlig kommunikasjon mellom skoleledere og lærere fører til at de nasjonale prøvene ikke bidrar til bedre undervisning, men bare ender opp som statistikk.

Publisert 23. sep. 2013 11:49

Denne høsten begynte en svært språkrik studentgruppe i fremmedspråkdidaktikk på PPU (praktisk-pedagogisk utdanning). De rundt 40 studentene vil til sammen opparbeide seg undervisningskompetanse i 7 språk: fransk, spansk, tysk, russisk, kinesisk, italiensk og japansk.

Publisert 9. sep. 2013 13:42

Instituttet har hatt en jevn og fin gjennomstrømning av PhD kandidater, men så mange som tre disputaser på en måned, det har vi aldri hatt før!

Publisert 29. aug. 2013 12:27

Utdanningsdirektoratet har bedt ILS om å ta ansvaret for gjennomføringen av den norske delen av TIMSS 2015.

Publisert 28. juni 2013 14:32

Halvparten av norske skoleledere ønsker å dele elevene etter faglig nivå i enkelte fag, men få gjør det. Det viser ny forskning fra Utdanningsvitenskapelig fakultet ved Universitetet i Oslo.

Publisert 12. juni 2013 10:30

Forskingssamarbeid mellom Institutt for lærerutdanning og skoleforskning og Instituto Superior Josè Enrique Varona, Cuba

Publisert 24. mai 2013 14:12

Jorunn Møller er tildelt prisen "Highly commended Award Winner" 2012

Publisert 16. mai 2013 11:24

"I morgen er det 17. mai

Vi er så glade fordi vi bor i et fritt land.

Her har alle lov til å si det de mener.

Tarik 4. kl."

Publisert 22. apr. 2013 10:37

Vice President i to år og deretter president

Publisert 6. mars 2013 09:19

Kva får elevane til når dei skriv tekstar, og kva strever dei med eller ikkje får til? Kva er det gode tekstar har, men som middels gode manglar? Kva er i så fall dette gode i dei gode tekstane?

Publisert 11. feb. 2013 13:12

Institutt for lærerutdanning og skoleforskning har fått i oppdrag av Utdanningsdirektoratet å utvikle nye kartleggingsprøver i regning for småskolens 1., 2. og 3. trinn.