Siste publikasjoner

Under er en oversikt over våre siste 100 publikasjonene registrert i Cristin. Her listes vitenskapelige artikler og bokkapitler, bøker, samt vitenskapelige foredrag.

Bruk lenkene for å finne:

  • Dewilde, Joke & Skrefsrud, Thor Andre (2021). Revisiting studies of multicultural school events from the perspective of strategic essentialism. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk.  ISSN 2387-5739. Vis sammendrag
  • Doetjes, Gerke & Gooskens, Charlotte S. (2021). Deutsch leicht gemacht? Eine Untersuchung zum Einsatz von transparenten Wörtern in einem norwegischen Lehrbuch für DaF-Anfänger.. Deutsch als Fremdsprache.  ISSN 0011-9741.
  • Bakken, Jonas (2020). Kapittel 11. Lesing i norskfaget etter fagfornyelsen. Hva kan vi lære av PISA, og hva kan vi ikke lære?, I:  Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA.  Universitetsforlaget.  ISBN 9788215040059.
  • Frønes, Tove Stjern & Jensen, Fredrik (2020). Kapittel 10. Avsluttende bemerkninger: Lesing som portvokter, I:  Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA.  Universitetsforlaget.  ISBN 9788215040059.
  • Jensen, Fredrik; Kjærnsli, Marit; Björnsson, Julius Kristjan & Pettersen, Andreas (2020). Kapittel 9. Gir norsk skole alle elever like muligheter til å bli gode lesere?, I:  Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA.  Universitetsforlaget.  ISBN 9788215040059.
  • Weyergang, Cecilie & Frønes, Tove Stjern (2020). Kapittel 7. Å lese kritisk: Elevers vurderinger av teksters troverdighet og pålitelighet, I:  Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA.  Universitetsforlaget.  ISBN 9788215040059.
  • Ryen, Jostein Andresen & Frønes, Tove Stjern (2020). Kapittel 6. Å forstå det man leser – å trekke slutninger i skjønnlitteratur og sakprosa, I:  Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA.  Universitetsforlaget.  ISBN 9788215040059.
  • Roe, Astrid (2020). Kapittel 5. Elevenes lesevaner og holdninger til lesing, I:  Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA.  Universitetsforlaget.  ISBN 9788215040059.
  • Magnusson, Camilla G. & Frønes, Tove Stjern (2020). Kapittel 4. Norske elevers kunnskap om strategier for leseforståelse, I:  Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA.  Universitetsforlaget.  ISBN 9788215040059.
  • Weyergang, Cecilie & Magnusson, Camilla G. (2020). Kapittel 3. Hva er relevant lesekompetanse i dagens samfunn, og hvordan måles lesing i PISA 2018?, I:  Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA.  Universitetsforlaget.  ISBN 9788215040059.
  • Jensen, Fredrik; Frønes, Tove Stjern; Kjærnsli, Marit & Roe, Astrid (2020). Kapittel 2. Lesing i PISA 2000–2018: Norske elevers lesekompetanse i et internasjonalt perspektiv, I:  Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA.  Universitetsforlaget.  ISBN 9788215040059.
  • Frønes, Tove Stjern & Jensen, Fredrik (2020). Kapittel 1. Introduksjon: Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA, I:  Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA.  Universitetsforlaget.  ISBN 9788215040059.
  • Rasmussen, Ingvill & Rødnes, Kari Anne (2020). Dialog + microblogging = flerstemmighed?, I: Olga Dysthe; Ingunn Johanne Ness & Preben Olund Kirkegaard (red.),  Dialogisk pædagogik, kreativitet og læring.  Forlaget Klim.  ISBN 9788772044323.  kap 8.  s 217 - 249
  • Lund, Andreas & Aagaard, Toril (2020). Digitalization of teacher education: Are we prepared for epistemic change?. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE).  ISSN 2535-4051.  4(3), s 56- 71 . doi: http://doi.org/10.7577/njcie3751
  • Sjøberg, Svein & Jenkins, Edgar (2020). PISA: a political project and a research agenda. Studies in science education.  ISSN 0305-7267. . doi: 10.1080/03057267.2020.1824473 Vis sammendrag
  • Gudmundsdottir, Greta Björk & Hatlevik, Ove Edvard (2020). “I just Google it” - Developing professional digital competence and preparing student teachers to exercise responsible ICT use. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE).  ISSN 2535-4051.  4(3), s 39- 55 . doi: 10.7577/njcie.3752 Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
  • Omland, Maren & Rødnes, Kari Anne (2020). Building agency through technology-aided dialogic teaching. Learning, Culture and Social Interaction.  ISSN 2210-6561.  26 . doi: 10.1016/j.lcsi.2020.100406 Fulltekst i vitenarkiv.
  • Gudmundsdottir, Greta Björk; Gassó, Héctor Hernández; Colomer Rubio, Juan Carlos & Hatlevik, Ove Edvard (2020). Student teachers’ responsible use of ICT: Examining two samples in Spain and Norway. Computers & Education.  ISSN 0360-1315. . doi: 10.1016/j.compedu.2020.103877
  • Simensen, Aud Marit (2020). A brief history of English teaching in Norway, In Christian Carlsen; Magne Dypedahl & Sarah Hoem Iversen (ed.),  Teaching and Learning English.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 9788202671082.
  • Veum, Aslaug; Siljan, Henriette Hogga & Maagerø, Eva (2020). Who am I? How Newly Arrived Immigrant Students Construct Themselves Through Multimodal Texts. Scandinavian Journal of Educational Research.  ISSN 0031-3831.  s 1- 16 . doi: 10.1080/00313831.2020.1788147
  • Beiler, Ingrid Miriam Rodrick & Dewilde, Joke Ingrid (2020). Translation as Translingual Writing Practice in English as an Additional Language. The Modern Language Journal.  ISSN 0026-7902.  104(3), s 533- 549 . doi: 10.1111/modl.12660 Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
  • Teig, Nani; Scherer, Ronny & Kjærnsli, Marit (2020). Identifying patterns of students' performance on simulated inquiry tasks using PISA 2015 log‐file data. Journal of Research in Science Teaching.  ISSN 0022-4308.  s 1- 30 . doi: https://doi-org.ezproxy.uio.no/10.1002/tea.21657 Fulltekst i vitenarkiv.
  • Jornet, Alfredo; Guarrasi, Ivana & Rajala, Antti (2020). LCHC’s expanding bio-geographies: A glimpse to the future(s) through the case of the Re-generating CHAT project. Mind, Culture, and Activity.  ISSN 1074-9039.  27(2), s 185- 200 . doi: 10.1080/10749039.2020.1768271 Fulltekst i vitenarkiv.
  • Beiler, Ingrid Rodrick (2020). Marked and Unmarked Translanguaging in Accelerated, Mainstream, and Sheltered English Classrooms. Multilingua - Journal of Cross-cultural and Interlanguage Communiciation.  ISSN 0167-8507. . doi: 10.1515/multi-2020-0022 Fulltekst i vitenarkiv.
  • Vold, Eva Thue & Brkan, Altijana (2020). Classroom discourse in lower secondary French-as-a-foreign-language classes in Norway: Amounts and contexts of first and target language use. System (Linköping).  ISSN 0346-251X.  93 . doi: https://doi.org/10.1016/j.system.2020.102309 Fulltekst i vitenarkiv.
  • Sundqvist, Pia; Sandlund, Erica; Skar, Gustaf Bernhard Uno & Tengberg, Michael (2020). Effects of Rater Training on the Assessment of L2 English Oral Proficiency. Nordic Journal of Modern Language Methodology.  ISSN 1894-2245.  8(1), s 3- 29 . doi: https://doi.org/10.46364/njmlm.v8i1.605
  • Herzog-Punzenberger, Barbara; Altrichter, Herbert; Brown, Martin D.; Burns, Denise; Nortvedt, Guri A.; Skedsmo, Guri; Wiese, Eline; Nayir, Funda; Fellner, Magdalena; McNamara, Gerry & O'Hara, Joe (2020). Teachers responding to cultural diversity: Case studies on assessment practices, challenges and experiences in secondary schools in Austria, Ireland, Norway and Turkey. Educational Assessment, Evaluation and Accountability.  ISSN 1874-8597.  20(3) . doi: 10.1007/s11092-020-09330-y
  • Arnesen, Thomas; Arnesen, Trond Egil & Elstad, Eyvind (2020). Exploring students’ explanations for off-task practices in an innovative learning environment (ILE) using a typology of agency as theoretical framework. Pedagogy, Culture & Society.  ISSN 1468-1366. . doi: 10.1080/14681366.2020.1777461
  • Tusiime, Wycliff Edwin; Johannesen, Monica & Gudmundsdottir, Greta Björk (2020). Teaching art and design in a digital age: challenges facing Ugandan teacher educators. Journal of Vocational Education and Training.  ISSN 1363-6820. . doi: 10.1080/13636820.2020.1786439 Vis sammendrag
  • Buchholtz, Nils (2020). THE NORWEGIAN STUDY MATH & THE CITY ON MOBILE LEARNING WITH MATH TRAILS, In  Research on Outdoor STEM Education in the digiTal Age Proceedings of the ROSETA Online Conference in June 2020.  WTM Verlag.  ISBN 978-3-95987-144-0.  Papers.  s 79 - 86
  • Larsen, Eivind; Møller, Jorunn & Jensen, Ruth (2020). Constructions of professionalism and the democratic mandate in education A discourse analysis of Norwegian public policy documents. Journal of Education Policy.  ISSN 0268-0939. . doi: 10.1080/02680939.2020.1774807
  • Nilsen, Trude & Bergem, Ole Kristian (2020). Teacher Competence and Equity in the Nordic Countries. Mediation and moderation of the relation between SES and achievement. Acta Didactica Norden (ADNO).  ISSN 2535-8219.  14(1) . doi: 10.5617/adno.7946 Fulltekst i vitenarkiv.
  • Luoto, Jennifer Maria (2020). Scrutinizing two Finnish teachers’ instructional rationales and perceived tensions in enacting student participation in mathematical discourse. LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education.  ISSN 2323-7104.  8(1), s 133- 161 . doi: //doi.org/10.31129/LUMAT.8.1.1329
  • Tronsmo, Eli (2020). Changing conditions for teachers’ knowledge work: new actor constellations and responsibilities. Curriculum Journal.  ISSN 0958-5176. . doi: 10.1002/curj.60
  • Lund, Andreas & Engeness, Irina (2020). Galperin's legacy and some current challenges of educational research and practice: Agency, technology, and design. Learning, Culture and Social Interaction.  ISSN 2210-6561. . doi: https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2020.100427
  • Arnesen, Thomas; Arnesen, Trond Egil & Elstad, Eyvind (2020). Exploring students’ explanations for off-task practices in an innovative learning environment (ILE) using a typology of agency as theoretical framework. Pedagogy, Culture & Society.  ISSN 1468-1366. . doi: https://doi.org/10.1080/14681366.2020.1777461 Fulltekst i vitenarkiv.
  • Vold, Eva Thue (2020). Grammatikkundervisning i franskfaget. Viden om Literacy.  ISSN 2246-6517.  (27), s 106- 114
  • Sivesind, Kirsten & Skedsmo, Guri (2020). Educational Governance, Gap-Management Strategies, and Reorganizational Processes of the State Authorities in Norway, In Helene Ârlestig & Olof Johansson (ed.),  Educational Authorities and the Schools.  Springer.  ISBN 9783030387587.  Norway.  s 75 - 92 Vis sammendrag
  • Rasmussen, Ingvill; Kjærnsli, Marit; Jensen, Fredrik & Ludvigsen, Sten Runar (2020). Problemløsing ved samarbeid i PISA 2015: En diskusjon av rammeverket og norske elevers resultater. Acta Didactica Norden (ADNO).  ISSN 2535-8219. . doi: https://doi.org/10.5617/adno.7862 Vis sammendrag
  • Hatlevik, Ida Katrine R; Engelien, Kirsti Lyngvær & Jorde, Doris (2020). Universitetsskolers bidrag til utvikling av lærerutdanningen ved Universitetet i Oslo. Acta Didactica Norge.  ISSN 1504-9922.  14(2) . doi: http://dx.doi.org/10.5617/adno.7913 Fulltekst i vitenarkiv.
  • Gudmundsdottir, Greta Björk & Hathaway, Dawn (2020). “We Always Make It Work”: Teachers’ Agency in the Time of Crisis. Journal of Information Technology and Teacher Education.  ISSN 1059-7069.  28(2), s 239- 250 Vis sammendrag
  • Damsa, Crina I. & Jornet, Alfredo (2020). The unit of analysis in learning research: Approaches for imagining a transformative agenda. Learning, Culture and Social Interaction.  ISSN 2210-6561.  s 1- 3 . doi: 10.1016/j.lcsi.2020.100407
  • Gabrielsen, Ida Lodding & Blikstad-Balas, Marte (2020). Hvilken litteratur møter elevene i norskfaget? En analyse av hvilke skjønnlitterære verk som inngår i 178 norsktimer på åttende trinn. Edda. Nordisk tidsskrift for litteraturforskning.  ISSN 0013-0818. . doi: 10.18261/issn.1500-1989-2020-02-02
  • Blikstad-Balas, Marte & Klette, Kirsti (2020). Still a long way to go Narrow and transmissive use of technology in the classroom. Nordic Journal of Digital Literacy.  ISSN 1891-943X.  15(1), s 55- 68 . doi: https://doi.org/10.18261/issn.1891-943x-2020-01-05 Fulltekst i vitenarkiv.
  • Strømme, Torunn Aanesland & Mork, Sonja Merethe (2020). Students’ Conceptual Sense-making of Animations and Static Visualizations of Protein Synthesis: a Sociocultural Hypothesis Explaining why Animations May Be Beneficial for Student Learning. Research in Science Education.  ISSN 0157-244X. . doi: 10.1007/s11165-020-09920-2 Fulltekst i vitenarkiv.
  • Andersson-Bakken, Emilia; Jegstad, Kirsti Marie & Bakken, Jonas (2020). Textbook tasks in the Norwegian school subject natural sciences: what views of science do they mediate?. International Journal of Science Education.  ISSN 0950-0693. . doi: 10.1080/09500693.2020.1756516
  • Camphuijsen, Marjolein; Møller, Jorunn & Skedsmo, Guri (2020). Test-based accountability in the Norwegian context: exploring drivers, expectations and strategies. Journal of Education Policy.  ISSN 0268-0939. . doi: 10.1080/02680939.2020.1739337
  • Mausethagen, Sølvi; Prøitz, Tine Sophie & Skedsmo, Guri (2020). Redefining public values: data use and value dilemmas in education. Education Inquiry.  ISSN 2000-4508. . doi: 10.1080/20004508.2020.1733744 Vis sammendrag
  • Remmen, Kari Beate (2020). Geografi i videregående skole i Fagfornyelsen: Forslag til et rammeverk for feltarbeid som fremmer dybdelæring. Norsk Geografisk Tidsskrift.  ISSN 0029-1951. . doi: https://doi.org/10.1080/00291951.2020.1749124

Se alle arbeider i Cristin

  • Stjern Frønes, Tove & Jensen, Fredrik (2020). Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA. Universitetsforlaget.  ISBN 9788215040059.
  • Anly, Ingeborg; Frønes, Tove Stjern & Kvinge, Stig Erlend (2020). NORSK 5 fra Cappelen Damm. Lærerveiledning. Cappelen Damm AS.  ISBN 9788202638412.  254 s.
  • Tønnesson, Johan & Blikstad-Balas, Marte (2020). Inn i sakens prosa. Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-03688-5.  195 s.
  • Erdal, Silje Førland; Westersjø, Martin; Hove, Olav; Hellerud, Synnøve & Johnsen, Ida Molstad (2020). Arena 8 Samfunnsfag. Aschehoug & Co.  ISBN 9788203404436.  256 s.
  • Fodstad, Lars August; Minken, Martin; Norendal, Audhild; Magnusson, Camilla G.; Lånke, May; Østmoe, Tor Ivar; Blikstad-Balas, Marte; Hjortland, Ole Thomassen & Antonsen, Pål Fjeldvig (2020). Moment. Norsk for studieforberedende. VG1. Cappelen Damm AS.  ISBN 9788202597337.  463 s.
  • Blikstad-Balas, Marte & Roe, Astrid (2020). Hva foregår i norsktimene? Utfordringer og muligheter i norskfaget på ungdomstrinnet. Universitetsforlaget.  ISBN 9788215033068.  221 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Aashamar, Peter Nicolai (2020). Observing Democratic Citizenship Instruction in Nordic Classrooms.
  • Brevik, Lisbeth M. (2020). Utdanningsprisen 2020: Studenter som medforskere. Hvordan involvere masterstudenter i forskningsprosjekter og som medforfattere?.
  • Gudmundsdottir, Greta Björk & Hatlevik, Ida Katrine R (2020). Er lærerne rustet til å møte fremtiden?. utdanningsforskning.no.
  • Gudmundsdottir, Greta Björk; Jakobsdottir, Solveig; Hjartarson, Torfi; Gissurardóttir, Salvör Kristjana; Kjartansdottir, Skulina & Petursdottir, Svava (2020). Nýting stafrænnar tækni og netkennsla: skammtímalausnir eða þróun til framtíðar [Use of digital technology and online teaching: short term use or future development].
  • Skedsmo, Guri; Rönnberg, Linda & Ydesen, Christian (2020). National testing and accountability in the Scandinavian welfare states: Education policy translations in Norway, Denmark and Sweden, In Sotiria Grek; Christian Maroy & Antoni Verger (ed.),  World Yearbook of Education 2021 Accountability and Datafication in the Governance of Education.  Taylor & Francis Group.  ISBN 978-0-367-85650-2.  Kap. 6.  s 91 - 107
  • Sjøberg, Svein (2020). Clemets skolesuksess?. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).  ISSN 0804-3116.
  • Sjøberg, Svein (2020). Vitenskap, fusk og fakta -- i forskning og i media.
  • Bakken, Jonas; Brevik, Lisbeth M. & Aashamar, Peter Nicolai (2020). Myter om læreboka. Utdanningsnytt.no.
  • Nesje, Katrine (2020). Virituelle klasseromssimuleringer i lærerutdanningen, I: Eyvind Elstad (red.),  Lærerutdanning i nordiske land.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-03514-7.  Kapittel 11.  s 243 - 255
  • Lejonberg, Eli & Nesje, Katrine (2020). Tools for mentoring of preservice teachers.
  • Beiler, Ingrid Rodrick (2020). Monitoring Ethical Decision-Making in Classroom Linguistic Ethnography.
  • Iversen, Jonas Yassin; Dewilde, Joke & Skrefsrud, Thor Andre (2020). Pre-service teachers’ first encounter with multilingualism in field placement.
  • Alnæs, Hege & Dewilde, Joke (2020). FN-dagen i skolen fra et elevperspektiv. Bedre Skole.  ISSN 0802-183X.  3, s 70- 74
  • Dversnes, Gunvald & Blikstad-Balas, Marte (2020, 14. september). Hva foregår i norsktimene?. [Internett].  Spotify.
  • Hvalstad, Mette & Brevik, Lisbeth M. (2020). Læringsfremmende tilbakemeldinger i engelsktimer. Bedre Skole.  ISSN 0802-183X.  4
  • Lunde, Ida (2020). Karakterrot i IB-systemet: et skrekkeksempel på bruk av algoritmer som vurderingsform. Khrono.no.  ISSN 1894-8995.
  • Hall, Jeffrey Brooks & Johansson, Lotta (2020). Student Learning Environment: Regulation in Transition and Challenges for School Leaders as Enactors of the Law.
  • Sandvik, Lise Vikan & Doetjes, Gerke (2020). Elever som ikke velger fremmedspråk på ungdomsskolen, vil bare ha faget i to år på videregående. Adresseavisen.  ISSN 0805-3804.
  • Bratland-Sanda, Solfrid; Blikstad-Balas, Marte & Sandtorv, Alexander Harald (2020, 04. august). Ukens spørsmål: Hva er den beste isen?.  Morgenbladet.
  • Beiler, Ingrid Rodrick (2020). Negotiating Classroom Language Policy for English Teaching Across Three Instructional Settings. Vis sammendrag
  • Eriksen, Marianne Hem; Blikstad-Balas, Marte & Sandtorv, Alexander Harald (2020). "Hvorfor er vi så besatt av gull, sølv og diamanter?" Arkeologen, tekstforskeren og kjemikeren svarer.. morgenbladet.no.
  • Hvalstad, Mette Brenno; Brevik, Lisbeth M. & Dalland, Cecilie (2020). MA thesis: Effective feedback in English lessons in Norway. A video study of feedback practices in seven lower secondary classrooms.
  • Holm, Thea & Brevik, Lisbeth M. (2020). MA thesis: Connecting English learning in and out of school. Teacher beliefs, student perspectives and bridging activities in the English classroom.
  • Olafsrud, Annie Karoline & Brevik, Lisbeth M. (2020). Utvikling av skrivekompetanse i engelsk. Bedre Skole.  ISSN 0802-183X.  (3)
  • Brevik, Lisbeth M.; Holm, Thea & Christensen, Lina (2020, 23. juni). Hun lar studentene delta i forskningen: – Svært ettertraktet i arbeidslivet. [Fagblad].  Forskerforum.
  • Sundqvist, Pia (2020). Extramural English research: Definition, findings, and implications. Communicare - et fagdidaktisk tidsskrift fra Fremmedspråksenteret.  ISSN 1893-1499.  9, s 17- 21
  • Blikstad-Balas, Marte & Eikenes, Åsmund H. (2020, 01. april). Hva er forskning? Akademiet for yngre forskere forklarer.. [TV].  Video publisert på YouTube og AYFs nettsider.
  • Gudmundsdottir, Greta Björk & Strand, Anneli (2020, 19. juni). Lærernes håndtering av hjemmeskole under koronakrisen imponerer forskere. [Internett].  NRK.no.
  • Dewilde, Joke; Fløgstad, Guro Nore & Tessem, Amalie (2020, 18. juni). Om norsk romani i samfunn og utdanning. [Radio].  Podcast Mi Lenga-podden, ILS, UiO.
  • Luoto, Jennifer Maria (2020). Instructional patterns and activity formats in mathematics classrooms:A comparative approach to understanding instruction in Norwegian and Swedish-Speaking Finnish lower secondary classrooms.
  • Gudmundsdottir, Greta Björk & Drevvatne, Anneli Strand (2020, 09. juni). Få lærere hadde kunnskap om heldigital undervisning da skolene stengte. (God morgen Nordland). [Radio].  NRK.
  • Hathaway, Dawn; Gudmundsdottir, Greta Björk & Gilje, Øystein (2020, 25. mai). FIKS webinar: Undervisning og læring på nett - hva sier forskningen?. [Internett].  https://www.youtube.com/watch?v=aRYMp9lJhsA&t=551s.
  • Gudmundsdottir, Greta Björk & Strand, Hilde Kristin (2020, 18. april). Har tru på Matteus-effekt for elevane: Dei som har mykje skal få meir. [Internett].  Khrono.no.
  • Gudmundsdottir, Greta Björk & Heie, Magnus (2020, 16. juni). Var lærerne klare for å bli heldigitale?. [Internett].  Forskning.no.
  • Gudmundsdottir, Greta Björk & Heie, Magnus (2020, 01. april). Det viktigste med nettbasert undervisning skjer på forhånd. [Internett].  Utdanningsforskning.no.
  • Gudmundsdottir, Greta Björk & Heie, Magnus (2020, 23. april). Digital kompetanse i skolen handler om mer enn tekniske ferdigheter. [Internett].  Forskning.no.
  • Erdal, Silje Førland (2020). “Flukt” – meningsmotstand, perspektivtaking og dialog. Nettressurs for lærerutdanning..
  • Erdal, Silje Førland (2020). Demokratisk medborgerskap i mangfoldige samfunn - Skolen som arena for å forebygge diskriminering og gruppefiendtlighet.
  • Hatlevik, Ida Katrine R; Hunskaar, Tove Seiness & Eriksen, Tone Malmstedt (2020). Universitet og skole i samarbeid om lærerutdanning - Universitetet i Oslo sin modell for utvidet partnerskap, I: Eyvind Elstad (red.),  Lærerutdanning i nordiske land.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-03514-7.  Kapittel 13.  s 277 - 295
  • Brevik, Lisbeth M.; Larsen, Christiane Jordheim; Stang, Bendik & Wetås, Åse (2020, 22. mai). Dataspel er ei engelskspråkleg verd.  Dag og Tid.
  • Dalland, Cecilie; Blikstad-Balas, Marte; Klette, Kirsti & Roe, Astrid (2020, 13. mai). De minste elevene hadde minst kontakt med lærerne i tiden med hjemmeskole. [Internett].  Forskning.no.
  • Hall, Jeffrey Brooks (2020). Lærerprofesjonen – styring og skjønn [The teaching profession: governance and discretion]..
  • Hall, Jeffrey Brooks & Johansson, Lotta (2020). School Environment Regulation in Transition: Strengthening Individual Rights?.
  • Dalland, Cecilie; Blikstad-Balas, Marte; Roe, Astrid & Klette, Kirsti (2020, 11. mai). Noen snakket med læreren en gang i løpet av flere uker.  Aftenposten.
  • Brevik, Lisbeth M. (2020). Conference paper (peer reviewed): Emergent Multiphase Design: A Fully Integrated Approach in the Context of Language Research in Education. Vis sammendrag

Se alle arbeider i Cristin