Andreas Pettersen

Faglige interesser
Mine faglige interesser er knyttet til ulike temaer innenfor matematikkdidaktikk. De siste årene har jeg vært spesielt opptatt av forskning knyttet til to temaer:
- Matematisk kompetanse. Ulike forståelser av matematisk kompetanse og hvordan matematisk kompetanse kan måles og vurderes.
- Matematikkoppgaver. Hvilke læringsmuligheter matematikkoppgaver kan gi. Analyser av matematikkoppgaver og hvilke kunnskaper og ferdigheter som kreves for å løse ulike oppgaver. Læreres kunnskap om og bruk av matematikkoppgaver.
I tillegg til dette er jeg også interessert i elevers holdninger til matematikk, utdanningsvalg og likeverd i skolen. Arbeidet mitt er hovedsaklig basert på kvantitative analyser av data fra storskala-undersøkelser.
Bakgrunn
2014-2019: PhD fra Utdanningsvitenskaplig fakultet, UiO: Towards competency-oriented mathematics education: An investigation of task demands and teachers' knowledge of task demands from a competency perspective
2012-2014: Rådgiver ILS/UiO - Utvikling av nye kartleggingsprøver i regning.
2012: Mastergrad i realfagdidaktikk med fordypning i matematikk og fysikk gjennom Lektorprogrammet ved UiO.
Publikasjoner
-
Frønes, Tove Stjern & Pettersen, Andreas (2021). Spørreundersøkelser i utdanningsforskning. I Andersson-Bakken, Emilia & Dalland, Cecilie Pedersen (Red.), Metoder i klasseromsforskning Forskningsdesign, datainnsamling og analyse. Universitetsforlaget. ISSN 9788215047508. s. 167–208. Vis sammendrag
-
Frønes, Tove Stjern; Pettersen, Andreas; Radišić, Jelena & Buchholtz, Nils (2020). Equity, Equality and Diversity in the Nordic Model of Education – Final thoughts and looking ahead. I Frønes, Tove Stjern; Pettersen, Andreas; Radišić, Jelena & Buchholtz, Nils (Red.), Equity, Equality and Diversity in the Nordic Model of Education. Springer. ISSN 9783030616472. s. 397–412. doi: 10.1007/978-3-030-61648-9_16.
-
Radišić, Jelena & Pettersen, Andreas (2020). Resilient and nonresilient students in Sweden and Norway—Investigating the interplay between their self-beliefs and the school environment. . I Frønes, Tove Stjern; Pettersen, Andreas; Radišić, Jelena & Buchholtz, Nils (Red.), Equity, Equality and Diversity in the Nordic Model of Education. Springer. ISSN 9783030616472. s. 273–304. doi: 10.1007/978-3-030-61648-9_11.
-
Nortvedt, Guri A.; Bratting, Karianne Berg; Kovpanets, Oksana; Pettersen, Andreas & Rohatgi, Anubha (2020). Improving equity through national-level assessment initiatives. . I Frønes, Tove Stjern; Pettersen, Andreas; Radišić, Jelena & Buchholtz, Nils (Red.), Equity, Equality and Diversity in the Nordic Model of Education. Springer. ISSN 9783030616472. s. 225–248. doi: 10.1007/978-3-030-61648-9_9. Fulltekst i vitenarkiv
-
Jensen, Fredrik; Kjærnsli, Marit; Björnsson, Julius Kristjan & Pettersen, Andreas (2020). Kapittel 9. Gir norsk skole alle elever like muligheter til å bli gode lesere? I Frønes, Tove Stjern & Jensen, Fredrik (Red.), Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA. Universitetsforlaget. ISSN 9788215040059. s. 222–241. doi: 10.18261/9788215040066-2020-09. Fulltekst i vitenarkiv
-
Pettersen, Andreas & Braeken, Johan (2019). Mathematical Competency Demands of Assessment Items: a Search for Empirical Evidence. International Journal of Science and Mathematics Education. ISSN 1571-0068. 17(2), s. 405–425. doi: 10.1007/s10763-017-9870-y. Fulltekst i vitenarkiv
-
Pettersen, Andreas & Nortvedt, Guri A. (2017). Identifying Competency Demands in Mathematical Tasks: Recognising What Matters. International Journal of Science and Mathematics Education. ISSN 1571-0068. s. 1–17. doi: 10.1007/s10763-017-9807-5. Fulltekst i vitenarkiv
-
Nortvedt, Guri A. & Pettersen, Andreas (2016). Matematikk. I Kjærnsli, Marit & Jensen, Fredrik (Red.), Stø kurs Norske elevers kompetanse i naturfag,matematikk og lesing i PISA 2015. Universitetsforlaget. ISSN 9788215027470. s. 107–135. doi: 10.18261/9788215027463-2016-07.
-
Pettersen, Andreas & Nortvedt, Guri A. (2016). RECOGNISING WHAT MATTERS: IDENTIFYING COMPETENCY DEMANDS IN MATHEMATICAL TASKS. Proceedings of the International Groups for the Psychology of Mathematics Education. ISSN 0771-100X. 40(4), s. 4-59–4-66. doi: 10.1007/s10763-017-9807-5.
-
Nortvedt, Guri A.; Pettersen, Andreas; Pettersson, Astrid & Sollerman, Samuel (2016). Is PISA 2012 relevant to mathematics education in Norway and Sweden? Northern Lights on PISA and TALIS. Nordisk ministerråd. ISSN 978-92-893-4521-7. s. 27–58.
-
Frønes, Tove Stjern; Pettersen, Andreas; Radišić, Jelena & Buchholtz, Nils (2020). Equity, Equality and Diversity in the Nordic Model of Education. Springer. ISBN 9783030616472. 412 s.
-
Frønes, Tove Stjern; Pettersen, Andreas; Radišić, Jelena & Buchholtz, Nils (2020). Equity, Equality and Diversity in the Nordic Model of Education – Contributions from Large-Scale Studies. . I Frønes, Tove Stjern; Pettersen, Andreas; Radišić, Jelena & Buchholtz, Nils (Red.), Equity, Equality and Diversity in the Nordic Model of Education. Springer. ISSN 9783030616472. s. 1–10. doi: 10.1007/978-3-030-61648-9_1.
-
Pettersen, Andreas & Nortvedt, Guri A. (2013). Assessing Grade 2 students' understanding of the number line: the issue of the item format.
-
Jensen, Fredrik; Pettersen, Andreas; Frønes, Tove Stjern; Kjærnsli, Marit; Rohatgi, Anubha & Eriksen, Anna [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2019). PISA 2018. Norske elevers kompetanse i lesing, matematikk og naturfag. Universitetsforlaget. ISSN 9788215037356.
-
Pettersen, Andreas (2019). Towards competency-oriented mathematics education. An investigation of task demands and teachers' knowledge of task demands from a competency perspective. Universitetet i Oslo, Det utdanningsvitenskapelige fakultet.. Fulltekst i vitenarkiv
-
Nortvedt, Guri A.; Rohatgi, Anubha & Pettersen, Andreas (2015). Kartleggingsprøver i regning for 1. – 3. trinn, våren 2015. Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo.