Faglige interesser
Mine faglige interesser er knyttet til ulike temaer innenfor matematikkdidaktikk. De siste årene har jeg vært spesielt opptatt av forskning knyttet til to temaer:
- Matematisk kompetanse. Ulike forståelser av matematisk kompetanse og hvordan matematisk kompetanse kan måles og vurderes.
- Matematikkoppgaver. Hvilke læringsmuligheter matematikkoppgaver kan gi. Analyser av matematikkoppgaver og hvilke kunnskaper og ferdigheter som kreves for å løse ulike oppgaver. Læreres kunnskap om og bruk av matematikkoppgaver.
I tillegg til dette er jeg også interessert i elevers holdninger til matematikk, utdanningsvalg og likeverd i skolen. Arbeidet mitt er hovedsaklig basert på kvantitative analyser av data fra storskala-undersøkelser.
Prosjekter
Jeg er tilknyttet PISA (Programme for International Student Assessment), en internasjonal undersøkelse som måler 15-åringers kompetanse i lesing, matematikk og naturfag. I tillegg jobber jeg med nasjonale prøver i regning.
Bakgrunn
2014-2019: PhD fra Utdanningsvitenskaplig fakultet, UiO: Towards competency-oriented mathematics education: An investigation of task demands and teachers' knowledge of task demands from a competency perspective
2012-2014: Rådgiver ILS/UiO - Utvikling av nye kartleggingsprøver i regning.
2012: Mastergrad i realfagdidaktikk med fordypning i matematikk og fysikk gjennom Lektorprogrammet ved UiO.