-
Lomsdalen, Christian; Bråten, Oddrun Marie Hovde; Eidhamar, Levi Geir; Jørgensen, Camilla Stabel; Anker, Trine & Kvamme, Ole Andreas
(2023).
Hvordan formes livssyn? Utforsking i en
livssynsåpen skole: Et planlagt bokprosjekt.
-
Kvamme, Ole Andreas & Tronsmo, Eli
(2022).
Prosessen mot en bærekraftstrategi på UV-fakultetet, UiO
– erfaringer og dilemmaer
.
-
Kvamme, Ole Andreas
(2022).
EVA2020: Fra politiske intensjoner til nytt læreplanverk: Prosesser, rammer og sammenhenger.
-
Kvamme, Ole Andreas; Sinnes, Astrid Tonette & Wals, Arjen
(2022).
School Strikes as Catalysts for Rethinking Educational Institutions, Purposes and Practices.
NORRAG Special Issue.
ISSN 2571-8010.
s. 84–89.
Vis sammendrag
In this article we rethink schooling and education in times of climate urgency.
Climate urgency is not simply a content issue to be dealt with and solved. The
students are themselves a part of the content, at risk and nested in a wider world shaped by deeply rooted and highly resilient structures. This situatedness has bearings on educational institutions and the functions of transgression, resistance and the common good.
-
Kvamme, Ole Andreas; Karseth, Berit & Ottesen, Eli
(2022).
Verdier på glid.
Bedre Skole.
ISSN 0802-183X.
34(4),
s. 56–61.
-
Kvamme, Ole Andreas
(2022).
Bærekraftagendaen som utfordring for religions- og etikkdidaktikken.
-
-
-
Kvamme, Ole Andreas
(2021).
Miljøetiske verdier i en globalisert verden: Kontekstorienterte studier i etikkdidaktikk.
-
Kvamme, Ole Andreas; Ødegaard, Marianne; Knain, Erik & Sæther, Elin
(2021).
Bærekraft i lærerutdanningen - gi mening til frustrasjon og kompleksitet.
-
Kvamme, Ole Andreas
(2021).
Det normative grunnlaget for en kritisk stedspedagogikk.
-
Kvamme, Ole Andreas
(2021).
Det samfunnsaktuelle naturfaget - utdanningspolitisk diskusjon.
-
Karseth, Berit & Kvamme, Ole Andreas
(2021).
Fagintegrasjon eller fagkonsentrasjon? Bærekraftig utvikling i fagfornyelsen LK20.
-
-
-
Kvamme, Ole Andreas
(2021).
Reconsidering the pluralistic approach to environmental and sustainability education.
-
Kvamme, Ole Andreas
(2021).
Promoting Values in the Norwegian National Curriculum: The Sustainability Connections.
-
Kvamme, Ole Andreas
(2021).
Facets of Sustainability Justice: Norway addressing Agenda 2030.
-
Kvamme, Ole Andreas; Karseth, Berit & Ottesen, Eli
(2021).
The concern for Interdisciplinarity in the Renewal of the Norwegian Curriculum.
-
Kvamme, Ole Andreas
(2021).
Democracy and Bildung: Reflections within the Anthropocene.
-
Kvamme, Ole Andreas
(2021).
Prioritization and Reservation – the Norwegian Response to the UN Decade on Education for Sustainable Development.
-
Koppang Frøjd, Elise; Espelata, Adrian; Sulejmani, Nora; Guriby, Marianne & Kvamme, Ole Andreas
(2021).
De unge stemmene i klimasaken.
[Internett].
Podkasten Universitetsplassen.
-
-
Kvamme, Ole Andreas
(2021).
The Critical and Utopian Potential of Environmental Ethical Values.
-
Kvamme, Ole Andreas
(2021).
Nordic environmental education in the 1990s: the MUVIN project.
-
Kvamme, Ole Andreas
(2021).
Dialogues on responsibility: 10th graders encountering sustainability in moral education.
-
Kvamme, Ole Andreas
(2021).
Educational positions of justice: Norway addressing Agenda 2030.
-
-
Kvamme, Ole Andreas
(2021).
On John Wall´s "Theorizing children´s global citizenship".
-
Kvamme, Ole Andreas
(2021).
Bærekraft i fagfornyelsen (LK20): Mulige implikasjoner for Kulturhistorisk museum med eksempler fra faget religion og etikk.
-
Kvamme, Ole Andreas
(2021).
Bærekraft på timeplanen: Handlingsrom og mulige begrensninger.
-
Kvamme, Ole Andreas
(2020).
Engagement and Reluctance: The Norwegian Response to the United Nations Decade of Education for Sustainable Development (2005-2014).
-
Kvamme, Ole Andreas
(2020).
The Scope of Responsibility: Sustainabiltiy in Moral Education.
-
-
Kvamme, Ole Andreas
(2020).
Justice and Education in the Anthropocene: The Case of Norwegian Oil Museum.
-
Kvamme, Ole Andreas & Sæther, Elin
(2020).
Bærekraftdidaktikk – et kritisk og konstruktivt perspektiv.
-
Kvamme, Ole Andreas
(2020).
Bærekraftig utvikling og verdier: Kritiske og utopiske muligheter i FNs bærekraftagenda.
-
Kvamme, Ole Andreas
(2020).
Tverrfaglighet og bærekraftig utvikling i fagfornyelsen og utover det.
-
-
Kvamme, Ole Andreas
(2020).
Bærekraft på timeplanen for ansatte og elever: Hva kan bærekraftdidaktikk bety i et etisk og politisk danningsperspektiv?
-
Kvamme, Ole Andreas & Heggen, Marianne Presthus
(2020).
Barn og unge som lokale og globale medborgere? Utdanningens plass i bærekraftagendaen.
-
Bostad, Inga & Kvamme, Ole Andreas
(2019).
Utdanning og bærekraft - noen filosofiske perspektiver.
Studier i Pædagogisk Filosofi.
ISSN 2244-9140.
8(1),
s. 1–6.
-
Curren, Randall & Kvamme, Ole Andreas
(2019).
Preserving opportunities to live well:
A conversation with Randall Curren on sustainability and education.
Studier i Pædagogisk Filosofi.
ISSN 2244-9140.
8(1),
s. 90–100.
doi:
10.7146/spf.v8i1.117772.
-
Kvamme, Ole Andreas
(2019).
Hegemoni og grenser: Om filosofiens plass i KRLE-faget.
KRLE-podden.
Vis sammendrag
KRLE-podden er en podcast om KRLE-faget og religion i skolen. Målgruppen er fagfolk, lærere og studenter. Den er laget på dugnadsbasis av fagfolk med hovedsete ved GFU/OsloMet. Dette bidraget er en skriftlig kommentar til en samtale mellom Vigdis Hølen og Knut Aukland om filosofiens plass i KRLE-faget. Redaksjonen består av Knut Aukland (OsloMet), Ragnhild Laird Iversen (USN), Heidi Hansen Tømmerås (OsloMet), Andrew Thomas (HiOF), Åge J. Schanke (OsloMet) og Anne Siri Kvia (OsloMet). https://www.krlepodden.com/
-
-
-
-
Kvamme, Ole Andreas
(2019).
Bærekraftdidaktikk.
-
Kvamme, Ole Andreas
(2019).
Den etiske dimensjonen i tv-serien Skam.
-
Kvamme, Ole Andreas
(2019).
Bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema - hva kan religion og etikk bidra med?
-
Kvamme, Ole Andreas
(2019).
Hva har bærekraftig utvikling med religion og etikk å gjøre?
-
Kvamme, Ole Andreas
(2019).
Situating Moral Education in a Globalized World. Sustainability Values and Student Experiences.
-
-
-
Kvamme, Ole Andreas
(2018).
Bærekraftig utvikling - elevens eller skolens utfordring?
-
Kvamme, Ole Andreas
(2018).
Filosofisk samtale i KRLE og religion og etikk og som arbeidsmåte i en bærekraftetikk.
-
Kvamme, Ole Andreas
(2018).
Etiske perspektiver på bærekraftig utvikling i skolen.
-
Kvamme, Ole Andreas
(2018).
Styring og skjønn. Verdier og kompetanse. Perspektiver på læreplanutkastene i fagfornyelsen.
-
Kvamme, Ole Andreas
(2018).
Bærekraftig utvikling i fagfornyelsen.
-
Kvamme, Ole Andreas
(2018).
Etikkundervisningens bidrag til utdanning for bærekraftig utvikling.
-
Kvamme, Ole Andreas
(2018).
Situating Moral Education.
-
Kvamme, Ole Andreas
(2018).
Etiske perspektiver på utdanning for bærekraftig utvikling.
-
-
-
Kvamme, Ole Andreas
(2018).
Context as a Challenge for Environmental and Sustainability Education on Values.
-
-
Lenz, Claudia; Korbøl, Karsten; Anker, Trine; Bråten, Oddrun Marie Hovde; Kvamme, Ole Andreas & Sæther, Elin
[Vis alle 14 forfattere av denne artikkelen]
(2018).
Overstyring av 22. juli-senterets formidlingsvirksomhet.
VG : Verdens gang.
ISSN 0805-5203.
-
-
Kvamme, Ole Andreas
(2017).
Gode mester?
Nytt norsk kirkeblad : for teologi og praksis.
ISSN 0802-9504.
45(2),
s. 91–96.
-
Kvamme, Ole Andreas
(2017).
Kirken og jødene - i skyggen av Luther. Perspektiver fra skolefagene KRLE og religion og etikk.
-
Kvamme, Ole Andreas
(2017).
Etikkdidaktikk og religionsdidaktikk i møte med miljøetiske utfordringer
.
-
Kvamme, Ole Andreas
(2017).
Tverrfaglighet og bærekraftig utvikling.
Prismet.
ISSN 0032-8847.
68(4),
s. 335–336.
doi:
10.5617/pri.5842.
Vis sammendrag
Artikkelen er publisert i spalten Prismet Aktuelt og oppslaget "Ny overordnet del av læreplanen for skolen" med bidrag av Gunnfrid Ljones Øierud, Nina Nordvik, Camilla Stabel Jørgensen, Gunhild Hagesæther, Ann Midttun, Ole Andreas Kvamme, Geir Skeie
-
-
Kvamme, Ole Andreas
(2017).
Resistance to Change: The Norwegian School System and the Challenge of Sustainability.
-
Kvamme, Ole Andreas
(2017).
Universality and context: Values in Education for Sustainable Development.
-
Kvamme, Ole Andreas
(2017).
Miljøetiske verdier i utdanning for bærekraftig utvikling.
-
Kvamme, Ole Andreas
(2017).
Utkast til ny overordnet del av læreplanen for norsk skole.
-
Kvamme, Ole Andreas
(2017).
Verdigrunnlag i skolen.
-
Kvamme, Ole Andreas
(2017).
Å gjøre faget levende - om filosofisk samtale i KRLE.
Religion og livssyn : Tidsskrift for religionslærerforeningen i Norge.
ISSN 0802-8214.
29(1),
s. 45–52.
-
Kvamme, Ole Andreas
(2016).
Miljøkrise.
I Kvamme, Ole Andreas; Kvernbekk, Tone & Strand, Torill (Red.),
Pedagogiske fenomener. En innføring.
Cappelen Damm Akademisk.
ISSN 9788202494667.
s. 366–375.
-
Kvamme, Ole Andreas
(2016).
Mangfold.
I Kvamme, Ole Andreas; Kvernbekk, Tone & Strand, Torill (Red.),
Pedagogiske fenomener. En innføring.
Cappelen Damm Akademisk.
ISSN 9788202494667.
s. 61–72.
-
Kvamme, Ole Andreas; Kvernbekk, Tone & Strand, Torill
(2016).
Avslutning. Hva er pedagogikk?
I Kvamme, Ole Andreas; Kvernbekk, Tone & Strand, Torill (Red.),
Pedagogiske fenomener. En innføring.
Cappelen Damm Akademisk.
ISSN 9788202494667.
s. 405–414.
-
Kvamme, Ole Andreas; Kvernbekk, Tone & Strand, Torill
(2016).
Introduksjon.
I Kvamme, Ole Andreas; Kvernbekk, Tone & Strand, Torill (Red.),
Pedagogiske fenomener. En innføring.
Cappelen Damm Akademisk.
ISSN 9788202494667.
s. 13–28.
-
Kvernbekk, Tone; Kvamme, Ole Andreas & Strand, Torill
(2016).
Universitetet.
I Kvamme, Ole Andreas; Kvernbekk, Tone & Strand, Torill (Red.),
Pedagogiske fenomener. En innføring.
Cappelen Damm Akademisk.
ISSN 9788202494667.
s. 282–292.
-
Kvamme, Ole Andreas
(2015).
Environmental ethical values in moral education.
-
-
-
-
Kvamme, Ole Andreas
(2020).
Rekontekstualiseringer av miljøetiske verdier i en globalisert verden: Studier i etikkdidaktikk.
Universitetet i Oslo.
Vis sammendrag
I denne PhD-avhandlingen retter jeg oppmerksomheten mot miljøetiske verdier i etikkundervisningen. De tre verdiene som er satt i sentrum, er hensynet til mennesker i dag, til dem som lever i framtida og hensynet til naturen, i avhandlingen uttrykt som den mer-enn-menneskelige verden. Dette er verdier som er anerkjent av FN og UNESCO og står sentralt i bærekraftagendaen. I de to første studiene undersøker jeg hvordan disse verdiene kommer til uttrykk – blir rekontekstualisert – i en norsk sammenheng. I den første studien er materialet styringsdokumenter og læreplaner for norsk skole offentliggjort innenfor rammen av FNs tiår for utdanning for bærekraftig utvikling (2005–2014). I den andre studien følger jeg norske tiendeklassinger i en etikkundervisning om bærekraft. I den tredje studien analyserer jeg et utvalg av Greta Thunberg sine taler knyttet til skolestreikene for klimaet. Kappen plasserer disse studiene i en historisk sammenheng preget av globalisering og antropocen og posisjonerer avhandlingen innenfor etikkdidaktikk. Etikkundervisning inngår i et bestemt skolefag, men er også en dimensjon ved all utdanning, til og med utenfor formelle utdanningsinstitusjoner.
Et sentralt problem i avhandlingen er forholdet mellom universelle verdier og konkrete kontekster. Dette utforskes nærmere i lys av kritisk kosmopolitanisme. Den kvalitative forskningen som er utført, involverer dokumentanalyse, klasseromsobservasjoner og intervjuer. Fortolkningens plass i forskningspraksiser blir anerkjent innenfor en refleksiv metodologi.
Et avgjørende trekk i fortolkningen i den første studien er den tilbaketrukne plasseringen av hensynet til framtidige generasjoner og den mer-enn-menneskelige verdenen i strategier og læreplaner, med formålsparagrafen som et unntak. Den andre studien er et eksempel på at et individuelt perspektiv dominerer i en undervisning om de etiske utfordringene. Elevenes lokale og globale situerthet utforskes ikke nærmere, heller ikke global rettferdighet. Kjennetegnet ved skolestreikene for klimaet er hvordan elevene tar eierskap i hensynet til framtidige generasjoner som en kosmopolitisk verdi de bruker til å ansvarliggjøre voksenverdenen.
Arbeidet er utført ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo.