Ruth Jensen

Bilde av Ruth Jensen
English version of this page
Telefon +47 22844857
Mobiltelefon +4745411604
Brukernavn
Besøksadresse Moltke Moes vei 35 Niels Henrik Abels hus 0851 Oslo
Postadresse Postboks 1099 Blindern 0317 Oslo

Utdanning

2014: PhD, Universitetet i Oslo
2005: Master i utdanningsledelse, Universitetet i Oslo
1984: Videreutdanning, Sagene lærerhøgskole
1980: Allmennlærerutdanning, Eik pedagogiske høgskole
 

Yrkeserfaring

2022- Professor, ILS, Universitetet i Oslo
2017-2022: Førsteamanuensis, ILS, Universitetet i Oslo
2015-2016: Postdoktor, ILS, Universitetet i Oslo  
2014-2015: Førstelektor, ILS, Universitetet i Oslo
2014, våren: Høgskolelektor, Høgskolen i Telemark
2009-2013: Stipendiat, ILS, Universitetet i Oslo,
2009-2013: Universitetslektor, ILS, Universitetet i Oslo
2006-2009: Veileder, Pedagogisk senter, Nesodden kommune
1999-2005: Leder, Pedagogisk senter, Nesodden kommune
1985-1999: Lærer, Nesodden kommune

Gjesteopphold

Claremont Graduate University, Los Angeles, USA, Januray-August 2013
Claremont Graduate University, Los Angeles, USA, January- March 2011

Nettverk

NERA: Educational Leadership Network
ECER: Network 26, Educational Leadership
AERA: Divison A, Administration, Organisation & Leadership
CIES: Comparative & International Education Society
ISSPP: https://www.uv.uio.no/ils/forskning/prosjekter/isspp/index.html

Styremedlem

International Successful School Principalship Project (ISSPP):
https://www.uv.uio.no/ils/english/research/projects/isspp/

Redaktøransvar

Jensen, R., Helstad, K. & Møller, J. (2016). Skolelederutdanning og ledelsesutvikling i skolen.https://www.journals.uio.no/index.php/adno/issue/view/321
Jensen, R., Karseth, B. & Ottesen (2019) Heftet 
Jensen, R. Karseth, B. & Ottesen (2021) E-bok

Nåværende prosjekter

Prosjektleder for NFR prosjektet: Ledelse av reformarbeid i videregående skole- endringsverksted som metode (ChangeLead), 2020-2024

NFR: https://prosjektbanken.forskningsradet.no/#/project/NFR/309728

UiO: https://www.uv.uio.no/ils/forskning/prosjekter/changelead/

Medforsker og er pakkeleder  (WP3) i NFR-prosjektet Professional Actors' Work on Retaining Students in Secondary Education (PROACT) i perioden 2020-2024

 

Tidligere prosjekt

Medforsker i EVA2020 (Evaluering av fagfornyelsen: Intensjoner, prosesser og praksiser (Arbeidspakke 2). Prosjektet (2019-2025) er finansiert av UDIR og skal bidra med kunnskap som er nyttig for beslutningsdeltakere, forvaltning, skolens praksis og elevenes læring. Rapport 2Rapport 5

Eget doktorgadsprosjektet: Leadership development as boundary work. Inspired moments and longitudinal efforts.

https://www.duo.uio.no/handle/10852/50597

Denne studien undersøker hvordan lederutvikling utvikler seg over tid i et tverrfaglig team. Det tverrfaglige teamet var lokalisert i Norge og inngikk i det lokale arbeidet til en av 100 prosjekter i Program for skoleutvikling som var initiert av UDIR. Teamet som ble studert besto av rektorer, ansatte fra kommunenivå og forskere.  Artefakter, lyd- og videodata utgjør studiens datagrunnlag. Studien undersøker særlig hvordan data fra tre skoler i det lokale prosjektet trigger og strukturerer lederutvikling i det tverrfaglige teamet. Studien undersøker også hvordan, og i hvilken grad, fagpersoner fra skoler, kommune og et universitet utvikler felles forståelse av samarbeidet. I tillegg undersøker studien hvordan lederutvikling utvikler seg over tid når rektorer, administrativt ansatte fra kommunenivå og forskere i fellesskap analyserer ulike utfordringer i et skoleutviklingsprosjekt. Det analytiske rammeverket er utformet med utgangspunkt i tredje generasjon kulturhistorisk aktivitetsteori (Cultural Historical Activity Theory, CHAT). Studien består av tre delstudier. Samlede funn viser at både formål og retning for samarbeidet var uklare i begynnelsen av samarbeidet. Funnene viser hvordan horisontale dynamikker er virksomme i det tverrfaglige teamet. Studien dokumenterer også hvordan utforskende arbeid i teamet medieres og struktureres av ulike redskaper som ble introdusert for å fremme læringsfokuserte samtaler. I tilegg viser samlede funn at dimensjoner av tid og rom influerer samarbeidet. En implikasjon av studien er å rette oppmerksomheten mot redskapenes rolle i lederutvikling, likeledes å rette oppmerksomheten mot eventuelle spenninger og uklare formål når lederutviklingsprogram justeres og designes i fremtiden. 

Avsluttet prosjekt

I prosjektgruppa for: Assessing the Impact of Leadership Preparation in Two Distinct Testing and Accountability Policy Contexts". (2016-2019)Prosjektet er støttet av Peder Sather Center for Advanced Study som er et samarbeid mellom forskere fra ILS, Universitetet Oslo og University of California, Berkeley: https://www.uv.uio.no/ils/forskning/prosjekter/prelead.html

Eget postdoc prosjekt: Tool Mediation in School Leadership development"- en analyse av hvordan bruken av redskaper situeres, erfares og legitimeres ved ett norsk og ett amerikansk skolelederopplæringsprogram. Studien bygger på videodata fra undervisningene ved universiteteter. I tillegg bygger studien på intervjudata og dokumentanalyse. Analysene rammes inn av kulturhistorisk aktivitetsteori.

https://www.uv.uio.no/ils/forskning/prosjekter/school-leadership-development/index.html Prosjektet ble påbegynt i 2015.I forskningsarbeidet benyttes ekspertise og ressurser fra Teaching Learning Videolab (TLVlab) http://www.uv.uio.no/ils/english/about/organization/teaching-learning-video-lab/

Undervisning

Eksempler på emner jeg har undervist i masterprogrammet i utdanningsledelse:

UTLED4111: Styring og ledelse av utdanning
UTLED4115 Leadership for Democratic Citizenship in European Schools 
UTLED4220: Profesjonalitet, organisasjonsutvikling og demokrati
UTLED4227 Ledelse, profesjon og organisasjon
UTLED4301: Utdanningsvitenskapelige forskningsmetoder
UTLED4302: Forskningsdesign
UTLED4303: Anvendt metode
UTLED4090: Masteroppgave

Undervisning i PhD emner:

UV9917V3 - Reviewing the Literature: Situating your Study in the Field
UV9918V3 - Reviewing the Literature: Situating your Study in the Field
UV9919V2 - Reviewing the Literature: Situating your Study in the Field
UV9920V1 - Reviweing the literature: Situating your Study in the Field

Veiledning

Rolle: Hovedveileder for to stipendiater, tidligere biveileder for en stipendiat (disputerte 2021)

Rolle: Masterveileder for vel 30 studenter

Andre oppgaver

Leder/medleder faggruppen og for programrådet i Utdanningsledelse ved ILS 2017-2020. Medlem fra 2022.

Medleder av forskergruppen CLEG fra 2019, representerer CLEG i Forskerlederforum (FLF) ved ILS.

Faglig ansvarlig for Skolelederdagen 2018 og 2019 

Forskningskommunikasjon, eksempler:

Presentasjon av artikkel i Utdanningsforskning
Uttalelse i Forskerforum
Dialog i Forskning.nohttps://forskning.no/ledelse-og-organisasjon-partner-skole-o.
Utgitt bøker og nettressurser hos Cappelen Damm Akademisk

 

 

Emneord: Læring og utdanning, utdanningsledelse, sosiokulturell teori, Interaksjonsanalyse, Aktivitetsteori

Publikasjoner

  • Jensen, Ruth & Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2023). Policy work in educational leadership courses: university teachers’ interpretations, translations and engagements. Journal of Educational Administration & History. ISSN 0022-0620. s. 1–16. doi: 10.1080/00220620.2023.2272931. Fulltekst i vitenarkiv
  • Jacobsen, Hilde Marie Madsø; Jensen, Ruth & Lejonberg, Eli (2023). Tracing ideas about mentoring newly qualified teachers and the expectations of school leadership in policy documents. International Journal of Leadership in Education. ISSN 1360-3124. doi: 10.1080/13603124.2023.2218110. Fulltekst i vitenarkiv
  • Jensen, Ruth & Ottesen, Eli (2023). Recursive and adaptive processes in strategic work: municipality leaders’ and school leaders’ accounts of their work for educational reform. Nordic Journal of Studies in Educational Policy. ISSN 2002-0317. doi: 10.1080/20020317.2023.2178839. Fulltekst i vitenarkiv
  • Hall, Jeffrey Brooks; Gunnulfsen, Ann Elisabeth & Jensen, Ruth (2023). Organisational arrangements, resources and tensions in the enactment of a renewed state curriculum: the entrepreneurial role of principals and superintendents. Journal of Educational Administration & History. ISSN 0022-0620. doi: 10.1080/00220620.2023.2175801. Fulltekst i vitenarkiv
  • Jensen, Ruth & Ottesen, Eli (2022). Unfolding Teaching Practices in Higher Education Courses: Cases from School Leadership Programs. International Journal of Educational Research. ISSN 0883-0355. 112. doi: 10.1016/j.ijer.2021.101919. Fulltekst i vitenarkiv
  • Gunnulfsen, Ann Elisabeth; Jensen, Ruth & Møller, Jorunn (2021). Looking back and forward: a critical review of the history and future progress of the ISSPP. Journal of Educational Administration. ISSN 0957-8234. doi: 10.1108/JEA-04-2021-0088.
  • Jensen, Ruth (2021). Exploring causal relationships qualitatively: An empirical illustration of how causal relationships become visible across episodes and contexts. Journal of educational change. ISSN 1389-2843. doi: 10.1007/s10833-021-09415-5. Fulltekst i vitenarkiv
  • Trujillo, Tina; Møller, Jorunn; Jensen, Ruth; Kissel, René Espinoza & Larsen, Eivind (2021). Images of Educational Leadership: How Principals Make Sense of Democracy and Social Justice in Two Distinct Policy Contexts. Educational Administration Quarterly. ISSN 0013-161X. doi: 10.1177/0013161X20981148.
  • Larsen, Eivind; Møller, Jorunn & Jensen, Ruth (2020). Constructions of professionalism and the democratic mandate in education A discourse analysis of Norwegian public policy documents. Journal of Education Policy. ISSN 0268-0939. doi: 10.1080/02680939.2020.1774807. Fulltekst i vitenarkiv
  • Jensen, Ruth (2020). Professional development of school leadership as boundary work: patterns of initiatives and interactions based on a Norwegian case. International Journal of Leadership in Education. ISSN 1360-3124. doi: 10.1080/13603124.2020.1716998. Fulltekst i vitenarkiv
  • Jensen, Ruth (2019). Bruken av pedagogiske verktøy i skolelederutdanning - eksempler fra to utdanningskontekster, Styring og ledelse i grunnopplæringen. Spenninger og dynamikker.. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-60554-4. s. 179–194.
  • Jensen, Ruth (2016). School leadership development: What we know and how we know it. Acta Didactica Norge. ISSN 1504-9922. 10(4), s. 48–68. doi: 10.5617/adno.3898.
  • Jensen, Ruth & Vennebo, Kirsten Foshaug (2016). How school leadership development evolves: crossing timescales and settings. Journal of Workplace Learning. ISSN 1366-5626. 28(6), s. 338–354. doi: 10.1108/JWL-06-2015-0048.
  • Jensen, Ruth & Lund, Andreas (2014). Horizontal dynamics in an inter-professional school improvement team. International Journal of Leadership in Education. ISSN 1360-3124. 17(3), s. 286–303. doi: 10.1080/13603124.2013.794302.
  • Jensen, Ruth & Møller, Jorunn (2012). School data as mediators in professional development. Journal of educational change. ISSN 1389-2843. doi: 10.1007/s10833-012-9197-y.
  • Jensen, Ruth & Hammersvik, Charles (2011). Lederutvikling med videosekvenser som "triggere" for læring. I Møller, Jorunn & Ottesen, Eli (Red.), Rektor som leder og sjef - om styring, ledelse og kunnskapsutvikling i skolen. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-01797-6. s. 202–224.

Se alle arbeider i Cristin

  • Jensen, Ruth; Karseth, Berit & Ottesen, Eli (2019). Styring og ledelse i grunnopplæringen. Spenninger og dynamikker. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-60554-4. 223 s.
  • Jensen, Ruth (2018). Profesjonelt arbeid i grensesoner. Skoleforbedring på tvers av virksomheter. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-48248-0. 176 s.
  • Jensen, Ruth & Kranmo, Astrid Lill (2015). Att utforska praktiken i förskolan. Studentlittertur. ISBN 9789144105321. 192 s.
  • Jensen, Ruth & Aas, Marit (2012). Å utforske praksis- videregående. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-33807-7. 227 s.
  • Jensen, Ruth & Aas, Marit (2011). Å utforske praksis - grunnskolen. Cappelen Damm AS. ISBN 9788202338060. 199 s.
  • Jensen, Ruth & Kranmo, Astrid Lill (2010). Å utforske praksis. Barnehage. Cappelen Damm AS. ISBN 978-82-02-32225-0. 191 s.
  • Buli-Holmberg, Jorun ; Jensen, Ruth & Guldahl, Tone (2007). Refleksjoner om opplæring i et læringsstilperspektiv. N.W. Damm & Sønn ASA. ISBN 978-82-04-12310-7. 189 s.
  • Jensen, Ruth (2004). Å mestre mangfoldet. En bok om læringsstiler. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 82-04-09425-6. 142 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Heie, Magnus; Hall, Jeffrey Brooks; Gunnulfsen, Ann Elisabeth & Jensen, Ruth (2023). Hvordan jobber rektorer for å innføre nye læreplaner? [Internett]. https://forskning.no/ledelse-og-organisasjon-partner-skole-o.
  • Heie, Magnus; Hall, Jeffrey Brooks; Gunnulfsen, Ann Elisabeth & Jensen, Ruth (2023). Ledere i skolen fungerer som entreprenører for å få innført nye læreplaner. [Internett]. https://www.uv.uio.no/ils/forskning/aktuelt/aktuelle-saker/ .
  • Ødegaard, Kjersti Løken & Jensen, Ruth (2022). Developing School Leadership Practices. The Change Laboratory as a Tool in Leading Reform Work in Upper Secondary Schools – Tracing the Objects in Formative Interventions.
  • Ødegaard, Kjersti Løken & Jensen, Ruth (2022). Formative interventions as a tool in leading reform work in upper secondary schools. A design and situational approach. .
  • Hall, Jeffrey Brooks; Gunnulfsen, Ann Elisabeth & Jensen, Ruth (2022). Organizational tensions in the planning and enactment of the renewed state curriculum: the entrepreneurial role of school principals and superintendents in Norway.
  • Jensen, Ruth (2021). Correction to: Exploring causal relationships qualitatively: An empirical illustration of how causal relationships become visible across episodes and contexts (Journal of Educational Change, (2021), 10.1007/s10833-021-09415-5). Journal of educational change. ISSN 1389-2843. doi: 10.1007/s10833-021-09427-1.
  • Jensen, Ruth; Gunnulfsen, Ann Elisabeth; Abrahamsen, Hedvig Neerland; Helstad, Kristin & Ødegaard, Kjersti Løken (2021). Formative Interventions in School Leadership Teams in Upper Secondary Schools.
  • Jensen, Ruth; Gunnulfsen, Ann Elisabeth; Abrahamsen, Hedvig Neerland; Helstad, Kristin & Ødegaard, Kjersti Løken (2021). Leading Reform Work in Upper Secondary Schools- Change Laboratories as Method (ChangeLead).
  • Hall, Jeffrey Brooks; Gunnulfsen, Ann Elisabeth & Jensen, Ruth (2021). School principals and school superintendents as institutional entrepreneurs: Handling organizational tensions in the planning and enactment of the renewed state curriculum .
  • Jensen, Ruth & Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2020). Leading Reform Work in Upper Secondary Schools- Change Laboratories as Method (ChangeLead).
  • Jensen, Ruth (2019). Partnerships between Educational Leaders and Researchers– how a Methodology Emerged .
  • Gunnulfsen, Ann Elisabeth & Jensen, Ruth (2019). Experiencing the Use of Tools in School Leadership Programs in Two Different National Policy Contexts .
  • Jensen, Ruth; Karseth, Berit & Ottesen, Eli (2019). Ledelse og styring i grunnopplæringen - spenninger og dynamikker, Styring og ledelse i grunnopplæringen. Spenninger og dynamikker.. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-60554-4. s. 13–20.
  • Ottesen, Eli; Karseth, Berit & Jensen, Ruth (2019). Styring og ledelse i grunnopplæringen - spenninger og dynamikker, Styring og ledelse i grunnopplæringen. Spenninger og dynamikker.. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-60554-4. s. 211–218.
  • Trujillo, Tina; Møller, Jorunn; Jensen, Ruth; Kissel, Rene & Larsen, Eivind (2018). Images of Educational Leadership: How Principals Make Sense of Democracy and Social Justice in Two Distinct Policy Contexts.
  • Jensen, Ruth & Vennebo, Kirsten Foshaug (2017). Causation in Qualitative Research: An Empirical Example from the Perspective of CHAT .
  • Jensen, Ruth (2017). A Cross-national Study of Tool Mediation in School Leadership Development Programs .
  • Jensen, Ruth; Helstad, Kristin & Møller, Jorunn (2016). Skolelederutdanning og ledelsesutvikling i skolen. Acta Didactica Norge. ISSN 1504-9922. 10(4), s. 1–6.
  • Vennebo, Kirsten Foshaug & Jensen, Ruth (2016). Case based Teaching and Learning in School Leadership Development .
  • Jensen, Ruth & Vennebo, Kirsten Foshaug (2016). The role of qualitative research as a basis for developing school leadership - Causality in qualitative research.
  • Jensen, Ruth & Vennebo, Kirsten Foshaug (2016). How "soft power" becomes visible in leadership development of principals .
  • Vennebo, Kirsten Foshaug & Jensen, Ruth (2016). Authentic cases derived from school practices: Learning resources in school leadership development .
  • Aas, Marit; Vennebo, Kirsten Foshaug; Helstad, Kristin & Jensen, Ruth (2015). Cased based instruction in school leadership education: Exploring how principals deal with complex leadership challenges .
  • Vennebo, Kirsten Foshaug & Jensen, Ruth (2015). The use of authentic cases in school leadership program .
  • Aas, Marit & Jensen, Ruth (2014). Ledelse av læringsarbeid. Å utforske praksis.
  • Jensen, Ruth (2014). How Leadership Development Evolved in an Inter-professional Team: Crossing Timescales and Boundaries.
  • Jensen, Ruth (2014). Entering the `black box´ of informal leadership development.
  • Jensen, Ruth (2012). Tripartite Collaboration in a School-District-University Boundary Zone.
  • Jensen, Ruth & Aas, Marit (2012). Å utforske praksis - videregående skole.
  • Jensen, Ruth (2011). Reflection in a Boundary Zone.
  • Jensen, Ruth (2011). Boundary touching in a tripartit partnership.
  • Jensen, Ruth (2011). Leadership for learning. How do video sequences mediate professional development.
  • Jensen, Ruth & Aas, Marit (2011). Å utforske peaksis- grunnskolen.
  • Jensen, Ruth & Aas, Marit (2010). Å utforske praksis-barnehagen.
  • Jensen, Ruth & Ottesen, Eli (2008). Distributed Leadership.
  • Jensen, Ruth (2006). Educational leaders of learning communities focusing on teaching and learning.
  • Gunnulfsen, Ann Elisabeth; Jensen, Ruth; Hall, Jeffrey Brooks; Abrahamsen, Hedvig Neerland; Kleveland, Heidi Merete & Olsen, Rolf Vegar (2022). Underveis med nytt læreplanverk: Ledelse, styring og støtteressurser. Det utdanningsvitenskapelige fakultet. ISSN 978-82-93847-09-0. Fulltekst i vitenarkiv
  • Ottesen, Eli; Colbjørnsen, Tor; Gunnulfsen, Ann Elisabeth; Hall, Jeffrey Brooks & Jensen, Ruth (2021). Fagfornyelsens forberedelser i praksis: Strategier, begrunnelser, spenninger. Universitetet i Oslo. ISSN 978-82-93847-02-1. Fulltekst i vitenarkiv
  • Hammersvik, Charles; Jensen, Ruth & Møller, Jorunn (2007). En lærende skole. Skoler i utvikling - mange tilnærminger til organisasjonslæring. Utdanningsdirektoratet.
  • Hammersvik, Charles & Jensen, Ruth (2005). Pedagogisk ledelse i et relasjonelt perspektiv- et aksjonsforskningsopplegg. Institutt for lærerutdanning og skoleforskning.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 6. aug. 2010 09:14 - Sist endret 14. okt. 2023 11:44