Aktuelle forskningssaker - Side 3

Publisert 8. des. 2011 10:22

InterMedia og Naturhistorisk museum har tatt i bruk forskning om IKT og læring i design av en interaktiv utstilling om landskapsformer.

Publisert 8. des. 2011 10:22

Trådløse nettverk spiller hovedrollen i kortfilmen “Immaterials: Light painting WiFi”. Filmen synliggjør de trådløse nettverk og utforsker hvordan de forholder seg til byen. Kort tid etter lanseringen har filmen blitt vist flere hundre tusen ganger på internett.

Publisert 8. des. 2011 10:22

Museumsbesøk i skolen blir ofte bare en fridag for elevene. Forskere ser nå på hvordan elever kan lære mer naturfag når de besøker museer og vitensentre.

Publisert 8. des. 2011 10:22

Hva skjer når en nettspiller setter seg selv i scene i mediene? Les Svein Østerud om identitetsdannelse i nettverkssamfunnet.

Publisert 8. des. 2011 10:22

Doktorgradsavhandling bidrar til ny kunnskap om hvordan digitale læringsomgivelser kan styrke naturfagsundervisning.

Publisert 8. des. 2011 10:22

I en ny formidlingsfilm fra InterMedia får vi et innblikk i ideene bak og utprøvingen av det webbaserte læringsverktøyet EssayCritic.

Publisert 8. des. 2011 10:22

Thomas de Lange disputerte 22 november med en avhandling om teknologibruk i medier- og kommunikasjonsfaget.

Publisert 8. des. 2011 10:22

I mange situasjoner står lærerstudenter alene om å skape sammenheng mellom teori og praksis. Men det fins metoder og vurderingsformer som vi vet fungerer, skriver Cecilie Flo Jahreie på forskning.no.

Publisert 8. des. 2011 10:22

Teknologiutvikling og økende arbeidsdeling fører til at kunnskap blir stadig mer spesialisert. Samtidig stilles det høyere krav til selvregulering og samarbeid. Boken 'Learning Across Sites' utforsker hva dette betyr for læring i utdanning og arbeidsliv.

Publisert 8. des. 2011 10:22

Forskning på og design av nye formidlingsverktøy er del av et større samarbeid mellom InterMedia og Nasjonalmuseet i Exhibnet som er en del av det NFR-finansierte prosjektet CONTACT.

Publisert 8. des. 2011 10:22

Kan teknologiene ungdom bruker i fritida brukes som læringsstøtte i yrkesutdanningen?

Publisert 8. des. 2011 10:22

Kvaliteten i lærerutdanningsaktivitetene, både på lærestedet og praksiskolene, må styrkes. Det er en av konklusjonene i avhandlingen til Cecilie Flo Jahreie.

Publisert 8. des. 2011 10:22

Hva er blinde og svaksyntes utfordringer og praksiser ved bruk av IKT? Nytt prosjekt utforsker mulighetene i tilgjengelig og fremtidig teknologi.

Publisert 8. des. 2011 10:22

Prosjektet SCY utvikler et innovativt IKT-basert læringsmiljø (SCY-Lab) med mål om kunnskapskonstruksjon, samarbeid og produksjon av kunnskapsobjekter innenfor matematikk, vitenskap og teknologi.

Publisert 8. des. 2011 10:22

3D-verdener på nett gir helt andre muligheter for å anvende pedagogisk kunnskap enn tradisjonell e-læring. InterMedia er i gang med et pilotprosjekt sammen med en rekke samarbeidspartnere som utforsker dette.

Publisert 8. des. 2011 10:22

Nestor i mediepedagogikk professor Svein Østerud ble overrasket med et spesialnummer av Nordic Journal of Digital Literacy på sin 75-årsdag 3. desember.

Publisert 8. des. 2011 10:22

Nasjonalmuseet og InterMedia har prøvd ut ny teknologi for å lokke ungdom til kunstopplevelser. Aftenposten fikk smugtitte - her deler de opplevelsen med deg! Se "Poserer som Munch".

Publisert 8. des. 2011 10:22

Aftenposten har besøkt Fyrstikkalleen skole hvor elever, lærere og forskere fra InterMedia utforsker digital læring på laboratoriet.

Publisert 8. des. 2011 10:22

Digital historiefortelling, rollespill på Facebook, elevsamarbeid og læring med digitale teknologier er stikkord for fire nye masteroppgaver ved InterMedia.

Publisert 8. des. 2011 10:22

Historielærer Magnus Sandberg lot elever utforske ressansens Firenze gjennom det populære underholdningsspillet Assassin’s Creed.

Publisert 8. des. 2011 10:22

Hvordan kan elever lære mer om hvordan ting henger sammen, i naturfagstimene? Utforskende læring med hjelp av digitale verktøy kan være noe av svaret.

Publisert 9. aug. 2011 17:26

Konkurranseinstinktet er avgjørende for økonomistudentenes eksamensprestasjoner. Fokus på læringsstrategier og egenutvikling betyr mindre.

Publisert 27. apr. 2011 12:06

Manglende undervisning på morsmålet svekker læringen, sier Birgit Brock-Utne i en større formidlingsartikkel i VG fra tidligere i år.

Publisert 5. apr. 2011 14:03

Pedagogisk filosofi og historie har alltid stått sterkt ved Universitetet i Oslo, helt siden pedagogikk ble et universitetsfag i 1938.

Publisert 21. des. 2010 08:10

Livslang læring er et uttrykk som hyppig blir brukt. I sin videste forstand viser det til læring i alle livets situasjoner. I arbeidslivet er det  i så måte verd å spørre seg om hvor reelt det er å snakke om ”arbeidslivslang læring”. Det nylig avsluttede pilot-prosjektet ”Follow-up of the Copenhagen process: Research into forms of individual career development and continuing vocational training (CVT)” har sett nærmere på dette.