Aktuelle saker - Side 5

illustrasjonsfoto av barn som strekker opp armer
Publisert 16. jan. 2020 16:19

I forbindelse med oppstart av forskningsprosjektet Second Language Plus, lyser vi nå ut to stipendiatstillinger. Prosjektet eies av Institutt for spesialpedagogikk, UiO og har flere samarbeidspartnere som Høgskulen på Vestlandet og Statped.

Illustrasjonsfoto for arrangementet Research Bazaar. Skjerm med ikoner for ulike fagområder.
Publisert 2. jan. 2020 16:18

Ansatte fra ILS er blant kursholderne når årets Research Bazaar holdes. Blant temaene er GDPR, organisering av data i felt, transkripsjon, ulike kameraløsninger og mulighet for å prøve Facial expression analysis.

Les mer om kursprogrammet og registrering på Research Bazaars nettsider.

Logo.
Publisert 10. des. 2019 17:10

Samarbeidslæring, og i den sammenheng digitale metoder for å samle inn og analysere digitale data som produsereres i læringsprosessen , skal inn under lupen i et nytt fireårig nettverksprosjekt finansiert av European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI).

Bildet kan inneholde: sosial gruppe, begivenhet, team, ungdom, samfunnet.
Publisert 29. nov. 2019 12:44

Instituttets nyoppussede master i pedagogisk psykologisk rådgivning (PPR) tilbyr nå regelmessige ekskursjoner til sentrale institusjoner som del av studiet. Målet er å gi studentene bedre kjennskap til fremtidige arbeidssteder, og ikke minst noen gode knagger å henge teorier på.

Bilde av barneskolebarn som gir tommel opp
Publisert 28. nov. 2019 12:57

Instituttleder Ona Bø Wie og forskningsleder Monica Melby-Lervåg mener at forslagene i Stortingsmelding 6  «Tett på – tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO» vil gi bedre læring for flere.

Portrett av Kari Anne Bottegård Næss
Publisert 26. nov. 2019 15:37

Kari-Anne Bottegaard Næss bestemte seg tidlig for å bli lærer. En avgjørelse hun holdt hardnakka på inntil hun for vel et ti-år sia ga etter for intens overtalelse.

Bildet kan inneholde: panne, eldre.
Publisert 23. okt. 2019 10:41

– Å mestre kritisk kildevurdering og forståelse av mangfoldige, og ofte motstridende informasjonskilder er avgjørende – i hverdag, utdanning og arbeid. Det dreier seg rett og slett om former for kompetanse som deltakere i et demokrati ikke kan fungere uten.