English version of this page

Forskning og innovasjon om bærekraft

Person med hendene i gress/siv. Illustrasjonsbilde.

Foto: Jarli & Jordan

Fakultetets forskning rommer i dag et mangfold av temaer som enten omhandler bærekraft eksplisitt, eller som er relevant i en bred forståelse av bærekraft hvor samfunnsvitenskapelige og humanistiske perspektiver er viktige for å skape nye innsikter, perspektiver og veier fram til en bærekraftig verden.

Figur

 

Forskergrupper 

COSER

Forskergruppen COSER (Challenges of Sustainability in Educational Research) utforsker utfordringer bærekraftspørsmål reiser for pedagogikk og didaktikk. Forskningen er blant annet rettet mot hvordan elever, lærere og lærerstudenter skaper mening i arbeidet med bærekraftspørsmål, både i skole og lærerutdanning og i nettverk mellom utdanningsinstitusjoner, nærmiljø og organisasjoner.

Andre bidrag fra gruppen er mer teoretisk orientert, knyttet til grunnspørsmål som bærekraftsutfordringene reiser.

COSERs forskningsprosjekter inkluderer tema som tverrfaglig og transfaglig undervisning og læring, forholdet mellom skole og samfunn, mangfold, demokrati og medborgerskap, samt etiske og politiske dimensjoner ved utdanning.

Et eksempel på forskningsbidrag er antologien Bærekraftdidaktikk (2019, redigert av Ole Andreas Kvamme og Elin Sæther, Fagbokforlaget) som både er et bidrag til etableringen av feltet i en nasjonal sammenheng med vekt på tverrfaglighet, lærings- og danningsperspektiver og en utforsking av hvordan ulike skolefag kan bidra til en god bærekraftsundervisning.

LIDA

I forskergruppen LIDA (Living and Learning in the Digital Age) jobber flere av forskerne med temaer knyttet til bærekraft.

I noen av disse prosjektene jobber forskerne med å utvikle undervisningsopplegg og læringsmiljøer som legger til rette for barn og unges utforsking og forståelse av klimaendringer (se for eksempel INCLUDE).

I andre prosjekter undersøker forskerne hvordan lærere jobber med det nye tverrfaglige temaet Bærekraftig utvikling i læreplanen. Hvordan lager de undervisningsopplegg i klasserommene i ungdomskolen og videregående skole der elevene får mulighet til å jobbe med prosjekter knyttet til bærekraft? (se for eksempel EVA2020). Også i Erasmus+-prosjektet SCU4Change er bærekraft sentralt. Hvordan jobber skoler med "store tema" som det ikke er enkle svar på, slik som bærekraftig utvikling og de andre tverrfaglige temaene i læreplanen? Prosjektet dreier seg også om hvordan elever kan medvirke i slike tema som berører deres fremtid direkte.
  
Forskere i LIDA er også opptatt av sosial bærekraft. Blant annet undersøker de hvordan teknologier, som for eksempel virtuell virkelighetsteknologi og mikroblogging, kan skape omgivelser der elever kan bidra på nye måter i klasserommet, utforske vår felles sosiale og kulturelle verden og også knytte an til livet utenfor skolen (se for eksempel Samtavla og DigiLiv).

HumStud

Forskergruppen HumStud (Humaniorastudier i pedagogikk) underviser, forsker og formidler om grunnlagsspørsmål knyttet til bærekraft, demokrati og miljø- og klimautfordringer i både en historisk, global og etisk-politisk sammenheng. 

Forskergruppen har blant ansvar for innføringsemnet Exfac på Det utdanningsvitenskapelige fakultet. I dette emnet møter studentene temaet bærekraft allerede de første ukene, gjennom både forelesninger, pensum og ukesoppgaver.

HumStuds forskningsinteresser inkluderer pedagogiske grunnspørsmål knyttet til opplæringens formål, likestilling, danning, kunnskapsdannelse, kritisk tenkning, former for anerkjennelse, medborgerskap og utdanningshistorie. Forskningsinteressene omfatter også mer avgrensede bærekraftsspørsmål fra økosofi, sivil ulydighet og skolestreiker, til forskningssamarbeid om miljøkrisen, stedets, miljøets og kontekstens betydning for skolen.

Ett eksempel på pågående forskning er doktorgradsprosjektet Demokrati, danning og klima og Danning og demokratisering/ Educating Democracy. Ett eksempel på formidling er forelesningsrekken i pedagogisk filosofi hvor internasjonalt anerkjente forskere har belyst klimakrisen i et utdanningsvitenskapelig lys.

Forskningsprosjekter 

Publisert 18. jan. 2023 12:58 - Sist endra 14. mai 2024 14:40