Det finnes ulike oppfatninger om hva som er relevant å bruke tid på i skolen. Relevans kan begrunnes både i elevenes egen opplevelse og samfunnets behov.
Relevans og motivasjon
Styringsdokumentene for LK20 omtaler relevans på ulike måter. Ludvigsenutvalget knytter relevans til elevenes opplevelse i opplæringen, mens Kunnskapsdepartementet også bruker begrepet faglig relevans.
Fire forskere foreslår en modell som viser ulike begrunnelser for hva som gjør naturfagsundervisning relevant. Modellen kan være klargjørende for flere enn naturfagslærere.
Motivasjon er en samlebetegnelse for de faktorene som setter i gang og som styrer atferden til mennesker og dyr. Vi presenterer noen teorier om motivasjon.
En faktor ved vår motivasjon som mennesker er vår forventning om å lykkes. Forskere kaller det mestringsforventning
En fremtredende motivasjonsteori de siste 25 årene er teorien om hvilke mål elevene har. Dette kalles målorientering.
Mennesker har tre grunnleggende psykologiske behov. Disse danner grunnlaget for selvbestemmelsesteorien. Vi kan skille mellom indre, ytre og autonom motivasjon.
Vi opplever å være i flytsonen når det er balanse mellom de utfordringene vi møter og ferdighetene våre