
To rektorgrupper i Oslo kommune besøker OECD og UNESCO denne uka. De har invitert Bjørn Bolstad, seniorrådgiver i FIKS, med på denne turen.
To rektorgrupper i Oslo kommune besøker OECD og UNESCO denne uka. De har invitert Bjørn Bolstad, seniorrådgiver i FIKS, med på denne turen.
Det siste skoleåret har FIKS samarbeidet på nye måter om digitalisering med Larvik kommune. Med faglig tyngde fra flere fakulteter ved UiO har FIKS laget fem workshoper for 500 lærere i Larvik i samarbeid med 35 digitalpedagoger.
En iPad til hver elev skaper skrekk og uro blant noen, nysgjerrighet og kreativitet blant andre. Hvilke nye muligheter får læreren, og hva blir borte på veien?
Mange lærere, skoleledere og lærerutdannere har etterlyst endringer av eksamensformene. Ellers er det ikke mulig å gjennomføre fagfornyelsen, mener de. Vil våren 2022 gi skolene en gylden mulighet til å teste ut nye vurderingsformer?
Professor Øystein Gilje ved FIKS, Senter for forsking, innovasjon og kompetanseutvikling i skulen, er vinnar av Formidlingsprisen 2021, medan stipendiat Terje Ulv Throndsen ved Institutt for spesialpedagogikk fekk Undervisingsprisen 2021. Dekan Rita Hvistendahl var full av lovord.
Nye utdanningsløp og alternative karriereveier i skolen er i ferd med å endre lærerrollen. – I min forskning fant jeg at lærerspesialistene slet med å finne sin rolle i kollegiet, sier forsker Marte Lorentzen.
Dette skoleåret forsetter vi med våre populære webinarer på mandager. Samtidig inviterer vi igjen til faglig frokost på Universitetsbiblioteket fredag morgen. I hver av de fem ukene setter vi søkelys på temaer som opptar lærere, skoleledere og skoleeiere. Påmelding til webinarer og faglig frokost finner du her i god tid før uken med to arrangementer.
Samarbeid mellom akademia og praksisfeltet er viktig i alle de nordiske land. I Sverige satses det på utdanning, læring og forskning i ordningen ULF (Utbildning, Lärande, Forskning). FIKS har sett nærmere på hva som kjennetegner den svenske ordningen, og hva som skiller den fra den norske dekomp.
Prisvinnende forskning viser at gode profesjonelle fellesskap er viktig i en tid hvor lærere stadig må forholde seg til kunnskap og et mangfold av aktører utenfor skolen.
Fersk rapport viser at elever som har sin egen digitale enhet jobber mye selvstendig og digitalt. Forskerne finner også at klasseledere varierer både organisering av og innhold i undervisningen.
FIKS satser på utvidet samarbeid med videregående skoler i 2021. Vi er derfor glad for at Pål Riis har takket ja til en deltidsstilling hos oss etter at han slutter som direktør for videregående skoler i Oslo kommune. Sammen med våre åtte andre frikjøpte skoleledere og lærere skal han være med på å bygge bro mellom praksis og teori.
FIKS styrker sitt arbeid med videregående skoler til neste år. Fra januar er Hege Sølvberg Nilsen ansatt som ny seniorrådgiver. Hun har 20 års erfaring som lærer og skoleleder og skal særlig arbeide med å utivkle profesjonsfellesskap i videregående skole.
I november måned skal vi i FIKS blant annet utvikle nytt innhold til vår Kunnskapsbase sammen med våre ressurslærere- og ledere. I tillegg skal vi arrangere årets to siste webinarer!
Det er blitt gjort mange undersøkelser på hjemmeskolen og foreløpige funn begynner å bli lagt frem. Det er fortsatt tidlig å si hva hjemmeskolen i det store og det hele har betydd for elever, lærere og foresatte. Men her er en liten oversikt over det vi allerede vet.
Mandager er ikke viden kjent som en favorittdag. Så hvorfor er det tilfellet for oss i FIKS?
Godt samspill og samarbeid mellom teori og praksis er essensielt for å få til varige og hensiktsmessige partnerskap. Derfor har FIKS fra og med 1. desember fått med tre dyktige skoleledere i vårt ressursteam.
Vinteren har ankommet og det er blitt både kaldere og mørkere, men vi i FIKS har heldigvis hatt mange lyspunkt i arbeidshverdagen vår. Her kan du lese noen av aktivitetene som har opptatt oss denne novembermåneden.
Oktober har vært en begivenhetsrik og spennende måned for FIKS. Vi har hatt en praksisstudent, arrangert faglig frokost, besøkt både kjente og nye steder og oppdatert Kunnskapsbasen.
Nå ønsker vi i FIKS å øke bemanningen nok en gang. Vi søker inntil tre skoleledere som kan bruke 10-20% av sin arbeidstid på implementering av fagfornyelsen i andre kommuner eller fylkeskommuner enn sin egen gjennom arbeid i FIKS.
September har vært påvirket av det digitale i FIKS. Høstens første faglige frokost handlet om det digitale klasserommet, kunnskapsbasen er oppdatert med informasjon om digitalisering og GEPP-rapporten om digitale en-til-en-klasserom er i stadig utvikling. Les videre for mer om dette og resten vi har gjort i september!
Det har vært stor aktivitet i og rundt FIKS i august. Nye partnerskap er etablert, vi har utvidet staben og oppdatert nettsidene våre.
Oppstart av et nytt skoleår er spennende og utfordrende for både lærere, skoleledere og elever. FIKS ønsker alle skoler lykke til med skolestart.
Sammen med en rekke andre forskere fra UiO deltar faglig leder for FIKS på Arendalsuka. Øystein Gilje deltar både i hovedprogrammet og i en debatt om teknologi i skolen, arrangert av STATPED.