Om prosjektet
Formål
Formålet med de nasjonale prøvene er å gi skolen kunnskap om elevenes ferdigheter i lesing. Informasjonen fra prøvene skal danne grunnlag for underveisvurdering og kvalitetsutvikling på alle nivåer i skolesystemet. I de nasjonale prøvene legges det vekt på at elevene skal kunne lese et bredt utvalg tekster fra ulike fagområder. På den måten gjenspeiler prøven læreplanen LK20, der lesing er løftet fram som en grunnleggende ferdighet i alle fag.
Gjennomføring av nasjonale prøver
I løpet av 90 minutter skal elevene besvare prøven, som foregår i en digital prøveplattform. Antall tekster er det samme fra år til år, men antall oppgaver varierer noe. En typisk prøve inneholder 5 tekster og om lag 30 oppgaver på 5. trinn og 7 tekster og om lag 40 oppgaver på 8. og 9. trinn.
Oppgavene er kategorisert i tre grupper etter hva slags lesemåte som kreves. Elevene blir bedt om å
- finne fram til og hente ut informasjon fra teksten
- forstå og sammenholde opplysninger i teksten
- reflektere og vurdere over tekstens form eller innhold
På 8. og 9. trinn er mellom 25 og 30 prosent av oppgavene åpne, det vil si at elevene skal svare med egne ord. Resten av oppgavene er avkryssingsoppgaver, som stort sett går ut på at elevene skal velge ett av fire svaralternativer. I prøven på 5. trinn er alle oppgavene flervalgsoppgaver.
Utvikling av prøvene
Prøvene utvikles gjennom grundig pilotering for å sikre høy kvalitet. Hver enkelt oppgave og prøven som helhet blir vurdert opp mot psykometriske kriterier.
Til nytte i videre leseopplæring
Etter hver gjennomføring blir det utarbeidet en omfattende rapport og det holdes kurs for lærere og skoleledere i hvordan resultatene fra prøven kan brukes i den videre leseopplæringen. Det er også utviklet vurderingsveiledninger, beskrivelser av hva de ulike oppgavene måler på ulike nivåer, samt veiledningsmateriell til lærere om bruk av resultatene.
Nettressurser for lærere
5. trinn
Kompetanseutviklingspakken "Nasjonale prøver i lesing" er publisert i Språkløyper på Lesesenteret i Stavangers nettsider. Pakken inneholder flere konkrete råd om hvordan resultatene fra nasjonale prøver i lesing på 5. trinn kan følges opp på den enkelte skole.
8. og 9. trinn
Kompetanseutviklingspakken "Nasjonale prøver i lesing" er publisert i Språkløyper på Lesesenteret i Stavangers nettsider. Pakken inneholder flere konkrete råd om hvordan resultatene fra nasjonale prøver i lesing på 8. og 9. trinn kan følges opp på den enkelte skole.