Eli Lejonberg
Førsteamanuensis
-
Institutt for lærerutdanning og skoleforskning

English version of this page
E-post
eli.lejonberg@ils.uio.no
Rom
517
Brukernavn
Besøksadresse
Nils Henrik Abels hus
Postadresse
Postboks 1099 Blindern
0317 Oslo
Faglige interesser
Veiledning og profesjonell utvikling.
Bruk av verktøy i veiledning
Ledelse av skolebaserte utviklingsprosjekter, partnerskap i lærerutdanning, undervisningsvurdering, overgang fra lærerutdanning til læreryrket og erfarne læreres læring.
Publikasjoner
-
Nesje, Katrine & Lejonberg, Eli (2022). Tools for the school-based mentoring of pre-service teachers: A scoping review. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies. ISSN 0742-051X. 111. doi: 10.1016/j.tate.2021.103609.
-
Eriksen, Harald; Lejonberg, Eli; Tschannen-Moran, Megan; Christophersen, Knut-Andreas & Elstad, Eyvind (2020). Learners Providing Feedback on Teaching: Pre-service Teachers’ Perceptions of a Teacher Assessment Arrangement. Scandinavian Journal of Educational Research. ISSN 0031-3831. doi: 10.1080/00313831.2020.1833236.
-
Jacobsen, Hilde Marie Madsø; Lejonberg, Eli & Elstad, Eyvind (2020). Veiledning med digital øreplugg: erfaringer fra en utprøvning. I Elstad, Eyvind (Red.), Lærerutdanning i nordiske land. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-03514-7. s. 296–315.
-
Lejonberg, Eli; Dahl, Anne Kristin & Brovold, Siv Paus (2019). Nye forventninger til veilederrollen: veiledere som ledere av utviklingsprosjekter i skolen. I Helstad, Kristin & Mausethagen, Sølvi (Red.), Nye lærer- og lederroller i skolen. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-03407-2. s. 107–126.
-
Lejonberg, Eli (2019). Hvordan påvirker veilederutdanningene utøvelse av veilederrollen? En analyse av forventninger uttrykt i styringsdokumenter, forskning og faglitteratur. NORDVEI- Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk. ISSN 2535-3047. doi: 10.15845/ntvp.v4i1.1383. Fulltekst i vitenarkiv
-
Hatlevik, Ida Katrine R & Lejonberg, Eli (2019). Mentoroppfølging i lektorutdanningen: Hvordan oppfølging ved en mentor kan bidra til en god studiestart for lektorstudenter . Acta Didactica Norden (ADNO). ISSN 2535-8219. 13(1). doi: 10.5617/adno.5485. Fulltekst i vitenarkiv
-
Sandvik, Lise Vikan; Solhaug, Trond; Lejonberg, Eli; Elstad, Eyvind & Christophersen, Knut-Andreas (2019). Predictions of school mentors’ effort in teacher education programmes. European Journal of Teacher Education. ISSN 0261-9768. 42(5), s. 574–590. doi: 10.1080/02619768.2019.1652902. Fulltekst i vitenarkiv
-
Sandvik, Lise Vikan; Solhaug, Trond; Lejonberg, Eli; Elstad, Eyvind & Christophersen, Knut-Andreas (2019). School mentors’ perceived integration into teacher education programmes. Professional Development in Education. ISSN 1941-5257. 42(5), s. 571–590. doi: 10.1080/19415257.2019.1623286. Fulltekst i vitenarkiv
-
Elstad, Eyvind; Lejonberg, Eli & Christophersen, Knut-Andreas (2019). Policy Mediated through Subject Matter Contexts: Antecedents of Subject-Bound Differences in Teachers’ Perceptions of Collaboration across Subjects. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research (ILJTER). ISSN 1694-2493. 18(4), s. 1–16. doi: 10.26803/ijlter.18.4.1. Fulltekst i vitenarkiv
-
Lejonberg, Eli; Elstad, Eyvind; Sandvik, Lise Vikan; Solhaug, Trond & Christophersen, Knut-Andreas (2018). Developmental relationships in schools: pre-service teachers’ perceptions of mentors’ effort, self-development orientation, and use of theory. Mentoring & Tutoring. ISSN 1361-1267. 26(5), s. 524–541. doi: 10.1080/13611267.2018.1561011. Fulltekst i vitenarkiv
-
Lejonberg, Eli (2018). Lektorstudenter i praksis: mestringsforventninger og vurderinger av veiledning. UNIPED. ISSN 1500-4538. 41(3), s. 304–318. doi: 10.18261/issn.1893-8981-2018-03-10. Fulltekst i vitenarkiv
-
Elstad, Eyvind; Lejonberg, Eli & Christophersen, Knut-Andreas (2018). Ungdomstrinn i utvikling: Hvilke faktorer påvirker læreres kollektive engasjement for å stimulere elevers skriftlige ferdigheter i skolefagene? Acta Didactica Norge. ISSN 1504-9922. 12(3). doi: 10.5617/adno.4689. Fulltekst i vitenarkiv
-
Elstad, Eyvind; Lejonberg, Eli & Christophersen, Knut-Andreas (2018). Skolebaserte utviklingsprosjekter på ungdomstrinnet: læreres opplevelser av satsningen Ungdomstrinn i utvikling. Norsk pedagogisk tidsskrift. ISSN 0029-2052. 102(3), s. 271–281. doi: 10.18261/issn.1504-2987-2018-03-06.
-
Lejonberg, Eli; Elstad, Eyvind; Sandvik, Lise Vikan; Solhaug, Trond & Christophersen, Knut-Andreas (2018). Mentors of preservice teachers: The relationships between mentoring approach, self-efficacy and effort. International Journal of Mentoring and Coaching in Education. ISSN 2046-6854. 7(3), s. 261–279. doi: 10.1108/IJMCE-12-2017-0076. Fulltekst i vitenarkiv
-
Elstad, Eyvind; Lejonberg, Eli & Christophersen, Knut-Andreas (2017). Student evaluation of high-school teaching: Which factors are associated with teachers’ perception of the usefulness of being evaluated? Journal for Educational Research Online. ISSN 1866-6671. Fulltekst i vitenarkiv
-
Lejonberg, Eli; Elstad, Eyvind & Christophersen, Knut-Andreas (2017). Teaching evaluation: antecedents of teachers’ perceived usefulness of follow-up sessions and perceived stress related to the evaluation process. Teachers and Teaching: theory and practice. ISSN 1354-0602. 24(3), s. 281–296. doi: 10.1080/13540602.2017.1399873. Fulltekst i vitenarkiv
-
Lejonberg, Eli; Elstad, Eyvind & Hunskaar, Tove Seiness (2017). Behov for å utvikle "det tredje rom" i relasjonen mellom universitet og praksisskoler . UNIPED. ISSN 1500-4538. 40(1), s. 68–85. doi: 10.18261/issn.1893-8981-2017-01-06. Fulltekst i vitenarkiv
-
Lejonberg, Eli; Eriksen, Harald; Elstad, Eyvind & Christophersen, Knut-Andreas (2016). Undervisningsvurdering som utgangspunkt for lærerstudenters profesjonelle vekst: Kan elevers vurdering av lærerstudenter være nyttig? I Ulvik, Marit; Riese, Hanne & Roness, Dag (Red.), Å forske på egen praksis. Aksjonsforskning og andre tilnærminger til profesjonell utvikling i utdanningsfeltet. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-2005-2. s. 133–157.
-
Lejonberg, Eli & Tiplic, Dijana (2016). Clear Mentoring: Contributing to Mentees’ Professional Self-confidence and Intention to Stay in their Job. Mentoring & Tutoring. ISSN 1361-1267. 24(4), s. 290–305. doi: 10.1080/13611267.2016.1252110.
-
Tiplic, Dijana; Lejonberg, Eli & Elstad, Eyvind (2016). Antecedents of Newly Qualified Teachers’ Turnover Intentions: Evidence from Sweden. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research (ILJTER). ISSN 1694-2493. 15(6), s. 103–127. doi: 10.26803/ijlter.18.4.1.
-
Lejonberg, Eli & Christophersen, Knut-Andreas (2015). School-based mentors’ affective commitment to the mentor role: Role clarity, self-efficacy, mentor education and mentor experience as antecedents. International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring. ISSN 1741-8305. 13(2), s. 45–63.
-
Lejonberg, Eli; Elstad, Eyvind & Christophersen, Knut-Andreas (2015). Mentor education: challenging mentors’ beliefs about mentoring. International Journal of Mentoring and Coaching in Education. ISSN 2046-6854. 4(2), s. 142–158. doi: 10.1108/IJMCE-10-2014-0034.
-
Elstad, Eyvind; Lejonberg, Eli & Christophersen, Knut-Andreas (2015). Teaching evaluation as a contested practice: Teacher resistance to teaching evaluation schemes in Norway. Education Inquiry. ISSN 2000-4508. 6(4), s. 375–399. doi: 10.3402/edui.v6.27850.
-
Lejonberg, Eli; Elstad, Eyvind & Christophersen, Knut-Andreas (2014). Judgemental and developmental mentoring: construct development and search of useful measures of mentors’ beliefs about mentoring. I Lindvall, Po & Megginson, David (Red.), EMCC Mentoring & Coaching research conference, 2014 Research Conference Book. European Mentoring & Coaching Council. ISSN 978-1-910487-00-6. s. 54–71. doi: 10.1108/ijmce-10-2014-0034.
-
Lejonberg, Eli & Elstad, Eyvind (2014). Bruk av profesjonsbegrepet i kampen om utdanningspolitikkens innhold. I Elstad, Eyvind & Helstad, Kristin (Red.), Profesjonsutvikling i skolen. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-02355-7. s. 39–56.
-
Lejonberg, Eli & Jacobsen, Hilde Marie Madsø (2022). Ledelse av profesjonsfellesskapet: Å anerkjenne nyutdannede lærere som ressurser. Skolelederen. ISSN 0802-2062.
-
Fransson, Göran & Lejonberg, Eli (2021). Disruptive innovations in teacher education? .
-
Lejonberg, Eli & Nesje, Katrine (2020). Tools for mentoring of preservice teachers.
-
Nesje, Katrine & Lejonberg, Eli (2019). Tools for mentoring of preservice teachers: A systematic review.
-
Lejonberg, Eli (2018). Bør ledere være veiledere for nyutdannede lærere? En problematisering basert på teori om profesjonalitet og etisk bevissthet . NORDVEI- Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk. ISSN 2535-3047. 3(1).
-
Sandvik, Lise Vikan; Lejonberg, Eli; Solhaug, Trond & Elstad, Eyvind (2018). Mentor integration in teacher education.
-
Elstad, Eyvind & Lejonberg, Eli (2018). Developing new tools for mentoring in teacher education.
-
Eriksen, Harald; Lejonberg, Eli; Christophersen, Knut-Andreas & Elstad, Eyvind (2017). When Pupils Evaluate Student Teachers: Does Anonymous Evaluation by Pupils Provide Useful Information?
-
Elstad, Eyvind; Lejonberg, Eli & Christophersen, Knut-Andreas (2015). Vurdering av lærerens arbeid. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. s. 58–62.
-
Lejonberg, Eli (2014). Nyutdannede lærere: Mentors rolle ved ansettelsesvurdering. Bedre Skole. ISSN 0802-183X.
Publisert 16. nov. 2011 13:56
- Sist endret 12. mars 2020 12:45