Marte Blikstad-Balas

Professor
Bilde av Marte Blikstad-Balas
English version of this page
Telefon 90824582
Mobiltelefon 908 24 582
Rom 6. etg, ILS
Treffetider Etter avtale
Brukernavn
Besøksadresse Niels Henrik Abels Hus

Faglige interesser:

Literacy, lesing,  skriving, digitale medier, klasseromsforskning, norskdidaktikk, forskningsmetodologi, videostudier

Bakgrunn:

PhD fra Utdanningsvitenskaplig fakultet, UiO: Redefining School Literacy. Prominent literacy practices across subjects in upper secondary school

Mastergrad i "Språk og kulturfagenes didaktikk", Høgskolen i Hedmark.

Allmennlærerutdanning, Høgskolen i Hedmark

Undervisningserfaring som norsklektor (grunnskolen og videregående skole)
voksenopplæring (norsk som andrespråk, grunnleggende norskopplæring) samt en rekke kurs for lærere om lesing, skriving på tvers av fag, literacy i skolen, kreativ skriving, digital kompetanse og kildevurdering. 

Undervisning:

Emeneansvarlig for DIFO4001 - , DIFO4050

Emneansvarlig NDID4001 -Muntlige og skriftlige ferdigheter i norskfaget og NDID402– Tekstarbeid i norskfaget 

Roller og prosjekter:

Leder Network 27 Didactics - Learning and Teaching for European Educational Research Association

Nestleder i Nordic Centre of Excellence - Quality in Nordic Teaching (QUINT)

Leder QUINT Theme 3 - Using videos to support teachers’ professional learning

Editor in chief:  Nordic Journal of Literacy Research

Medlem av Universitets- og høgskoleutvalget Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening

Medlem av senterråd ved Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking – Skrivesenteret

Medlem av Akademiet for yngre forskere (2017-2021)

Emneord: Læring og utdanning, Kunnskap i skolen, Klasseromsforskning, Leseforståelse, Tekstbasert læring, Fagdidaktikk, Norskfaget

Publikasjoner

  • Blikstad-Balas, Marte (2023). ICT in the Classroom – Didactical Challenges for Practitioners and Researchers. I Ligozat, Florence; Klette, Kirsti & Almqvist, Jonas (Red.), Didactics in a Changing World European Perspectives on Teaching, Learning and the Curriculum. Springer. ISSN 978-3-031-20809-6. s. 217–235.
  • Blikstad-Balas, Marte (2023). The Fragility of the Norwegian Policy Response: How Relying on Digital Infrastructure and Local Autonomy Led to an Increase in Inequality in Education. I Reimers, Fernando (Red.), Schools and Society During the COVID-19 Pandemic How Education Systems Changed and the Road Ahead . Springer. ISSN 978-3-031-42670-4. s. 131–147.
  • Erstad, Ola Andres; Kucirkova, Natalia; Mangen, Anne; Aarsand, Pål André & Blikstad-Balas, Marte (2023). Reading in the digital age: Differences and commonalities across research approaches. Nordic Journal of Digital Literacy. ISSN 1891-943X. 18(4), s. 272–286. doi: 10.18261/NJDL.18.4.6. Fulltekst i vitenarkiv
  • Magnusson, Camilla Gudmundsdatter; Luoto, Jennifer Maria & Blikstad-Balas, Marte (2023). Developing teachers’ literacy scaffolding practices—successes and challenges in a video-based longitudinal professional development intervention. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies. ISSN 0742-051X. 133. doi: 10.1016/j.tate.2023.104274. Fulltekst i vitenarkiv
  • Dversnes, Gunvald & Blikstad-Balas, Marte (2023). The Potential of Podcasts for Exploratory Talk in High School. Computers in The Schools. ISSN 0738-0569. s. 1–21. doi: 10.1080/07380569.2023.2196963. Fulltekst i vitenarkiv
  • Dalland, Cecilie Pedersen; Blikstad-Balas, Marte & Svenkerud, Sigrun (2023). Eklektisk bruk av teori i doktorgradsavhandlinger innen utdanningsforskning. Acta Didactica Norden (ADNO). ISSN 2535-8219. 17(1), s. 1–24. doi: 10.5617/adno.9837. Fulltekst i vitenarkiv
  • Hårr, Marit Stangeland & Blikstad-Balas, Marte (2022). Kreativ skriving - med modelltekster. Norsklæreren. ISSN 0332-7264. s. 53–67.
  • White, Mark Christopher; Luoto, Jennifer Maria; Klette, Kirsti & Blikstad-Balas, Marte (2022). Bringing the conceptualization and measurement of teaching into alignment. Studies in Educational Evaluation. ISSN 0191-491X. 75. doi: 10.1016/j.stueduc.2022.101204. Fulltekst i vitenarkiv
  • Elvebakk, Lisbeth & Blikstad-Balas, Marte (2022). Kritisk lesing i høyere utdanning: Hvordan forholder lærerstudenter seg til tekster som krever kritisk lesing? Nordic Journal of Literacy Research. ISSN 2464-1596. 8(2), s. 44–63. doi: 10.23865/njlr.v8.3347. Fulltekst i vitenarkiv
  • Tengberg, Michael; Blikstad-Balas, Marte & Roe, Astrid (2022). Missed opportunities of text-based instruction: What characterizes learning of interpretation if strategies are not taught and students not challenged? Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies. ISSN 0742-051X. 115. doi: 10.1016/j.tate.2022.103698. Fulltekst i vitenarkiv
  • Kure, Astrid Elisabeth; Brevik, Lisbeth M. & Blikstad-Balas, Marte (2022). Digital skills critical for education: Video analysis of students' technology use in Norwegian secondary English classrooms. Journal of Computer Assisted Learning (JCAL). ISSN 0266-4909. 39 (1), s. 269–285. doi: 10.1111/jcal.12745. Fulltekst i vitenarkiv
  • Luoto, Jennifer Maria; Klette, Kirsti & Blikstad-Balas, Marte (2022). Possible biases in observation systems when applied across contexts: conceptualizing, operationalizing, and sequencing instructional quality. Educational Assessment, Evaluation and Accountability. ISSN 1874-8597. doi: 10.1007/s11092-022-09394-y. Fulltekst i vitenarkiv
  • Luoto, Jennifer Maria; Klette, Kirsti & Blikstad-Balas, Marte (2022). Patterns of instruction in Finnish and Norwegian lower secondary mathematics classrooms. Research in Comparative and International Education. ISSN 1745-4999. doi: 10.1177/17454999221077848. Fulltekst i vitenarkiv
  • Dalland, Cecilie Pedersen; Blikstad-Balas, Marte; Klette, Kirsti & Roe, Astrid (2022). Hjemmeskole under korona: individuelle oppgaver og høye krav til selvregulert læring . Norsk pedagogisk tidsskrift. ISSN 0029-2052. 4(106), s. 316–330. doi: 10.18261/npt.106.4.4. Fulltekst i vitenarkiv
  • Klette, Kirsti; Blikstad-Balas, Marte & Roe, Astrid (2021). Observational Scores as Predictors for Student Achievement Gains. I Klette, Kirsti; Blikstad-Balas, Marte & Tengberg, Michael (Red.), Ways of Analyzing Teaching Quality.Potentials and Pitfalls. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-04506-1. s. 174–203. doi: doi.org/10.18261/9788215045054-2021-06.
  • Blikstad-Balas, Marte; Klette, Kirsti & Tengberg, Michael (2021). Why – and How – Should We Measure Instructional Quality? I Klette, Kirsti; Blikstad-Balas, Marte & Tengberg, Michael (Red.), Ways of Analyzing Teaching Quality.Potentials and Pitfalls. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-04506-1. s. 9–20. doi: 10.18261/9788215045054-2021-0.
  • Nissen, Anna; Tengberg, Michael; Svanbjörnsdóttir, Birna María; Gabrielsen, Ida Lodding; Blikstad-Balas, Marte & Klette, Kirsti (2021). Function and use of Literary Texts in Nordic Schools. L1-Educational Studies in Language and Literature. ISSN 1567-6617. 21, s. 1–22. doi: 10.17239/L1ESLL-2021.21.02.10. Fulltekst i vitenarkiv
  • Blikstad-Balas, Marte & Klette, Kirsti (2021). Video i klasseromsforskning. I Andersson-Bakken, Emilia & Dalland, Cecilie Pedersen (Red.), Metoder i klasseromsforskning Forskningsdesign, datainnsamling og analyse. Universitetsforlaget. ISSN 9788215047508. s. 153–165.
  • Blikstad-Balas, Marte (2021). Assessing students’ competences through digital technologies. . I Reimers, Fernando & Opertti, Renato (Red.), Learning to Build Back Better Futures for Education: Lessons from educational innovations during the COVID-19 Pandemic. UNESCO Global Education Innovation Initiative. s. 118–123. Fulltekst i vitenarkiv
  • Blikstad-Balas, Marte & Klette, Kirsti (2021). Hvilke læremidler bruker norsklærerne på åttende trinn? En systematisk kartlegging av norskfagets analoge og digitale tekster. Norsk pedagogisk tidsskrift. ISSN 0029-2052. 105(3), s. 268–281. Fulltekst i vitenarkiv
  • Dalland, Cecilie Pedersen; White, Mark Christopher; Blikstad-Balas, Marte & Roe, Astrid (2021). Individualised home schooling – at odds with the equity ambitions in the Nordic model of education? Education In The North. ISSN 0424-5512. 28(3), s. 204–221. doi: 10.26203/9dvz-5f97. Fulltekst i vitenarkiv
  • Blikstad-Balas, Marte; Klette, Kirsti; Roe, Astrid & Dalland, Cecilie Pedersen (2021). Homeschooling in Norway During the Pandemic-Digital Learning with Unequal Access to Qualified Help at Home and Unequal Learning Opportunities Provided by the School. I Reimers, Fernando (Red.), Primary and Secondary Education During Covid-19. Springer. ISSN 978-3-030-81500-4. s. 177–201. doi: 10.1007/978-3-030-81500-4_7.
  • Blikstad-Balas, Marte & Dalland, Cecilie Pedersen (2021). Forskningsdesign - hva må du tenke på når du skal planlegge et forskningsprosjekt? I Andersson-Bakken, Emilia & Dalland, Cecilie Pedersen (Red.), Metoder i klasseromsforskning Forskningsdesign, datainnsamling og analyse. Universitetsforlaget. ISSN 9788215047508. s. 21–46.
  • Jenset, Inga Staal & Blikstad-Balas, Marte (2021). Ny praksisform i lærerutdanningen: Analysepraksis for forsknings- og profesjonsforberedelse. Acta Didactica Norden (ADNO). ISSN 2535-8219. Fulltekst i vitenarkiv
  • Roe, Astrid & Blikstad-Balas, Marte (2021). Hva skjer med lese- og skriveopplæringen når elevenes undervisning digitaliseres helt? . Viden om Literacy. ISSN 2246-6517. s. 59–67. Fulltekst i vitenarkiv
  • Roe, Astrid; Blikstad-Balas, Marte & Dalland, Cecilie Pedersen (2021). The Impact of COVID-19 and Homeschooling on Students' Engagement With Physical Activity. Frontiers in Sports and Active Living. ISSN 2624-9367. 2, s. 1–13. doi: 10.3389/fspor.2020.589227. Fulltekst i vitenarkiv

Se alle arbeider i Cristin

  • Blikstad-Balas, Marte (2023). Literacy i skolen. 2. utg. . Universitetsforlaget. ISBN 9788215066684. 167 s.
  • Fodstad, Lars August; Lånke, May; Minken, Martin; Norendal, Audhild; Blikstad-Balas, Marte & Østmoe, Tor Ivar [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2022). Moment. Norsk for studieforberedende. VG3. Cappelen Damm AS. ISBN 9788202597351.
  • Klette, Kirsti; Blikstad-Balas, Marte & Tengberg, Michael (2021). Ways of Analyzing Teaching Quality.Potentials and Pitfalls. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-04506-1. 254 s.
  • Norendal, Audhild; Fodstad, Lars August; Minken, Lars; Lånke, Mai; Blikstad-Balas, Marte & Østmoe, Tor Ivar (2021). Moment. Norsk for studieforberedende. VG2. Cappelen Damm AS. ISBN 978-82-02-59734-4. 450 s.
  • Fodstad, Lars August; Minken, Martin; Audhild, Norendal; Lånke, May; Blikstad-Balas, Marte & Østmoe, Tor Ivar (2021). Moment. Norsk for studieforberedende. VG2. Cappelen Damm AS. ISBN 978-82-02-59734-4. 450 s.
  • Blikstad-Balas, Marte; Korhall, Per & Nilsson, Jenny Maria (2020). Det store digitaliseringseksperimentet i skolen. Fagbokforlaget. ISBN 9788245034707. 212 s.
  • Tønnesson, Johan & Blikstad-Balas, Marte (2020). Inn i sakens prosa. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-03688-5. 195 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Blikstad-Balas, Marte (2024). Nasjonale føringer på profesjonelle læringsfellesskap og bruk av elevdata for å fremme læring.
  • Erstad, Ola Andres; Mangen, Anne; Blikstad-Balas, Marte; Kucirkova, Natalia & Aarsand, Pål André (2024). Ulike lesemåter er viktigere enn krangling om skjerm. Dagsavisen. ISSN 1503-2892.
  • Blikstad-Balas, Marte (2024). Hvordan sikre kvalitet på læring i en digital tid? Paneldebatt BETT 2024. [Deltagelse i paneldebatt Live stream IKT Norge og Atea]. [Internett]. Live stream YouTube.
  • Magnusson, Camilla Gudmundsdatter; Klette, Kirsti; Blikstad-Balas, Marte & Luoto, Jennifer Maria (2023). High-Level Classroom Discourse in Language Arts Lessons across Nordic Contexts.
  • Blikstad-Balas, Marte (2023). ”Digitaliseringen har ­införts helt bakvänt”. [Fagblad]. Specialpedagogik (populærvitenskapelig tidsskrift for lærere.
  • Blikstad-Balas, Marte & Flø, Øystein Baste (2023). Norm for personvern i grunnopplæringen. Jfr NOU 2023:19.
  • Blikstad-Balas, Marte (2023). Webinar: ChatGPT – en trussel eller en mulighet i skolen?
  • Blikstad-Balas, Marte (2023). Ekspertutvalg: Anbefaler nye retningslinjer for digital læringsanalyse (intervju). Khrono.no. ISSN 1894-8995.
  • Blikstad-Balas, Marte (2023). Utvalg vil styrke personvernet til norske elever og studenter (Intervju om NOU 2023:19). [Fagblad]. Kommunal Rapport .
  • Blikstad-Balas, Marte (2023). Læringsanalyse – og hva vi kan bruke den til (Intervju om NOU 2023: 19). Bedre Skole. ISSN 0802-183X.
  • Blikstad-Balas, Marte (2023). Skriving i chatbotens tid Hva slags skrivekompetanse trenger vi egentlig når KI-genererte språkboter kan skrive for oss? Paneldebatt LNU. [Internett]. Litteraturhuset (og livestream).
  • Blikstad-Balas, Marte (2023). HVORDAN SIKRER VI KVALITET PÅ LÆRING I ET DIGITALT SAMFUNN? Paneldebatt Arendalsuka, med Elisabeth Palmgren, Leder for utdanning, Atea;Marte Blikstad-Balas, Utvalgsleder, Ekspertgruppen for digital læringsanalyse; Trond Ingebretsen, Divisjonsdirektør for tjenesteutvikling, digitalisering og analyse, Oslo Kommune, Utdanningsetaten; Sindre Lysø, Statssekretær, Arbeiderpartiet og Morten Søby, Konsulent, Innovasjon i utdanning. [Internett]. Livestram Arendalsuka.
  • Blikstad-Balas, Marte (2023). Kuntig intelligens - døråpner eller hengelås for god læring? Paneldebatt Arendalsuka. [Internett]. KS Arendalsuka livestream paneldebatt.
  • Blikstad-Balas, Marte (2023). Digitale klasserom og læringsanalysev - en presentasjon av NOU 2023:19.
  • Blikstad-Balas, Marte (2023). Kunstig intelligens i skolen. Et gode eller onde? Utdanningsdirektoratet, Atea, HP og IKT Norges debatt på BETT 2023 London. [Internett]. Live stream YouTube.
  • Blikstad-Balas, Marte (2023). Hvad sker der når klasserummet digitaliseres? Danskfagets dag. København, DPU Aarhus.
  • Blikstad-Balas, Marte (2023). Hva vet vi om teknologi i klasserommet - og hva skal til for at det skal gi mer læring? .
  • Blikstad-Balas, Marte & Spjeldnæs, Kari (2023). NRK Ekko: Bøker og konsentrasjon. Vår evne til langkonsentrasjon blir dårligere og dårligere fordi vi er digitalt påkoplet hele tida. . [Radio]. EKKO NRK p2.
  • Blikstad-Balas, Marte; Anmarkrud, Øistein; Frønes, Tove Stjern; Roe, Astrid; Støle, Hildegunn & Mangen, Anne (2023). «For lettvint av Søby» . Morgenbladet. ISSN 0805-3847.
  • Blikstad-Balas, Marte; Anmarkrud, Øistein; Frønes, Tove Stjern; Roe, Astrid & Støle, Hildegunn (2023). «For lettvint av Søby» . Morgenbladet. ISSN 0805-3847.
  • Klette, Kirsti; White, Mark; Roe, Astrid; Blikstad-Balas, Marte & Tengberg, Michael (2023). Observation manuals as lenses into classroom teaching – towards a common language of instruction? European Association for Research on Learning and Instruction .
  • Blikstad-Balas, Marte (2023). Podcast Utforsk: Literacy i skolen. [Radio]. Utforsk (Podcast) .
  • Mangen, Anne; Blikstad-Balas, Marte; Anmarkrud, Øistein; Støle, Hildegunn; Frønes, Tove & Roe, Astrid (2023). For lettvint av Søby. Vi deler "aktivistiske" foreldres bekymring, med god vitenskapelig belegg. Morgenbladet. ISSN 0805-3847.
  • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Blikstad-Balas, Marte; Rønneberg, Vibeke & Eriksen, Harald (2023). Lærerstemmer om eksamens påvirkning på norskundervisningen. Norsklæreren. ISSN 0332-7264. s. 22–27.
  • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Eriksen, Harald; Rønneberg, Vibeke & Blikstad-Balas, Marte (2023). Washback from written exams in the Norwegian L1 subject.
  • Blikstad-Balas, Marte (2023). Intervju om skjermbruk i skolen. . [TV]. NRK Dagsrevyen.
  • Magnusson, Camilla Gudmundsdatter & Blikstad-Balas, Marte (2022). Video-based Instructional Coaching in Professional Development: Challenges to Implementation of Scaffolding Elements in Secondary Literacy Instruction.
  • Blikstad-Balas, Marte (2022). Digitale pensumbøker gir nye muligheter, men kan også påvirke oss negativt, mener professor. [Avis]. Khrono.
  • Blikstad-Balas, Marte (2022). Teknologi og mennesker: Hvordan bruke elevdata for å skape bedre læring? (Podcast). [Radio]. Teknologi og mennesker (Podcast).
  • Klette, Kirsti & Blikstad-Balas, Marte (2022). Observation Manuals as Lenses Into Classroom Teaching and Learning: Toward a Common Language When Studying Classroom Instruction?
  • Blikstad-Balas, Marte (2022). Hva vil vi med teknologi i skolen? Key Note på skolelederkonferansen 2022.
  • Blikstad-Balas, Marte (2022). Læringsanalyse - hva er det og hvordan påvirker det elevers og læreres autonomi? [Radio]. Lærerliv (Podcast).
  • Blikstad-Balas, Marte (2022). Hvordan bruke elevdata for å skape bedre læring? [Radio]. Teknologi og mennesker (Podcast).
  • Luoto, Jennifer Maria; Klette, Kirsti & Blikstad-Balas, Marte (2022). Possible biases in observation systems when applied across contexts: Conceptualizing, operationalizing and sequencing instructional quality.
  • Elgesem, Karoline; Gudmundsdottir, Greta Björk & Blikstad-Balas, Marte (2022). Under nedstengingen tok Maria et drastisk valg for datteren: – Ungen var mye mer uthvilt og glad. [Avis]. Romerikes blad.
  • Bjermeland, Monica; Brevik, Lisbeth M.; Blikstad-Balas, Marte & Jordheim, Helge (2022). Språk er livsviktig - ferdig snakka. [Internett]. Podcast Universitetsplassen.
  • Blikstad-Balas, Marte (2022). Podacast. DIFO-podden. Om forskningsdesign og hva du må tenke på når du skal komme i gang med masteroppgaven. Med Marte Blikstad-Balas, UiO. 3. januar 2022. . [Internett]. https://eur02.safelinks.protection.outlook.com/?url=https%3A.
  • Blikstad-Balas, Marte (2021). Professorn slår hål på fyra myter om digitala verktyg. Intervju med Marte Blikstad-Balas. [Fagblad]. Grunskolläraren.
  • Blikstad-Balas, Marte (2021). Blikstad-Balas skal leia gruppe som skal jobba for betre læring. (Intervju). [Avis]. Khrono.
  • Elvebakk, Lisbeth & Blikstad-Balas, Marte (2021). Hvordan utøver lærerstudenter kritisk lesing av multimodale tekster distribuert på sosiale medier?
  • Blikstad-Balas, Marte (2021). Bruk av videobasert veiledning for systematisk utvikling av norsklæreres scaffolding-praksiser. Effekter av et to-årig etterutdanningsprosjekt. .
  • Busterud, Guro & Blikstad-Balas, Marte (2021). Podkast. Forskerrådet. "Bør kvinnelige forskere få barn?". [Internett]. Forskerrådet.
  • Bjørkvold, Tuva; Wollebæk, Gro; Blikstad-Balas, Marte & Stein, Jonas (2021). Forskningsrådet kveler satsningen på barns vitenskapelige utvikling. Det er uholdbart. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116. s. 31–31.
  • Ruud, Kenneth & Blikstad-Balas, Marte (2021). Hvordan bli en vellykket forsker? [Internett]. Spotify.
  • Tjønndal, Anne ; Blikstad-Balas, Marte & Otterbing, Tobias (2021). Kan man gjøre suksess som sexy forsker på Halloween-fest? Morgenbladet. ISSN 0805-3847.
  • Blikstad-Balas, Marte; Bratland-Sanda, Solfrid & Snipstad, Sofie (2021). Hvordan formidler du forskningsresultater til Ola og Kari i gata? . Morgenbladet. ISSN 0805-3847.
  • White, Mark Christopher; Luoto, Jennifer Maria; Blikstad-Balas, Marte & Klette, Kirsti (2021). Bringing the Theory and Measurement of Teaching into Alignment.
  • Tjønndal, Anne; Sandtorv, Alexander Harald & Blikstad-Balas, Marte (2021). Bør man bruke svar-alle-funksjonen i e-post? . Morgenbladet. ISSN 0805-3847.
  • Korsvoll, Nils Hallvard; Blikstad-Balas, Marte & Solheim, Marte Cecilie Wilhelmsen (2021). Hvorfor er flinkiser så irriterende? Morgenbladet. ISSN 0805-3847.
  • Sandtorv, Alexander Harald; Holmen, Heidi; Bratland-Sanda, Solfrid; Blikstad-Balas, Marte; Tjønndal, Anne & Dale, Ragnhild Freng [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2021). Regjeringens billigere brus kan koste forskningen dyrt. Khrono.no. ISSN 1894-8995.
  • Kvellestad, Anders; Blikstad-Balas, Marte & Tjønndal, Anne (2021). Går tiden fortere? Morgenbladet. ISSN 0805-3847.
  • Blikstad-Balas, Marte (2021). The effects of school closures on student learning.
  • Blikstad-Balas, Marte (2021). Hvorfor bør elever forske selv? Innlegg på den digitale lærerkonferansen til Nysgjerrigper 2020.
  • Blikstad-Balas, Marte (2021). Det store digitaliseringseksperimentet i norsk skole – hvor går veien videre? .
  • Blikstad-Balas, Marte (2021). Stengte skoler - hvilke konsekvenser har det hatt for eleven, læringen og foreldrene? .
  • Blikstad-Balas, Marte (2021). Hvordan var hjemmeskolen for foreldrene?
  • Blikstad-Balas, Marte (2021). Intervju om hva som kjennetegnet hjemmeskolen. [Radio]. NRK EKKO.
  • Dversnes, Gunvald & Blikstad-Balas, Marte (2020). Hva er et godt metodekapittel? [Internett]. Spotify.
  • Blikstad-Balas, Marte (2020). Godt arbeid med læreplaner- sammen. Bedre Skole. ISSN 0802-183X.
  • Tønnesson, Johan & Blikstad-Balas, Marte (2020). Bli med inn i sakens prosa!
  • Blikstad-Balas, Marte; Tjønndal, Anne & Sandtorv, Alexander Harald (2020). Har hele Norge havnet i en Disney-film? Morgenbladet. ISSN 0805-3847.
  • Blikstad-Balas, Marte; Kvellestad, Anders & Tjønndal, Anne (2020). Hva spiller inn når folk skal beregne en meter? Morgenbladet. ISSN 0805-3847.
  • Blikstad-Balas, Marte; Skar, Gustaf Bernhard Uno; Tengberg, Michael & Bakken, Arild Michel (2020). Expanding Nordic Literacy Research. Nordic Journal of Literacy Research. ISSN 2464-1596. doi: 10.23865/njlr.v6.2641.
  • Bratland-Sanda, Solfrid; Blikstad-Balas, Marte & Sandtorv, Alexander Harald (2020). Ukens spørsmål: Hva er ferie? [Avis]. Morgenbladet.
  • Blikstad-Balas, Marte; Tjønndal, Anne & Sandtorv, Alexander Harald (2020). Anbefaler dere andre å bli forskere? Morgenbladet. ISSN 0805-3847.
  • Dversnes, Gunvald & Blikstad-Balas, Marte (2020). Hva foregår i norsktimene? [Internett]. Spotify.
  • Parr, Grethe Hovde; Robstad, Kristin Eide; Krudtå, Børre; Olsen, Solveig Helene; Blikstad-Balas, Marte & Kjelaas, Irmelin [Vis alle 12 forfattere av denne artikkelen] (2021). Skolen etter koronapandemien. Et løft for læring og trivsel. Kunnskapsdepartementet.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 6. aug. 2010 09:14 - Sist endret 3. jan. 2022 13:32