Professor fra Institutt for spesialpedagogikk skal bidra med sin kompetanse på barns språkutvikling og læring. Sammen med forskere fra farmasi, psykologi, genetikk og informatikk skal hun forske på konsekvenser for barnet når mor bruker medisiner i svangerskapet.
Aktuelle saker - Side 4
– Alle barn bør automatisk få tildelt plass i en barnehage slik at foreldrene slipper å søke. Og den bør være gratis, sier forsker Henrik Daae Zachrisson. Ordfører Marianne Borgen i Oslo kommune er enig.
− Stamming er så mye mer enn bare det som er synlig på overflaten. Dette må vi huske når vi snakker om hva vi kan gjøre for å hjelpe de som stammer, sier forsker og ekspert på stamming Linn Stokke Guttormsen.
Morfem er som små nøklar til eit rikare ordforråd. Dei har eit enormt potensial for å betre språkforståinga og læringa vår, trur professor Janne von Koss Torkildsen.
I formiddag opnar kunnskapsminister Guri Melby Senter for spesialpedagogikk og inkludering på UiO.
Astrid Marie Jorde Sandsør, forsker ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo, ble nylig valgt inn som medlem av Akademiet for yngre forskere.
Det har vært en stor debatt med argumenter for eller mot digitale flater, som læringsbrett og pc i skolen. Men hvordan er det for de som allerede strever med lesing? Er de digitale hjelpemidlene til hjelp?
Førsteamanuensis Åste Mjelve Hagen og forsker Astrid Marie Jorde Sandsør, begge fra Institutt for spesialpedagogikk, UiO får 8 millioner hver fra Forskningsrådet til nye forskningsprosjekter.
Barnefattigdommen i Norge øker, og den har store konsekvenser for de barna det gjelder. Heldigvis finnes det tiltak som påvirker effekten av barnefattigdom. Ett av disse er barnehagen.
– Det er viktig at lærerne gir opplæring i gode digitale lesestrategier når de ber elevene om å bruke nettet som pensum for oppgaveløsning, sier professor Anmarkrud.
Mange barn som vokser opp i fattigdom og opplever utenforskap har store psykiske helseplager. Professor Zachrisson og Oslos ordfører Marianne Borgen diskuterte tiltak på direkten.
Årets søkertall er klare og Institutt for spesialpedagogikk, UiO, er godt fornøyd med at det er en økning på 10% på masterstudiet.
Astrid Marie Jorde Sandsør, forsker ved Institutt for spesialpedagogikk, inngår i utvalget som skal se på regelverket for opptak til høyere utdanning med nye øyne.
– Mitt hovedprosjekt i min akademiske karriere har vært, og er, å undersøke og forstå «den menneskelige væremåte», sier Magnar Ødegård, postdoktor ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO.
Den 6. mars markerer vi den europeiske logopediens dag. Årets tema er videokonsultasjoner og digital teknologi. Institutt for spesialpedagogikk, UiO ligger langt framme på bruk av teknologi i språktrening.