
I forbindelse med gjennomføringen av et forskningsprosjekt søker Institutt for spesialpedagogikk, UiO, en forskningsassistent til høsten 2022.
I forbindelse med gjennomføringen av et forskningsprosjekt søker Institutt for spesialpedagogikk, UiO, en forskningsassistent til høsten 2022.
Vi trenger flere deltakere til vårt forskningsprosjekt med mål om bedre oppfølging av voksne med nedsatt hørsel. Er du over 18 år, har normal hørsel (så vidt du vet), og cirka 30 minutter å sette av i en travel hverdag, ønsker vi deg velkommen til oss.
Nå vil flere arbeide med logopedi og psykososiale vansker, viser årets søkertall til UV. – Dette er ferdigheter som er etterspurt hos framtidas arbeidsgivere, sier professor Gunnar Bjørnebekk.
Ungdomsskoleelever og deres lærere får nå gratis tilgang til nye undervisningsfilmer i fagene naturfag, matematikk, og programmering. −Vi håper at filmene kan bidra til at elever med dysleksi, eller generelle lærevansker får større muligheter å lykkes på skolen, sier prosjektleder, og PhD-kandidat Ellen Flø.
Alle elever begynner på skolen med sine unike forutsetninger for læring, genetiske og miljøbestemte. Ved å fokusere på viljestyrke, selvkontroll og impulskontroll kan læreren hjelpe eleven til å utforske og smi fram talentene sine, til og med i videregående.
I morges våknet verden til nyheten om at Russland har invadert Ukraina. – Vi deler en dyp bekymring for den ukrainske befolkningen, og sender våre tanker til berørte studenter og ansatte, sier Svein Stølen, rektor ved Universitetet i Oslo.
Mandag 14. februar snakket Monica Melby-Lervåg, professor ved Institutt for spesialpedagogikk (ISP) og direktør for Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (SpedAims), om leseforståelse hos minoritetsspråklige barn. Blant annet forklarte hun hvordan ordforråd spiller en rolle for å utvikle en god leseforståelse.
Vil du bidra til et godt faglig læringsmiljø?
Institutt for spesialpedagogikk søker læringsassistenter som skal hjelpe til med undervisningen våren og høsten 2022.
Professor Øystein Gilje ved FIKS, Senter for forsking, innovasjon og kompetanseutvikling i skulen, er vinnar av Formidlingsprisen 2021, medan stipendiat Terje Ulv Throndsen ved Institutt for spesialpedagogikk fekk Undervisingsprisen 2021. Dekan Rita Hvistendahl var full av lovord.
Professor fra Institutt for spesialpedagogikk skal bidra med sin kompetanse på barns språkutvikling og læring. Sammen med forskere fra farmasi, psykologi, genetikk og informatikk skal hun forske på konsekvenser for barnet når mor bruker medisiner i svangerskapet.
– Alle barn bør automatisk få tildelt plass i en barnehage slik at foreldrene slipper å søke. Og den bør være gratis, sier forsker Henrik Daae Zachrisson. Ordfører Marianne Borgen i Oslo kommune er enig.
− Stamming er så mye mer enn bare det som er synlig på overflaten. Dette må vi huske når vi snakker om hva vi kan gjøre for å hjelpe de som stammer, sier forsker og ekspert på stamming Linn Stokke Guttormsen.
Morfem er som små nøklar til eit rikare ordforråd. Dei har eit enormt potensial for å betre språkforståinga og læringa vår, trur professor Janne von Koss Torkildsen.
I formiddag opnar kunnskapsminister Guri Melby Senter for spesialpedagogikk og inkludering på UiO.