Rektorutdanningen

Å være leder i en utdanningsinstitusjon er en mangfoldig og kompleks oppgave. Rektorutdanningen ved UiO gir deg kompetanse som hjelper deg å håndtere de daglige utfordringene og dilemmaene, men også til å se mulighetene.

Styrker deg som leder

Ved bruk av nyere forskning og teori om ledelse, utviklings- og endringsarbeid, elevenes læringsmiljø og juss vil du som student få tilgang til kunnskap som styrker deg som leder.

Vi har fokus på dine erfaringer som skoleleder og studiet er erfaringsbasert. Studiet kan kombineres med din jobb som skoleleder.

Gjennom ulike aktiviteter i grupper vil du få muligheten til å reflektere om lederrollen og din egen praksis sammen med kolleger fra andre skoler. Du får tett oppfølging fra våre studiekoordinatorer samt veiledere og coacher.

Det siste året har vi inngått et spennende samarbeid med University of Limerick i Irland hvor vi setter søkelyset på økt kunnskap om internasjonale trender knyttet til utdanningsledelse. Som student vil du få muligheten til å knytte kontakter med skoleledere i Irland som på lang sikt kan gi et spennende og fruktbart samarbeid.

Rektorutdanningen godkjennes som del av Masterprogrammet i utdanningsledelse og er finansiert av Utdanningsdirektoratet.

Hvorfor velge Rektorutdanningen?

Rektorutdanningen er studiet for deg som vil være med å forme framtidens skole, og som har høye ambisjoner på vegne av elever og kolleger.

Rektorutdanningen skårer høyt nasjonalt

Rektorutdanningen ved UiO skårer høyt nasjonalt blant tidligere studenter, særlig på bakgrunn av undervisning og aktiviteter, veiledning og coaching. Studentene opplever at studiet er svært relevant for deres arbeidshverdag, og gir god kompetanse til å håndtere oppgaven med å lede en skole.

Coaching i grupper

Gruppecoachingen er en sentral del av vårt studium. Gjennom coachingen blir du bevisst din rolle og trygg som leder.  

Forskningsbasert, nyskapende og praksisorientert

Hos oss blir du involvert i et fagmiljø med noen av de fremste forskerne på feltet. Du vil lære og forstå mer om skolen som organisasjon, styringen av den og hvordan du kan lede utvikling. Du vil også få kunnskap om læring og hvordan du kan bruke skoledata for å styrke læringsresultater og læringsmiljø.

I opplæringen er erfaringsbasert kunnskap, erfaringsdeling, refleksjon og utprøving i praksis sentrale elementer. Studiet består av fem hovedområder:

  • lederrollen
  • læringsmiljø
  • profesjonsfellesskap og samarbeid
  • utvikling og endring
  • styring og administrasjon

Innenfor disse hovedområdene tematiserer vi lærings- og læreplanarbeid, skolemiljø, digitalisering og profesjonsfellesskap. Undervisningen tar utgangspunkt i dine praksiserfaringer, som belyses gjennom

  • forskningsbasert kunnskap
  • veiledning og tilbakemelding
  • erfaringsdeling i grupper
  • arbeid med studielitteratur

En del av den nasjonale rektorutdanningen

Utdanningen bygger på det nasjonale rammeverket for skoleledelse og er del av den nasjonale rektorutdanningen i regi av Utdanningsdirektoratet. Rektorutdanningen er på masternivå og godkjennes som første året av Masterprogrammet i utdanningsledelse. Studiet finansieres av Utdanningsdirektoratet, og er tilrettelagt slik at det kan kombineres med din jobb som skoleleder. 

Hva lærer du?

Rektorutdanningen har som mål at du utvikler en robust forståelse av din lederrolle, styrker din evne til refleksjon og kritisk tenkning, og at du kan anvende kunnskaper og ferdigheter slik at du mestrer både aktuelle og fremtidige lederutfordringer.  

For å være leder i skolen i dag trenger du oppdatert kunnskap på en rekke områder. Rektorutdanningen ivaretar dette ved å tilby undervisning knyttet til for eksempel:

  • Lærings- og læreplanarbeid
  • Skolemiljø
  • Digitalisering
  • Profesjonsfellesskap
  • Skolejuss

Studiet starter med en to dagers bortreisesamling hvor du blir godt kjent med dine medstudenter. Dette legger grunnlaget for et godt samarbeid der du og dine medstudenter kan være ressurser for hverandre både på samlinger og i hverdagen. 

Fagmiljø

Som student hos oss blir du involvert i et fagmiljø med noen av de fremste forskerne på feltet.

Fagteamet ved rektorutdanningen er et team med en variert og sjelden kombinasjon av akademisk bakgrunn og praktisk arbeidserfaringer. De fleste har omfattende erfaring fra utdanningssektoren. Teamet er en del av faggruppen i Utdanningsledelse ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning.

 

 

Oppbygging og gjennomføring

Rektorutdanningen ved Universitetet i Oslo bygger på det nasjonale rammeverket for skoleledelse og er del av den nasjonale rektorutdanningen i regi av Utdanningsdirektoratet. 

Utdanningen gir 30 studiepoeng og går over tre semestre (deltid) med åtte samlinger, hvorav en er bortreisesamling og sju på campus. Rektorutdanningen er på masternivå og godkjennes som det første året av Masterprogrammet i utdanningsledelse.

Organisert i samlinger på campus

Samlingene organiseres og ledes av studiekoordinatorer. Koordinatorene har det overordnede ansvaret for tilrettelegging og oppfølging av hver enkelt student.

Coaching i grupper

Studentene har tilhørighet i læringsgrupper bestående av 5-6 deltakere. Gruppene fungerer som en sentral læringsarena både på og mellom samlingene. Hver gruppe har sin egen coach og veileder fra fagmiljøet. Veilederne har et særskilt ansvar knyttet til studentenes arbeid med obligatoriske aktiviteter.

Eksamen

Eksamen er en individuell prøveforelesning over et oppgitt emne. For å avlegge eksamen må deltakelse og alle obligatoriske aktiviteter være godkjent.

Bruk menyen til venstre for å lese mer om de ulike delene av studiet.

Institutt for lærerutdanning og skoleforskning tilbyr gode digitale redskaper for video- og nettbasert veiledning, nettbaserte diskusjoner og virtuell samskaping.

 

Opptakskrav og søknadsfrist

Rektorutdanningen er et nasjonalt tilbud til skoleledere i grunnopplæringen og videregående opplæring.

Utdanningsdirektoratet fullfinansierer og har egne opptakskriterier for den nasjonale rektorutdanningen.

Søknadsfristen er 1. mars.

For å få studiepoeng for Rektorutdanningen må du oppfylle Universitetet i Oslos opptakskrav for studiet:

  • Generell studiekompetanse
  • Fullført cand.mag.-, bachelorgrad eller annen tilsvarende utdanning av minimum 3 års omfang (f.eks lærerutdanning)
  • Minimum 30 studiepoeng (10 vekttall) i pedagogikk eller tilsvarende
  • Minst 2 års relevant erfaring (100%) fra en utdanningsinstitusjon, en virksomhet der det arbeides med utdanning eller annen relevant pedagogisk yrkeserfaring

Søkere må beherske norsk. Informasjon om hvordan du dekker norskkravet finner du på Samorda opptak sin nettside.

De som ikke oppfyller disse kravene kan likevel få plass på studiet så sant de oppfyller Utdanningsdirektoratets kriterier for opptak. Disse studentene vil få et kursbevis fra UiO ved endt studium.

Se Utdanningsdirektoratets nettsider for informasjon om søknad og opptak

Skoleeier

For å sikre kvalitet i utdanningen legger vi til rette for involvering av skoleeiere og studentenes arbeidsplasser.

En praksisorientert utdanning

Studentene arbeider gjennom hele studieforløpet med problemstillinger og utviklingsoppgaver relatert til egne skoler og vi inviterer skoleeiere til å bidra på to av samlingene.

For student, skole og skoleier

Vi oppfordrer skoleeiere til å legge til rette for at studenten(e) skal kunne gjennomføre utdanningen på normert tid med et best mulig oppnådd utbytte både for seg selv, skolen og skoleeier.

Fakta om programmet

Studiepoeng:
30

Varighet:
3 semestre (deltid)

Søknadsfrist:
1. mars. Udir sin søknadsportal åpner 1. februar.

Kontakt oss

Har du spørsmål om programmet?

Hva sier tidligere studenter?

Portrett av Geir Johansen
– Rektorutdanninga ga meg større innsikt og nye perspektiver på områder innen skoleledelse, både innen personalledelse og pedagogisk ledelse, i tillegg til innføring i forskning og teorier knyttet til skolen som organisasjon. Jeg synes at jeg har mye igjen for investert tid og det arbeidet som jeg har lagt ned.

Geir Johansen, rektor Gamlebyen skole
Portrett av Kari Christensen
– Gjennom gode forelesinger, litteratur og gruppecoaching har Rektorutdanningen gitt meg større faglig tyngde og trygghet i jobben som skoleleder, både når det gjelder endringsledelse, personalsamarbeid og lovanvendelse. Jeg har også fått større innsikt om meg selv som leder.

Kari Christensen, rektor Skui skole
Portrett av Kjølv Eidhammer
– Rektorutdanningen ved UiO opplevdes som et meget godt påfyll i lederrollen, selv etter flere år i rektorstilling. Studiene styrket meg som leder gjennom nettverksbygging, veiledning, coaching, og økt bevissthet rundt koblingen mellom teori/forskning og praksis.

Kjølv Eidhammer, rektor Thor Heyerdahl videregående skole