Om prosjektet
Prosjektet har som mål å undersøke den parallelle utviklingen i motivasjon og prestasjon i matematikk over tid, og hvordan disse relateres til hverandre. Prosjektet fokuserer på perioden fra 5. – 10. trinn, overgangen fra barneskole til ungdomsskole. Flere ulike motivasjonskonstrukter inkluderes for å undersøke utviklingen over tid for hvert enkelt konstrukt, for å relatere utviklingen i disse til hverandre og til utviklingen i prestasjon.
Bakgrunn
Prosjektperioden går fra november 2017 til oktober 2021. Longitudinelle data på motivasjon vil bli samlet inn gjennom spørreskjema til elever i 5 kohorter som hver følges over en periode på ca. 1,5 år. Data på matematikkprestasjon samles inn samtidig, i forbindelse med et relatert PhD-prosjekt (se under). Dataene på prestasjon samles inn gjennom nasjonale prøver.
Finansiering
Prosjektet er fullfinansiert av CEMO.
Samarbeid
Vi vil samarbeide med Utdanningsdirektoratet og Matematikksenteret (eksterne lenker) for datainnsamling.