English version of this page

Verktøy for veiledning

Prosjektet utvikler forskningsbaserte verktøy for veiledning av lærerstudenter i praksis og på campus, og veiledning av nyutdannede lærere. Vi undersøker hvordan verktøyene kan styrke nye læreres faglige utvikling.

Nye verktøy for veiledning av nye studenter skal utvikles og utprøves. Illustrasjonsfoto av prosjektarbeid: colourbox.

Verktøy for veiledning av nye lærere skal utvikles og prøves ut. Illustrasjonsfoto: colourbox.

Videre undersøker vi hvordan verktøyene kan bidra til nye læreres faglige utvikling

Om prosjektet

Basert på forskning og teori om tilnærminger til lærerrollen, ferdigheter lærere trenger å mestre, bruk av video for læreres profesjonelle utvikling, observasjon i veiledning, samt om nyutdannede lærere som ressurs i profesjonsfellesskapet utvikler prosjektet fem sett med verktøy:

1. Verktøy knyttet til en beslutningssimulator hvor veisøker blir stilt overfor utfordrende case og tar avgjørelser som relateres til og teori om tilnærminger til lærerrollen.

2. Verktøy som gir innsikt i elevers opplevelser knyttet til veisøkers praksis, sammenstilt med veisøkers egenrapportering.

3. Verktøy for strukturert bruk av video i systematisk arbeid med utvikling av egen lærerpraksis sammen med elever, kollegaer og veileder.

4. Verktøy for strukturert observasjon av undervisning og bruk av observasjoner i veiledning

5. Verktøy til bruk for skolens ledelse, veiledere og veisøkere rettet mot å anerkjenne og utvikle nyutdannede lærere som ressurs i profesjonsfellesskapet på egen skole.

Bakgrunn

Prosjektet tar utgangpunkt i et pilotprosjekt støttet av NFR (no. 237863) som undersøkte bruk av elevtilbakemeldinger til lærerstudenter og i veiledning. Utviklingen av verktøyene er forankret i forskning på veiledning, nye lærere og lærerarbeid. Hvordan verktøyene fungerer i bruk følges opp med intervjuer, observasjoner og spørreskjema. Prosjektet starter opp i 2019 og avsluttes i 2023.

Finansiering

Prosjektet er tildelt midler av Norges forskningsråd.

Samarbeid

Arbeidet er forankret i forskergruppen TEPEC i samarbeid med William and Mary School of Education, og flere av lærerutdanningens partnerskoler.

Publikasjoner

Pettersen, M., & Lejonberg, E. (2022). Elevrespons i praksisveiledning. Nordisk Tidsskrift I Veiledningspedagogikk, 7(1), 1-17.

Nesje, K., & Lejonberg, E. (2022). Tools for the school-based mentoring of pre-service teachers: A scoping review. Teaching and Teacher Education, 111, 103609.

Pettersen. (2020). Bruk av undervisningsvurdering i veiledning av lærerstudenter. Masteroppgaver, Universitetet i Oslo.

Se alle arbeider i Cristin

  • Fransson, Göran & Lejonberg, Eli (2021). Disruptive innovations in teacher education? .
  • Lejonberg, Eli & Nesje, Katrine (2020). Tools for mentoring of preservice teachers.
  • Nesje, Katrine & Lejonberg, Eli (2019). Tools for mentoring of preservice teachers: A systematic review.
  • Elstad, Eyvind & Lejonberg, Eli (2018). Developing new tools for mentoring in teacher education.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 20. apr. 2018 14:33 - Sist endret 2. jan. 2024 13:05

Kontakt

Eli Lejonberg
prosjektleder

Deltakere

Detaljert oversikt over deltakere