Videre undersøker vi hvordan verktøyene kan bidra til nye læreres faglige utvikling
Om prosjektet
Basert på forskning og teori om tilnærminger til lærerrollen, ferdigheter lærere trenger å mestre, bruk av video for læreres profesjonelle utvikling, observasjon i veiledning, samt om nyutdannede lærere som ressurs i profesjonsfellesskapet utvikler prosjektet fem sett med verktøy:
1. Verktøy knyttet til en beslutningssimulator hvor veisøker blir stilt overfor utfordrende case og tar avgjørelser som relateres til og teori om tilnærminger til lærerrollen.
2. Verktøy som gir innsikt i elevers opplevelser knyttet til veisøkers praksis, sammenstilt med veisøkers egenrapportering.
3. Verktøy for strukturert bruk av video i systematisk arbeid med utvikling av egen lærerpraksis sammen med elever, kollegaer og veileder.
4. Verktøy for strukturert observasjon av undervisning og bruk av observasjoner i veiledning
5. Verktøy til bruk for skolens ledelse, veiledere og veisøkere rettet mot å anerkjenne og utvikle nyutdannede lærere som ressurs i profesjonsfellesskapet på egen skole.
Bakgrunn
Prosjektet tar utgangpunkt i et pilotprosjekt støttet av NFR (no. 237863) som undersøkte bruk av elevtilbakemeldinger til lærerstudenter og i veiledning. Utviklingen av verktøyene er forankret i forskning på veiledning, nye lærere og lærerarbeid. Hvordan verktøyene fungerer i bruk følges opp med intervjuer, observasjoner og spørreskjema. Prosjektet starter opp i 2019 og avsluttes i 2023.
Finansiering
Prosjektet er tildelt midler av Norges forskningsråd.
Samarbeid
Arbeidet er forankret i forskergruppen TEPEC i samarbeid med William and Mary School of Education, og flere av lærerutdanningens partnerskoler.