Verktøy for veiledning
Prosjektet utvikler forskningsbaserte verktøy for bruk i veiledning av lærerstudenter i praksis og på campus, og undersøker hvordan verktøyene kan bidra til nye læreres faglige utvikling.

Verktøy for veiledning av nye studenter skal utvikles og prøves ut. Illustrasjonsfoto: colourbox.
Om prosjektet
Basert på forskning og teori om læreres ledelsesstiler, ferdigheter nye lærere trenger å mestre, samt bruk av video for læreres profesjonelle utvikling, utvikler prosjektet tre sett med verktøy:
- Verktøy knyttet til en beslutningssimulator hvor studentene blir stilt overfor utfordrende case og tar avgjørelser som relateres til ulike ledelsesstiler som kan karakterisere lærere i klasserommet.
- Verktøy som gir innsikt i elevers opplevelser knyttet til studentenes praksis, sammenstilt med studentenes egenrapportering.
- Verktøy for strukturert bruk av video til systematisk arbeid med utvikling av egen lærerpraksis sammen med elever, medstudenter og veileder.
Hvordan verktøyene fungerer i bruk følges opp med intervjuer, observasjoner og spørreskjema.
Bakgrunn
Prosjektet tar utgangpunkt i et pilotprosjekt støttet av NFR (no. 237863) som undersøkte bruk av elevtilbakemeldinger til lærerstudenter og i veiledning. Utviklingen av verktøyene er forankret i forskning på veiledning, nye lærere og lærerarbeid. Hvordan verktøyene fungerer i bruk følges opp med intervjuer, observasjoner og spørreskjema. Prosjektet starter opp i 2019 og avsluttes i 2023.
Finansiering
Prosjektet er tildelt midler av Norges forskningsråd.
Samarbeid
Arbeidet er forankret i forskergruppen TEPEC i samarbeid med William and Mary School of Education, og flere av lærerutdanningens partnerskoler.
Publikasjoner
Pettersen, M., & Lejonberg, E. (2022). Elevrespons i praksisveiledning. Nordisk Tidsskrift I Veiledningspedagogikk, 7(1), 1-17.
Nesje, K., & Lejonberg, E. (2022). Tools for the school-based mentoring of pre-service teachers: A scoping review. Teaching and Teacher Education, 111, 103609.
Pettersen. (2020). Bruk av undervisningsvurdering i veiledning av lærerstudenter. Masteroppgaver, Universitetet i Oslo.
-
Jacobsen, Hilde Marie Madsø; Lejonberg, Eli & Elstad, Eyvind (2020). Veiledning med digital øreplugg: erfaringer fra en utprøvning. I Elstad, Eyvind (Red.), Lærerutdanning i nordiske land. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-03514-7. s. 296–315.
-
Fransson, Göran & Lejonberg, Eli (2021). Disruptive innovations in teacher education? .
-
Lejonberg, Eli & Nesje, Katrine (2020). Tools for mentoring of preservice teachers.
-
Nesje, Katrine & Lejonberg, Eli (2019). Tools for mentoring of preservice teachers: A systematic review.
-
Elstad, Eyvind & Lejonberg, Eli (2018). Developing new tools for mentoring in teacher education.