Aktuelle forskningssaker - Side 2

Publisert 24. mars 2015 17:46

Fremtidens kunstmuseer kan skape nye tolkningsarenaer ved å ta i bruk teknologi som støtter sosial og fysisk interaksjon i gallerirommene.

Publisert 15. jan. 2015 16:12

Læreboka har de siste årene mistet sin suverene posisjon i norsk undervisning. Og lærerens rolle er styrket i den nye digitale skoledagen.

Publisert 16. mai 2014 17:01

Lotteritilsynet har anbefalt Kulturdepartementet å tillate poker i Norge. I moderne poker stilles det store krav til kunnskap og ferdigheter, noe som gjør spillet pedagogisk interessant.

Publisert 10. apr. 2014 11:54

Både elever og studenter har forbausende liten kunnskap om kildekritikk, mener professor Helge Strømsø.

Publisert 3. feb. 2014 17:13

Dataspill reiser en rekke nye spørsmål, muligheter og utfordringer i forhold til læring.  Mange lurer på om dataspill også kan brukes i undervisning, kan elever lære noe av å spille dataspill, og er det de lærer relevant for skole og utdanning?

Publisert 8. jan. 2014 11:51

Fremtidens næringsliv er avhengig av at barn og unge får leve helhetlige læringsliv med stimulerende utfordringer, fremholder læringsforskere.

Publisert 2. okt. 2013 16:50

Grunnleggende ferdigheter i lesing er ikke tilstrekkelig for å forstå innholdet i en tekst. Det er på tide at vi også snakker om de kunnskapene som må ligge til grunn for forståelsen.

Publisert 18. juli 2013 14:53

Teknologien i seg selv gjør oss ikke smartere, den har derimot stort potensiale i læringsøyemed om den brukes riktig, mener forskere ved InterMedia.

Publisert 26. juni 2013 14:15

Etter 20 års datasatsing i norsk skole, er det fremdeles store muligheter for å utnytte teknologi bedre i undervisningssammenheng. - Pedagogisk bruk av IKT i skolen har et enormt potensiale, mener forsker Ingeborg Krange ved Institutt for pedagogikk.

Publisert 30. apr. 2013 16:52

En frisk vinkling på elevers læring er i ferd med å sette Institutt for pedagogikk på det internasjonale forskningskartet. - Vi blir stadig oftere kontaktet av miljøer rundt om i verden, sier en fornøyd Ola Erstad.

Publisert 13. feb. 2013 17:12

Til tross for at internasjonale undersøkelser og enkelte forskere og forskermiljøer i Norge har dokumentert at tidlige, intensive og langvarige kvalifiserte tiltak gir positive resultater, har vi ikke kvalitetssikrende bestemmelser for trening og opplæring av barn med ASF

Publisert 18. jan. 2013 13:23

Finske elever scorer høyt på internasjonale tester. En av forklaringene kan ligge i sider ved den finske lærerutdanningen.

Publisert 19. des. 2012 09:59

Ny bok undersøker hvordan sosiale medier endrer hvordan vi jobber med, forstår og deltar i kulturarvsarbeid.

Publisert 30. nov. 2012 16:01

99% av befolkningen i Tanzania snakker Kiswahil, men det er engelsk som er undervisningsspråket både i videregående opplæring og høyere utdanning.

Publisert 14. nov. 2012 16:21

- Hvis formålet med oppdragelsen er å gi unger lyst på verden, mot til livet og tillit til felleskapet, er folkeeventyret et bra pedagogisk utgangspunkt, mener professor Hansjörg Hohr.

Publisert 4. okt. 2012 15:21

Alt skal kunne måles, veies og rangeres, og universitetene slipper ikke unna de heller. Men er det nå gull alt som glimrer?

Publisert 7. aug. 2012 16:15

Utvikling av programvare koster ofte mye mer enn planlagt. Ny forskning om hvordan folk samarbeider og deler kunnskap i prosjektteam kan bedre metodene for å beregne kostnader.

Publisert 30. mars 2012 16:22

I en nylig godkjent doktorgradsavhandling ser Louise Mifsud på mobiliteknologiens inntog i klasserommet. Hun konkluderer med at terrenget er komplekst.

Publisert 23. mars 2012 11:19

Skal skolebarna lære kunnskap eller dannelse? Boken Literacy practices in late modernity vil bygge bro i skoledebatten.

Publisert 13. feb. 2012 09:48

Digitale medier kan skape nye former for læring og deltakelse i folks møter med kulturarv. Nytt nordisk nettverk skal utforske hvordan få det til.

Publisert 8. des. 2011 10:22

Kan teknologiene ungdom bruker i fritida brukes som læringsstøtte i yrkesutdanningen?

Publisert 8. des. 2011 10:22

Kvaliteten i lærerutdanningsaktivitetene, både på lærestedet og praksiskolene, må styrkes. Det er en av konklusjonene i avhandlingen til Cecilie Flo Jahreie.

Publisert 8. des. 2011 10:22

Hva er blinde og svaksyntes utfordringer og praksiser ved bruk av IKT? Nytt prosjekt utforsker mulighetene i tilgjengelig og fremtidig teknologi.

Publisert 8. des. 2011 10:22

Prosjektet SCY utvikler et innovativt IKT-basert læringsmiljø (SCY-Lab) med mål om kunnskapskonstruksjon, samarbeid og produksjon av kunnskapsobjekter innenfor matematikk, vitenskap og teknologi.

Publisert 8. des. 2011 10:22

3D-verdener på nett gir helt andre muligheter for å anvende pedagogisk kunnskap enn tradisjonell e-læring. InterMedia er i gang med et pilotprosjekt sammen med en rekke samarbeidspartnere som utforsker dette.