Aktuelle forskningssaker fra 2011

Publisert 22. des. 2011 11:20

Med en stadig eldre befolkning vil også stadig flere rammes av et usynlig handikap, hørselshemning.  En ny avhandling viser at et hørselstap har store konsekvenser for den som rammes, men at mye kan løses ved hjelp av god oppfølging.

Publisert 21. okt. 2011 09:04

Uro i skolen er en av de mest utbredte pedagogiske problemene vi har i dagens skole.  Hvilken type uro snakker vi om og hvordan kommer denne uroen til uttrykk? Hvilke sammenhenger inngår den i og er uro nødvendigvis forstyrrende for læring?

Publisert 14. juni 2011 16:22

Stadig flere barn i norsk skole er minoritetsspråklige. Forskning viser at det er knyttet utfordringer til tospråklighet. Blant annet har disse barna ofte dårligere læringsutbytte og større sannsynlighet for å droppe ut av skolen. To store UV-undersøkelser har nå satt fokus på dette.

Publisert 19. mai 2011 14:42

Forskergruppen ”Læring, mestring og livskvalitet for barn i risiko” gjennomfører for tiden en meget omfattende surveyundersøkelse som en del av et prosjekt om ”Elevsamtalen”.