The Vocabulary Learning Challenge (VLC)
Språk-appen Kaptein Morf har en positiv effekt på norske elevers ordforrådsutvikling, lese- og staveferdigheter.

Elevene i prosjektet jobbet selvstendig med oppgavene. (Illustrasjonsfoto: Shane Colvin, UiO).
Om prosjektet
Dette prosjektet har hatt som mål å utvikle og prøve ut en digital ordforrådsintervensjon basert på følgende to prinsipper:
- Styrke elevenes kunnskap om vanlige norske avledningsmorfemer. For eksempel "-ist" i gitarist og "mis"- i misforstå.
- Bruke variasjon i input systematisk for å lette generalisering av den språklige kunnskapen.
Intervensjonen er prøvd ut i et randomisert kontrollert studie med 717 andreklassinger.
(Videoproduksjon: Shane Colvin, UiO).
Kaptein Morf

Kaptein Morf er en selvinstruerende digital intervensjon (app) som består av 40 økter. Øktene fokuserer på avledning og sammensetning i norsk. Appen inneholder ikke eksplisitte definisjoner. Tanken er at barna vil tilegne seg betydningen og skrivemåten til avledningene og sammensetningene gjennom å jobbe med dem i en rekke ulike språklige og billedlige sammenhenger. Appen er laget for barn i småskolen, og det er lydstøtte for alt skriftlig innhold.
Finansiering
Norges forskningsråd (FRIPRO)
Samarbeid
- Jan-Eric Gustavsson, University of Gothenburg
- Catherine Snow, Harvard University
- Charles Hulme, University of Oxford
Delprosjekter
- Styrking av morfologisk kunnskap hos barneskoleelever med minoritetsspråklig bakgrunn. PhD-prosjekt: Siri Steffensen Bratlie (2016-2021)
- Affect and behavior in Digital Classrooms. PhD-prosjekt: Jarl Kleppe Kristensen (2019-2023)
-
Byggeklosser for ordforrådet – språkintervensjoner for barn med hørselstap i skolealder. PhD-prosjekt: Andréa Chanell Jønsberg (2020-2025)
Utvalgte publikasjoner
(in press) Bratlie, S.S., Gustafsson, J.-E. & Torkildsen, J.v.K. The effectiveness of a classroom-implemented, app-based morphology instruction program for Norwegian language minority students. Reading Research Quarterly. doi: 10.1002/RRQ.447
(2021, online advance publication) Torkildsen, J.v.K., Bratlie, S.S., Kristensen, J.K., Gustafsson, J.-E., Lyster, S.-A., Snow, C. E., Hulme, C., Mononen, R. M., Næss, K-A, López-Pedersen, A., Wie, O. B., and Hagtvet, B. App-based morphological training produces lasting effects on word knowledge in primary school children: A randomized controlled trial. Journal of Educational Psychology. http://dx.doi.org/10.1037/edu0000688