The Vocabulary Learning Challenge (VLC)
Tidligere studier har vist at kunnskap om språkets minste betydningsbærende enheter, morfemene, har en positiv effekt på ordforrådsutvikling, samt lese- og staveferdigheter.

Elevene i prosjektet jobbet selvstendig med oppgavene. (Illustrasjonsfoto: Shane Colvin, UiO).
Om prosjektet
Dette prosjektet har hatt som mål å utvikle og prøve ut en digital ordforrådsintervensjon basert på følgende to prinsipper:
- Styrke elevenes kunnskap om vanlige norske avledningsmorfemer. For eksempel "sam"- i samarbeid og "mis"- i misforstå.
- Bruke variasjon i input systematisk for å lette generalisering av den språklige kunnskapen.
Intervensjonen er prøvd ut i et randomisert kontrollert design med 717 andreklassinger.
(Videoproduksjon: Shane Colvin, UiO).
Kaptein Morf

Kaptein Morf er en selvinstruerende digital intervensjon (app) som består av 40 økter. Øktene fokuserer på avledning og sammensetning i norsk. Appen inneholder ikke eksplisitte definisjoner. Tanken er at barna vil tilegne seg betydningen og skrivemåten til avledningene og sammensetningene gjennom å jobbe med dem i en rekke ulike språklige og billedlige sammenhenger. Appen er laget for barn i småskolen, og det er lydstøtte for alt skriftlig innhold.
Finansiering
Norges forskningsråd (FRIPRO)
Samarbeid
- Jan-Eric Gustavsson, University of Gothenburg
- Catherine Snow, Harvard University
- Charles Hulme, University of Oxford
Delprosjekter
- Styrking av morfologisk kunnskap hos barneskoleelever med minoritetsspråklig bakgrunn. PhD-prosjekt: Siri Steffensen Bratlie
- Affect and behavior in Digital Classrooms. PhD-prosjekt: Jarl Kleppe Kristensen